لوازم جانبی

مانیتور تخت یا خمیده کدام یک بهتر است؟

مانیتور تخت یا خمیده چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ اگر برای خرید مانیتور به بازار مراجعه کنید، احتمالا برای انتخاب میان این دو نوع صفحه نمایش دچار سردرگمی خواهید شد. از طرفی جذابیت و نوآوری مانیتورهای خمیده یا Curved شما را وسوسه می‌کند و از طرف دیگر قیمت بالاتر این مانیتورها نسبت به مانیتورهای تخت این سوال را در ذهن شما ایجاد خواهد کرد که آیا واقعا این نوآوری ارزش خرید و صرف هزینه بیشتر را دارد؟

در این مقاله به مقایسه جامع مانیتور تخت با خمیده خواهیم پرداخت و مزایا و معایبی را که صفحه نمایش های منحنی دارند، مرور خواهیم کرد. در آخر این شما هستید که باید از دید خود به این سوال پاسخ دهید که مانیتور تخت یا خمیده کدام یک برای‌تان مناسب‌تر است.

تفاوت‌های مانیتور خمیده با مانیتور تخت

تفاوت ظاهری مانیتور خمیده با مانیتور تخت واضح و مشخص است؛ اما، آیا این دو مانیتور از نظر تکنولوژی و فناوری‌های به کار رفته نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند؟

در جواب این سوال باید بگوییم که علیرغم آن چه اغلب افراد فکر می‌کنند، تفاوت میان صفحه نمایش‌های منحنی با صفحه نمایش‌های تخت به ظاهر آن‌ها خلاصه می‌شود و از نظر ساختاری و فناوری‌هایی مانند: فرکانس نوسازی، زمان واکنش‌دهی، کاهش نورهای مزاحم و غیره هیچ تفاوتی میان این دو مانیتور نیست. با این وجود همین تفاوت ظاهری کوچک باعث خواهد شد که مانیتورهای Curved تجربه کاربری بسیاری بهتری را ایجاد کنند.

تفاوت مهم دیگری که میان این دو مانیتور وجود دارد به نسبت نمایش تصویر آن‌ها برمی‌گردد. البته این تفاوت از همان طراحی ظاهری نشات می‌گیرد. مانیتورهای تخت معمولا تصاویر را با نسبت 16:9 یا 16:10 نمایش می‌دهند. این موضوع باعث خواهد شد که تصاویر با ارتفاع و عرض متناسب دیده شوند. در مانیتورهای خمیده؛ اما، تصاویر با نسبت‌های متفاوتی به نمایش گذاشته می‌شوند. این مانیتورها می‌توانند تا نسبت تصویر 32:9 را داشته باشند. این نسبت باعث خواهد شد که تصاویر بسیار عریض‌تر از قد خود به چشم بیایند و اطلاعات بیشتری در هر ثانیه روی صفحه نمایش به کاربر نمایش داده شود. به همین دلیل است که به گیمرها و گرافیست‌ها توصیه خواهد شد از مانیتورهای منحنی به جای خمیده استفاده کنند، البته اگر با اشغال شدن فضای بیشتری از میز خود توسط این مانیتورها مشکلی نداشته باشند.

شاید این مطلب جذاب باشد
برخی از مدل‌های آیفون شاید در هفته‌های آتی کمیاب شوند

تفاوت های مانیتور خمیده با مانیتور تخت

تفاوت کوچک دیگری که نباید از آن چشم پوشید قابلیت تنظیم زوایای عمودی است. با وجود اینکه در هر دو مانیتور امکان تنظیم ارتفاع و شیب وجود دارد؛ اما، تنها نمایشگرهای تخت هستند که در جهت عمودی چرخیده می‌شوند و قابلیت تنظیم در این زاویه را دارند. در صورتی که برای اتصال مانیتور خود به کامپیوتر یا لپ‌تاپ مشکل دارید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

بهتر است بدانید که میزان انحنای صفحه نمایش‌های Curved با R مشخص می‌شود. در واقع میزان R نشان دهندۀ شعاع انحنای مانیتور است که با واحد میلی‌متر سنجیده می‌شود. هرچه میزان شعاع مانیتور کمتر باشد، شدت انحنای صفحه نمایش بیشتر خواهد بود.

علت قیمت بالاتر مانیتورهای منحنی چیست؟

حتما برای شما هم این سوال پیش آمده است که اگر مانیتورهای تخت با منحنی از نظر ساختار و فناوری تفاوت چندانی ندارند، پس علت تفاوت قیمت این دو محصول چیست؟

اولین دلیل بالاتر بودن قیمت صفحه نمایش‌های خمیده این است که هزینه‌های تولید و تکنولوژی‌های مربوط به آن بیشتر از نمایشگرهای مسطح است. به علاوه همیشه در بازار شاهد هستیم که تکنولوژی‌های جدیدتر به دلیل مورد استقبال قرار گرفتن توسط خریداران قیمت بالاتری پیدا خواهند کرد.

با اینکه از نظر ساختاری این دو نوع مانیتور تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند؛ اما، وجود یک انحنای کوچک مزیت‌های فراوانی برای نمایشگرهای منحنی به همراه داشته است که در ادامه به این مزیت‌ها خواهیم پرداخت.

تفاوت قیمت مانیتور خمیده با مانیتور تخت

مزیت‌های نمایشگرهای منحنی

خلق تجربه کاربری بهتر

ما انسان‌ها در دنیای واقعی خود همه چیز را به صورت سه بعدی می‌بینیم. مانیتورهای تخت این قابلیت را ندارند که تصویری سه بعدی به ما ارائه دهند و هر آن چه در این صفحه نمایش‌ها دیده می‌شود، تخت و دو بعدی است؛ در صورتی که، مانیتورهای خمیده بعد سوم را نیز به نمایش می‌گذارند و از این رو آن چه در مانیتورهای منحنی دیده می‌شود، واقعی‌تر و ملموس‌تر خواهد بود و این همان دلیلی است که حس و تجربه کاربری بهتر را رقم می‌زند.

شاید این مطلب جذاب باشد
مهم ترین سوالات کاربران در مورد استند رومیزی گوشی و استند ماشین

از بین بردن نویز تصویر در لبه‌ها

اگر تصویر یا فیلمی در صفحه نمایش‌های تخت تار یا دارای اعوجاج دیده می‌شود، همان تصویر در نمایشگر منحنی بسیار واضح‌تر نمایش داده می‌شود. تصاویر در نمایشگرهای تخت به خصوص در لبه‌ها و در ابعاد بزرگ‌تر آن دارای نویز بیشتری در مقایسه با نمایشگرهای منحنی هستند.

دلیل این امر به طراحی ساختاری و نوع انتشار نور برمی‌گردد. در واقع هنگامی که به صفحه نمایش‌های تخت خیره می‌شوید، تصاویری که به طرف همه زوایای روبروی موجود در یک خط مستقیم منتشر می‌شود، به چشم شما می‌رسند. در صورتی که طراحی ساختاری نمایشگرهای منحنی منجر می‌شود که تصاویر به صورت متمرکز انتقال پیدا کنند. این متمرکز شدن از انحراف تصویر به همۀ زوایا جلوگیری می‌کند و باعث خواهد شد که در هنگام نگاه کردن به این نمایشگرها، متوجه نویز کمتری شوید.

حذف نویز تصویر در مانیتور منحنی

خستگی کمتر چشم

ساختار منحنی نمایشگرهای خمیده، منطبق با انحنای قرنیه چشم انسان طراحی شده است. این امر باعث خواهد شد که در طی ساعت‌ها تماشای ویدیو، انجام بازی یا هر کار دیگری، قرنیه چشم کمتر نیاز به حرکت پیدا کند. در نتیجه چشم و مغز احساس خستگی کمتری داشته باشند. این مزیت به خصوص در صفحه نمایش‌ها با ابعاد بزرگتر بیشتر خود را به رخ می‌کشد.

امکان تمرکز کردن بیشتر

در هنگام بازی یا انجام ویرایش‌ روی تصاویر و ویدیوها در صفحه نمایش‌های منحنی نیاز ندارید که مدام سر خود را بچرخانید تا به گوشه‌ها نیز تسلط داشته باشید. این مزیت ارگونومیکی صفحه نمایش‌های خمیده باعث خواهد شد که برای تمرکز کردن روی تمام زاویای مانیتور خود به گردن‌تان فشار کمتری وارد کنید. در صورتی که در هنگام کار با صفحه نمایش خمیده نیاز است تا تعداد بیشتری از عضلات چشم و گردن خود را برای تمرکز کردن روی تک تک زوایا درگیر نمایید.

شاید این مطلب جذاب باشد
۲۰۲۳ سال گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌های تاشو و رول‌شونده خواهد بود

جالب است بدانید که حتی در نتیجۀ آزمایشات هم ثابت شده است که استفاده طولانی مدت از مانیتورهای تخت احتمال خستگی چشم، عدم تمرکز، تاری دید و حتی سر درد را افزایش می‌دهد.

به بیان دیگر استفاده از نمایشگرهای منحنی باعث خواهد شد که صرف انرژی مغزی و جسمی کمتری داشته باشید و در نتیجه میزان بازدهی شما افزایش چشمگیری پیدا کند.

میدان دید وسیع‌تر

واضح است که نمایشگرهای منحنی میدان دید وسیع‌تری خلق می‌کنند. این وسعت بخشی به میدان دید که بر اثر انحنای این مانیتورها به وجود می‌آید، باعث کاهش خطای دید انسان در تشخیص تصاویر و رنگ‌ها خواهد شد. به همین دلیل است که گرافیست‌ها و گیمرها علاقه بیشتری به مانیتورهای منحنی دارند.

میدان دید وسیع تر مانیتورهای منحنی

حالا این سوال پیش می‌آید که آیا در کنار تمام این مزایایی که برای نمایشگرهای خمیده بیان کردیم، این صفحه نمایش‌ها معایبی هم دارند؟

معایب مانیتورهای خمیده

مانیتورهای منحنی در مقایسه با مانیتورهای تخت مزایای زیادی داشتند؛ اما، این دلیلی نخواهد شد که کاملا بی عیب باشند. این پنل‌ها معایب زیر را دارند:

  • نصب دیواری آن‌ها به وسیلۀ براکت و سایر ابزارها مشکلاتی چون: کاهش ارگونومی، کاهش جذابیت ظاهری و غیره را به همراه خواهد داشت؛
  • بهترین زاویه دید این مانیتورها تنها برای فرد یا افرادی است که دقیقا روبروی آن نشسته باشند و دید خوبی برای سایر افراد که در اطراف هستند، ایجاد نمی‌کند.
  • بازتاب نور در قسمت‌های منحنی این مانیتورها در اغلب موارد بیش از حد گسترده و در نتیجه به شدت آزاردهنده است.
  • در ابعاد کمتر از 30 اینچ تفاوت چندانی با مانیتورهای تخت ندارند و تنها در ابعاد بزرگتر است که می‌توانند مزیت‌های خود را به نمایش بگذارند.
  • به دلیل داشتن ساختار منحنی فضای بیشتری از میز کار یا اتاق را پر می‌کند.
  • قیمت بالاتری نسبت به مانیتورهای تخت دارد.
شاید این مطلب جذاب باشد
اپل برای رقابت با سرویس گوگل سرچ حدودا ۴ سال زمان نیاز دارد

معایب مانیتورهای منحنی

 مانیتور تخت یا مانیتور منحنی، کدام یک بهتر است؟

مانیتورهای خمیده با مانیتورهای تخت از نظر ساختاری و فناوری تفاوتی ندارند و هر دوی این مانیتورها می‌توانند تصویر فوق‌العاده واضحی را به نمایش بگذارند. تنها نقطه تمایز این دو نوع مانیتور انحنایی است که نمایشگرهای خمیده دارند؛ اما، همین تفاوت به ظاهر کوچک مزیت‌های فراوانی برای مانیتور منحنی به همراه دارد. از جمله: ایجاد میدان دید گسترده‌تر، حذف نویز تصویر، کاهش احتمال خطای دید در تشخیص رنگ‌ها و تصاویر، ایجاد تمرکز و تسلط بیشتر، ایجاد احساس خستگی کمتر در چشم، گردن و مغز و غیره.

البته این مانیتورها معایبی از جمله: نامناسب بودن برای نصب روی دیوار، قیمت بالاتر، بازتاب شدید نور، کاهش دید در زاویه‌های غیرمستقیم، اشغال فضای بزرگ‌تر و غیره هم دارند.

در کل اگر اتاق و میز کار شما به اندازه کافی بزرگ است، شرایط نوری مناسب دارید و زمان زیادی را پشت مانیتور خود می‌گذارنید، احتمالا خرید یک مانیتور منحنی گزینۀ مناسبی برای شما خواهد بود. به خصوص اگر یک گیمر حرفه‌ای هستید و بعد از خواندن مقالۀ راهنمای خرید لوازم گیمینگ تصمیم به خرید یک مانیتور گرفته‌اید.

همچنین شما برای اتصال آیفون به مانیتور میتوانید از کابل لایتنینگ به hdmi استفاده کنید و مقاله اتصال گوشی سامسونگ به مانیتور را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا