لوازم جانبی

تشخیص نو یا کارکرده بودن گوشی با 5 روش

یکی از دغدغه‌های جدید خریداران گوشی‌های هوشمند نحوه‌ی تشخیص گوشی نو از کارکرده است. چرا که متأسفانه دیده شده که بسیاری از فروشگاه‌های نامعتبر دستگاه‌های کارکرده و یا تعمیر شده‌ی تمیز را به عنوان گوشی نو به مشتریانی که آگاهی کمتری دارند، می‌فروشند. در واقع گوشی‌ها را مجدداً بسته بندی می‌کنند که اصطلاحاً به این کار ریپک گفته می‌شود.

اگر شما نیز قصد خرید موبایل نو را دارید و می‌خواهید از نو بودن گوشی موردنظر خود اطمینان حاصل کنید نگران نباشید ما در این مقاله 5 روش برای این کار به شما پیشنهاد خواهیم داد. همچنین کدی برای یافتن عمر واقعی گوشی دست دوم به شما معرفی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

از کجا بدانیم که گوشی نو است یا کارکرده؟

مواردی دیده شده که برخی از فروشندگان بعد از تعمیر گوشی‌های مشکل‌دار و یا دستگاه‌هایی که در مدت زمان کمی بعد از استفاده ضربه خورده‌اند، آن‌ها را ماهرانه تعمیر و بسته بندی کرده و به نام گوشی نو به فروش می‌رساند.

یا در مواردی که مشتری قصد خرید موبایل دست دوم را دارد، عمر و مدت زمان استفاده از آن را بسیار کمتر از میزان واقعی اعلام می‌کنند تا اسمارت فون را با قیمت بالاتری بفروشند.

این موارد باعث شده است که بسیاری از مشتریان در هنگام خرید نسبت به فروشندگان احساس بی‌اعتمادی کرده و به دنبال راهی باشند تا خود نو یا کارکرده بودن گوشی موردنظر را حدس بزنند.

به همین دلیل ما در ادامه 5 روش ساده برای تشخیص نو بودن گوشی معرفی می‌نماییم تا با استفاده از آن‌ها با اطمینان خاطر خرید خود را انجام دهید.

شاید این مطلب جذاب باشد
قطع شدن صدای مکالمه گوشی شیائومی

1- از سامانه همتا کمک بگیرید

بسیاری از افراد این تصور را دارند که کد 15 رقمی IMEI تنها برای اعلام سرقت و یا گم شدن موبایل و پیگیری آن به کار می‌آید، در صورتی که از این کد هوشمند می‌توان به عنوان راهی برای تشخیص نو بودن دستگاه نیز استفاده کرد.

این کد را می‌توانید با شماره‌گیری #06#* به دست آورید و یا اینکه بسته به نوع ویندوز اسمارت فون مورد نظر از راه‌های زیر برای دستیابی به آن استفاده کنید:

سامانه همتا و تشخیص نو بودن موبایل 

  • سیستم عامل‌های اندروید: در قسمت setting وارد گزینه‌ی about phone شده و سپس در قسمت Status کد مورد نظر را مشاهده نمایید.
  • سیستم‌ عامل‌های Ios: در قسمت setting بر روی General کلیک کرده و سپس در قسمت About کد 15 رقمی را به دست آورید.

حال بعد از اینکه کد IMEI را به دست آوردید، باید به یکی از دو روش زیر از سامانه همتا عمر گارانتی محصول را استعلام نمایید.

  • مراجعه به وبگاه اینترنتی سامانه همتا: بعد از وارد شدن به این سایت از طریق منوی وضعیت شناسه دستگاه IMEI اقدام کنید. بعد از وارد کردن کد اطلاعات کاملی از مشخصات دستگاه و شرکت گارانتی کننده به شما نشان داده می‌شود. اگر اسمارت فون موردنظر قبلاً مورد استفاده و یا سیم کارتی درون آن قرار گرفته باشد، علاوه بر نام شرکت گارانتی کننده، تاریخ شروع گارانتی نیز نمایش داده می‌شود و شما از این طریق می‌توانید علاوه بر تشخیص کارکرده بودن گوشی به مدت زمان استفاده از آن نیز پی ببرید.
  • استفاده از روش پیامکی سامانه همتا: در این روش می‌توانید با شماره‌گیری کد #7777* و سپس وارد نمودن عدد 1 برای استعلام اصالت، اطلاعات مربوط به گارانتی و تاریخ شروع آن را بررسی نمایید.
شاید این مطلب جذاب باشد
۱۰ ساعت هوشمند محبوب در دیجی کالا (۱۰ مهر ۱۴۰۱)

2- به چشمان خود اعتماد کنید

راحت‌ترین راه این است که محصول خود را با دقت بسیار مورد بازرسی و بررسی قرار دهید. گوشی‌های استفاده شده حتی در حد چند روز به احتمال زیاد اثری از خش یا خراش بر روی بدنه‌ی خود دارند. به خصوص اطراف درگاه شارژ را بسیار ریزبینانه بررسی کنید. چرا که از نقاطی است که اثرات استفاده را بسیار زود نمایان می‌کند.

سالم بودن ظاهر گوشی

از آنجایی که ممکن است گوشی‌های مشکل دار را بعد از تعمیر توسط افراد بسیار ماهر به عنوان دستگاه نو بسته‌بندی کرده و به شما خرید آن را پیشنهاد دهند؛ پس باید در هنگام بررسی موبایل هوشیاری بیشتری را به خرج دهید و به کوچکترین لکه و جای دست نیز حساس باشید.

شارژر، هدفون و دیگر لوازم جانبی موبایل را نیز موردبررسی قرار دهید و در صورتی که نشانی از استفاده شدن و یا خرابی آن‌ها مشاهده کردید، به نو بودن اسمارت فون شک کنید.

3- برنامه‌ها و گالری‌ را بررسی نمایید

مسلماً می‌دانید که بر روی گوشی‌های نو و دست نخورده به جز برنامه‌های اصلی هیچ برنامه شخصی دیگری نصب نیست. با اینکه بسیار بعید است، اما امکان آن وجود دارد که برنامه‌های متفرقه قبلی از روی گوشی پاک نشده باشد و از این طریق بتوان از مورد استفاده قرار گرفتن دستگاه مطمئن شد.

شما همچنین می‌توانید از پیش فرض بودن موسیقی‌های انتخاب شده برای آهنگ تماس، هشدار و … گوشی نیز برای اطمینان بیشتر استفاده کنید.

نصب نبودن برنامه‌های جانبی بر روی گوشی نو

 

4- باتری را موردآزمایش قرار دهید

یکی از نکات ریزی که می‌تواند کارکرده و یا تعمیری بودن گوشی را نشان دهد، باتری آن است. در بیشتر موارد، اسمارت فون‌های کارکرده و یا تعمیری بعد از چند بار خاموش و روشن کردن دچار افت میزان باتری خواهند شد. شما می‌توانید از همین ترفند استفاده کنید و اگر بعد از چندین بار راه اندازی دستگاه تغییری در میزان شارژ ندیدید، از نو بودن آن آسوده خاطر شوید.

شاید این مطلب جذاب باشد
راهنمای خرید بهترین محافظ برق برای کامپیوتر

 تغییر میزان شارژ باتری نشانی از تعمیری بودن موبایل

5- موبایل را بو کنید

احتمالاً شما نیز با خواندن این تیتر بوی گوشی نو به مشامتان رسید. معمولاً دستگاه‌های دیجیتالی و انواع اسمارت فون‌هایی که از کارخانه خارج می‌شوند، تا قبل از استفاده نوعی بوی تند دارند که بعد از استفاده خود به خود آن را از دست می‌دهند. شما می‌توانید از همین ترفند نیز برای اطمینان بیشتر خود استفاده کنید.

سخن آخر:

در این مقاله 5 روش بسیار ساده که با استفاده از آن‌ها می‌توانید بفهمید گوشی نو یا کارکرده است را بیان کردیم. در میان این روش‌ها استعلام کد IMEI معتبرترین راهی است که می‌تواند اطلاعات مفید و ارزشمندی را به شما ارائه دهد.

به هرحال مهم‌ترین نکته در هنگام خرید گوشی و لوازم جانبی موبایل مراجعه به فروشگاه‌های معتبر است. چرا که قطعاً چنین فروشگاه‌هایی هرگز دست به فروش موبایل‌های دست دوم به جای نو نخواهند زد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا