لوازم جانبی

چرا گوشی کارت حافظه را نمیخواند؟

با پیشرفت گوشی‌های هوشمند، نیاز به فضای بیشتر برای ذخیره‌سازی عکس‌ها و فیلم‌ها، بازی‌های سنگین و تعداد زیادی برنامه کاربردی نیز افزایش پیدا کرده است. استفاده از کارت‌حافظه یا SD کارت بهترین راه برای افزایش فضای ذخیره‌سازی در گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود. با اینحال، ممکن است در استفاده از این حافظه‌های کوچک با مشکلات بزرگی رو‌به‌رو شوید.

چگونه کارت حافظه را فعال کنیم؟ نخواندن کارتحافظه یکی از مشکلات رایج کاربران تلفن‌های هوشمند است. این مشکل می‌تواند به دلایل زیادی مانند استفاده از مموری کارت تقلبی، استفاده نادرست از کارت‌حافظه، ویروسی‌شدن و موارد مشابه دیگر رخ دهد. اگر شما نیز با این مشکل روبه‌رو شده‌اید، در ادامه با جانبی همراه باشید تا با دلایل این مشکل و راه‌حل‌های آن آشنا شویم.

 مشکل نخواندن کارت‌حافظه در گوشی

دلیل نخواندن کارت‌حافظه در گوشی چیست؟

دلیل عدم انتقال فایل به کارت حافظه ممکن است به دلیل عدم کارکرد درست مموری کارت یا کارت حافظه باشد. نیاز به فضای ذخیره‌سازی بیشتر، سبب شده تا امروزه اکثر گوشی‌های هوشمند خصوصا گوشی‌های اندرویدی از مموری کارت یا کارت‌حافظه SD پشتیبانی کنند. در اکثر موارد کارت‌های حافظه بدون هیچ مشکلی توسط گوشی شناسایی می‌شوند. با این حال، در مواردی ممکن است دستگاه پس از وارد کردن SD کارت، قادر به شناسایی آن نباشد. در این موارد ممکن است یک پیام خطا روی صفحه نمایش داده شود یا هیچ واکنشی از گوشی دریافت نکنید.

مشکل نخواندن کارت‌حافظه در گوشی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. در اکثر موارد استفاده نکردن از کارت‌حافظه اصلی و با کیفیت، مهم‌ترین دلیل خوانده نشدن آن توسط گوشی است. بنابراین حتما در هنگام انتخاب کارت‌حافظه، به کیفیت آن توجه داشته باشید. شما می‌توانید با خرید مموری کارت اورجینال و باکیفیت از یک فروشگاه معتبر مانند فروشگاه جانبی خیال خود را تا حد زیادی راحت کنید.

علت نخواندن کارت‌حافظه توسط گوشی

علت نخواندن کارت‌حافظه توسط گوشی

اولین کاری که بعد از بروز مشکل عدم شناسایی SD کارت در گوشی اندرویدی خود باید انجام دهید، پیدا‌کردن علت است. در این مرحله، باید ابتدا مموری کارت و گوشی خود را بررسی کنید. وجود مشکل در هرکدام از آن‌ها می‌تواند دلیل نخواندن کارت‌حافظه در گوشی باشد. تشخیص عامل اصلی به شما کمک می‌کند تا بهترین راه را برای حل مشکل خود پیدا کنید.

وجود مشکل در کارت‌حافظه؛ مهم‌ترین دلیل عدم شناسایی مموری کارت

معمولا در اکثر موارد مشکل اصلی مربوط به خود کارت‌حافظه است. شما می‌توانید با قرار دادن کارت‌حافظه در یک دستگاه دیگر سالم‌بودن مموری کارت خود را بررسی کنید. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا یک گوشی دیگر را امتحان کنید. اگر بازهم مشکل باقی بود، با استفاده از رم‌ریدر‌ها، SD کارت خود را به کامپیوتر متصل کنید. اگر مشکل اصلی از مموری باشد، در دستگاه‌های دیگر نیز خوانده نخواهد شد.

عدم شناسایی SD کارت به دلیل مشکل گوشی

عدم شناسایی SD کارت به دلیل مشکل گوشی

چگونه مموری را فعال کنیم؟ گاهی اوقات مشکلات نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری در گوشی باعث می‌شود تا با مشکل عدم شناسایی مموری کارت در گوشی رو به رو شوید. از یک کارت‌حافظه سالم استفاده کنید و آن را درون گوشی قرار دهید. اگر گوشی نتوانست کارت‌حافظه سالم را تشخیص دهد، احتمالا مشکل اصلی از گوشی است. اگر این مشکل نرم‌افزاری باشد، در اکثر موارد قابل حل خواهد بود.

 درصورتی‌که گوشی به دلیل مشکل سخت‌افزاری قادر به خواندن کارت‌حافظه نباشد، امکان استفاده از هیچ مموری کارتی را نخواهید داشت. در این موارد می‌توانید با تهیه فلش مموری و اتصال آن از طریق کابل OTG به گوشی، مشکل کمبود فضای ذخیره‌سازی در گوشی خود را حل کنید.

عدم شناسایی SD کارت به دلیل هماهنگ نبودن تکنولوژی گوشی و مموری کارت

مموری کارت‌ها کاربرد‌های زیادی دارند و معمولا با اکثر دستگاه‌ها سازگار هستند. برای مثال شما می‌توانید از مموری کارت گوشی، در دوربین خود نیز استفاده کنید. با این حال، بعضی از مموری کارت‌ها داری تکنولوژی خاصی هستند و تنها توسط دستگاه‌های خاصی خوانده می‌شوند. بنابر این از هماهنگ‌بودن تکنولوژی گوشی و مموری‌کارت خود مطمئن شوید.

حل مشکل نخواندن کارت‌حافظه در موبایل

حل مشکل نخواندن کارت‌حافظه در موبایل

چگونه رم را فعال کنیم؟ برای حل مشکل عدم شناسایی کارت‌حافظه توسط موبایل، راه‌های زیادی وجود دارد. برای اینکه اطلاعات کارت‌حافظه خود را از دست ندهید، بهتر است ابتدا روش‌هایی را امتحان کنید که نیاز به فرمت‌کردن رم یا ریست‌فکتوری کردن گوشی ندارند. چگونه کارت حافظه را فعال کنیم؟ در ادامه 5 روش را بطور کامل معرفی می‌کنیم.

1. خاموش و روشن‌کردن مجدد گوشی برای شناسایی کارت SD

گاهی اوقات تنها یک ریستارت ساده می‌تواند مشکل عدم شناسایی رم را حل کند. گوشی را خاموش کنید، رم را در گوشی قرار دهید و دوباره روشن کنید.

حل مشکل نخواندن کارت‌حافظه از طریق کامپیوتر

2. عیب‌یابی از طریق کامپیوتر برای حل مشکل نخواندن کارت‌حافظه

برای عیب‌یابی کارت حافظه از طریق کامپیوتر، نیازی به نرم‌افزار شناسایی کارت‌حافظه ندارید. گاهی اوقات ممکن است گوشی وجود کارت‌حافظه را تشخیص دهد اما قادر به نمایش اطلاعات آن نباشد. در این مواقع می‌توانید از کامپیوتر برای حل مشکل کمک بگیرید. برای اینکار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • گوشی را به کامپیوتر متصل کنید. برای اینکه اتصال به درستی برقرار شود و کامپیوتری مشکلی برای خواندن اطلاعات رم یا گوشی نداشته باشد، حتما از کابل شارژ اصلی استفاده کنید.
  • بعد از نمایش پیغام اتصال در گوشی، حالت اتصال MSC (Mass storage mode) را انتخاب کنید.
  • روی درایو SD کارت در کامپیوتر خود راست کلیک کرده و روی گزینه Properties کلیک کنید.
  • از پنجره باز شده تب Tools را انتخاب کرده و روی گزینه Error Checking کنید.

منتظر بمانید تا کارت‌حافظه‌گوشی توسط کامپیوتر عیب‌یابی و مشکلات آن رفع شود. حالا گوشی را جدا کرده و ریستارت کنید. در‌صورتی‌که مشکل حل‌شده باشد بعد از ریستارت گوشی می‌تواند کارت‌حافظه را شناسایی کند.

3. اسکن کردن گوشی توسط آنتی ویروس و پاک کردن بدافزار‌هایی که از خوانده شدن رم جلوگیری می‌کنند

گاهی اوقات وجود یک بدافزار یا ویروسی‌شدن گوشی و کارت‌حافظه می‌تواند باعث بروز مشکل نخواندن کارت‌حافظه در موبایل شود. شما می‌توانید از آنتی‌ویروس‌های معتبر روی گوشی مثل کسپراسکای استفاده کنید. همچنین می‌توانید از طریق آنتی‌ویروس کامپیوتر، گوشی و کارت‌حافظه را اسکن کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد، توصیه می‌کنیم مقاله ویروسی شدن گوشی را مطالعه کنید.

حل مشکل کارت‌حافظه با فرمت‌کردن مموری کارت

4. فرمت‌کردن کارت‌حافظه برای رفع مشکل نخواندن کارت‌حافظه

اگر تشخیص دادید دلیل نخواندن کارت‌حافظه، به دلیل بروز مشکل در SD کارت است و راه‌های قبلی مشکل را برطرف نکرد، باید کارت‌حافظه خود را فرمت کنید. متاسفانه با فرمت کارت‌حافظه، تمام اطلاعات موجود در آن از بین خواهد رفت.

بهتر است از خود گوشی برای فرمت کردن کارت‌حافظه استفاده کنید. به قسمت مدیریت Storage در گوشی خود بروید. روی SD Card بزنید و سپس گزینه Format را انتخاب کنید.

اگر امکان فرمت‌کردن از گوشی وجود نداشت، برای رفع خطای فرمت کارت حافظه، با استفاده از یک رم‌ریدر کارت‌حافظه خود را به کامپیوتر متصل کنید. سپس با راست کلیک روی درایو SD کارت خود گزینه Format را انتخاب کنید. فرمت مدنظر را روی FAT32 قرار دهید و کارت‌حافظه را فرمت کنید.

5. ریست‌فکتوری گوشی برای حل مشکل عدم شناسایی کارت‌حافظه

در آخرین مرحله اگر هیچکدام از اقدامات قبلی کارساز نبود، گوشی خود را ریست‌فکتوری کنید. توجه کنید تنها زمانی که از سالم‌بودن کارت‌حافظه و عدم وجود مشکل فیزیکی در کانتکتور موبایل مطمئن بودید از این روش استفاده کنید. زیرا بعد از ریست‌فکتوری کردن تمام اطلاعات گوشی پاک خواهد شد. با استفاده از این روش مشکلات نرم‌افزاری که ممکن است در عدم شناسایی کارت‌حافظه نقش داشته باشند، رفع می‌شوند.

جمع‌بندی کلی مقاله

کاربران زیادی برای ما کامنت گذاشته بودند که “چرا عکسای رمم بالا نمیاد؟ یا ” چگونه کارت حافظه را فعال کنیم؟” به همین دلیل این مقاله نگارش شد که با دلایل نخواندن کارت‌حافظه در موبایل و روش‌ها حل این مشکل آشنا شوید. استفاده از یک کارت‌حافظه با کیفیت که دارای سازگاری مناسب با دستگاه شما باشد می‌تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

اگر در استفاده از این روش‌ها دچار مشکل شدید یا هرگونه سوالی در مورد نحوه حل مشکل عدم شناسایی کارت‌حافظه توسط موبایل داشتید، می‌توانید از طریق کامنت‌ها سوالات خود را با ما در میان بگذارید. کارشناسان حرفه‌ای جانبی به شما در حل مشکل کمک خواهند کرد.

شاید این مطلب جذاب باشد
تعمیر گوشی آب خورده، چطور موبایل در آب افتاده را نجات دهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا