لوازم جانبی

چگونه کیبورد بلوتوثی را به سیستم و گوشی وصل کنیم؟

کیبوردهای بلوتوثی یکی از انواع صفحه کلیدها هستند که طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. این کیبوردها بدون استفاده از هیچ سیمی و از طریق امواج بلوتوث می‌توانند به لپ‌تاپ، کامپیوتر یا حتی تبلت و گوشی متصل شده و فرمان‌های کاربر را به آن‌ها ارسال کنند. در این مقاله قدم به قدم نحوه‌ی اتصال کیبورد بلوتوثی به کامپیوتر یا گوشی را آموزش خواهیم داد. همچنین در مورد مزایا ومعایب این صفحه کلیدها صحبت خواهیم کرد.

چگونه کیبورد بلوتوثی را به سیستم و گوشی وصل کنیم؟

کیبورد بلوتوثی چیست؟

در مقالۀ «راهنمای خرید کیبورد» به طور کامل در مورد انواع صفحه کلید توضیح داده‌ایم و دانستیم که کیبوردها از نظر نوع اتصال به دو دسته‌ی اصلی صفحه کلیدهای سیم‌دار و بی‌سیم یا وایرلس تقسیم بندی می‌شوند. کیبوردهای وایرلس خود دارای دو نوع دانگلی و بلوتوثی هستند.

کیبوردهای دانگلی از یک گیرنده به نام دانگل بلوتوث که بسیار شیبه به یک فلش مموری است، برای اتصال به سیستم کمک می‌گیرند. این دانگل‌ها در یکی از پورت‌های USB سیستم قرار داده می‌شوند و به این ترتیب اتصال میان کامپیوتر و کیبورد را برقرار می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با دانگل بلوتوث‌های می‌توانید مقالۀ « بهترین دانگل بلوتوث چه ویژگی‌هایی دارد؟» را مطالعه کنید.

در مقابل کیبوردهای بلوتوثی حتی از دانگل‌ها هم استفاده نمی‌کنند، بلکه از طریق امواج بلوتوث با سیستم پیر شده و دستور‌های را که با فشردن دکمه‌ها توسط کاربر صادر می‌شود به کامپیوتر، لپ‌تاپ یا گوشی ارسال می‌کنند.

کیبورد بلوتوثی چیست؟

آموزش قدم به قدم اتصال کیبورد بلوتوثی به دستگاه‌های مختلف

اتصال کیبوردهای بلوتوثی برندهای مختلف کمی با یکدیگر در جزییات متفاوت هستند، با این وجود کلیات در همۀ روش‌ها یکسان است. برای مثال، ممکن است برخی از کیبوردها رمز داشته باشند که در این صورت در دفترچه راهنما حتما به رمز آن‌ها اشاره خواهد شد.

شاید این مطلب جذاب باشد
خنک‌کننده آبی در برابر بادی؛ کدام یک برای CPU بهتر است؟

· نحوۀ اتصال کیبورد بولوتوثی به کامپیوتر یا لپ‌تاپ

  • ابتدا صفحه کلید بلوتوثی خود را روشن کنید و سپس دکمۀ اتصال آن را چند ثانیه فشار دهید تا آمادۀ برقراری ارتباط با کامپیوتر شده و اصطلاحا وارد حالت پیرینگ یا Pairing Mode  شود. در این حالت که صفحه کلید در حال ارسال امواج بلوتوثی است، چراغ LED آن پشت سر هم خاموش و روشن می‌شود.
  • حال باید کامپیوتر را برای پذیرش ارتباط آماده کنید. برای این کار روی آیکون Bluetooth devices که در نوار پایین صفحه دسکتاپ یا روی صفحه وجود دارد، کلیک کنید و وارد منوی Show Bluetooth devices شوید.
  • اگر این آیکون را روی دسکتاپ خود پیدا نمی‌کنید، از طریق منوی Setting و سپس گزینۀ Devices اقدام کنید.
  • حال روی گزینۀ Add Bluetooth or other devices بزنید.
  • در پنجرۀ که مقابل شما باز می‌شود، گزینۀ اول یعنیBluetooth را انتخاب کنید.
  • مدتی صبر کنید تا کیبورد شما توسط سیستم شناسایی شود و سپس روی آن کلیک کرده و اتصال را برقرار کنید.
  • ممکن است در این مرحله به شما یک کد نمایش داده شود که باید آن را توسط کیبورد تایپ کرده وبا زدن دکمۀ Enter تایید کنید. همچنین امکان دارد که رمز عبور کیبورد از شما خواسته شود که باید پسوردی را که داخل دفترچه نوشته شده است، در این مرحله وارد نمایید.

اتصال کیبورد بلوتوثی به کامپیوتر

· نحوۀ اتصال کیبورد بولوتوثی به تبلت یا گوشی

برای اتصال این دو دستگاه هم باید مراحل ساده زیر را طی کنید:

  • کیبورد خود را روشن و آن به حالت Pairing Mode منتقل کنید.
  • در قسمت تنظیمات گوشی خود، وارد بخش بلوتوث شده و آن را فعال نمایید.
  • منتظر بمانید تا کیبورد توسط دستگاه شناسایی و نام آن در لیست نمایش داده شود.
  • نام کیبورد خود را لمس کنید.
  • اگر کدی توسط گوشی یا تبلت نمایش داده یا از شما رمز عبوری درخواست شد، آن را توسط کیبورد وارد کرده و اینتر بزنید تا ارتباط به صورت کامل برقرار شود.
شاید این مطلب جذاب باشد
بررسی هندزفری بلوتوثی مدل Inpods 12؛ ارزان ولی جذاب

اتصال کیبورد بلوتوثی به گوشی

مزایای استفاده از کیبورد بلوتوثی

کیبوردهای بلوتوثی در مقایسه با همتایان خود یعنی صفحه کلیدهای سیم دار و وایرلس دارای مزایای زیر هستند:

  • برخلاف کیبوردهای سیم‌دار با مشکلاتی مثل مزاحم یا کوتاه بودن سیم مواجه نیستند. همچنین می‌توان با وجود چندین متر فاصله از سیستم باز هم از آن‌ها استفاده کرد. این موضوع برای مواقعی که قصد اتصال کیبورد به تلویزیون‌های هوشمند را دارید، بسیار کارآمد است.
  • برخلاف کیبوردهای دانگلی، بدون هیچ گیرنده‌ای به سیستم متصل می‌شوند. یعنی با معضل گم شدن دانگل روبرو نیستند. در صورتی که اگر گیرندۀ کیبوردهای دانگلی گم شد، دیگر قابل استفاده نخواهند بود.

به علاوه نداشتن دانگل به معنی اشغال نکردن پورت USB سیستم است که در لپ‌تاپ‌های جدید که با کمبود پورت‌های یو اس بی مواجه هستند، یک نقطه قوت بزرگ به شمار می‌رود.

  • کیبوردهای بلوتوثی بهترین ابزار برای اتصال به گوشی‌ها، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های هوشمند هستند، چرا که به راحتی با هر سیستمی که مجهز به بلوتوث است، هماهنگ می‌شوند.

معایب صفحه کلیدهای بلوتوث دار

با وجود این مزایا، صفحه کلیدهای بلوتوث دار معایبی هم دارند:

  • این صفحه کلیدها برای تأمین انرژی خود نیاز به باتری پیدا می‌کنند و می‌توان گفت که مصرف باتری بیشتری در مقایسه با کیبوردهای وایرلسی دارند.
  • اگر در محیط‌های شلوغ مثل دفترهای کار از این کیبوردها استفاده کنید، احتمال اینکه دچار تداخل امواجی با دیگر دستگاه‌های بلوتوثی شوند، زیاد است.
  • برخلاف کیبوردهای سیم‌دار و دانگلی به صورت plug and play راه‌اندازی نمی‌شوند و نیاز به تنظیمات اولیه برای برقراری اتصال دارند.
  • به طور کلی کیبوردهای وایرلسی و از جمله صفحه کلیدهای بلوتوثی دارای تاخیر ورودی هستند. یعنی مدت زمانی که طول می‌کشد تا فرمان صادر شده از فشردن یک دکمه را دریافت کنند، در مقایسه با کیبوردهای سیم‌دار بیشتر است. البته این تاخیر در حد میلی ثانیه است و برای کاربران معمولی تفاوتی ایجاد نمی‌کنند؛ اما، برای گیمرهای حرفه‌ای یا کسانی که به برد و باخت در بازی بسیار اهمیت می‌دهند، می‌تواند نتایج متفاوتی را رقم بزند.
شاید این مطلب جذاب باشد
بررسی کیبورد لاجیتک MX KEYS MINI؛ گران‌قیمت ولی فوق‌العاده

البته اگر گیمر هستید، توصیه می‌کنیم که برای تجربۀ هیجان و لذت بیشتر کیبوردهای گیمینگ را در کنار مانیتورها و ماوس‌های گیمینگ امتحان کنید. برای اینکه در مورد تفاوت این لوازم با کیبورد، ماوس و مانتیورهای معمولی بیشتر بدانید، بهتر است سه مقالۀ زیر را بخوانید. «10 تفاوت اصلی ماوس گمینگ با ماوس معمولی»، «3 تفاوت اصلی مانیتور گیمینگ با مانیتور معمولی» و «7 تفاوت اصلی کیبورد گیمینگ با کیبورد معمولی».

مزایا و معایب کیبوردهای بلوتوثی

مختصری دربارۀ کیبورد بلوتوثی

کیبوردهای بلوتوثی توسط امواج بلوتوث و بدون هیچ سیم یا گیرندۀ به سیستم متصل می‌شوند. برای اتصال آن‌ها کافی است که کیبورد را روشن کرده و در حالت پیرینگ قرار دهید و با فعال کردن بلوتوث گوشی یا سیستم منتظر نمایش نام کیبورد در لیست دستگاه‌ها باشید. سپس روی نام کیبورد کلیک کرده و کد یا رمز عبور خواست شده را توسط صفحه کلید وارد کنید و دکمۀ اینتر را بزنید.

از جمله مزایای کیبوردهای بلوتوثی می‌توان به مواردی چون: عدم نیاز به گیرنده یا دانگل، بدون محدودیت فاصله گرفتن از سیستم، عدم اشغال پورت یو اس بی و غیره اشاره کرد. همچنین معایب این صفحه کلیدها استفاده از باتری و تاخیر ورودی است.

در صورتی که در کنار کیبورد خود از ماوس بلوتوثی استفاده می‌کنید، نحوۀ اتصال آن را می‌توانید در مقالۀ «همه چیز دربارۀ ماوس‌های بلوتوثی» بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا