لوازم جانبی

چگونه قیمت گوشی دست دوم را محاسبه کنیم؟

وقتی صحبت از خرید یک گوشی جدید میشود، سوالی که ذهن خیلی از کاربران را درگیر میکند این است که آیا بهتر است گوشی نو بخریم یا دست دوم؟

پاسخ به این سوال جواب مشخصی ندارد. بسیاری از مردم ترجیح می دهند گوشی های نو، پرچمدار و تازه منتشر شده خریداری کنند، اما در صورتی که امکان خرید آن ها را ندارید می توانید سراغ گوشی های قدیمی تر یا میان رده بروید یا خرید گوشی های موبایل دست دوم را انتخاب کنید.

 این روزها در کشور ایران بسیاری از افراد به خرید گوشی های دست دوم رو آورده اند زیرا گوشی های دست دوم بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی هستند و در عین حال از امکانات مشابه گوشی های نو نیز برخوردارند.

اما چگونه گوشی های کارکرده را قیمت گذاری کنیم؟ چطور بفهمیم قیمت تعیین شده گوشی دست دوم عادلانه و منطقی است؟ آیا قانون یا اپلیکیشن خاصی وجود دارد که در این راه ما را راهنمایی کند؟ همه این سوالات را در ادامه پاسخ میدهیم.

در همین ابتدا لازم است اشاره کنیم که (به غیر از گوشی) برای خرید محصولات جانبی دست دوم مثل پاور بانک، هندزفری بی سیم یا اسپیکر بلوتوثی هم میتوانید از نکات موجود در این مقاله استفاده کنید.

نکات و عوامل موثر بر قیمت گوشی های دست دوم 

گوشی دست دوم را چگونه قیمت گذاری می کنند؟

فرمول خاصی برای تعیین ارزش گوشی های دست دوم وجود ندارد و این قیمت گذاری کاملا توافقی است. اما فاکتورها و عوامل مختلفی وجود دارد که می توان آن ها را به هنگام محاسبه قیمت گوشی های دست دوم در نظر گرفت.

شاید این مطلب جذاب باشد
آیا پابجی گوشی را خراب می کند؟ عوارض بازی پابجی چیست؟

قبل از هر چیز توجه داشته باشید که باید گوشی را دقیقا و از نزدیک ببینید تا بتوان تخمین درست و منطقی درباره قیمت آن داشته باشید.

پیش از هر چیز قیمت گوشی نو را بررسی کنید

اول از همه بررسی کنید قیمت گوشی نو شما در بازار چقدر است. از آنجایی که قیمت گوشی متناسب با نوسانات قیمت دلار بالا و پایین می شود بهتر است دقیقا روزی که قصد فروش یا خرید گوشی دست دوم را دارید، این موضوع را بررسی کنید.

به طور کلی، در صورتی که گوشی دست دوم ایراد خاص و قابل توجهی نداشته باشد می توان 60 تا 90 درصد از قیمت گوشی نو را به عنوان قیمت دست دوم آن در نظر گرفت.

عمر گوشی دست دوم چقدر است؟

حتما تاریخ تولید و خرید گوشی موبایل را چک کنید. درمورد گوشی های هوشمند سن اهمیت بالایی دارد زیرا گوشی های هوشمند با گذر زمان، از دچار فرسودگی های مختلفی میشوند. به عنوان مثال عمر باتری گوشی یک چرخه عمر مفید دارد که بعد از مدت زمان مشخصی شارژ کردن، از عمر آن کاسته میشود.

قیمت گذاری گوشی های دست دوم بر اساس آسیب های عملکردی

بررسی کنید گوشی دست دوم چه آسیب ها و مشکلاتی دارد

آسیب های تلفن همراه به انواع جزئی یا عمده، ظاهری و یا عملکردی تقسیم می شوند. آسیب های جزئی و ظاهری تاثیر اندکی بر روی قیمت گوشی دارند اما مشکلات عملکردی به شدت تاثیر گذار هستند. مشکلات عملکردی و فیزیکی شامل دکمه های معیوب صدا، داغ شدن بیش از حد باتری و… میشود. گوشی هایی که چنین شرایطی دارند، بدیهی است که با نرخ های کمتر از حد انتظار به فروش برسند.

شاید این مطلب جذاب باشد
ایرپاد پرو بخرید یا نه! مرور ایرپاد پرو و ​​ایرپاد معمولی

توصیه می شود به هنگام خرید گوشی موبایل کارکرده موارد زیر را حتما بررسی کنید:

  • عمر باتری
  • داغ شدن بیش از حد باتری
  • کیفیت دوربین
  • کیفیت انتقال و دریافت صدا به هنگام برقراری تماس
  • سالم و عدم شکستگی صفحه نمایش
  • سرعت مناسب و هنگ نکردن گوشی هنگام کار کردن
  • کیفیت پخش صدا
  • اطلاع از قطعات تعویض شده در گوشی مانند دکمه ها، باتری، صفحه نمایش و …

روش های مختلفی برای بررسی ایرادات احتمالی باتری موبایل وجود دارد. در مقاله پنج روش برای تشخیص خرابی باتری موبایل پیش از خرید و فروش، از سلامت باتری موبایل دست دوم اطمینان پیدا کنید.

لوازم جانبی برای خرید گوشی دست دوم

به همراه داشتن لوازم جانبی باعث فروش راحت تر گوشی دست دوم می شود؟

در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که برخی برندها مانند شیائومی دیگر هندزفری را به همراه گوشی ارائه نمی دهند و شما مجبورید آن را جداگانه خریداری کنید. اما جالب است بدانید که یکی از مواردی که بر روی قیمت گوشی های کارکرده تاثیر دارد به همراه داشتن لوازم جانبی مانند هندزفری، کابل شارژ و شارژر است. به همراه نداشتن هر کدام از لوازم جانبی ذکر شده می تواند هم روی خرید و هم روی انصراف مشتری از خرید تاثیر گذار باشد. پس میتوان این طور نتیجه گرفت که وجود هرگونه لوازم جانبی، به مشتری انگیزه بیشتری برای خرید گوشی کارکرده میدهد.

آیا داشتن جعبه بر روی قیمت گوشی دست دوم تاثیر می گذارد؟

حتما شنیده اید که گفته می شود بعد از خرید گوشی موبایل، جعبه آن را دور نیندازید. دلیل این کار این کار این است که در صورت داشتن جعبه، مشتری از اصل بودن هویت کالا و مسروقه نبودن آن مطلع می شود و با اطمینان و رغبت بیشتری اقدام به خرید گوشی دست دوم می کند و حتی ممکن است مبلغ بیشتری برای آن پرداخت می کند.

شاید این مطلب جذاب باشد
۱۰ کیبورد محبوب در دیجی کالا (۱۴ مهر ۱۴۰۱)

از طرفی در بعضی موارد کارت گارانتی و بیمه بر روی جعبه هم اهمیت دارد چراکه اگر مدت زمان گارانتی و بیمه محصول تمام نشده باشد مشتری جدید می تواند از آن استفاده کند و این یعنی یک برگ برنده دیگر برای فروش گوشی دست دوم!

معرفی برنامه و اپلیکیشن های محاسبه قیمت گوشی دست دوم

به لطف الگوریتم های یادگیری ماشین امروزه اپلیکیشن ها و برنامه هایی برای محاسبه قیمت موبایل کارکرده به بازار عرضه شده اند. این اپلیکیشن ها قادرند در چند ثانیه قیمت موبایل دست دوم را مشخص کنند. قیمت گذاری توسط این برنامه ها  و یا روش آنلاین معمولا بر اساس قیمت نو و به روز آن مدل، لوازم جانبی موجود و شرایط ظاهری و فیزیکی موبایل است.

اپلیکیشن های زیادی در بازار وجود دارند که این کار را برای شما انجام میدهند ولی متاسفانه هنوز نمونه داخلی خوبی وارد بازار نشده است که بتوانید روی ان حساب ویژه ای باز کنید. با این حال، به تازگی یک اپلیکیشن ایرانی به نام گوشیکا با هدف خرید و فروش گوشی دست دوم در استورهای ایرانی شروع به کار کرده است و میتوانید به عنوان یک راه حل فرعی از آن استفاده کنید.

 قانون خرید و فروش گوشی دست دوم

مهمترین قوانین مربوط به خرید گوشی های دست دوم که باید به خاطر داشته باشید

  1. گوشی دست دوم را حتما از افراد قابل اطمینان خریداری کنید.
  2. از سالم بودن گوشی اطمینان حاصل کنید. میتوانید این کار را به کمک کدهای دستوری مخصوص انجام دهید.
  3. سیمکارت خود را وارد گوشی کنید و یک تماس با آن بگیرید
  4. کد IMEI گوشی را با جعبه آن تطبیق دهید.
  5. حتما مالکیت گوشی دست دوم را در حضور صاحب گوشی انتقال دهید.
  6. در صورت امکان، از فروشنده مهلت تست بگیرید.
شاید این مطلب جذاب باشد
بروزرسانی جدید تلگرام؛ تماس ویدیویی گروهی ، پاک کردن سر و صدا و پس زمینه متحرک

کلام آخر

همانطور که گفته شد هیچ فرمول خاصی برای قیمت گذاری گوشی های دست دوم وجود ندارد. حتی استفاده از اپلیکیشن ها هم نمی توانند قیمت درست و دقیقی به شما بدهند. توصیه ما به شما این است که قبل از خرید موارد ذکر شده در این مقاله را بررسی کنید و حتما قوانین مربوط به خرید گوشی های دست دوم را جدی بگیرید تا خریدی مطمئن ، اقتصادی و رضایت بخش داشته باشید.

برای آشنایی بیشتر با نحوه خرید گوشی های دست دوم بهتر است مقاله راهنمای خرید گوشی دست دوم اندروید و آیفون را مطالع کنید.

حال نوبت شماست. تجربه از خرید یا فروش دست دوم چطور بوده است؟ آیا در این فرآیند به نکته مهمی رسیده اید که میتوانید به عنوان یک موضوع مهم به آن اشاره کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا