لوازم جانبی

کابل تایپ سی چیست و چه انواعی دارد؟

کابل یو اس بی تایپ سی یا همان USB Type-C شکلی از کابل‌های USB است که بسته به نوع استاندارد و نسخۀ فناوری تولید آن سرعت، کیفیت و دوام مختلفی دارد. این کابل به صورت دوجهته است و به همین دلیل استفاده از آن بسیار آسان است.

این نوع از کابل‌ها که علاوه بر قابلیت شارژ، توانایی انتقال داده را هم دارند، خود در انواع مختلفی تولید می‌شوند. با ما همراه باشید تا با کابل تایپ سی و انواع آن بیشتر آشنا شوید.

کابل تایپ سی چیست؟

کابل تایپ سی یا همان USB Type-C یک کانکتور است که به منظور انتقال داده و برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کانکتور از نظر ابعادی نسبت به سایر مدل‌های مشابه خود کوچک‌تر است و از نظر سرعتی بسیار سریع‌تر عمل می‌کند. کابل تایپ C همچنین برخلاف سایر مدل‌های کابل USB از هر دو طرف قابلیت متصل شدن دارد و این شکل طراحی سهولت استفاده از آن‌ را در پی خواهد داشت.

سرعت انتقال داده از طریق این کابل‌ها در جدیدترین نسخه‌ها به شکل چشمگیری افزایش داشته است، به‌گونه‌ای که اگر به نسخۀ USB 3.1 مجهز شده باشند، حتی سرعت آن‌ها به 10 گیگابیت در ثانیه هم خواهد رسید.

ظاهرا آیندۀ درخشانی در انتظار کابل‌های یو اس بی تایپ سی است، چرا که بسیاری از تجهیزات الکترونیکی در حال تجهیز شدن به درگاه این کابل هستند و این کابل به سرعت در حال جایگزین شدن با دیگر همتایان خود است. جالب است بدانید که حتی جک 3.5 میلیمتری هندزفری‌ها هم، به نفع این تکنولوژی جدید در حال خالی کردن میدان هستند. 

شاید این مطلب جذاب باشد
نحوه نصب برنامه بر روی ساعت هوشمند خود

کابل تایپ سی چیست؟

انواع کابل تایپ سی:

قبل از اینکه به معرفی انواع کابل تایپ سی بپردازیم باید در مورد استانداردهای کابل‌ها بیشتر بدانید.

هر کابل دیجتیالی دو استاندارد دارد. استاندارد اول با حروف مشخص می‌شود و مربوط به شکل و ظاهر کابل و پورت آن است. بر اساس این استاندارد کابل‌های دیجتیال در انواع A، B و C تولید و به بازار عرضه می‌شوند که هر کدام ظاهری متفاوت دارند.

استاندارد دوم به نوع تکنولوژی و فناوری استفاده شده در کابل برمی‌گردد. سرعت انتقال داده و برق کابل‌ها به همین تکنولوژی بستگی دارد و هر چه نسخۀ جدیدتری داشته باشد، سرعت‌ بالاتری خواهد داشت.

تکنولوژی‌های به کار رفته در کابل‌های دیجیتال خود به دو دسته اصلی USB و Thunderbolt تقسیم‌بندی می‌شوند که خود دارای زیرمجموعه‌های مختلفی هستند. برای مثال استاندارد USB خود در نسخه‌های USB 2.0، USB 3.0 و USB 3.1 معرفی شده است.

کابل‌های تایپ سی نیز از نظر فناوری به کار رفته در داخل آن‌ها به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که هر کدام امکانات و قابلیت‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند. در جدول زیر به مقایسه انواع کابل تایپ سی از نظر سرعت انتقال داده پرداخته شده است.

 مقایسۀ انواع کابل تایپ سی

پورت‌های تایپ سی که در بیشتر دستگاه‌های الکترونیکی جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند یا به فناوری Thunderbolt 3 و یا USB 3.1 مجهز هستند. به همین دلیل در ادامه به مقایسه این دو نوع پورت تایپ سی خواهیم پرداخت؛ اما، قبل از آن باید نگاهی به تکنولوژی تاندربولت داشته باشیم.

تاندربولت چیست؟

فناوری Thunderbolt نوعی استاندارد انتقال داده است که سرعت بسیار بالاتری در مقایسه با تکنولوژی USB دارد. به علاوه کابل‌های تاندربولت قادر هستند که برخلاف پورت‌های یو اس بی چندین نوع داده را به صورت همزمان انتقال دهند، آن‌هم با دو برابر سرعت.

شاید این مطلب جذاب باشد
فرایند تست MIUI 14 روی گوشی شیائومی ۱۳ آغاز شد

در واقع توسط کابل‌های مجهز به استاندارد تاندربولت علاوه بر انتقال داده، می‌توان تصاویر را هم بدون نیاز به مبدل به صفحات نمایشگر منتقل کرد.

تنها مشکلی که گسترش این فناوری را با مشکل روبرو کرده، بالا بودن هزینه‌های مربوط به تولید سخت افزار پورت آن است. این امر باعث شده که بسیاری از دستگاه‌ها از آن پشتیبانی نکنند.

Thunderbolt 3 جدیدترین نسخه فناوری تاندربولت و نوعی استاندارد انتقال داده و ویدیو است که توسط شرکت اینتل گسترش پیدا کرد؛ اما، متأسفانه علیرغم سرعت بسیار بالایی هنوز در بازار به اندازۀ کافی دیده نشده است.

 کابل تایپ سی تاندربولت

تفاوت‌های میان کابل تایپ سی Thunderbolt 3 و USB 3.1

تفاوت‌های زیادی میان این دو نوع فناوری کابل تایپ سی وجود دارد که در این مقاله به بررسی مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • با استفاده از استاندارد Thunderbolt3 می‌توان تا 40 گیگابیت داده را در یک ثانیه منتقل کرد که 4 برابر بیشتر از سرعت بالاترین نسخه‌ استاندارد USB یعنی  1است.
  • یک کابل در Thunderbolt 3 در صورتی که نتواند با دستگاه موردنظر یک اتصال تاندربولتی ایجاد کند، به صورت خودکار به یک کابل USB تبدیل شده و با سرعت معادل با یک کابل USB 3 به انتقال داده می‌پردازد. در صورتی که کابل یو اس بی هرگز توانایی تبدیل شدن به یک کابل تاندربولت را ندارد.
  • کابل‌های تاندربولت 3 در هر شرایطی از طریق DisplayPort قابلیت نمایش ویدیو روی یک صفحه نمایش و مانیتور را هم فراهم می‌کند. در صورتی که تنها نسل دوم کابل یو اس بی، یعنی USB 3.1 Gen 2 این قابلیت را دارد که از آن به شرطی می‌توان استفاده کرد که تولیدکننده اصلی تجهیزات آن را فعال کرده باشد. در سایر نسخه‌ها کابل‌های USB تنها از طریق کابل مبدل USB-C به HDMI می‌توان سیستم را به مانیتورها متصل کرده و فایل‌های ویدیویی را تماشا کرد.
  • با استفاده از کابل Thunderbolt3 می‌توانید به صورت همزمان تا شش دستگاه جانبی و چند مانیتور را به یکدیگر متصل کنید که کابل‌های یو اس بی این قابلیت‌ها را ندارند.
شاید این مطلب جذاب باشد
بررسی هدست گیمینگ ریزر BLACKSHARK V2 X؛ ایده‌آل برای گیمرها

کابل شارژ تایپ سی

کابل شارژ تایپ سی چیست؟

نوع دیگری از کابل‌های تایپ سی، کابل شارژ Type-C است که به فناوری USB PD یا USB Power Delivery مجهز و قدرت جریانی برابر با 100 وات را برای شارژ سریع گوشی فراهم می‌کند. این در حالی است که کابل‌های شارژ USB 2.0 تنها 2.5 وات جریان منتقل می‌کنند.

با استفاده از این کابل می‌توان علاوه بر شارژ دستگاه‌های دیجیتالی مثل انواع موبایل، به انتقال داده میان دستگاه‌های مختلف نیز پرداخت.

با استفاده از کابل‌های شارژ تایپ سی و آداپتورهای مخصوص آن می‌توانید موبایل‌هایی که از قابلیت فست شارژ پشتیبانی می‌کنند را با سرعت بالاتری شارژ کنید. البته اگر قصد خرید کابل فست شارژ را دارید، توصیه می‌کنیم قبل از آن این 6 نکته قبل از خرید کابل فست شارژ را مطالعه کنید.

کابل‌های شارژ تایپ سی در انواع یک طرفه و دو طرفه تولید می‌شوند. در نوع یک طرفه خروجی کابل از سمتی که به گوشی متصل می‌شود، تایپ سی است؛ اما، از سمت دیگر که باید به آداپتور شارژر وارد شود، از نوع معمولی یا همان A است.

کابل‌های تایپ سی دو سر از هر دو سمت کابل دارای خروجی و جک تایپ سی هستند.

از مزایایی این نوع کابل می‌توان به مواردی چون: بالا رفتن سرعت شارژ، افزایش عمر باتری و استفادۀ آسان اشاره کرد.

آشنایی با کابل تایپ سی و انواع آن

کابل‌ تایپ سی یا USB Type-C یکی از جدیدترین کابل‌های انتقال داده و شارژ است که به صورت دو طرفه طراحی شده و به دلیل سهولت استفاده به سرعت در حال جایگزین شدن با دیگر کابل‌ها است. سرعت این کابل به نسخۀ فناوری به کار رفته در آن بستگی دارد و در آخرین نسخه‌‌های آن یعنی USB 3.1 به 10 گیگابایت در ثانیه و در نسخۀ  Thunderbolt 3 حتی به 40 گیگابایت در ثانیه می‌رسد.

آخرین قیمت انواع کابل تایپ سی معتبر را می‌توانید در فروشگاه اینترنتی جانبی مشاهده کنید. 

شاید این مطلب جذاب باشد
 چطور فونت فارسی را در گوشی شیائومی تغییر دهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا