لوازم جانبی

دلایل داغ شدن لپ تاپ و راه های جلوگیری از آن

داشتن گرمای کمی پس از کار طولانی یا کار سخت ، مانند بازی با لپ تاپ ، کاملاً طبیعی است. اما داغ شدن بیش از حد لپ تاپ و کند شدن آن به دلیل گرمای شدید یک مشکل است. اگر چنین مشکلی دارید ، احتمالاً سوالات زیادی دارید ، مانند دلایل داغ شدن بیش از حد لپ تاپ و نحوه جلوگیری از آن.

لپ تاپ ها به دلایل مختلف می توانند بیش از حد گرم شوند و در بسیاری از موارد می توانند آزاردهنده باشند. به همین دلیل ، در این مقاله به بررسی علل این مشکل و راه های حل آن پرداخته ایم. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه جلوگیری از این مشکل رایج لپ تاپ ، با ما همراه باشید.

مشکل داغ شدن بیش از حد لپ تاپ

دلایل داغ شدن لپ تاپ ؛ مشکلات رایج که باعث می شود لپ تاپ بیش از حد گرم شود

به طور کلی ، دلیل اصلی داغ شدن بیش از حد لپ تاپ ، فعالیت اجزای داخلی آن است. کارت های گرافیک و پردازنده ها معمولاً منابع اصلی گرمای لپ تاپ هستند. تهویه مناسب یا فن خنک کننده می تواند از داغ شدن CPU و GPU جلوگیری کند. با این حال ، لپ تاپ ها ، به ویژه مدل های جدیدتر با بدنه فلزی نازک ، فضای کافی برای تبادل هوا یا نصب فن خنک کننده ندارند. به همین دلیل است که می بینیم لپ تاپ ها هنگام انجام کارهای سنگین مانند انجام بازی داغ می شوند.

بنابراین ، داغ شدن بیش از حد یا حتی گرم شدن بیش از حد معمولاً نشانه نقص نیست. اما اگر دیدید که دستگاه شما در حین کار معمولی بسیار گرم می شود ، باید منبع مشکل جدی را در لپ تاپ خود جستجو کنید. این مشکل علاوه بر لپ تاپ در رایانه های خانگی یا حتی تلفن های هوشمند نیز مشاهده می شود. با خواندن مقاله بیش از حد گرم شدن تلفن خود می توانید در این مورد بیشتر بدانید. در اینجا مهمترین دلایلی که باعث می شود لپ تاپ ها داغ شوند وجود دارد.

داغ شدن لپ تاپ به دلیل تهویه هوای نامناسب 1. داغ شدن بیش از حد لپ تاپ به دلیل تهویه نامناسب و گرد و غبار در مجاری هوا

شاید این مطلب جذاب باشد
درباره سری ردمی نوت ۱۲ چه می‌دانیم؟

به طور کلی مجاری هوایی اصلی لپ تاپ ها در زیر آنها قرار دارد. این کانال ها امکان تبادل هوا و تنفس دستگاه را فراهم می کنند. هرگونه انسداد یا انسداد در این کانال ها باعث گرم شدن بیش از حد لپ تاپ می شود. قرار دادن لپ تاپ روی فرش ، فرش یا پتو می تواند این مجاری را مسدود کرده و تهویه مطبوع را مختل کند. علاوه بر این ، فرش و پتو ، همراه با گرد و غبار که به مرور زمان به دستگاه وارد می شود ، باعث اختلال در عملکرد فن یا پوشاندن سطح قطعات داخلی می شود ، یکی از دلایل مهم داغ شدن دستگاه است.

خراب شدن فن لپ تاپ به دلیل وجود گرد و غبار

2. خرابی اجزای داخلی مانند فن و باتری ، یکی از دلایل داغ شدن بیش از حد لپ تاپ

لپ تاپ هایی که دارای گرافیک سنگین و برنامه های کامپیوتری هستند معمولاً مجهز به پردازنده های قدرتمند و پردازنده های گرافیکی هستند. چنین دستگاه های قدرتمندی از فن های خنک کننده داخلی برای هدایت گرما از داخل لپ تاپ به خارج استفاده می کنند. اگر چنین دستگاه هایی دارید ، همیشه باید مطمئن شوید که فن روی لپ تاپ شما قوی است. خرابی فن به دلیل ضربه یا سایش یا کاهش عملکرد ممکن است باعث گرم شدن بیش از حد لپ تاپ شود. می توانید دست خود را جلوی مجاری هوا در سمت چپ یا پشت لپ تاپ قرار دهید تا مطمئن شوید هوا به درستی تهویه شده و فن در حال کار است.

از طرف دیگر ، خرابی باتری لپ تاپ نیز می تواند باعث گرم شدن بیش از حد باتری و تولید گرمای اضافی شود. این مورد در لپ تاپ های قدیمی بیشتر رایج است. علاوه بر این ، کاهش شارژ باتری و افت ولتاژ نیز باعث کاهش سرعت فن و قابلیت تهویه دستگاه می شود. این مشکل در گوشی های هوشمند نیز بسیار رایج است. در این موارد ، چاره ای جز تعویض باتری گوشی وجود ندارد.

شاید این مطلب جذاب باشد
ایسوس از راگ فون ۶D و راگ فون ۶D Ultimate رونمایی کرد

3. گرمای شدید به دلیل مشکلات نرم افزاری در لپ تاپ

نصب پنجره های جدید بر روی سیستم های قدیمی که قدرت زیادی ندارند ، نصب نرم افزاری که بدون نیاز CPU یا GPU را خراب می کند و به روز نکردن درایورهای CPU و کارت گرافیک همه دلایل مهمی هستند. مواردی وجود دارد که می تواند باعث گرم شدن بیش از حد لپ تاپ شما شود. در این موارد ، معمولاً لپ تاپ خود را دائماً با CPU و قدرت سخت افزاری زیاد مشاهده می کنید. علاوه بر این ، عمر دستگاه به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

4. داغ شدن لپ تاپ در اثر ویروس

ویروس ها و بدافزارها از طریق استفاده غیرمجاز از منابع محاسباتی باعث گرم شدن بیش از حد دستگاه می شوند. در برخی موارد ، ویروسها طوری طراحی شده اند که با فعال کردن بیش از حد اجزای سخت افزاری به دستگاه آسیب برسانند. چنین ویروس هایی معمولاً برای حمله به سرورها طراحی شده اند ، اما می توانند لپ تاپ شما را نیز هدف قرار دهند.

علاوه بر این ، بدافزار جدید از منابع داخلی سیستم شما برای استخراج ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین استفاده می کند. این امر همچنین فشار زیادی به دستگاه وارد می کند و باعث گرم شدن آن می شود. عدم استفاده از حافظه فلش آلوده و شبکه های Wi-Fi ناشناس می تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند. / P>

داغ شدن لپ تاپ در هنگام بازی

5. به طور همزمان از نرم افزارها و بازی های سنگین استفاده کنید

لپ تاپ های قدرتمندی وجود دارد که به شما امکان می دهد از چندین نرم افزار گرافیکی سنگین استفاده کنید یا بازی های گرافیکی را همزمان اجرا کنید. اکثر لپ تاپ ها ، به ویژه لپ تاپ های تجاری یا دانشجویی ، قدرت کافی برای انجام چنین کارهایی را ندارند. ارائه ، راه اندازی نرم افزار سه بعدی و انجام بازی های سنگین با ایجاد فشار بیش از حد ، نه تنها عمر دستگاه را کاهش می دهد و باعث آسیب به قطعات مختلف می شود ، بلکه لپ تاپ را نیز بیش از حد گرم می کند. گاهی اوقات حتی آنتی ویروس های سنگین می توانند با درگیر کردن مداوم CPU باعث ایجاد گرمای اضافی شوند.

شاید این مطلب جذاب باشد
بهترین مارک بلندگوهای بلوتوث

6. استفاده همزمان از تمام پورت های لپ تاپ و مشارکت بیش از حد سیستم

اتصال چیزی اضافی به پورت های لپ تاپ می تواند سیستم را مسدود کرده و گرمای اضافی را در داخل دستگاه ایجاد کند. پر کردن پورت ها بخش مهمی از انرژی و قدرت محاسباتی دستگاه است. به همین دلیل ، می توانید ببینید که گرم می شود ، حتی وقتی کارهای ساده ای را با لپ تاپ خود انجام می دهید. چشمک زدن ، کابل HDMI ، هارد اکسترنال یا حتی کابل شارژر اندروید برای شارژ گوشی همه دلایلی هستند که باید آنها را فشار دهید و به CPU لپ تاپ اضافه می کنند.

حل مشکل داغ شدن لپ تاپ با استفاده از کول پد

مشکل داغ شدن بیش از حد لپ تاپ را برطرف کرده و از آن جلوگیری کنید

چندین روش مختلف برای پیشگیری و حل مشکل داغ شدن لپ تاپ وجود دارد. در بیشتر موارد ، رعایت این نکات می تواند به جلوگیری از داغ شدن بیش از حد سیستم شما کمک کند. اما در برخی موارد چاره ای جز مراجعه به مرکز خدمات نخواهید داشت.

1. استفاده از یک پد سرد و قرار دادن لپ تاپ در سطح مناسب

اولین و ساده ترین راه حل برای مشکل گرم شدن بیش از حد لپ تاپ ، استفاده از یک پد خنک کننده مناسب است. پدهای خنک و فن های جانبی با بهبود تهویه مطبوع می توانند به طور قابل توجهی از گرم شدن بیش از حد دستگاه شما جلوگیری کنند. همچنین سعی کنید لپ تاپ خود را روی فرش ، پتو یا سطوحی که تهویه مطبوع را مسدود می کنند قرار ندهید.

2. به روز رسانی درایورها و حذف نرم افزارهای سنگین

مطمئن شوید که کارت گرافیک لپ تاپ و درایورهای پردازنده آن به روز هستند. همچنین سعی کنید از دستگاه دیگری برای انجام کارهای گرافیکی سنگین خود استفاده کنید. نرم افزاری مانند آنتی ویروس های سنگین را که همیشه بخشی از پردازنده سیستم را آلوده می کند از لپ تاپ خود حذف کرده و به جای آن از نرم افزارهای سبک تر استفاده کنید.

شاید این مطلب جذاب باشد
جدیدترین رندرهای سری گوگل پیکسل ۷ را ببینید

3. مجاری هوا را تمیز کرده و از سالم بودن فن مطمئن شوید

هر از گاهی مجاری هوا را در لپ تاپ خود تمیز کنید. مطمئن شوید که فن لپ تاپ سالم است و گرد و غبار را از داخل لپ تاپ پاک کنید. برای انجام این کار ، معمولا باید قاب لپ تاپ را با استفاده از پیچ گوشتی لپ تاپ باز کنید. در بسیاری از موارد ، تمیز کردن لپ تاپ از گرد و غبار یا ترک هایی که در دستگاه نفوذ کرده اند ، باعث بهتر شدن آن می شود.

4. برای یافتن بدافزار از آنتی ویروس استفاده کنید

یک آنتی ویروس خوب می تواند بدافزارهایی را که بر روی CPU یا کارت گرافیک شما بدون اجازه اجرا می شوند به راحتی تشخیص دهد. اسکن ویروس و اسکن کامل لپ تاپ یکی از راه هایی است که می تواند از گرم شدن بیش از حد دستگاه شما جلوگیری کند. همچنین ، یک برنامه آنتی ویروس قوی می تواند از مشکلات مشابه در لپ تاپ شما جلوگیری کند.

تعویض قطعات آسیب دیده لپ تاپ برای برطرف کردن مشکل داغ شدن لپ تاپ

5. برای تعویض قطعات آسیب دیده و تعمیر دوره ای لپ تاپ به مرکز خدمات مراجعه کنید

در مواردی که فن لپ تاپ یا قطعاتی مانند باتری لپ تاپ آسیب دیده است ، راهی جز تعویض آنها وجود ندارد. علاوه بر این ، تعمیر کار با استفاده از خنک کننده های جدید و جایگزینی آنها با کولرهای قدیمی نصب شده روی پردازنده ، عملکرد لپ تاپ را بهبود می بخشد.

خلاصه مقاله

در این مقاله با علل داغ شدن لپ تاپ و راه های جلوگیری از آن آشنا شدیم. تهویه مطبوع لپ تاپ ها نسبت به رایانه های خانگی کمتر است ، بنابراین داغ شدن بیش از حد آنها معمول است. رعایت نکات موجود در این مقاله می تواند به جلوگیری از این مشکل کمک کند. اگر به کمک بیشتری نیاز دارید ، می توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات بپرسید. متخصصان اضافی به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا