لوازم جانبی

چگونه از صفحه گوشی خود فیلم بگیریم؟

حتماً برای شما هم پیش آمده که به ضبط آنچه به صورت لحظه‌ی بر روی گوشی خود می‌بینید، نیاز پیدا کرده باشید. این روزها که موبایل‌ها، لپ‌تاپ‌ها و لوازم جانبی موبایل به قسمت جداناپذیر زندگی انسان‌ها تبدیل شده‌اند، بسیاری از آدم‌ها بیش از زندگی کردن در دنیای واقعی، در فضای مجازی زندگی می‌کنند، آموزش می‌بینند، بازی می‌کنند، گفتگو می‌کنند و با دوستان و آشنایان خود ارتباط برقرار می‌کنند. در میان این همه استفاده، بسیاری از مواقع نیاز است که عکس یا فیلمی را که به صورت آنلاین و در لحظه‌ روی گوشی اجرا می‌شود، دوباره دید یا آن را برای نمایش دادن به دیگران ضبط کرد.

اگر آنچه احساس می‌کنید که به دوباره دیدنش نیاز دارید، عکس باشد کار بسیار راحت است. کافی‌ست که با توجه به نوع گوشی موبایل خود همزمان دو کلید را فشار دهید یا سه انگشت خود را بر روی صفحه نمایش بکشید و …

اما، مشکل هنگامی پیش می‌آید که در زمان دیدن یک لایو مهم، فیلمی که در استوری یا پست اینستاگرامی کسی می‌بینید، یک برنامه آموزشی که قابلیت ضبط ندارد و حتی در هنگام بازی کردن و آموزش دادن احتیاج خواهید داشت که چند دقیقه‌ی از صفحه گوشی خود فیلم بگیرید.

در این مواقع فیلم گرفتن از صفحه گوشی اندرویدی چگونه امکان پذیر است؟ آیا می‌توان بدون نیاز به نرم افزار، برنامه‌ یا لوازم جانبی این کار را انجام داد؟ اگر به نرم افزاری نیاز است، کدام نرم افزارها برای این کار مناسب‌تر هستند؟

فیلم گرفتن از صفحه موبایل

آیا می‌توانیم بدون برنامه از صفحه گوشی فیلم بگیریم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که کاملاً به نوع، مدل گوشی و نسخه اندروید آن دارد. در بعضی از گوشی‌ها و نسخه‌های اندروید به صورت پیش فرض گزینه‌ی برای فعال سازی این قابلیت در منوها وجود دارد. اما در برخی از گوشی‌ها و به خصوص مدل‌هایی که از نسخه‌های قدیمی‌تر از نسخه 10 و 11 اندروید پشتیبانی می‌کنند، دسترسی به این ویژگی برای گوشی تعریف نشده است و در نتیجه برای ضبط فیلم از صفحه گوشی به نصب و استفاده از نرم افزارهای جانبی نیاز خواهد شد.

در ادامه چگونگی ضبط فیلم از صفحه نمایش مدل‌‌های مختلف گوشی و نسخه‌های متفاوت اندروید را آموزش خواهیم داد.

آموزش ضبط فیلم از صفحه گوشی دارای اندروید 11

بهترین و آسان‌ترین راه برای ضبط ویدیو از برنامه‌ها و فیلم‌های در حال اجرا، به روزرسانی نسخه اندروید گوشی به جدیدترین نسخه آن است. با این کار علاوه بر، دسترسی یافتن به این قابلیت، می‌توانید از دیگر ویژگی‌هایی که به صورت کلی برای آخرین نسخه اندورید تعریف شده است، نیز استفاده کنید. البته باید مدل گوشی شما قابلیت نصب این نسخه را داشته باشد.

در گوشی‌هایی که از اندروید 11 استفاده می‌کنند برای فیلم گرفتن از صفحه گوشی کافی است که به فهرست Quick Settings یا تنظیمات سریع مراجعه کنید.

دسترسی پیدا کردن به این فهرست در گوشی‌های مختلف، متفاوت است. در بعضی از گوشی‌ها باید از سمت بالای گوشی به سمت پایین بکشید و در برخی دیگر باید روی نوار بالای گوشی که ساعت و بقیه‌ی اعلان‌ها روی آن نمایش داده شده‌اند، دو بار ضربه بزنید.

شاید این مطلب جذاب باشد
رندرهای پورشه ۷۱۸ باکستر برقی فاش شد

وقتی فهرست تنظیمات باز شد، در بین گزینه‌هایی که به شما نمایش داده می‌شود، به دنبال آیکونی با نام: Screen Recorder، Recording mode یا ضبط کننده فیلم باشید. اگر این آیکون را در میان این فهرست پیدا نکردید، باید مطابق با مراحل زیر ویرایشی انجام داده و این گزینه را به فهرست اضافه کنید:

آموزش ضبط فیلم با اندروید 11

  • صفحه تنظیمات سریع یا Quick Settings را باز کنید.
  • بر روی گزینه Edite یا ویرایش که با آیکونی شبیه به مداد نمایش داده می‌شود و معمولاً در گوشه‌ی سمت چپ بالای صفحه قرار دارد، کلیک کنید.
  • گزینه‌هایی که می‌توان به فهرست اصلی اضافه کرد، نمایش داده می‌شوند. از میان آن‌ها Screen Recorder را پیدا کرده و آن را به سمت بالا کشیده و در میان دیگر آیکون‌ها رها کنید.

به این ترتیب آیکون ضبط فیلم به تنظیمات سریع گوشی شما اضافه شده و هر وقت نیاز داشتید که از صفحه خود فیلم بگیرید، کافی است که آن را از طریق Quick Settings خود فعال نمایید و بر روی دکمه‌ی Start یا شروع کلیک کنید. در هنگام ضبط معمولاً آیکون کوچک قرمز رنگی در قسمت بالای صفحه نمایش گوشی نمایش داده می‌شود که با بررسی آن می‌توانید از ضبط شدن صفحه گوشی اطمینان خاطر پیدا کنید.

می‌توانید حتی با تنظیماتی که برای این قابلیت تعریف شده، شخصی سازی بیشتری برای خود انجام بدهید.

 

رکورد فیلم از گوشی دارای اندروید 10

در اولین نسخه‌های اندروید 10 دسترسی به قابلیت ضبط فیلم از گوشی برای تمامی مدل‌ها تعریف شده بود؛ ولی، درست در انتشار آخرین نسخه از آن، این قابلیت به طرز عجیبی حذف شد.

به همین دلیل در بعضی از گوشی‌هایی که اندروید 10 دارند، می‌توانید بدون استفاده از نرم افزار جانبی و از همان روش‌هایی که برای گوشی نسخه اندروید 11 امکان‌پذیر است، از صفحه خود فیلم بگیرید؛ اما در برخی دیگر ناچار به نصب برنامه هستید.

معمولاً گوشی‌های برند ال جی، وان پلاس و سامسونگ در نسخه 10 اندروید این قابلیت را حفظ کرده‌اند.

رکورد فیلم از گوشی اندروید 10

آموزش کامل فیلم گرفتن از صفحه گوشی سامسونگ

اگر گوشی سامسونگ شما نسخه‌ی اندورید 10 به بالا دارد، به راحتی و با تنظیمات پیشرفته‌ می‌توانید از صفحه گوشی خود ویدیو بگیرید. برای این کار کافی است که مراحل زیر را دنبال کنید:

  • بر روی نوار اعلان در بالای صفحه دوبار کلیک کرده تا به تنظیمات سریع دسترسی پیدا کنید.
  • گزینه‌ی Screen Recorder  را فعال نمایید.
  • حال بر روی Start یا شروع کلیک کنید. شمارش معکوسی آغاز و بعد از آن ضبط از صفحه شروع می‌شود. در آخر با کلیک بر روی Stop این عملیات را متوقف کنید.
شاید این مطلب جذاب باشد
چگونه باند ماشین را به گوشی وصل کنیم؟

یکی از تنظیمات جالبی که سامسونگ برای ضبط از صفحه گوشی‌های خود در نظر گرفته ، تنظیمات FaceCam  است. با استفاده از این گزینه می‌توانید همزمان که از صفحه خود فیلم می‌گیرید، در قاب کوچکی از حرکات خود نیز در این سوی گوشی تصویر برداری کنید. استفاده از این قابلیت که با کلیک بر روی آیکون دوربین جلو فعال می‌شود، برای افرادی که قصد آموزش ترفندها و کاربردهای موبایل یا گوشی را دارند یا گیمرها که از بازی خود فیلم می‌گیرند، بسیار کارآمد است.

آپشن پیشرفته‌ی دیگری که شرکت سامسونگ برای گوشی‌های Galaxy Note خود تعریف کرده است، امکان استفاده همزمان از S pen و طراحی بر روی صفحه نمایش در هنگام رکوردگیری است. این ویژگی نیز در نوع خود بی‌نظیر و قابل توجه است.

فیلم گرفتن از صفحه گوشی سامسونگ

شرکت سامسونگ برای گیمرهای حرفه‌ی که از طریق ضبط و انتشار بازی‌ کردن خود، کسب درآمد می‌کند، یک اپلیکیشن مخصوص طراحی و در نظر گرفته است. با استفاده از این اپلیکیشن که به صورت پیش فرض بر روی گوشی نصب است، می‌توانید در حین بازی کردن با بالاترین کیفیت فیلم ضبط کنید.

برای این کار مراحل زیر را طی کنید:

  • برنامه Game Launcher  را روی گوشی خود پیدا کرده و آن را اجرا کنید.
  • در پنجره‌ی که مقابل شما باز می‌شود، سه نقطه گوشه سمت راست بالا را لمس کرده و سپس گزینه Add apps را انتخاب کنید. حال بازی مورد نظر خود را انتخاب و به این ترتیب آن را در لیست اپلیکیشن خود اضافه کنید.
  • سپس از فهرست، بازی یا برنامه را انتخاب نموده و به محض اجرا شدن آن گزینه‌ی Game Tools را زده و سپس در لیست باز شده روی Record کلیک نمایید.

حالا باید تمام مهارت خود را به کار بگیرید تا یک بازی بی‌نظیر اجرا کنید، چرا که تک تک ثانیه‌های شما در حال ضبط شدن هستند. وقتی بازی خود را تمام کردید، کلیک کردن بر روی دکمه‌ی توقف را که در گوشه پایین سمت راست صفحه نمایش دیده می‌شود، فراموش نکنید.

گیم لانچر برنامه ضبط از گوشی سامسونگ

نحوه‌ی فیلم گرفتن از گوشی ال جی

فعال سازی ضبط ویدیو از صفحه گوشی LG شباهت بسیاری به گوشی سامسونگ دارد. تنها تفاوتی که میان تنظیمات این گوشی دیده می‌شود، این است که در هنگام استفاده از گوشی LG باید بر روی آیکونی به نام Screen Record کلیک کنید.

به یاد داشته باشید که گوشی ال‌جی به دلایل امنیتی هنگام ضبط از برخی برنامه‌ها ممکن است تنها صفحه سیاهی را به شما نمایش دهد، برای برطرف شدن این مشکل باید قبل از ضبط برخی تنظیمات و مجوزهایی لازم را فعال سازی کنید.

چگونه بدون هیچ برنامه از صفحه گوشی OnePlus خود فیلم بگیریم؟

در صورتی می‌توانید با گوشی OnePlus بدون هیچ برنامه‌ی جانبی از صفحه خود فیلم بگیرید که بر روی آن اندروید 10 به بالا نصب باشد. در این صورت باید ابتدا تنظیمات سریع گوشی خود را ویرایش کنید. چگونه؟ در ادامه توضیح خواهیم داد.

  • نوار اعلان را که در بالای صفحه گوشی شما قرار دارد، به سمت پایین بکشید و برای اینکه تمام برنامه‌ها را مشاهده کنید، تا این کار را تا آخر ادامه دهید.
  • آیکون Edite را انتخاب کرده و سپس به سمت چپ انگشت خود را بکشید.
  • در این صفحه برنامه Screen Recorder را مشاهده خواهید کرد. آن را لمس کرده و بدون اینکه انگشت خود را از روی آن بردارید، این آیکون را به سمت منوی اصلی تنظیمات سریع هدایت کنید.
  • حال این قابلیت را به Quick Settings خود اضافه کرده‌اید، اما قبل از اینکه خارج شوید، حتما باید دکمه‌ی Back یا برگشت را که در سمت چپ و بالای صفحه قرار دارد را لمس کنید. در غیر این صورت تنظیمات شما ذخیره نخواهد شد.
شاید این مطلب جذاب باشد
مشکل فضاپیمای ناسا در میانه‌ی سفر به ماه برطرف شد

برای اینکه ضبط از صفحه داشته باشید، کافی است که از طریق منوی تنظیمات سریع این گزینه را انتخاب کنید.

ضبط ویدیو از صفحه گوشی وان پلاس

چطور از صفحه گوشی شیائومی فیلم بگیریم؟

شرکت شیائومی یکی از شرکت‌هایی است که در سال‌های اخیر با ارائه مدل‌های بسیار متنوعی از تلفن‌های هوشمند پا به بازار گذاشته است. برخی از این مدل‌ها قابلیت رکورد از صفحه را دارند. در واقع در این مدل از گوشی‌ها نرم افزاری به صورت پیش فرض برای این کار در نظر گرفته شده است که برخلاف مدل‌های دیگر آن را در منوی تنظیمات سریع پیدا نخواهید کرد، بلکه درست در میان برنامه‌ها جای گرفته است.

اما با چه مدل از گوشی‌های شیائومی می‌توان از صفحه فیلم گرفت؟

  • Redmi Note 7 Pro
  • Poco F1
  • Redmi K20
  • Mi 9
  • Redmi 7
  • Redmi Note 5 Pro

نکته‌ی جالب توجه اینجاست که این برند برای ضبط فیلم از گوشی‌های خود، امکان تنظیمات فراوانی مثل: ضبط همزمان صدا، تعیین میزان وضوح ضبط، نرخ فریم و … را  نیز فراهم کرده است. اما در نظر داشته باشید که تنظیم برخی از این گزینه‌ها روی حداکثر آن اگرچه کیفیت فیلم خروجی را به شدت افزایش می‌دهد؛ اما، ممکن است در اجرای نرم افزارها و به خصوص بازی‌های گوشی اختلال ایجاد کند. در واقع پردازنده گوشی در پردازش همزمان این عملکردها با مشکل مواجه شده و سرعت گوشی کاهش پیدا می‌کند.

رکورد ویدیو از صفحه گوشی شیائومی

برای ضبط فیلم با این مدل از گوشی‌های شیائومی باید مراحل زیر را به ترتیب پشت سر بگذارید:

  • در میان برنامه‌های صفحه اصلی گوشی خود برنامه Screen Recorder را پیدا و آن را اجرا کنید.
  • برای شروع کافی است که علامت ضبط با آیکون مربع را که در پایین سمت راست قرار دارد، لمس کنید.
  • علامت ضبطی بر روی صفحه شما پدیدار می‌شود که می‌توانید آن را به هر قسمتی از صفحه که خواستید، بکشید.
  • در پایان کافی است که دوباره این دکمه را کلیک کنید. 

آموزش فیلم گرفتن از صفحه گوشی اندرویدی با برنامه

در صورتی که نسخه‌ اندروید گوشی شما قابلیت ضبط از صفحه را پشتیبانی نمی‌کند، باید یکی از نرم‌افزارهای جانبی را که در گوگل پلی یا بازار وجود دارند، برای این کار دانلود کنید. نرم افزارهای بسیاری برای این کار طراحی شده‌اند. از جمله نرم افزار AZ Screen Recorder، Google Play Games، Mobizen Screen Recorder و…

شاید این مطلب جذاب باشد
اشکالات احتمالی انتقال فایل از گوشی به لپ تاپ با کابل + راه حل

در این میان ما تنها به بررسی یکی از بهترین‌ها نرم افزارهایی رکورد از صفحه گوشی یعنی AZ Screen Recorder خواهیم پرداخت.

AZ Screen Recorder

این برنامه از نظر بسیاری از افراد بهترین و جامع‌ترین نرم افزار و برنامه ضبط فیلم از صفحه گوشی است که بدون هیچ محدودیت زمانی ساعت‌ها از آنچه در صفحه نمایش گوشی شما در حال رخ دادن است، فیلم خواهد گرفت. می‌توانید آن را از گوگل پلی دانلود کنید.

تنظیم میزان کیفیت، تنظیم میزان فریم ریت، امکان اضافه نمودن همزمان فیلم از طریق دوربین جلو، قابلیت ویرایش فیلم‌های رکورد شده، امکان افزودن تایمر معکوس و تنظیمات این چنینی باعث افزایش محبوبیت این نرم افزار در میان کاربران شده است.

بهترین نرم افزار ضبط ویدیو از صفحه گوشی

بعد از نصب این نرم افزار کافی است که آن را اجرا کرده و سپس روی گزینه ضبط فیلم که با آیکون دوربین فیلمبرداری مشخص شده، کلیک کنید. به همین راحتی!

در صورتی که قصد تغییر تنظیمات برنامه را دارید، کافی است که روی آیکون آن کلیک کنید و سپس گزینه‌ی تنظیمات را که در بالای صفحه با نمادی شبیه به چرخ دنده نشسته است، انتخاب نمایید.

 

برای ضبط رکورد از صفحه نمایش خود از چه روشی استفاده کنیم؟

در این مقاله ابتدا یاد گرفتیم که چگونه بدون هیچ برنامه‌ای از صفحه گوشی فیلم بگیریم و توضیح دادیم که این کار در صورتی امکان پذیر است که اندروید نصب شده بر روی گوشی شما یکی از نسخه‌های 10 و 11باشد. در غیر این صورت ناچار خواهید شد که برای ضبط فیلم از نرم‌افزارهای کمک بگیرید. برای ضبط فیلم با کیفیت بیشتر و صدای بهتر توصیه می‌کنیم از لوازم جانبی موبایل مثل: هندزفری، میکروفون‌ها، رینگ لایت و …. استفاده کنید.

در این مقاله همچنین، یکی از بهترین نرم افزارهایی را که برای این کار طراحی شده است، به شما معرفی کردیم. در نظر داشته باشید که نصب این نرم افزارها به دلیل اینکه اجازه رکورد کامل را از تمام اتفاقاتی که بر صفحه گوشی شما می‌افتد، دارند، ممکن است از نظر امنیتی برای شما مشکلاتی را ایجاد کنند. پس بهتر است که از قابلیت رکورد صفحه خود اندروید استفاده کنید و سپس با بهترین برنامه‌های ادیت فیلم در موبایل آن‌ها را ویرایش کنید تا اینکه بخواهید نرم افزارهای جانبی را به کار گیرید، یا اینکه تنها این نرم افزارها را از منابع معتبر دانلود کنید.

همچنین، در نظر داشته باشید که فیلم گرفتن از صفحه گوشی باعث استفاده زیاد از باتری گوشی شما خواهد شد. پس بهتر است در این مواقع اگر گوشی شما شارژ کمی دارد، آن را به شارژر متصل کنید تا میان ضبط دستگاهتان خاموش نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا