لوازم جانبی

چرا گوشی های شیائومی به نسبت رقبا قیمت کمتری دارند؟

دنیای ما دائما در حال تغییر است و به دنبال آن گوشی های هوشمند هم مدرن و پیچیده تر می شوند. در گذشته، از گوشی های دارای نمایش سیاه و سفید ساده برای برقراری تماس و ارسال پیامک استفاده می شد اما اکنون، گوشی های هوشمند کاملاً متفاوت هستند. این تحولات نوآوری و فناوری خوب است اما هزینه های مرتبط با آن بی رحمانه زیاد است و مصرف کنندگان مجبورند مبالغ بالایی برای خرید آخرین فناوری موبایل به ویژه برای برندهای اپل و سامسونگ بپردازند.

شرکت شیائومی ادعا دارد که قیمت گوشی هایش بالاتر از قیمت آن ها است اما به دلیل آنکه از شیوه های بازاریابی و توزیع سنتی اجتناب می‌کند و برای فروش به اینترنت متکی است، قیمت پایین تری برای محصولات مانند گوشی، پاوربانک، هندزفری بی سیم و … در نظر گرفته است. اگرچه شیائومی به شرکتی تبدیل شده است که مانند یک فروشندۀ معمولی گوشی های هوشمند عمل نمی کند، اما آنقدر موفق است که به یکی از مهمترین شرکت‌های فناوری چین تبدیل شود.

 

به کیفیت لوازم جانبی شیائومی شک دارید؟

در همین ابتدا میخواهیم به شما بگوییم که اگر درباره کیفیت لوازم جانبی شیائومی مردد هستید، همین حالا سری به صفحات زیر بزنید و با خواندن نظرات کاربران مطمئن شوید که قیمت پایین تر محصولات شیائومی به دلیل پایین بودن کیفیت نیست!

پاوربانک شیائومی

هندزفری بلوتوث شیائومی

کوله پشتی شیائومی  

تنها در یک دهه، شیائومی توانست بعد از سامسونگ، هواوی و اپل به چهارمین تولیدکننده بزرگ گوشی های هوشمند در جهان تبدیل شود. متداول ترین سوالی که در ده سال گذشته مطرح شده این بوده است که چرا گوشی های شیائومی اینقدر ارزان هستند؟ ما در این مقاله قصد داریم به این سوال مهم و بحث برانگیز پاسخ دهیم، پس با ما همراه شوید.

شیائومی مهم ترین شرکت فناوری چین و چهارمین تولیدکننده گوشی هوشمند در جهان 

1. دلیل اول ارزان بودن گوشی های شیائومی: بودجه کمتر برای تبلیغات

قبل از اینکه درمورد شیائومی صحبت کنیم، اجازه دهید در مورد محبوب ترین سازنده خودروهای الکتریکی جهان، “تسلا” صحبت کنیم. تسلا حتی یک سکه هم برای تبلیغات خرج نمی کند. با این حال، در سراسر جهان، تقریبا همه در مورد تسلا می‌دانند. مدیران تسلا کاملاً بر تبلیغات شفاهی تکیه می کنند که در آن مشتری یا یکی از طرفداران تسلا در مورد این خودرو با دوستان و بستگان خود صحبت می کند و آن ها را برای خرید آن تشویق می کند.

شاید این مطلب جذاب باشد
3 مورد از الزامی ترین لوازم جانبی لپ تاپ که برای همه مناسب است

با این حال، رویکرد شیائومی هم مانند تسلا است و از همین استراتژی بازاریابی دهان به دهان و شبکه های اجتماعی آزاد و رایگان پیروی می کند و بودجه کمی برای تبلیغات در نظر می گیرد. شیائومی به خوبی میداند که شبکه های اجتماعی و اینفلوئنسرها نسبت به سایر روش های تبلیغاتی پر هزینه می توانند بر روی مخاطب تاثیر می گذارد بنابراین از حداکثر پتانسیل این نوع تبلیغات ارزان و کم هزینه استفاده می کند.

اکثر شرکت ها پول زیادی از سود خود را صرف تبلیغات می کنند. آنها بودجه ای را فقط برای بازاریابی محصولات اختصاص می دهند تا بتوانند به مشتریان بالقوه خود دسترسی پیدا کنند و در نتیجه برای جبران هزینه تبلیغات، محصولات را با قیمت بیشتری می فروشند.

اما اگر شرکتی بتواند این هزینه را حذف یا کم کند، می تواند حاشیه سود خود را بهبود بخشد یا قیمت محصول خود را کاهش دهد. شرکت شیائومی تصمیم گرفت قیمت محصولات خود را کم و سود کمتری برداشت کند تا افراد بیشتری قدرت خرید محصولاتش را داشته باشند. این یکی از دلایلی است که گوشی های شیائومی خوب، اما ارزان هستند.

 کیفیت گوشی شیائومی و قیمت مناسب آن

2. دلیل دوم اقتصادی بودن گوشی های شیائومی: طولانی تر بودن چرخه تولید

اگر به گوشی های اپل، سامسونگ، هوآوی یا هر سازنده گوشی دیگری نگاه کنید، متوجه خواهید شد که هر سال گوشی جدیدی به بازار عرضه می کنند. آن ها هر سال یک گوشی با جدیدترین و بهترین نمایشگر، رم گوشی، حافظه، پردازنده و… را ارائه می دهند. ایجاد و بکارگیری هر فناوری جدید هزینه زیادی دارد. این شرکت ها همیشه به دنبال فناوری های جدید هستند. بنابراین قیمت قطعاتی که روی گوشی استفاده می کنند بالاتر است و در نتیجه قیمت گوشی نیز بیشتر است. با این حال، شیائومی رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است به این ترتیب که به‌جای عرضه سالانه گوشی‌هایی با سخت‌افزار جدیدتر، سخت‌افزار گوشی خود را طی ۲۴ تا ۳۶ ماه ثابت نگه می‌دارد. یک سخت افزار تازه منتشر شده مانند نمایشگر، رم، کارت sd یا پردازنده همیشه گران است. از طرفی، قیمت این سخت افزارها پس از 12 تا 16 ماه به سرعت کاهش می یابد. شیائومی از این مزیت استفاده می کند و به جای اینکه هر 12 ماه یکبار سخت افزار جدیدی عرضه کند، سخت افزار گوشی خود را برای 24 تا 36 ماه ثابت نگه می دارند. به این ترتیب، آن ها می توانند سخت افزار های با کیفیت بیشتر را با قیمت کمتر ارائه دهند. علاوه بر این، از آنجایی که چرخه محصول آن ها بین 2 تا 3 سال است، می توانند تجهیزات را به صورت عمده و با قیمت های پایین تر خریداری کنند.

شاید این مطلب جذاب باشد
تصاویر قاب‌های محافظ نسل دهم آیپد اپل از بازطراحی آن خبر می‌دهند

 

3. دلیل سوم ارزانی گوشی های شیائومی: استفاده از سیستم فروش فلش

شیائومی برای فروش برخی از محصولاا خود از روش فروش فلش استفاده می کند. اما سیستم فروش فلش چگونه است؟ فروش فلش زمانی است که یک فروشگاه آنلاین تخفیف یا تبلیغات قابل توجهی را برای مدت زمان بسیار کوتاهی ارائه می دهد. اهداف اصلی استراتژی فروش فلش، ترغیب خریداران آنلاین به خرید فوری، افزایش فروش کوتاه مدت یا فروش سهام مازاد است.

به عنوان مثال Supreme یک برند پوشاک محبوب در ایالات متحده است. این برند مجموعه محدودی از پوشاک و لوازم جانبی را برای مصرف کنندگان تولید می کند. دستیابی به محصولات سوپریم به خودی خود یک دستاورد است. شیائومی نیز به همین صورت عمل می کند. آنها تعداد محدودی اقلام تولید می کنند. به عنوان مثال، گوشی Mi3  در ماه اکتبر عرضه شد و اولین دسته آن که 100000 گوشی داشت در 2 دقیقه فروخته شد. این شرکت در هفته بعد 100000 دستگاه دیگر تولید کرد و بلافاصله دوباره فروخته شد.

شیائومی با عرضه تعداد محدودی گوشی هوشمند در هفته، هزینه هر دستگاه را کاهش می دهد و با موجودی کمتر، شرکت با ریسک کمتری مواجه خواهد شد.

با فروش های فلش، این شرکت تعداد محدودی گوشی هوشمند تولید می کند و بلافاصله به فروش می رساند و در نهایت بدون هیچ عواقب جدی سود خوبی کسب می کند.

 

4. دلیل چهارم خوش قیمت بودن گوشی های شیائومی: نشان دادن تبلیغات در سیستم عامل

از شنیدن اینکه شیائومی تبلیغات را در سیستم عامل MIUI  و در برنامه های اصلی خود نشان می دهد تعجب نکنید. غیرفعال کردن این تبلیغات از تنظیمات امکان پذیر است. اما شیائومی با این تبلیغات در گوشی شما درآمد زیادی کسب می کند. حتی اگر این تبلیغات را خاموش کنید، باز هم شیائومی به اطلاعات شما دسترسی دارد. شرکت های دیگر ما را ردیابی می کنند و از داده های ما درآمد کسب می کنند. آن ها هیچ سودی را با ما به اشتراک نمی گذارند. با این حال، اگرچه شیائومی از داده‌های ما درآمد کسب می‌کند، اما آن ها سود خود را در قالب قیمت های پایین تر محصول با مصرف‌کنندگان به اشتراک می‌گذارند. بنابراین، به جای انتقاد از شیائومی، باید عملکرد آن را تحسین کنیم.

شاید این مطلب جذاب باشد
مقایسۀ کیبورد گیمینگ با کیبورد معمولی

شیائومی بالاترین میزان ارتباط و تعامل با مشتری را دارد

 

5. دلیل پنجم قیمت پایین گوشی های شیائومی: استفاده از روش فروش آنلاین

همانطور که قبلاً گفتیم،  شیائومی از بسیاری از استراتژی های تجاری تسلا پیروی می کند. فروش آنلاین یکی از آنها است. شیائومی تنها تعداد انگشت شماری فروشگاه در سراسر جهان دارد. شیائومی با حذف نمایندگی و فروش مستقیم به مصرف کنندگان، پول زیادی را صرفه جویی می کند و با پایین نگه داشتن قیمت گوشی، این پس انداز را به خریداران منتقل می کند. شیائومی یک گروه کاربری اختصاصی در سراسر اینترنت دارد. این گروه برای تجارت شیائومی بسیار مهم است. هیچ شرکت تلفن همراه دیگری مانند شیائومی سعی نکرده با مشتری خود در ارتباط باشد.

دلایل دیگری که در اینجا میخواهیم به آن ها بپردازیم:

·      شیائومی حاشیه سود کمی دارد

به گفته مدیرعامل آن، شیائومی متعهد شده که حاشیه سود خود را بین 5 تا 10 درصد حفظ کند. این حاشیه سود کم به آن ها اجازه می دهد تا گوشی های زیادی را بفروشند. آن ها معتقدند که اگر گوشی های خوب را با قیمت کمتر بفروشند، متقاضیان محصولات شیائومی بیشتر خواهند شد.

قیمت پایین گوشی شیائومی به دلیل حاشیه سود کم آن

 

  • اجتناب از سرمایه گذاری های غیر ضروری

سرمایه انسانی یک نیاز ضروری برای هر کسب و کاری است و درآمد زیادی صرف استخدام کارمندان می شود. شیائومی با تبدیل کسب و کار خود به صورت آنلاین از این امر جلوگیری کرده است. هند یکی از بزرگترین مصرف کنندگان محصولات شیائومی است و در عین حال کمتر از 100 کارمند در این کشور دارد. این به شیائومی کمک می‌کند تا در هزینه‌های شغلی مانند حقوق و سایر سرمایه‌گذاری‌ها صرفه‌جویی کند. این شرکت از این پول در بخش های دیگری که برای آن ها سودآور است استفاده می کند.

شاید این مطلب جذاب باشد
بررسی هدفون بلوتوثی کیو‌سی‌وای T13 TWS؛ ارزان و بهتر از حد انتظار

 

  • تنوع محصولات شیائومی

یکی دیگر از دلایل ارزان بودن گوشی های شیائومی تنوع محصولاتی است که ارائه می دهد. بنابراین مشتریان شیائومی انتخاب های زیادی دارند. اما علاوه بر تلفن همراه، شیائومی اکسسوری ها و محصولات هوشمند و مصرفی دیگر شامل انواع پاوربانک، هدفون، قاب حتی تلویزیون و لوازم آشپزخانه هم تولید می کند که طرفدارن زیادی دارند. همانطور که مشخص است، شیائومی قصد دارد یک پلتفرم همه کاره و هوشمند ایجاد کند، بنابراین نرم افزار ها و سخت افزار های حرفه ای تولید می کند و از طرفی سود حاصل از فروش این اکسسوری ها و لوازم جانبی را هم در فروش گوشی های خود سهیم می کند.

 

نتیجه گیری

شکی نیست که شیائومی گوشی‌های خوبی و با قیمتی بسیار ارزان می‌فروشد. همانطور که در این مقاله مشاهده کردید، این ارزانی به این دلیل است که از یک استراتژی تجاری منحصر به فرد پیروی می کند و به آن ها اجازه می دهد تا گوشی های خود را با قیمت کمتر بفروشد. پس با خیال راحت محصولات این شرکت را خریداری کنید. در مقاله ترفندهای گوشی شیائومی با ترفندها و جذابیت های این تلفن همراه بیشتر آشنا شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا