لوازم جانبی

چگونه مانیتور خود را به کامپیوتر یا لپ‌تاپ متصل کنیم؟

متصل کردن مانیتور یا نمایشگری به کامپیوتر یا لپ‌تاپ به منظور نمایش هر آنچه در سیستم شما در حال رخ دادن است، ضروری به نظر می‌رسد. به علاوه گاهی اوقات پیش می‌آید که به صفحه نمایش‌های بزرگ‌تر و حرفه‌ای‌تر یا حتی بیشتر برای دیدن فیلم یا انجام کارهای تخصصی خود نیاز داشته باشیم، در این مواقع باید به سراغ مانتیورهای دیگری برویم.

اتصال نمایشگر به کامپیوتر یا لپ‌تاپ برای بسیاری از افراد ساده و راحت است؛ اما، هنوز بسیاری از کاربران از نکات آن مطلع نیستند. در این مقاله به آموزش روش این اتصال و نکات آن می‌پردازیم که مطالعۀ آن‌ خالی از لطف نیست.

تجهیزات مورد نیاز برای اتصال مانیتور به کامپیوتر

برای اینکه صفحه نمایش خود را به کامپیوتر متصل کنید، به تجهیزات خاصی نیاز ندارید. در اغلب موارد قطعات موردنیاز در بسته‌بندی خرید مانیتور قرار داده شده‌اند. این تجهیزات شامل: آداپتور یا کابلی برای اتصال مانیتور به برق و کابل تصویری برای متصل کردن نمایشگر به دستگاه پخش کننده می‌شود.

در برخی از صفحات نمایش آداپتورها داخل بدنه دستگاه جاسازی شده‌اند و تنها یک کابل برق دارند که توسط آن‌ها به پریز متصل می‌شوند. در برخی دیگر، آداپتورها به صورت جداگانه قرار گرفته‌اند که باید کابل برق را به آداپتور و سپس آداپتور را به مانیتور متصل کرد.

بعد از اینکه با اتصال آداپتور و کابل، برق مانیتور را تأمین کردید، نوبت به اتصال کابل تصویر می‌رسد. در نظر داشته باشید که صفحات نمایش از استانداردها و پورت‌های مختلفی برای اتصال با سیستم‌های دیگر استفاده می‌کنند. انواع این پورت‌ها عبارتند از:

  • VGA: این پورت‌ها 15 سوراخ رنگی روی خود دارند.
  • DVI-I: این پورت‌ها معمولا در رنگ‌های سیاه و سفید و با 24 حفره و یک شیار تولید می‌شوند.
  • HDMI: این پورت‌ها شش ضلعی و شکلی شبیه به پورت‌های ¾ اینچی دارند.
  • DisplayPort: این پورت‌ها 5 ضلعی هستند و در دو طرف ضلع‌های بزرگتر شیارهای کوچکی دارند.
  • Type-C: جدیدترین نوع کابل‌ها که شکلی شبیه به کابل‌های شارژ دارند.
شاید این مطلب جذاب باشد
بررسی 3 مشکل رایج در هندزفری‌ها و راه حل رفع مشکلات

انواع کابل تصویر

در هنگام اتصال مانیتور خود به سیستم باید مشخص کنید که کامپیوتر شما کدام پورت را پشتیبانی می‌کند. اینکه میان این پورت‌‌ها و کابل‌ها کدامیک را انتخاب کنید، به کاربرد شما برمی‌گردد. برای کاربری‌های عادی این گزینه‌ها تفاوتی ایجاد نمی‌کنند و تنها از نظر قیمتی فرق دارند؛ اما، برای استفاده‌های تخصصی، گرافیکی و گیمینگ بهتر است از پورت‌ها و کابل‌های HDMI یا DisplayPort استفاده کنید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد کابل‌های با کیفیت اچ دی ام آی می‌توانید “چگونه کابل HDMI را فعال کنیم” را بخوانید.

 

اتصال نمایشگر به کیس کامپیوتر

برای اتصال مانیتور به پشت کیس سیستم خود باید به خروجی‌های کارت گرافیک آن دقت کنید. کارت‌های گرافیک معمولی دارای پورت‌های VGA، HDMI و DVI-I هستند، در صورتی که کارت‌های گرافیکی تخصصی‌تر ممکن است از تعداد پورت‌های بیشتری استفاده کنند. در اینجا هم باز انتخاب خروجی مناسب بستگی به کاربرد شما دارد.

در نظر داشته باشید که برای اتصال همزمان چندین مانیتور به کامپیوتر خود می‌توانید از چند پورت استفاده کنید که البته نیاز به تنظیمات نرم افزاری نیز دارد. در ادامه به آموزش این تنظیمات خواهیم پرداخت.

اتصال همزمان چند مانیتور به کیس

تنظیمات نرم‌افزاری اتصال همزمان چند مانیتور به کامپیوتر

بعد از این‌که از طریق کابل‌های مناسب مانیتور را به پشت کیس خود متصل کردید، باید مراحل زیر را در کامپیوتر پشت سر بگذارید:

  • روی دسکتاپ راست کلیک کنید و از منوی نمایش داده شده گزینۀ Display Setting را انتخاب نمایید.
  • صفحۀ روبروی شما باز می‌شود که به صورت اتوماتیک تب Display آن فعال است. در پایین این صفحه گزینۀ Multiple displays وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید مانیتور اصلی خود را انتخاب کنید. همچنین با استفاده از گزینه‌های موجود در این قسمت می‌توانید روزلوشن و مکان تصویر مانتیورها را مشخص نمایید.
شاید این مطلب جذاب باشد
روش های حل مشکل روشن نشدن گوشی های آیفون بعد از آپدیت

تنظیمات نرم افزاری اتصال چند مانیتور به کامپیوتر

اتصال نمایشگر به لپ‌تاپ

لپ‌تاپ‌ها فضای بزرگی مثل کیس کامپیوتر در اختیار ندارند و به همین دلیل تنها به درگاه‌های HDMI، VGA و Type-C مجهز هستند. حتی در مدل‌های جدیدتر تنها یک پورت HDMI یا یک پورت Type_C برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

کابل‌های تایپ سی یکی از جدیدترین کابل‌های انتقال داده هستند که در مقالۀ “همه چیز درباره‌ی کابل تایپ سی” به صورت مفصل به آن‌ها پرداخته‌ایم. در صورتی که کابل‌های تایپ سری به نسخۀ تاندربولت یا USB 3.1 Gen 2  مجهز باشند، به صورت مستقیم توسط آن‌ها می‌توان لپ‌تاپ را به مانیتور متصل کرد؛ اما، اگر نسخه‌های غیر از این دو داشته باشند، باید از طریق کابل مبدل USB-C به HDMI این کار را انجام داد.

بعد از اینکه نوع اتصال خود به لپ‌تاپ را انتخاب کردید، نوبت به تنظیمات نرم‌افزاری آن می‌رسد.

اتصال نرم‌افزاری مانیتور به لپ‌تاپ

در صورتی که مانیتوری را به لپ‌تاپ خود متصل کنید، می‌توانید آنچه در سیستم شما در حال رخ دادن است را به صورت همزمان در دو نمایشگر ببینید.

تنظیماتی که به صورت پیش فرض در سیستم‌های لپ‌تاپ اعمال شده، فعالسازی حالت Duplicate است. در این حالت هر آنچه در صفحه نمایش لپ‌تاپ نشان داده می‌شود، به صورت همزمان و کپی‌وار در مانتیور هم به نمایش گذاشته می‌شود.

برای تغییر این تنظیم باید دکمۀ ویندوز یا WIN را به صورت همزمان با دکمۀ P فشار دهید. دکمۀ ویندوز روی صفحه کلید با آیکون ویندوز به شکل یک پنجره مشخص شده است.

با فشردن این کلیدها صفحه تنظیمات چند مانیتوری روی لپ‌تاپ شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید با استفاده از گزینه‌های آن نمایشگر لپ‌تاپ را غیر فعال کنید یا آن را به عنوان نمایشگر دوم تنظیم کنید.

شاید این مطلب جذاب باشد
رندرها و مشخصات گوشی ردمی A1 پلاس فاش شد

نحوه اتصال لپ تاپ به مانیتور

روش‌های اتصال مانیتور به کامپیوتر یا لپ‌تاپ

اتصال مانیتور به کامپیوتر یا لپ‌تاپ به سادگی امکان‌پذیر است. کافیست که ابتدا کابل برق آن را به پریز متصل کرده و سپس کابل تصویر آن به پورت‌های مختلف پشت کیس یا کنار بدنۀ لپ‌تاپ متصل کنید. اینکه از چه پورتی برای این کار استفاده کنید، بسیار مهم است. ممکن است پورت‌های مختلفی پشت کیس بسته به نوع کارت گرافیک وجود داشته باشند؛ اما، در لپ‌تاپ‌ها به دلیل محدودیت فضا از پورت‌های کمتری استفاده می‌شود.

اینکه از چه پورت و کابلی استفاده کنید، در کیفیت تصویر نمایش داده شده به شما تأثیر به سزایی دارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم اگر یک گرافیست، گیمر یا متخصص هستید از کابل‌های HDMI یا DisplayPort استفاده کنید. فراموش نکنید که برای نمایش بهتر می‌توانید تنظیمات نرم افزاری مربوط به این اتصالات را تغییر دهید و آن‌ها را سفارش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا