لوازم جانبی

در مورد Wi-Fi 6 بیشتر بدانید

وای فای 6 یا Wi-Fi 6 آخرین نسل از استاندارد اتصال وایرلس اینترنتی است. مسلما هر تکنولوژی در آخرین به روز رسانی‌ها از نظر کیفیتی بهبودهای چشمگیری نسبت به نسل‌های قبل پیدا می‌کند. در این مقاله بررسی می‌کنیم که وای فای 6 نسبت به نسل قبلی خود یعنی وای فای 5 چه پیشرفت‌هایی داشته است. آیا واقعا سرعت اینترنت با تکنولوژی Wi-Fi 6 در مقایسه با قبل افزایش پیدا کرده؟ با ما همراه باشید.

هر آن چه باید در مورد وای فای 6 بدانید

فناوری وای فای 6 که آخرین نسل تکنولوژی‌ اینترنت بی سیم است، قطعا نسبت به نسل‌های قبلی خود از نظر سرعتی و کیفیتی بهبود پیدا کرده است؛ اما، این بهبود شاید با آن چه تصور می‌کنید، تفاوت‌هایی داشته باشد. در ادامه به بیان حقایقی می پردازیم که دید شما را نسبت به وای فای 6 تغییر می‌دهد.

1-نام واقعی وای فای 6 چیست؟

اولین حقیقتی که باید در مورد وای فای نسل 6 بدانید این است که براساس استانداردهای IEEE اسم واقعی و علمی این نسل از تکنولوژی اینترنت بی سیم 802.11ax است. در حال حاضر نسل ششم این استاندارد آخرین نسل ارائه شده به بازار است و نسبت به نسل‌های قبلی خود امکانات و سرعت بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌دهد. البته بهتر بدانید که زمزمه‌های از حضور Wi-Fi 7 هم شنیده می‌شود؛ ولی، هنوز خبری از آن نیست.

2- Wi-Fi 6 چگونه متولد شد؟

دومین حقیقتی که دانستن آن خالی از لطف نیست، عرضه اولین دستگاه سازگار با این تکنولوژی است. بحث ارائۀ وای فای 6 از سال 2019 توسط شرکت‌های مانند ایسوس، دل و اچ پی در تولید لپ‌تاپ‌ها، مودم‌ها و غیره شروع شد. به صورت عملی هم شرکت سامسونگ اولین بار با معرفی گوشی S10 خود که از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کرد، به حضور این فناوری رنگ واقعیت بخشید.

همه چیز درباره‌ی وای فای 6

پس از اینکه شرکت سامسونگ به عنوان اولین کمپانی در تولید موبایل به استقبال وای فای 6 رفت، دیگر شرکت‌ها هم برای عقب نماندن از بازار رقابت محصولات و تولیدات خود را به این تکنولوژی مجهز کردند.

شاید این مطلب جذاب باشد
معرفی ۳ اسپیکر بلوتوثی با قیمت حدود ۱ میلیون تومان

3- سرعت اینترنت در وای فای 6 افزایش نداشت!

حقیقت سومی که باید در مورد Wi_Fi 6 بدانید این است که استفاده از این تکنولوژی الزاما به معنی افزایش سرعت اینترنت نخواهد بود. به صورت تئوری سرعت وای فای 6 برابر با 9.6 گیگابیت بر ثانیه است که 3.5 گیگابیت بر ثانیه یا در حدود 40 درصد نسبت به وای فای 5 افزایش پیدا کرده است؛ اما، در عمل به دلیل کمتر بودن ظرفیت شرکت‌های ارائه دهنده‌ی اینترنت استفاده از این میزان سرعت امکان پذیر نیست.

به بیان دیگر تکنولوژی وای فای 6 نمی‌‌تواند تغییر چشمگیری در سرعت اینترنت به وجود آورد؛ ولی، قطعا باعث افزایش سرعت اشتراک گذاری فایل‌ها خواهد شد و در بیشتر شدن سرعت شبکه‌ی داخلی هم تاثیر به سزایی خواهد گذاشت. به بیان دیگر در تولید فناوری وای فای 6 به بهبود کیفیت ارتباط اینترنتی اهمیت بیشتری داده شده است تا به افزایش سرعت آن.

4-ارتباط داخل شبکه‌ای با آخرین نسل وای فای بهبود یافت

پهنای باند روتر مودم‌هایی که از فناوری وای فای 6 استفاده می‌کنند، 3 برابر بیشتر از دستگاه‌هایی است که به وای فای 5 یا 4 مجهز هستند. این امر باعث خواهد شد که در محدوده‌ای داخل شبکه‌ای داده‌ها با سرعت بالاتری انتقال پیدا کنند.

بهبود کیفیت و سرعت در Wi-Fi6

5- Wi-Fi 6 باعث بهبود مصرف باتری خواهد شد

«target wake time» یا «TWT»  نوعی تکنولوژی است که به وای فای 6 کمک می‌کند تا مصرف باتری دستگاه‌هایی را که از آن پشتیبانی می‌کنند، کاهش دهد. دستگاه‌های ارتباط دهنده مثل روترها در نسل‌های قبلی وای فای، به صورت پیوسته و مدام در حال ارسال داده‌ها برای حفظ ارتباط بودند و این باعث می‌شد که مصرف باتری‌ها به شدت افزایش پیدا کند. زود تمام شدن ظرفیت باتری‌ها کاربران را ناچار می‌کرد که بیشتر از شارژرها برای تجدید قوای دستگاه‌های خود استفاده کنند که این امر هم در دراز مدت موجب کاهش طول عمر باتری گوشی، باتری لپ‌تاپ و غیره می‌شد.

شاید این مطلب جذاب باشد
چطور فشار خون و ECG را در گلکسی واچ 4 فعال کنیم؟ + ویدیو

با روی کار آمدن نسل ششم وای فای و مجهز بودن آن به  فناوریTWT که ارسال داده‌ها را از سمت اکسس پوینت برنامه‌ریزی و زمان‌بندی می‌کند، این مشکل هم برطرف شد. با کمک این فناوری در زمان‌هایی که دستگاه نیازی به انتقال اطلاعات و داده‌ها ندارد، اتصالی با روتر برقرار نمی‌کند.

 

6- وای فای 6 امنیت بالاتری ارائه می‌دهد

مزیت مهم دیگری که Wi-Fi نسل ششم دارد، افزایش سطح امنیت آن نسبت به نسل‌های قبلی است. وای فای 6 به آخرین پروتکل WPA3 مجهز شده است که آن را از هک شدن محافظت می‌کند و حتی اگر رمز عبورش هک شد، اطلاعات کمتری را در اختیار هکرها می‌گذارد.

تمام دستگاه‌هایی که قصد دارند با وای فای 6 سازگار شوند، باید الزاما از رمزگذاری نوع WPA3 پشتیبانی کنند که این امر به طور کلی باعث افزایش امنیت اطلاعات کاربران خواهد شد.

امنیت بیشتر و مصرف باتری کمتر با وای فای 6

7- وای فای 6 اتصالات بیشتر با کیفیت بالاتری را امکان پذیر کرد

هنگامی که تعداد دستگاه‌های زیادی در یک محدوده از طریق وای فای نسل‌های 4 یا 5 به اینترنت متصل باشند، عملکرد وای فای با افت مواجه شده و سرعت آن به شدت کاهش پیدا می‌کند.

این باگ در وای فای 6 رفع شده است و در شلوغ‌ترین مکان‌ها چون هتل‌ها، ورزشگاه‌ها، فرودگاه‌ها و دوربین نظارتی، سرعت و کیفیت به قوت خود باقی می‌ماند و با حداقل زمان تاخیر به کار خود ادامه می‌دهد. حتی اینتل مدعی شده است که در این مکان‌ها میانگین سرعت وای فای 6 برای هر نفر چهار برابر نسبت به نسل‌های قبلی افزایش داشته است.

8- وای فای 6 طیف وسیعی از موج‌ها را پشتیبانی می‌کند

وای فای نسخه 4 تنها با موج‌های 2.4 یا 5 گیگاهرتز سازگار بود. وای فای نسل 5 هم تنها قابلیت پشتیبانی از موج‌هایی با فرکانس 5 گیگاهرتز را بر عهده داشت؛ اما، آخرین نسخه از وای فای‌ها طیف گسترده‌ای از موج‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهد. وای فای 6 قادر است با فرکانس‌هایی که طولی موجی بین 2.4 تا 5 گیگاهرتز دارند، هماهنگ شود.

شاید این مطلب جذاب باشد
بهترین گوشی های گیمینگ ارزان کدام اند؟

در نمودار زیر می‌توانید در یک نگاه متوجه تفاوت وای فای 6 با نسل‌های قبلی آن شوید.

مقایسۀ وای فای 6 با نسل‌های قبلی

وای فای 6 چه مزیت‌هایی دارد؟

Wi-Fi 6 یا 802.11ax آخرین نسل از تکنولوژی اینترنت وایرلس است که نسبت به نسل‌های قبلی خود بهبودهای فراوانی داشته است. این فناوری در مقایسه با نسل‌های قبلی خود سرعت بالاتر، قابلیت هماهنگی با طیف گسترده‌‌تری از موج‌ها، کاهش میزان مصرف باتری، ایجاد سطح امنیتی بالاتر و توانایی پشتیبانی همزمان از دستگاه‌های بیشتری را برای کاربران خود فراهم می‌آورد.

در صورتی که شما هم علاقمند شدید به دلایلی مثل: بهره‌مندی از سرعت بیشتر، رفع مشکل قطع شدن وای فای گوشی و تبلت و غیره از این تکنولوژی بهره ببرید، باید لپ‌تاپ، موبایل، روتر و دستگاه‌هایی تهیه کنید که از این فناوری پشتیبانی کند.

همچنین اگر سیگنال وای فای در بعضی از اتاق های منزل شما پایین هست میتوانید از دستگاه تقویت آنتن wifi شیائومی استفاده کنید.

اگر سوالی در مورد این تکنولوژی دارید در قسمت کامنت‌ها ثبت کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا