لوازم جانبی

مقایسۀ کیبورد گیمینگ با کیبورد معمولی

گیمرهای حرفه‌ای خوب می‌دانند که یک کیبورد گیمینگ چه تاثیر به سزایی در عملکرد و سرعت بازی آن‌ها خواهد گذاشت و از این رو حاضرند بابت این صفحه کلیدهای خاص بهای بالایی بپردازند تا در کنار ماوس، مانیتور و هندزفری گیمینگ خود از آن استفاده کنند. اگر شما هم زمان زیادی از روز را به بازی اختصاص می‌دهید، حتما تا به حال وسوسه شده‌اید که یک کیبورد گیمینگ داشته باشید؛ اما، آیا با توجه به قیمت بیشتر این کیبوردها، خرید آن‌ها کار درستی است؟ این کیبوردها چه اثری روی بازی می‌گذارند؟

با ما در این مقاله همراه باشید تا با تفاوت‌های اصلی کیبورد گیمینگ با کیبورد معمولی آشنا شوید و با مقایسۀ این دو بتوانید یک تصمیم درست برای خریدن یا نخریدن آن بگیرید.

مقایسۀ کیبورد گیمینگ با کیبورد معمولی

کیبورد گیمینگ چه تفاوتی با کیبورد معمولی دارد؟

کیبوردهای گیمینگ از نظر طراحی ظاهری و سخت افزاری با کیبورد معمولی تفاوت‌هایی دارند که موجب می‌شوند گیمرها با سرعت و هیجان بیشتری بازی کنند و از ساعت‌ها بازی کردن احساس خستگی کمتری داشته باشند. احساس لذت بیشتر از بازی، مهم‌ترین تفاوت کیبورد گیمینگ با دیگر کیبوردها است. در ادامه به تک تک ویژگی‌هایی که باعث ایجاد این حس لذت بخش خواهد شد، می‌پردازیم:

1- استفاده از سوییچ‌های مکانیکی

اصلی‌ترین تفاوت کیبوردهای که برای بازی طراحی می‌شوند با سایر صفحه کلیدهایی که به صورت معمول در بازار می‌بینید، به سخت افزار یا سوییچ‌ها آن‌ها برمی‌گردد.  اگر مقالۀ «راهنمای خرید کیبورد» را مطالعه کنید، خواهید دید که کیبوردها انواع زیادی دارند و از نظر سخت افزاری بیشتر آن‌ها در یکی از دو دستۀ زیر قرار می‌گیرند:

کیبوردهای معمولی یا ممبران (Membrane)

در پشت کلیدهای این کیبوردها، سوییچ‌های سیلیکونی به شکل حباب قرار دارند که با هر بار فشردن دکمه، به برد اصلی صفحه کلید فشار وارد کرده و به این ترتیب فرمان تایپ حرف یا عدد را به سمت سیستم ارسال می‌کنند. این سوییچ‌های سیلیکونی قابلیت ارتجاعی بالایی دارند و پس از رها کردن دکمه به حالت اولیه برمی‌گردند، البته پس از مدتی این خاصیت خود را از دست می‌دهند.

شاید این مطلب جذاب باشد
چگونه می توان ایرپاد دزدیده شده را پیدا کرد؟

کیبورد معمولی یا ممبران

کیبوردهای مکانیکی:

کیبوردهای مکانیکی از سوییچ‌هایی فنری شکل کمک می‌گیرند و به همین دلیل با کمترین فشار و بدون نیاز به نیروی زیاد وظیفۀ خود را به انجام می‌رسانند. این ویژگی آن‌ها باعث خواهد شد که سرعت تایپ و دریافت دستورالعمل بالایی داشته باشند. البته سوییچ‌های مکانیکی رنگ‌های مختلفی دارند که هر کدام به میزان فشاری متفاوتی نیاز داشته و میزان صدای متفاوتی هم تولید می‌کنند.

برای مثال، سوییچ‌های قرمز رنگ به میزان فشار کمی نیاز دارند و صدای کمی هم ایجاد می‌کنند؛ اما، برای عمل کردن سوییچ‌های مشکی یا کلیدهای سوپر لینیر باید آن‌ها را بیشتر فشرد و در مقابل هیچ صدایی از آن‌ها شنیده نمی‌شود.

کیبوردهای گیمینگ به سوییچ‌های مکانیکی مجهز می‌شوند تا مزایای زیر را داشته باشند:

  • با کمی فشار و و فرورفتن دکمه فرمان را دریافت کرده و در کمترین زمان و با بیشترین سرعت به سمت سیستم ارسال کنند؛
  • محدودیتی در فشردن همزمان کلیدها نداشته باشند؛
  • طول عمر و دوام بالایی داشته باشند؛
  • استفاده طولانی مدت از آن‌ها، باعث خستگی گیمر نشود؛
  • به راحتی و در بیشتر مواقع قابل تعمیر باشند.

 

البته به دلیل قیمت بالاتر و وزن بیشتر کیبوردهای مکانیکی، در بازار، صفحه کلیدهای گیمینگ ممبران هم یافت می‌شوند که تنها از نظر طراحی ظاهری با کیبوردهای معمول متفاوت هستند و از این رو می‌توان آن‌ها را هم به نوعی در گروه کیبوردهای گیمینگ قرار داد؛ اما، مشخص است که کیبوردهای گیمینگ اصلی که می‌توانند روی سرعت بازی اثرگذار باشند، از نوع صفحه کلیدهای مکانیکی هستند.

تاخیر ورودی در کیبوردهای مکانیکی گیمینگ بین 15 تا حداکثر 25 میلی‌ثانیه است. در صورتی که، این مشخصه برای صفحه کلیدهای ممبران در بهترین حالت 30 میلی‌ثانیه است و همین 5 تا 10 میلی‌ثانیه می‌تواند نتیجه بازی را کاملا به نفع گیمر تغییر دهد.

شاید این مطلب جذاب باشد
چگونه لپ تاپ را به تلویزیون متصل کنیم؟

کیبورد مکانیکی

2- قابلیت برنامه ریزی دکمه‌ها

تفاوت مهم دیگری که کیبورد گیمینگ با کیبورد معمولی دارد، مجهز بودن به کلیدهای ماکرو است. کلیدهای ماکرو قابلیت شخصی‌سازی دارند و به گیمر این امکان را می‌دهند که با استفاده از نرم افزار مخصوص کیبورد برای این کلیدها، یک یا چند دستور تعریف کند.

در بسیاری از بازی‌ها بازیکن نیاز دارد که در موارد متعددی برای انجام یک عمل، چندین دکمه را پشت سر هم فشار دهد که مسلما چند ثانیه‌ای از او وقت می‌گیرد؛ اما، اگر این دستورات را برای یک دکمۀ خاص تعریف و برنامه‌ریزی کند، قادر خواهد شد که در کمتر از یک ثانیه و تنها با فشردن یک دکمه عملیات خود را انجام دهد و این موضوع در افزایش سرعت و عکس‌العمل گیمر تاثیر به سزایی خواهد گذاشت.

3- بک لایت یا نور پشت زمینه

همه کیبوردهای گیمینگ دارای نور پس زمینه یا بک لایت هستند که جذابیت و خاص بودن آن‌ها را دوچندان می‌کند. به علاوه استفاده از این بک لایت‌ها به گیمر کمک می‌کند تا در شب و محیط‌های کم نور هم دست از بازی کردن نکشد. این نورپردازی به کمک چراغ‌های LED کوچکی که در پشت کلیدها قرار گرفته‌اند، امکان پذیر خواهد شد.

برخی از کیبوردهای مخصوص بازی حتی قابلیت شخصی سازی بک لایت خود را دارند، یعنی می‌توان آن‌ها را روشن یا خاموش کرد و حتی مشخص کرد که در هنگام فشردن هر دکمه چه رنگی را نمایش دهند. کیبوردهای حرفه‌ای گیمینگ قادر به نمایش صدها افکت نوری هستند، در صورتی که کیبوردهای معمول‌تر در بهترین حالت 20 افکت را نمایش می‌دهند.

شاید این مطلب جذاب باشد
عمر باتری آیفون چند سال است؟

بک لایت کیبوردهای گیمینگ

4- طراحی ویژه

نه تنها صفحه کلیدها، بلکه موس‌های گیمینگ و سایر لوازم مخصوص بازی به طراحی‌های ظاهری خاص خود معروف هستند که نمی‌توان منکر تاثیر این طراحی‌ها روی هیجان بازی و احساس تسلط و قدرت بیشتر گیمر شد.

شکل ظاهری متفاوت، چیدمان خاص دکمه‌ها، رنگ‌بندی‌های عجیب و جذاب از ویژگی‌های این تجهیزات به شمار می‌روند که بهتر است قبل از خرید آن‌ها مقالۀ «راهنمای خرید لوازم گیمینگ» را مطالعه کنید.

البته در نظر داشته باشید که مانیتورهای گیمینگ از نظر ظاهری تفاوتی با مانیتورهای معمولی ندارد و 3 تفاوت اصلی آن با مانیتور معمولی شامل موارد سخت افزاری خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با این تفاوت‌ها می‌توانید مقالۀ «3 تفاوت اصلی مانیتور گیمینگ با مانیتور معمولی» را مطالعه کنید. در مقابل؛ اما، یکی از ده تفاوت اصلی ماوس گیمینگ با ماوس معمولی، طراحی ظاهری است.

5- ارگونومیک بودن

علاوه بر خاص بودن، کیبوردهای مخصوص بازی ارگونومیک طراحی می‌شوند. به این معنی که فاصله‌ی میان کلیدها، میزان فشار مورد نیاز، چیدمان دکمه‌ها و غیره به گونه‌ای در نظر گرفته خواهد شد که کمترین آسیب به عضلات دست گیمرها وارد شود و حتی پس از ساعت‌ها بازی کردن با سیستم احساس خستگی چندانی نداشته باشند.

طراحی خاص و ارگونومیک صفحه کلیدهای گیمینگ

6- دارای پورت‌های ورودی

از جالب‌ترین تفاوت‌ کیبورد گیمینگ با کیبورد معمولی، مجهز بودن آن به پورت‌های ورودی USB و جک هندزفری و هدفون گیمینگ است که اتصال موبایل و دیگر لوازم جانبی را راحت‌تر می‌کند.

7- قیمت بیشتر

مسلم است که با وجود قابلیت‌ها و ویژگی‌های بیشتر، این کیبوردها قیمت‌های بالاتری هم دارند؛ اما، خبر خوب این است که استفاده از آن‌ها تنها به بازی محدود نمی‌شود و می‌توان برای تایپ و انجام کارهای روزانه هم به راحتی از آن‌ها استفاده کرد.

شاید این مطلب جذاب باشد
بررسی گوشی شیائومی پوکو M5s؛ ارزان‌قیمت با چیپست قدرتمند

چرا بیشتر کیبوردهای گیمینگ سیم‌ دارند؟

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از کاربران مطرح می‌شود، این است که چرا صفحه کلیدهای حرفه‌ای بازی بیشتر سیم دار هستند.

صفحه کلیدهای وایرلس با وجود مزایایی چون: عدم مزاحمت سیم و عدم محدودیت در فاصله گرفتن از سیستم؛ دارای یک نقطه ضعف بزرگ هستند. تاخیر ورودی در کیبوردهای وایرلس زیاد است و این موضوع روی سرعت و عکس‌العمل گیمر اثر منفی می‌گذارد. به همین دلیل اغلب کیبوردهای حرفه‌ای توسط سیم به سیستم متصل می‌شوند.

با این وجود کیبوردهای وایرلس بلوتوثی را می‌توان بدون سیم به گوشی‌های موبایل متصل کرد و از بازی با آن‌ها لذت برد.

کیبوردهای گیمینگ بلوتوثی

مقایسۀ کیبورد گیمینگ با کیبورد معمولی در یک نگاه

در این مقاله با 7 تفاوت اصلی کیبورد گیمینگ با کیبورد معمولی آشنا شدیم و دانستیم که کیبوردهای مخصوص بازی از نظر: نوع سوییچ، طراحی ظاهری، قابلیت برنامه ریزی، ارگونومی و نورپردازی با کیبوردهای معمولی تفاوت دارند و به علاوه به پورت‌های ورودی مختلفی مجهز هستند.

آنچه مسلم است صفحه کلیدهای گیمینگ به طور کلی باعث افزایش سرعت، هیجان و لذت بیشتر گیمرها خواهند شد و به همان اندازه قیمت بیشتری هم دارند. حالا این شما هستید که با توجه به بودجه و نیاز خود می‌توانید برای انتخاب میان این دو صفحه کلید تصمیم بگیرید. در فروشگاه‌های جانبی ده‌ها مدل متنوع از کیبوردهای معمولی و گیمینگ در برندهای معتبر عرضه می‌شوند که برای خرید آن‌ها کافیست به صفحه اصلی سایت جانبی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا