لوازم جانبی

چگونه رام رسمی شیائومی را از روش fastboot فلش کنیم؟

رام‌های رسمی شیائومی را می‌توان از دو روش فست بوت یا ریکاوری نصب کرد که قطعا روش فست بوت به دلیل اصولی‌تر بودن و اطمینان بیشتر ارجحیت دارد.

برای نصب رام رسمی از طریق فست بوت باید ابتدا گوشی خود را آنلاک بوتلودر کنید، شما می‌توانید به این منظور مقالۀ « آموزش گام به گام آنلوک بوتلودر شیائومی» را بخوانید.

در نظر داشته باشید که برای اینکه یک رام رسمی دیگری را از طریق نرم افزارهای مخصوص Mi Flash Tool  جایگزین رام فابریک گوشی خود نمایید، باید الزاما از کامپیوتر استفاده کنید. در ضمن اگر اطلاعات و مهارت کافی را در زمینۀ موبایل و کامپیوتر ندارید، بهتر است این کار را به تعمیرکاران حرفه‌ای بسپارید.

در نظر داشته باشید که این راه آموزشی تنها برای آن دسته از گوشی‌های شیائومی قابل اجرا است که به پردازنده اسنپدراگون مجهز هستند و برای گوشی‌های با تراشه مدیاتک قابل استفاده نیست.

نکتۀ مهمی دیگری که باید به آن دقت کنید این است که پس از فلش رام شیائومی توسط این روش امکان اینکه تمامی اطلاعات موجود روی گوشی اعم از عکس، ویدیو، پیامک، شماره مخاطبین و غیره پاک شوند، وجود دارد. پس بهتر است که قبل از اقدام به این کار از تمامی اطلاعات خود بکاپ تهیه کنید.

 

آموزش مرحله به مرحله فلش رام رسمی شیائومی به روش فست بوت

  • در اولین گام باید درایور مخصوص گوشی را از منابع معتبر دانلود کرده و آن را روی سیستم خود نصب کنید. برای نصب درایور ADB Fastboot پس از دانلود، با راست کلیک کردن روی پوشۀ موردنظر از طریق گزینه Run as administrator نرم افزار را اجرا کنید.
  • بعد از اجرای این نرم افزار، در قسمت‌هایی از شما سوالاتی پرسیده می‌شود که باید با تایپ کردن حرف Y انگلیسی و زدن اینتر به مرحله بعد گذر کنید. در آخر پنجره‌ای‌ به نام device driver installation wizard هم به شما نمایش داده می‌شود که با انتخاب گزینه‌های next، install و finish به ترتیب می‌توانید مراحل نصب را تکمیل کنید.
  • نصب درایور به منظور فلش رام شیائومی

  • پس از نصب درایور نوبت به نصب نرم افزار Mi Flash Tool می‌رسد. در صورتی که قبلا این نرم افزار را نصب کرده‌اید، از این مراحل بگذرید.
  • نصب Mi Flash Tool به صورت ویزاردی و تنها با چندین بار کلیک روی دکمۀ next و تایید Install امکان‌پذیر است. این نرم افزار توسط خود شرکت شیائومی به منظور فلش رام‌ دستگاه‌های این برند عرضه شده است و گوشی‌های برند شیائومی را در هر دو حالت EDL یا فست بوت فلش می‌کند.
  • حالا نوبت به دانلود رام مورد نظر می‌رسد که باید الزاما از منابع معتبر و به روز و همچنین مطابق با مدل دقیق گوشی شما باشد. همچنین در نظر داشته باشید که باید رام را با توجه به ورژن منطقه خود دانلود کنید. ترجیحا منطقه Global را انتخاب کنید که کمترین مشکل را در استفاده از گوگل پلی و منوی فارسی دارد.
  • زمانی که رام خود را با دقت انتخاب و دانلود کردید، باید فایل آن را که با پسوند .tgz است، حتما روی درایو C یا دسکتاپ خود انتقال دهید و آن را از Extract یا حالت فشرده خارج کنید. اگر این فایل روی درایو C قرار نگیرد با خطای crclist error مواجه خواهید شد.
  • نام فولدری را که از حالت فشرده خارج کردید، به یک نام انگلیسی کوتاه، بدون فاصله و دیگر علایم نگارشی تغییر دهید. دقت داشته باشید که فایل اصلی حتما باید داخل یک فولدر قرار داشته باشد.
  • حالا برای اینکه گوشی به حالت FAST BOOT وارد شود، باید ابتدا گوشی را کاملا خاموش کنید و سپس با نگه داشتن همزمان دکمۀ کم کردن ولوم و دکمۀ پاور گوشی را به حالت فست بوت انتقال دهید.
شاید این مطلب جذاب باشد
چرا ساعت هوشمند شارژ نمی شود؟

حالت فست بوت شیائومی

 

  • سپس گوشی را به وسیلۀ کابل USB به کامپیوتر متصل کنید.
  • حال نوبت به اجرای نرم افزار Mi Flash Tool می‌رسد. باید این نرم افزار هم در درایو C قرار بگیرد و بهتر است که به منظور اجرای آن، راست کلیک کرده و گزینۀ Run as administrator را انتخاب نمایید.
  • پس از اجرا روی گزینۀ Select کلیک کرده و در پنجرۀ که باز می‌شود، فولدر رام دانلود شده را از روی دسکتاپ انتخاب و اوکی کنید. توصیه می‌شود که در این مرحله هم به جای select آدرس فولدر رام را کپی کرده و در باکس روبروی select پیست کنید تا احتمال مواجه شدن با خطا کمتر شود.
  • پس از آن دکمۀ Refresh را بزنید تا نرم افزار برای شناسایی گوشی وارد عمل شود. اگر عملیات موفقیت آمیز بود، نام گوشی در لیست این نرم افزار نمایش داده می‌شود.

نصب و اجرای می فلش تول

 

  • حال نوبت به انتخاب یکی از گزینه‌های پایین نرم افزار می فلش می‌رسد که اهمیت بسیار زیادی دارد. این سه گزینه شامل موارد زیر می‌شود:
  • Save User Data: انتخاب این گزینه باعث می‌شود که اطلاعات و داده‌های ذخیره شده روی گوشی دست نخورده باقی بمانند که معمولا برای نصب اصولی‌تر و صحیح توصیه می‌کنند که از این گزینه استفاده نشود. در نظر داشته باشید که اطمینان چندانی هم به این گزینه نیست و برای حفظ اطلاعات حتما باید قبل از اقدام به نصب رام از تمامی داده‌های روی گوشی بکاپ گیری شود.
  • Clean All: اگر روی این گزینه کلیک کنید، تمام اطلاعات و داده‌های گوشی پاکسازی می‌شوند؛ ولی، بوتلودر گوشی هم قفل نشده و همچنان در حالت آنلاک باقی خواهد ماند. انتخاب این گزینه ایده‌آل‌ترین حالت است که انتخاب آن به شما توصیه می‌شود.
  • Clean All And Lock: با انتخاب این گزینه پس از نصب موفقیت آمیز رام، بوتلدر گوشی قفل شده و مانند اول خواهد شد؛ اکثرا توصیه می‌کنند که این گزینه را به هیچ عنوان انتخاب نکنید، اما، اگر شما اصرار دارید باید قبل از کلیک کردن این گزینه نکتۀ مهمی را در نظر بگیرید.
شاید این مطلب جذاب باشد
چطور می توانیم حافظه داخلی آیفون را خالی کنیم؟

اگر رامی که قصد نصب آن را دارید، با رام پیش فرض یا پک گوشی شما فرق دارد، به هیچ عنوان این نباید از این گزینه استفاده کنید. چرا که قفل شدن بوتلودر باعث Brick گوشی شده و دردسرهای فراوانی را برای شما به همراه خواهد داشت.

برای مثال، اگر قصد نصب رام گلوبال روی گوشی با پک چین را دارید، نباید هرگز روی این گزینه کلیک کنید.

  • بعد از انتخاب گزینۀ مناسب، باید روی گزینۀ Flash که در سمت راست و بالا قرار دارد، کلیک کنید.

مراحل فلش رام رسمی شیائومی از طریق فست بوت

  • حالا عملیات نصب رام جدید آغاز می‌شود و اگر این عملیات به درستی انجام گیرد، جلوی نام گوشی پیغام Success  با هایلایت سبز نمایش داده خواهد شد. دقت داشته باشید در طول مدتی که رام جدید نصب می‌شود، نباید به هیچ عنوان اتصال میان سیستم و گوشی را قطع کرد.

پیغام موفقیت آمیز بودن فلش رام

 

  • بعد از نمایش پیغام نصب با موفقیت، می‌توانید کابل را از گوشی جدا کرده و آن را روشن کنید. روشن شدن دستگاه ممکن است کمی به طول بیانجامد که جای نگرانی نیست.

در آخر اگر شما هم مانند بسیاری از کاربران شیائومی با مشکل سنسور مجاورت روبرو می‌شوید، توصیه می‌کنیم مقالۀ «چطور مشکل سنسور مجاورت شیائومی را حل کنیم؟» را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا