لوازم جانبی

چرا گوشی شیائومی داغ می‌کند؟

داغ شدن گوشی شیائومی یکی از مشکلات رایجی است که اغلب کاربران از آن شکایت دارند. البته این مشکل مختص گوشی‌های برند شیائومی نیست و بسیاری از گوشی‌های برندهای گران قیمت مثل برند سامسونگ هم کم و بیش با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اما، چون قیمت گوشی‌های این برند مناسب است، برای بسیاری از افراد این سوفاهم پیش می‌آید که حتما کیفیت پایین، دلیل قیمت ارزان تلفن‌های هوشمند این برند است. باید بگوییم که دلایل قیمت کمتر گوشی‌های شیائومی نسبت به رقبا چیز دیگری غیر از کیفیت پایین آن است و داغ شدن گوشی‌های شیائومی هم به دلایل دیگری غیر از بی‌کیفیت بودن اتفاق می‌افتد که در این مقاله به بررسی کامل این دلایل و ترفندهایی که می‌تواند از این موضوع جلوگیری کند، خواهیم پرداخت.

 چرا گوشی شیائومی داغ می‌کند؟

مهم‌ترین دلایل داغ شدن گوشی شیائومی

هنگامی که در سال 2014 شرکت شیائومی گوشی Mi3 را با پردازنده 800 اسنپ دراگونی و قیمتی بسیار مناسب‌تر از حد تصور به بازار عرضه کرد، مردم به شدت از آن استقبال کردند؛ اما، طولی نکشید که داغ شدن گوشی شیائومی به دلیل بالا بودن قدرت پردازنده و تراشه‌های آن مطرح شد.

گرچه شرکت شیائومی این مشکل را در دیگر گوشی‌های خود برطرف کرد و همچنان هم در حال بهبود کیفیت و رفع مشکلاتی مثل هنگ کردن گوشی های شیائومی خود است؛ اما، همچنان میان مردم این جمله رد و بدل می‌شود که باتری گوشی‌های شیائومی بیش از حد داغ می‌کنند.

با اینکه در بسیاری از موارد این داغ شدن از دمای 35 تا 43 درجه طبیعی است و جای نگرانی ندارد ؛ اما، مهم‌ترین دلایلی که باعث افزایش دمای گوشی شیائومی می‌شوند، عبارتند از:

  • استفاده از گوشی در هنگام شارژ؛
  • همواره روشن ماندن داده همراه، وای فای، بلوتوث، اطلاعات موقعیت مکانی و غیره گوشی؛
  • نصب و اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها با حجم بالا؛
  • ویروسی شدن گوشی؛
  • استفاده از شارژرهای تقلبی؛
  • ضربه خوردن و آسیب دیدن قطعات داخلی گوشی شیائومی؛
  • استفاده از قاب گوشی‌های نامناسب و ضخیم؛
  • اجرای همزمان چندین برنامه و باز ماندن آن‌ها در پشت زمینه.
شاید این مطلب جذاب باشد
چرا ساعت هوشمند زنگ نمی خورد؟

مهم‌ترین دلایل داغ شدن گوشی شیائومی

 حال که با دلایل اصلی داغ شدن گوشی شیائومی آشنا شدیم، نوبت به ترفندهایی می‌رسد که با انجام آن‌ها می‌توانیم از افزایش مکرر دمای گوشی خود جلوگیری کنیم.

ترفندهایی برای جلوگیری از داغ شدن گوشی شیائومی

مشکلات سخت افزاری و نرم افزارهای بسیاری باعث افزایش دمای گوشی شیائومی می‌شود. در ادامه راهکارهایی را برای کمتر درگیر کردن سخت افزار و حل مشکلات نرم افزاری ارائه خواهیم داد:

1- برنامه‌های پشت زمینه گوشی را ببندید

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث داغی گوشی می‌شود، درگیر کردن بیش از حد پردازنده‌هاست. برای اینکه گوشی‌های هوشمند سرعت و قابلیت‌های بالایی داشته باشند، آن‌ها را به تراشه‌های قدرتمندی مجهز می‌کنند که اگر این قطعات بیش از اندازه کار کنند، دمای آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

اگر پس از اجرای هر برنامه و بازی از آن به طور کامل خارج نشوید، در عرض چند ساعت، ده‌ها برنامه در پس زمینه گوشی شما باز خواهد ماند که همگی همچنان در حال اجرا هستند و بخشی از انرژی پردازنده را به خود اختصاص می‌دهند. این موضوع باعث درگیری بیش از حد پردازنده خواهد شد، به ویژه اگر برنامه‌ای که در پس زمینه به حال خود رها شده، یک بازی با گرافیک بالا یا یک ویدیو با حجم زیاد باشد.

پس حتما این عادت را در خود ایجاد کنید که از بازی‌ها و برنامه‌ها به طور کامل خارج شوید و هر یک ساعت یکبار تمامی برنامه‌های باز مانده در پس زمینه را ببندید.

توصیه می‌کنیم در استفاده از گوشی هم زیاده‌روی نکنید. این کار علاوه بر اینکه منجر به داغ شدن گوشی شما می‌شود، برای سلامتی دست، چشم و گردن شما هم به شدت مضر خواهد بود.

شاید این مطلب جذاب باشد
چه بازی هایی باعث خراب شدن گوشی می شوند؟

2- گوشی را دور از منابع گرما قرار دهید

معمولا وقتی به افراد چنین توصیه‌ای می‌شود، تعجب می‌کنند؛ اما، زمانی که منظور از منابع گرما را به درستی متوجه می‌شوند، دیدشان تغییر می‌کند.

منظور از منابع گرما الزاما آتش یا تابش مستقیم نور خورشید نیست، فراموش نکنید که قرار دادن گوشی حتی در کنار بخاری برقی یا گازی، رادیاتور شوفاژ و پکیج، انواع لامپ‌ها و هر وسیلۀ دیگر گرمازا می‌تواند باعث افزایش دمای آن شود.

ترفندهایی برای جلوگیری از افزایش دمای گوشی

3- در هنگام شارژ شدن گوشی از آن استفاده نکنید

این توصیه هم تکراری؛ اما، به شدت مهم است. استفاده کردن از گوشی هنگامی که به کابل شارژر متصل است، باعث افزایش چشمگیر دمای آن خواهد شد.

حتما مواردی را دیده‌اید که برقراری تماس تلفنی با گوشی در حال شارژ منجر به انفجار و آتش گرفتن آن شده است. بنابراین نه به خاطر داغ شدن گوشی شیائومی، بلکه به منظور حفظ سلامتی‌ خود از گوشی متصل به شارژر استفاده نکنید.

4- از قاب‌های ضخیم و غیراستاندارد استفاده نکنید

در هنگام خرید قاب گوشی تنها زیبایی ظاهری آن را ملاک قرار ندهید، بلکه به ضخامت و جنس آن هم توجه داشته باشید. سخت افزار گوشی‌های هوشمند برای اینکه قادر باشند در مدت زمان کوتاهی دستورهای شما را اجرا کنند، مدام در حال کار کردن هستند و نیاز به جریان هوا دارند. اگر هوای پشت قاب گوشی محفوظ بماند و راهی به بیرون پیدا نکند، قطعا در زمان اجرای بازی‌های گرافیکی و برنامه‌های سنگین باعث داغ شدن گوشی خواهد شد.

پس علاوه بر اینکه از قاب‌های مناسب استفاده می‌کنید، بهتر است که در هنگام بازی کردن یا حداقل روزی یکبار گوشی را از قاب خود خارج کنید.

شاید این مطلب جذاب باشد
چگونه می توانم تلفن خود را از حالت بازیابی خارج کنم؟

5- برنامه‌ها و اطلاعات اضافی را حذف کنید

حجم بالای فضای ذخیره سازی در گوشی‌های امروزی باعث شده است که بسیاری از کاربران بدون فکر هزاران داده، عکس، فیلم، برنامه و غیره را روی حافظه گوشی خود نگه دارند. این برنامه و داده‌ها اگرچه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند؛ اما، سخت افزار دستگاه را درگیر کرده و فشاری مضاعفی را برای پردازش به آن وارد می‌کنند که علاوه بر کاهش سرعت گوشی باعث داغ شدن آن می‌شوند.

پس هر از چند گاهی به پاکسازی برنامه‌ها و اطلاعات گوشی خود بپردازید.

برنامه‌ها و اطلاعات اضافی را حذف کنید

6- برنامه‌های کاهش دما و ویروس یاب را نصب کنید

برنامه‌های زیادی برای کنترل دمای گوشی‌ها طراحی شده‌اند که به راحتی قابل دانلود و نصب از منابع معتبری چون گوگل پلی هستند. این برنامه‌ها با مدیریت نرم‌افزارهایی که روی گوشی در حال اجرا هستند و همچنین حذف مرتب بدافزارها و ویروس‌ها به کاهش دمای گوشی شما به اندازۀ 2 تا 3 درجه سانتی‌گراد کمک می‌کنند.

همچنین برای اطمینان خاطر بیشتر می‌توانید از یک برنامه ویروس یاب به منظور پاکسازی گوشی خود از شر ویروس‌ها استفاده کنید. چرا که یکی از وظایف برخی از این ویروس‌ها کاهش سرعت گوشی و افزایش فشار روی پردازنده است که منجر به داغ شدن گوشی خواهد شد.

اگر قسمت جلوی گوشی داغ می‌شود، احتمال اینکه بدافزارها و ویروس‌ها در گوشی شما فعال شده باشند، بیشتر است.

7- از شارژرهای استاندارد استفاده کنید

در بازار صدها مدل کابل شارژر عرضه می‌شود که بسیاری از آن‌ها غیر استاندارد هستند و جریانی غیرمجاز را به گوشی وارد می‌کنند. استفاده از این کابل‌ها در دراز مدت باعث تخریب باتری گوشی خواهد شد و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد که یکی از نشانه‌هایش داغ شدن گوشی است.

شاید این مطلب جذاب باشد
شیشه نانو چیست و چه مزیتی نسبت به عینک دیگر دارد؟

از کابلی استفاده کنید که آمپراژ آن با گوشی شما همخوانی داشته و کاملا سالم و فاقد پارگی باشد. معمولا داغ شدن قسمت پایینی گوشی به دلیل شارژر است.

از شارژرهای استاندارد استفاده کنید

8- گوشی را به تنظیمات کارخانه برگردانید

اگر داغ شدن گوشی شیائومی شما بیش از حد است و شما را آزار می‌دهد، به عنوان آخرین راه‌حل می‌توانید آن را به تنظیمات کارخانه برگردانید. روش‌های انجام این کار را در مقالۀ «آموزش ریست فکتوری گوشی اندروید» بخوانید.

البته قبل از عملی کردن این راه‌حل تمامی ترفندهای قبلی را امتحان کنید، چرا که ریست فکتوری گوشی باعث حذف تمامی داده‌های گوشی شما اعم از: برنامه‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها و حتی شماره تماس مخاطبین شما خواهد شد.

جلوگیری از داغ شدن گوشی شیائومی

علت داغ شدن گوشی شیائومی می‌تواند سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری باشد. برای جلوگیری از این موضوع می‌توان از ترفندهای بسیاری چون: بستن کامل برنامه‌های پس زمینه، استفاده از قاب گوشی و کابل شارژهای استاندارد، حذف برنامه‌ها و داده‌های اضافی، قرار ندادن گوشی در معرض گرما، نصب نرم‌افزارهای کاهش دما و ویروس یاب و در نهایت بازنشانی به تنظیمات کارخانه استفاده کرد.

در صورتی که تجربۀ استفاده از ترفند دیگری را دارید، حتما آن را در بخش نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا