لوازم جانبی

آیا استفاده از گلس برای گوشی ضروری است؟

بیایید یک سناریوی رایج را با هم مرور کنیم:

در جمع دوستانه خود قرار میگیرید و در کمال تعجب می بینید یکی از دوست های شما گوشی خود را بدون گلس و حتی قاب استفاده میکند! از او میپرسید که چرا از گلس استفاده نمیکند و در پاسخ میشنوید که گوشی بدون گلس حس تجربه کاربری منتقل میکند و «حال بیشتری میدهد!» در صورتی که خودتان از اولین روز خرید گوشی، روی آن گلس انداخته اید با این سوال روبرو میشوید:

«آیا واقعا میتوانم گوشی خودم را بدون گلس استفاده کنم؟»

در این مقاله متفاوت میخواهیم روی این سوال کمی موشکافی کنیم و حالت های مختلف را به تشبیه دو روی سکه بررسی کنیم. با ما همراه باشید تا در نهایت به یک نتیجه قابل قبول برسیم.

کرنینگ یک شرکت در حوزه مقاوت محصولات دیجیتال

مقاوت گوشی های امروزی تا چه حد مطمئن است؟

همانطور که زمان جلو میرود، تکنولوژی های استفاده شده در لپ تاپ ها، ساعت هوشمند و موبایل ها پیشرفته تر میشوند و یکی از قابلیت هایی که برای بسیاری از کاربران اهمیت بالایی دارد، میزان مقاوت گوشی ها (هم در ناحیه صفحه نمایش و هم در سایر نقاط) است. به عنوان مثال شرکت کرنینگ Corning Gorilla گلس یکی از شرکت های پرآوازه در این زمینه است که هر ساله با بهینه سازی های متعدد در بهترین پرچمداران اندرویدی مورد استفاده قرار میگیرد و در تبلیفات این پرچمداران هم همیشه نام کرنینگ قابل رویت است.

با توجه به بهبود کیفیت مواد استفاده شده در گوشی ها، میتوان این فرضیه را در نظر گرفت که گوشی های امروزی (مخصوصا گوشی های پرچمدار) از بالاترین نسبت مقاوت استفاده میکنند و دیگر مثل قبل نیازمند پوشش گلس نیستند. این مورد حتی در مقاوت محصولات جانبی دیگر مثل بدنه پاوربانک ها یا هارد های اکسترنال هم صدق میکند.

شاید این مطلب جذاب باشد
۱۰ ساعت هوشمند محبوب در دیجی کالا (۲۷ شهریور ۱۴۰۱)

جالب است بدانید عده ای حتی پا را فراتر میگذارند و باور دارند گلس باعث افت کیفیت صفحه یا خش افتادن سریع تر آن میشود.

آیا گوشی های امروزی به گلس نیاز دارند؟

البته ممکن است در بعضی شرایط نادر مثل برخورد گوشی با سرعت بالا به یک جسم سخت یا افتادن یا لیز خوردن آن از دست بر روی زمین، هنوز شاهد ضعف هایی باشیم ولی در زمینه خط و خش، میتوان گفت که سطح نمایشگر گوشی ها به سطحی از بلوغ و تکامل رسیده که توان تاب اوری خط و خش های کوچک را داشته باشند.

توصیه میکنیم برای آشنایی بیشتر با نکات ضروری در خرید گلس، به مقاله اشتباهات رایج در خرید گلس مراجعه کنید.

 

روی اول سکه: گلس برای گوشی لازم است

گروهی از کاربران هستند که در زمره محافظه کاران قرار میگیرند و اولین چیزی که بعد از خرید گوشی به فکرش هستند، تهیه یک گلس خوب است. به باور این عده، میتوان تنها با اختصاص مقدار کمی پول (مثلا صد هزار تومان) از یک صدمه چند میلیون تومانی برای تعویض ال سی دی شکسته جلوگیری کرد. تجربه هم نشان داده که تا حد زیادی این نگرانی به جا و قابل قبول است.

بارها شده که دیدیم افراد بسیاری با تعصب خاصی از بی نیاز بودن از گلس و قاب گوشی حرف میزنند و در نهایت به صورت اتفاقی، گوشی از دست شان افتاده و سپس تصمیم میگیرند گوشی خود را در سایت های آگهی درج کنند و آن را بفروشند!

ضروری بودن گلس برای گوشی

نکته ای که در اینجا باید به آن اشاره کنیم این است که مدل های پرچمدار گوشی های اندرویدی و آیفون معمولا از مقاوت بهتری نسبت به مدل های میان رده برخوردار هستند ولی از طرفی، در صورت آسیب به بنده یا صفحه نمایش آن ها، هزینه ای که باید برای تعمیر آن ها کنار بگذارید سرسام آور و در مواردی غیر قابل توجیه است.

شاید این مطلب جذاب باشد
برد گوشی چیست و چرا آسیب می بیند؟

روی دوم سکه: گلس برای گوشی لازم نیست

ولی در روی دوم سکه، افرادی را داریم که کمی متفاوت تر به موضوع مورد بحث ما فکر میکنند. به عقیده آن ها، باید از داشتن هر چیزی در زندگی نهایت لذت را برد. فرقی نمیکند صاحب یک خانه هستید یا ماشین یا یک گوشی، به هر حال باید آن وسیله یا شی به ما خدمت کند و نه ما به آن!

حتی اگر مشکلی هم برای گوشی بدون گلس آن ها بیفتد، با رضایت کامل یا آن را تعمیر میکنند و یا گوشی دیگری تهیه و به همان شکل بدون گلس از آن استفاده میکنند.

ضروری نبودن گلس برای گوشی

باوری که باعث میشود این گروه به این شیوه عمل کنند این است که گوشی های امروزی حالا به قدری به تکامل رسیده اند که نیازی به گلس نداشته و باید بتوان با انگشتان دست صفحه نمایشگر را بدون هیچ گونه دخالتی لمس کرد تا حس واقعی کار کردن با یک محصول دیجیتال قرن بیست و یکی با آن همه تکنولوژی پیشرفته را عمیقا تجربه کرد.

نتیجه گیری

دلیلی که در این مقاله هر روی سکه را برای شما تشریح کردیم این است که واقعا هیچ یک از این رویکرد درست و غلط نیستند و هر کس نسبت به بودجه و طرز فکری که دارد باید تصمیم بگیرد که آیا نیاز به گلس دارد یا خیر. در آخر هم به شما پیشنهاد میکنیم که اگر در گروه اول قرار دارید، حتما داشتن یک گلس با کیفیت را در اولویت قرار دهید. میتوانید با مراجعه به صفحه گلس گوشی یا قاب گوشی مطابق با مدل گوشی خود از گوشی خود به بهترین شکل محافظت کنید.

شاید این مطلب جذاب باشد
باتری آلومینیوم-هوا چیست و چگونه کار می‌کند؟

نظر شما چیست؟

موضوع این مقاله بسیار بحث برانگیز است و به همین خاطر میخواهیم از شما بخواهیم تجربه خود را از کار کردن با گوشی با گلس و بدون گلس با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا