لوازم جانبی

همه چیز درباره‌ی شارژر وایرلس

بازار همیشه داغ فناوری در چند سال اخیر شاهد روی کار آمدن تکنولوژی شارژ وایرلس بوده است. البته جالب است بدانید که این فناوری اواخر قرن 19 میلادی به دنیای دیجیتال معرفی شده است و در تمام این سال‌ها در حال گسترش و توسعه خود بوده تا بلاخره موفق شده از حدود سال 2017 و 2018 توسط شرکت‌های معروفی چون سامسونگ و اپل به صورت رسمی‌تر فعالیت خود را آغاز کند.

اما واقعا شارژرهای بی سیم چگونه کار می‌کنند؟ آیا واقعا به هیچ سیم برقی نیاز ندارند؟ چگونه می‌توان تشخیص داد که گوشی از این قابلیت پشتیبانی می‌کند؟ برای رسیدن به پاسخ سوالات خود با ما در این مقاله همراه باشید.

شارژ وایرلس یا بی سیم چیست؟

شارژ وایرلس قابلیت انتقال انرژی برق بین مدارهای الکتریکی دو دستگاه و بدون نیاز به هیچ اتصال سیمی میان آن‌‌ها را فراهم می‌کند. انرژی از طریق شارژ القایی و توسط مدارهای سیم پیچی شده مخصوصی بین دو دستگاه منتقل می‌شود.

این شارژ از استانداردهای مختلفی استفاده می‌کند که معروف‌ترین و بهترین آن‌ها در حال حاضر فناوری Qi است که توسط شرکت‌های اپل و سامسونگ و دیگر برندهای معروف پذیرفته و به کار گرفته شده است. وجود این استاندارد به یکسان‌سازی فناوری مورد استفاده توسط دستگاه‌های مختلف کمک می‌کند. به این معنی که تمامی دستگاه‌های دیجیتالی فارغ از نوع و برند می‌توانند از این فناوری استفاده کنند. برای مثال برای شارژر وایرلس اپل می‌توانید از برندهای مختلفی این شارژ مثل جویروم، ارلدام و غیره استفاده کنید و نیازی به یکسان بودن برندها نیست.

شارژ وایرلس چیست؟

شارژر وایرلس چگونه عمل می‌کند؟

شارژرهای وایرلس برای اینکه بتوانند گوشی یا هر وسیلۀ دیگری را شارژ کنند، نیاز به دو وسیله دارند. یک شارژر و دیگری گیرنده شارژ.

شارژرها که معمولا در پد یا صفحات شارژر بی سیم تعبیه شده‌اند؛ اما، گیرنده‌های شارژ دستگاه‌هایی هستند که باید داخل گوشی یا وسیله مورد نظر شما قرار گرفته شده باشند. به همین دلیل مهم است که قبل از اقدام به خرید شارژر وایرلس مطمئن شوید که گوشی شما به صورت پیش‌فرض به این دستگاه مجهز شده یا نه؟ در پاراگراف‌های بعدی به صورت مفصل به این موضوع می‌پردازیم.

شاید این مطلب جذاب باشد
تمیز کردن هندزفری آیفون

به بحث اصلی خود برگردیم. داخل پد شارژر و همین‌طور گیرندۀ شارژ سیم‌پیچ‌های تخت و مسطح جاسازی شده‌اند. هنگامی که گوشی شما روی پد قرار می‌گیرد، به دلیل وجود جریان الکتریکی درون پد شارژ وایرلس و عبور آن از میان این سیم پیچ‌ها یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود، این میدان مغناطیسی از طریق القاء انرژی خود را به سیم‌پیچ‌های گیرندۀ شارژ منتقل می‌کند. سیم‌پیچ‌های گیرندۀ شارژ انرژی را به صورت جریان دریافت و در باتری ذخیره‌سازی می‌کنند و به همین سادگی گوشی یا وسیلۀ موردنظر بدون نیاز به هیچ کابلی و تنها با قرار گرفتن روی پد شارژ می‌شود.

دقت داشته باشید که پد شارژرهای وایرلس برای تأمین انرژی اولیۀ خود نیاز به اتصال مستقیم به برق دارند. بسیاری از افراد با شنیدن واژه‌ی شارژر وایرلس این تصور را خواهند داشت که این نوع شارژرها بدون نیاز به برق عمل می‌کنند؛ در صورتی که منظور اتصال میان گوشی و شارژر بدون هیچ کابل شارژی است.

شارژر وایرلس چگونه عمل می‌کند؟

مزایا و معایب شارژر وایرلس

شارژرهای وایرلس مثل هر وسیلۀ و تکنولوژی دیگری مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.

مهم‌ترین مزیتی که تا امروز باعث افزایش محبوبیت این گجت‌ میان مردم شده، سهولت و آسانی استفاده از آن است. با شارژرهای وایرلس شما بدون نیاز به اتصال کابل به گوشی و تنها با قراردادن آن روی پد می‌توانید دستگاه خود را شارژ کنید.

دومین مزیت عمر بالاتری است که شارژرهای بی‌سیم در مقایسه با شارژرهای سیم‌دار دارند. با خرید شارژرهای بی سیم می‌توان از مشکلاتی چون پارگی سیم شارژ، داغ شدن آداپتور، خرابی پورت شارژ و غیره خلاص شد.

شاید این مطلب جذاب باشد
در مورد عملی ترین راه های جلوگیری از سرقت داده های تلفن همراه اطلاعات کسب کنید

سومین مزیت این شارژرها برای کاربران گوشی‌های جدید حیاتی است. در گوشی‌های جدید آیفون و برخی برندهای دیگر جک هندزفری حذف شده و برای استفاده از هندزفری سیمی باید از پورت شارژ و مبدل استفاده شود. در این صورت در هنگام شارژ گوشی نمی‌توان از هندزفری استفاده کرد.

در کنار این مزایا، شارژرهای بی سیم معایب زیر را دارند:

  • این شارژرها در مقایسه با شارژرهای سیمی سرعت پایین‌تری دارند که البته این نقطه ضعف روز به روز در حال بهبود است.
  • استفاده از موبایل در حال شارژ بی سیم دشوار است؛ که البته این موضوع برای سلامتی شما یک توفیق اجباری به وجود می‌آورد.
  • به دلیل بازدهی کمتر شارژرهای وایرلس امکان داغ شدن تلفن همراه و پد شارژ زیاد است که البته این مشکل در برندهای معتبر کمتر دیده می شود.

مزایا و معایب شارژر وایرلس

لیست گوشی‌هایی که به صورت پیش فرض به تکنولوژی شارژ بی سیم مجهز شده‌اند

جذابیت این فناوری جدید به حدی زیاد است که همۀ شرکت‌های تولیدکنندۀ موبایل تمایل دارند، محصولات خود را به آن مجهز کنند؛ اما، مشکل اینجاست که این فناوری قیمت بالایی دارد و افزودن آن به گوشی باعث بالا رفتن قیمت‌ها خواهد شد. به همین دلیل تا این لحظه تنها شرکت‌های مطرح چون: اپل، سامسونگ، شیائومی و غیره این فناوری را به برخی از پرچم‌داران خود اضافه کرده‌اند. در ادامه لیست برخی از پرطرفدارترین گوشی‌هایی را آورده‌ایم که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند:

اپل: آیفون 13, 13 پرو, 13 پرو مکس, 12, 12 پرو, 12 پرو مکس, SE 2020, آیفون 11

سامسونگ: S9, S9+, Note 8, S8, S8+, S7, S7 Edge, S21, S21 Plus, S21 Ultra, S20 FE, S20, S20 Plus, S20 Ultra

شاید این مطلب جذاب باشد
بعد از از دست دادن تلفن همراه چه باید کرد؟

شیائومی: Mi 10 Ultra, Mi 10 Pro, Mi 10

ال جی: V30, G6 (US version only), G4 (optional), G3 (optional)

مایکروسافت لومیا (نوکیا): 1520, 1020, 930, 929, 928, 920

نکسوس گوگل: 4, 5, 6, 7 (2013), Pixel 6, Pixel 5, Pixel 4

اگر مدل گوشی شما در این لیست دیده نمی‌شود، نگران نباشید، برای اطمینان از قابلیت گوشی خود می‌توانید روش‌هایی را که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم، امتحان کنید.

آیا گوشی شما از وایرلس شارژ پشتیبانی می‌کند؟

چگونه بفهمیم گوشی ما قابلیت شارژ بی سیم دارد؟

برای تشخیص این موضوع می‌توانید از سه روش زیر اقدام کنید:

  • به جعبۀ گوشی خود مراجعه کنید، اگر روی جعبه یا داخل دفترچه راهنمای گوشی و در قسمت مشخصات باتری اشاره‌ای به Qi magnetic fast wireless charging شده باشد، یعنی گوشی شما به این فناوری مجهز است.
  • به سایت برند گوشی سر بزنید. در این سایت‌ها اطلاعات و مشخصات کامل محصولات تولید شده پیدا خواهد شد. برای مثال، اگر گوشی شما سامسونگ است، با مراجعه به سایت سامسونگ و جستجوی مدل گوشی می‌توانید لیست مشخصات آن را ببینید.
  • از سایت مرجع و معتبر gsmArena کمک بگیرید. کافی است که آدرس gsmarena.com را در مرورگر باز کنید و بعد از وارد شدن به سایت مورد نظر در باکس جستجو و سرچ آن مدل گوشی خود را وارد کنید. بعد از مدت زمان کوتاهی لیست کامل مشخصات گوشی شما نمایش داده می‌شود که در آن می‌توانید مجهز بودن گوشی خود به این فناوری را بررسی کنید. کافی است که قسمت اطلاعات باتری گوشی را بررسی کنید، اگر در این لیست اشاره‌ای به Qi magnetic fast wireless charging شده باشد، گوشی شما از این قابلیت پشتیبانی می‌کند.

حالا سوالی که برای بسیاری از کاربران مطرح می‌شود این است که اگر گوشی آن‌ها در لیست بالا قرار نداشت و در لیست مشخصات آن هم اشاره‌ای به گیرندۀ شارژ وایرلس آن نشده بود، آیا باز هم راهی برای شارژ بی سیم آن‌ وجود دارد؟

شاید این مطلب جذاب باشد
شارژ معکوس سامسونگ چقدر است؟ چگونه بفهمیم تلفن من قابلیت شارژ بی سیم دارد یا خیر؟

 ترفند شارژ بی سیم گوشی‌ها قدیمی

ترفند شارژ بی سیم گوشی‌ها قدیمی

با کمک لوازم جانبی مناسب می‌توان این مشکل را رفع کرد. جالب است بدانید که آداپتورهای شارژر وایرلس یونیورسال به دستگاه‌ها این امکان را می‌دهند که به صورت بی سیم شارژ شود.

این آداپتورها هم توسط درگاه‌های کابل میکرو USB و هم از طریق درگاه‌های کابل لایتنینگ قابلیت اضافه شدن به گوشی را دارند. حتی قاب‌ گوشی‌هایی هم برای برخی از مدل‌ها تولید شده که امکان شارژ وایرلس را فراهم می‌کنند.

دقت داشته باشید که آداپتورهای وایرلس در دو نوع داخلی و خارجی عرضه می‌شوند. نوع داخلی آن‌ها در قسمت پشت گوشی؛ اما، داخل بدنه قرار می‌گیرد و نوع خارجی آن‌ها به بخش بیرونی گوشی متصل می‌شود. مشخص است که نوع داخلی این شارژها ارجحیت دارند.

 شارژر وایرلس بخریم یا نه؟

در این مقاله عملکرد شارژر وایرلس را زیر ذره‌بین قرار دادیم و مزایا و معایب آن را بررسی کردیم. همچنین به لیست‌ها و روش‌هایی اشاره کرده‌ایم تا با کمک آن‌ها تشخیص دهید که آیا گوشی شما از این قابلیت پشتیبانی می‌کند یا خیر.

حالا این انتخاب شما است که با کنار هم قرار دادن این مزایا و معایب و با توجه به نیازهای خود تصمیم بگیرید که از این فناوری جدید استفاده کنید یا نه. تنها توصیۀ که ما می‌توانیم به شما داشته باشیم این است که بدون توجه به این 5 مورد، فکر خرید شارژر وایرلس نباشید!

اگر هم به دنبال بهترین شارژرهای وایرلس ارزان قیمت برای گوشی اندرویدی خود هستید، می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا