لوازم جانبی

مهم ترین ویژگی های اندروید 12+ گوشی های سازگار با آن

اندروید 12 پس از نزدیک به 8 ماه پیش نمایش و معرفی نسخه بتا، در اکتبر 2021 به بطور رسمی عرضه شد.

سیستم عامل جدید یکی از بزرگترین تلاش های گوگل در سال های اخیر بوده که با مجموعه ای نو از ویژگی ها و طراحی های جدید منتشر شده است. اگر تلفن همراه سازگار با سیستم عامل اندروید را دارید به راحتی می توانید این نسخه جدید را نصب و به روز رسانی کنید و از آنجایی که این یک نسخع کامل است، نباید با هیچ مشکل یا باگ خاصی مواجه شوید.

اندروید 12 به لطف زبان جدید طراحی اندروید یا همان  Material You، ویجت های جدید شده و حریم خصوصی بهبود یافته ای را به وجود آورده است. در ظاهر آخرین ورژن اندروید شاید به نظر برسد که تنها از نظر رنگ و ظاهر تغییر کرده است اما اینطور نیست و ویژگی های جدید زیادی در اندروید 12 به وجود آمده که باید آن ها را امتحان کنید.

در حال حاضر این نسخه از اندروید، تنها در گوگل پیکسل و چند دستگاه دیگر قابل دسترسی است.

از زمان نگارش این مقاله، این به‌روزرسانی تنها برای دستگاه‌های پیکسل اخیر و چند دستگاه منتخب دیگر در دسترس است. با این حال، نگاهی به تمام ویژگی‌های اندروید جدید خواهیم انداخت و در مورد آنها به شما خواهیم گفت.

در این مقاله سعی کردیم نگاهی دقیق به آخرین نسخه اندروید داشته باشیم و شما را با تمام ویژگی های مربوط به آن آشنا کنیم، پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

طراحی جدید اندروید با Material You

ویژگی های جدید اندروید 12

Material You یا بخش های جدید طراحی شده در اندروید 12

بطور کلی اندروید 12 مجددا و با تغییرات زیاد طراحی شد. طراحی جدید یا Material You، چندین بخش را با هم در یک زبان طراحی منسجم که برای تمام سیستم عامل ها کار می کنند، ترکیب می کند.

شاید این مطلب جذاب باشد
تریم LX کیا تلوراید ۲۰۲۳ با قیمت ۳۷۰۲۵ دلار عرضه می‌شود

قفل صفحه نمایش

اولین چیزی که احتمالاً در اولین باری که گوشی اندروید 12 را روشن می کنید متوجه خواهید شد ساعت قفل جدید صفحه نمایش است. وقتی تلفن شما از اعلان‌ها پاک باشد، یک ساعت دیجیتال بزرگ دقیقاً در مرکز صفحه‌نمایش جای می‌گیرد.

 

استخراج رنگ

استخراج لایه های رنگ در طراحی جدید است. در این ویژگی سیستم عامل، رنگ ها را از wallpaper شما استخراج می کند و از این رنگ ها برای قالب بندی سیستم عامل شما استفاده می کند. بطور کلی شما یک wallpaper تنظیم می کنید و اندروید 12 رنگ ها را استخراج می کند و سپس سیستم عامل شما رنگ زمینه متناسب با آن را می گیرد. در تصویر زیر می توانید ببینید، استخراج رنگ چگونه به نظر می رسد. تغییرات رنگ در سراسر سیستم عامل، از جمله تنظیمات، برنامه مربوط به مخاطبین، ماشین حساب، حتی ویجت ها و در کل هر اپیلیکیشنی که با Material You پشتیبانی می شود، ایجاد می شود. از طرفی کاربران می توانند، استخراج رنگ را به راحتی لغو و غیر فعال کنند.

استخراج لایه های رنگ در طراحی جدید اندروید و هماهنگ شدن با سیستم عامل

اهمیت ویجت ها

اندروید 12 نسبت به ورژن های قبلی اندروید تاکید بسیار بیشتری بر استفاده از ویجت ها دارد و از طرفی ویجت هایی که چند API جدید دارند و با Material You کار می کنند عملکرد فوق العاده ای در  اندورید 12 دارند. APIهای جدید به توسعه دهندگان کمک می کنند تا ظاهر و عملکرد ویجت ها را بهبود بدهند.

 

اسکرین شات به هنگام اسکرول کردن

اسکرین شات، اسکرولینگ مدت ها قبل از اندروید 12 و از نسخه بتا سوم اضافه شد اما در این نسخه ویژگی های جدید مانند افرودن متن و موارد دیگر اضافه شده است. نحوه کارکرد آن به این صورت است که شما یک اسکرین شات می گیرید و سپس با فشردن دکمه Capture More یک اسکرین شات کامل تا انتهای صفحه دریافت می کنید.

شاید این مطلب جذاب باشد
آنر X6s با دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی معرفی شد

 

AppSearch یا جستجوی درون برنامه

AppSearch یک ویژگی جدید و کاربردی اندروید 12 است که می تواند قسمت های داخل هر برنامه را هم جستجو کند. این ویژگی در سیستم عامل های دیگر مانند ویندوز برای سال ها وجود داشته است. به عنوان مثال، شما می توانید چیزی را که در نوت یادداشت کرده اید را جستجو کنید، بدون اینکه وارد برنامه شده باشید. یا موسیقی مورد نظرتان را به آسانی پیدا کنید. این ویژگی کاربردی بصورت آفلاین کار می کند و سرعت جستجوی بالایی دارد.

AppSearch یا جستجوی درون برنامه ای در اندروید 12

چرخش خودکار بهبودیافته

برای سال ها چرخش خودکار توسط شتاب سنج تلفن همراه تعیین می شد. زمانی که شما گوشی را به پهلو می چرخاندید، شتابسنج این چرخش را تشخیص می داد و صفحه نمایش افقی می شد. اما اندروید 12 برای چرخش خودکار از تشخیص چهره استفاده می کند. در واقع تلفن همراه، به صورت شما نگاه می کند و تنها در صورتی میچرخد که متوجه شود جهت آن در مقابل صورت شما تغییر کرده است. بنابراین می توانید در حالت دراز کش و رو به پهلو با گوشی خود کار کنید بدون آن که صفحه تلفن همراه شما بچرخد.

 

اشتراک گذاری آسان تر Wi-Fi

اشتراگ گذاری وای فای در اندروید جدید بسیار ساده است. روش QR همچنان مانند نسخه های قبلی اندروید در دسترس است. با این حال، اکنون یک دکمه کوچک در زیر وجود دارد که به شما امکان استفاده از Nearby Share برای ارسال اعتبار Wi-Fi خود به تلفن شخص دیگر را می دهد. اتصال به این روش سریع تر است و هم زمان چند نفر می توانند به Wi-Fi شما متصل شوند، بدون اینکه لازم باشد QR را اسکن کنند.

اشتراگ گذاری وای فای در اندروید جدید بدون نیاز به اسکن QR کد 

حالت استفاده از یک دست

اندروید 12 دارای حالت استفاده از یک دست است که با رفتن در قسمت تنظیمات، System و سپس Gestures می توانید آن را فعال کنید. در این حال اندازه همه قسمت ها تا نصف کوچک می شود و نیمه بالایی صفحه خالی است. این حالت دسترسی شما به هر بخش را با استفاده از یک دست به راحتی انجام می شود. در نسخه های قبلی تنها امکان تایپ با یک دست از طریق کوچک کردن کیبورد فارسی و انگلیسی وجود داشت.

شاید این مطلب جذاب باشد
چطور بهترین کارت حافظه برای گوشی را با قیمت مناسب بخریم؟

بازخورد لمسی همراه با صدا

شما احتمالا این ویژگی را از روی کنسول های بازی می شناسید. هنگامی که دسته بازی به هنگام انفجار می لرزد و شما آن را حس می کنید. این قابلیت در اندورید 12 ایجاد شده است. برنامه نویسان بازی در تلفن همراه می توانند از این ویژگی برای ایجاد هیجان بیشتر استفاده کنند و یا شما این ویژگی را به هنگام دیدن فیلم استفاده کنید. این ویژگی در صورت استفاده از قاب گوشی یا بدون آن حس می شود.

 

حالت hibernation یا خواب برنامه

اندروید 12 با بخش جدید در تنظیمات، به نام برنامه های استفاده نشده عرضه شد. این بخش برنامه هایی را در خود جای می دهد که به دلیل عدم استفاده از آن ها برای مدت زمان مشخصی به حالت sleep قرار گرفته اند. برنامه موجود در این بخش تمام مجوزهایشان لغو شده و در حالت hibernation قرار می گیرند و هیچ کاری انجام نمی دهند تا زمانی که دوباره آن ها را باز کنیم. همچنین در صورت تمایل می توانید این عملکرد را غیرفعال کنید.

برنامه هایی که کمتر استفاده می شوند به حالت sleep در می آیند.

حریم خصوصی

شما می توانید از تنظیمات به بخش حریم خصوصی دسترسی داشته باشید. حریم خصوصی به شما نشان می دهد که کدام برنامه ها از کدام دسترسی ها، چه مدت و چند بار استفاده کرده است. در بالای این قست نمودار دایره ای وجود دارد که می توانید روی هر دسته کلیک کنید و دسترسی مربوط به آن برنامه و میزان و مدت استفاده از آن را به راحتی مشاهده کنید.

در این قسمت شما حتی می توانید دسترسی های هر برنامه رو فعال یا غیر فعال کنید.

شاید این مطلب جذاب باشد
فرایند تست MIUI 14 روی گوشی شیائومی ۱۳ آغاز شد

حریم خصوصی نشان می دهد هر برنامه از کدام دسترسی ها، چه مدت و چند بار استفاده کرده است.

 

نشانگر میکروفن و دوربین

اندروید 12 همچنین دارای نشانگرهایی برای استفاده از دوربین و میکروفون است. اساساً، هر زمان که یک برنامه به یکی از این موارد دسترسی پیدا کند، یک نشانگر کوچک میکروفون یا دوربین در گوشه سمت راست بالای صفحه تلفن شما ظاهر می شود. پس از ناپدید شدن نشانگر اولیه، یک نقطه سبز باقی می ماند تا به شما اطلاع دهد که یک برنامه همچنان از آن استفاده می کند. این روش راهی سریع و آسان برای اطلاع کاربر از فعال بودن میکروفون یا دوربین است.

روشی سریع و آسان برای اطلاع از فعال بودن میکروفون یا دوربین

اندروید 12 یک تغییر بزرگ در نحوه انجام کارها توسط گوگل در فضای موبایل بود. در این مقاله اساسی ترین تغییرات مربوط به اندروید 12 بیان شد در حالی که تغییرات جزئی بیشتری در این نسخه اعمال شده است.

 

سوالات متداول در ارتباط با اندروید 12:

اندروید 12 کی می آید؟

اندروید 12 در اکتبر 2021 به طور رسمی منتشر شد. اما در حال حاضر برای گوشی های پیکسل فعال است.

اندروید 12 برای چه گوشی هایی می آید؟

  • دستگاه های پیکسل ابتدا اندروید 12 را دریافت کردند
  • دستگاه پیکسل 6 با اندروید 12 راه اندازی شد

طبق استاندارد، اولین تلفن هایی که نرم افزار رسمی را دریافت کردند، تلفن های پیکسل هستند:

  • Pixel 3 and 3 XL
  • Pixel 3a and 3a XL
  • Pixel 4 and 4 XL
  • Pixel 4a and 4a (5G)
  • Pixel 5

 

اندروید 12 برای کدام گوشی های شیائومی عرضه می شود؟

گوشی های Xiaomi- Mi 11, Mi 11 Ultra, Mi 11i and Mi 11X Pro  آپدیت اندروید ۱۲ را دریافت می‌کنند اما فعلا امکان آپدیت وجود ندارد.

 

کدام گوشی های سامسونگ دریافت کننده اندروید 12 هستند؟

احتمالا می رود این آپدیت ابتدا برای گوشی های Galaxy S21 Series, S20 Series, S10 Series عرضه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا