لوازم جانبی

با بلوتوث نسخه 5.1 آشنا شوید

بلوتوث، تکنولوژی ارتباط بی‌سیم میان دستگاه‌های مختلف است که توانایی انتقال داده را دارد. این تکنولوژی از اولین روزی که به دنیای فناوری معرفی شد تا به امروز تفاوت‌ها و پیشرفت‌های زیادی داشته است. در مقالۀ «همه چیز درباره بلوتوث نسخه 5» به صورت مفصل درمورد بهبود قابلیت‌های این نسخه نسبت به نسخه‌های پیشین آن صحبت کرده‌ایم، در این مقاله هم با جدیدترین و به‌روزترین ویژگی‌های بلوتوث نسخه 5.1 آشنا خواهیم شد که باعث استقبال از آن شد.

ویژگی‌های بلوتوث نسخه 5.1

بلوتوث یکی از معدودترین فناوری‌هایی بود که توانست در دنیای عجیب و رو به پیشرفت تکنولوژی‌ها، میدان را خالی نکند. این فناوری برخلاف بسیاری از همتایان خود، کنار گذاشته نشد؛ بلکه، با به روز رسانی مرتب نسخه‌های خود، توانست همچنان جایگاه خود را در این عرصه حفظ کند. تا جایی که امروزه بسیاری از لوازم جانبی مثل: انواع هندزفری‌های بی‌سیم، ماوس‌ها و کیبوردهای بلوتوثی، ساعت‌های هوشمند، اسپیکرهای قابل حمل و غیره از طریق این فناوری با دستگاه‌های مجاور ارتباط برقرار کرده و کار می‌کنند.

ویژگی‌های بلوتوث نسخه 5.1

ورژن 5.1 بلوتوث، یکی از آخرین به روز رسانی‌های این فناوری است که در مقایسه با نسل قبلی خود در زمینه‌های زیر بهبود یافته است:

1- موقعیت یابی

تخمین دقیق جهت و محاسبۀ مسافت، بین دو دستگاهی که قرار است با یکدیگر اتصال پیدا کنند، از مهم‌ترین تغییرات این نسخه از بلوتوث 5.1 به شمار می‌رود. نسل‌های قبلی، در بهترین حالت می‌توانستند شدت سیگنال را ارزیابی کنند؛ اما، در محاسبۀ میزان فاصله یا جهت سیگنال به صورت دقیق ناتوان بودند.

بلوتوث نسخه 5.1؛ اما، می‌تواند به کمک تکنولوژی‌های زاویۀ ورود (Angle of Arrival)  که به اختصار AoA نامیده شده و زاویۀ خروج(Angle of Departure)  که مختصرا با حروف AoD  مشخص می‌شود؛ به طور دقیق‌تر و در حد سانتی‌متر، موقعیت و جهت دستگاه را شناسایی کند. در صورتی که دقت جهت یابی در نسخه‌های پیشین در حد 1 تا 10 متر متغیر بود.

شاید این مطلب جذاب باشد
چگونه یک هات اسپات را فعال کنم؟

این ویژگی باعث خواهد شد که در محیط‌های بسته، ارتباط بلوتوثی میان دستگاه‌های مختلف قوی‌تر و پایدارتر باشد.

 

2- سرعت برقراری ارتباط

هنگامی که دو دستگاه قصد دارند با یکدیگر ارتباط بلوتوثی برقرار کنند، باید عملیاتی تحت عنوان «کشف سرویس» اجرا شود. طی این عملیات، باید برای برقراری ارتباط، اطلاعاتی از دستگاه دریافت شود که مسلما در نسخه‌های قبلی زمان و انرژی زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.

انجام هر بار این فرایند، در کنار مصرف بیشتر باتری موبایل و سایر دستگاه‌ها، اتصال ناپایدارتری را هم برقرار می‌کند؛ اما، در بلوتوث نسخه 5.1 با کوتاه کردن و حذف برخی از مراحل این عملیات، ارتباط سریع‌تر برقرار خواهد شد و در نتیجۀ آن

باتری کمتر مصرف می‌شود و احتمال ایجاد قطعی در ارتباط هم کاهش پیدا می‌کند.‌

بهبود موقعیت یابی در بلوتوث 5.1

3- کاهش احتمال تداخل سیگنالی

بلوتوث نسخه 5.1 با بهبودآگهی اتصال یا Connection Advertising احتمال تداخل امواجی را کاهش داده است. آگهی اتصال، سیگنالی است که توسط دستگاه بلوتوث، برای دیگر دستگاه‌های اطراف ارسال می‌شود تا به آن‌ها موجودیت و آمادگی برای برقراری ارتباط آآماببهاسیهآرا اعلام کند.

در نسخه‌های پیشین این آگهی اتصال و جستجو برای برقراری ارتباط از طریق کانال‌های مشخص و ثابتی انجام می‌گرفت که باعث می‌شد در زمان‌های که بیش از دو یا سه دستگاه از طریق بلوتوث با یکدیگر ارتباط برقرار کرده‌اند، میان آن‌ها اختلال ایجاد شود و قطعی ارتباط یا انتقال ناقص داده‌ها را به همراه داشته باشد؛ در بلوتوث نسخه 5.1؛ اما، برای این کار از کانال‌های تصادفی و غیرثابتی استفاده می‌شود که احتمال ایجاد تداخل را به صورت چشمگیری کاهش خواهد داد.

شاید این مطلب جذاب باشد
میکروفون اپل واچ سری ۸ و واچ اولترا با مشکل مواجه شده است

4- همگام سازی

دستگاه‌های مجهز به بلوتوث ورژن قبلی، یعنی 5.0، قابلیت SyncInfo یا همگام سازی دارند که به آن‌ها این امکان را می‌دهد که هماهنگ با یکدیگر عمل کنند. به این معنی که به محض ارسال سیگنال درخواست توسط یکی از دستگاه‌ها، دستگاه دوم آن را قبول و اتصال را برقرار می‌کند که باعث مصرف کمتر انرژی و افزایش سرعت برقراری اتصال خواهد شد. همچنین احتمال عدم موفقیت در ارتباط را کاهش می‌دهد.

در بلوتوث نسخه 5.1 این قابلیت همگام سازی با بهبودهایی همراه شده است و طی آن، دو دستگاه به طور کامل برنامه‌های خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و با هماهنگی بیشتری اتصال را برقرار می‌کنند.

5- افزایش امنیت، کاهش مصرف انرژی

به طور کلی بهبودهایی که بلوتوث ورژن 5.1 داشته، موجب شده است که مصرف باتری دستگاه‌ها به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند.

همچنین امنیت و پایداری اتصال در این نسخه از بلوتوث نسبت به نسخه‌های پیشین بسیار بهتر شده است.

 برقراری اتصال با سرعت سریع‌تر در بلوتوث 5.1

بلوتوث نسخه 5.1 در یک نگاه

بلوتوث نسخه 5.1 یکی از آخرین ورژن‌های این تکنولوژی ارتباط بی‌سیم است که اگرچه نسبت به نسخۀ قبلی خود از نظر سرعت انتقال داده پیشرفتی نداشته؛ اما، از نظر سرعت برقراری ارتباط، دقت موقعیت یابی، میزان امنیت، پایداری در اتصال، کاهش مصرف انرژی در دستگاه‌ها، کاهش احتمال تداخل سیگنالی و قدرت همگام سازی بهبود پیدا کرده است.

اگر دستگاهی دارید که قابلیت اتصال بلوتوثی را ندارد، می‌توانید با تجهیز آن به دانگل بلوتوث این مشکل را برطرف کنید؛ اما، قبل از اقدام برای خرید آن، توصیه می‌کنیم مقالۀ «بهترین دانگل بلوتوث چه ویژگی‌هایی دارد» را بخوانید.

شاید این مطلب جذاب باشد
۱۶ قابلیت iOS 16 که باید همین حالا امتحان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا