لوازم جانبی

روت کردن گوشی یعنی چه؟

هرچقدر اپل نسبت به کاربران خود سخت‌گیر است، گوگل حسابی دست کاربران خود را باز گذاشته است. سیستم عامل اندروید از معدود سیستم عامل‌های دنیا است که می‌توان هر تغییری در آن ایجاد کرد. منظور ما متن باز بودن اندروید نیست. بلکه امکان روت کردن گوشی برای سفارشی‌سازی کامل قابلیت‌های آن است. در این مقاله از وبلاگ جانبی می‌خواهیم به زبان ساده پاسخ چند سوال را بدهیم. روت کردن گوشی چیست؟ مزیا و معایب روت کردن گوشی چیست و چطور گوشی اندرویدی خود را روت کنیم. اگر این سوال‌ها در ذهن شما هم هست تا انتها با ما همراه باشید.

روت کردن گوشی دقیقاً چیست؟ مدیر گوشی خود شوید!

هنگامی به سراغ خرید لوازم جانبی موبایل و حتی خود موبایل می‌رویم، دسترسی زیادی به امکانات گوشی نداریم. به عبارت دیگر ما تا آنجا می‌توانیم تنظیمات را تغییر دهیم که شرکت سازنده این اجازه را بدهد. روت کردن به معنی حذف همه محدودیت‌ها است. به عبارت بهتر در صورت روت کردن گوشی شما تمام محدودیت‌ها را دور زده و مانند یک مدیر کل می‌توانید هر تغییری را در گوشی خود ایجاد کنید. احتمالاً این سوال برای شما پیش آمده که چرا خود شرکت‌ها این سطح از دسترسی را برای کاربران فراهم نمی‌کنند؟ پاسخ روشن و ساده است.

هنگامی که شما به تمامی پوشه‌ها، فایل و تمامی قسمت‌های گوشی دسترسی داشته باشید، باید مسئولیت این کار را هم قبول کنید. در حقیقت حذف شدن یکی از این فایل‌ها مستقیماً عملکرد دستگاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 با روت کردن گوشی سطح دسترسی شما به عالی ترین سطح تغییر می‌کند.

آشنایی با مزایا و معایب روت کردن گوشی

کمتر تکنیکی مثل روت کردن گوشی در بین موبایل‌بازها طرفداران و مخالفانی دارد که حاضر هستند تا پای جان از آن دفاع یا مخالف کنند. در این بخش برخی از مزایا و معایب روت کردن گوشی اندرویدی را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

شاید این مطلب جذاب باشد
میکروفون چیست و چگونه کار می‌کند؟

مزایای روت کردن گوشی اندرویدی چیست؟ بدون محدودیت پرواز کنید

بزرگترین مزیت روت کردن گوشی، برداشتن تمامی محدودیت‌ها است. اگرچه اندروید آزادی زیادی را در اختیار کاربران گذاشته است اما به هر حال با روت کردن دیگر محدودیت در کار با اندروید نخواهید داشت.

اپلیکیشن‌های پیش فرض را از روی گوشی پاک کنید

زمانی که یک گوشی جدید خریداری می‌کنید، تعدادی اپلیکیشن پیش فرض بر روی گوشی موجود است. در بسیاری از گوشی‌ها امکان حذف کامل این اپلیکیشن‌ها فراهم نیست. حتی ممکن است برای نصب اپلیکیشن دلخواه نیاز به خرید رم گوشی پیدا کنید. اما با روت کردن به راحتی می‌توانید تمامی اپ‌های مزاحم و غیرمفید را از روی گوشی خود حذف کنید.

بکاپ‌های عالی بگیرید!

با روت کردن گوشی این فرصت را دارید تا از همه چیز بکاپ بگیرید. به عبارت بهتر این بکاپ یک بکاپ معمولی نیست. بلکه از تمامی اطلاعات، اپلیکیشن‌ها و هر چیزی که فکرش را بکنید امکان بکاپ گیری دارید.

همیشه به روز باشید

برخی از شرکت‌های سازنده تلفن همراه، کمی خسیس هستند. پس از گذشت مدت زمانی این شرکت‌ها دیرتر شما را از آخرین به‌روزرسانی‌ها مطلع می‌کنند. با روت کردن گوشی می‌توانید آخرین نسخه و آپدیت نرم‌افزاری را در دسترس داشته باشید. در حقیقت با روت کردن دیگر نیازی نیست منتظر ارسال آخرین نسخه اندروید توسط شرکت باشید. بلکه به راحتی قادر خواهید بود که خودتان آخرین نسخه اندروید را دانلود و بر روی گوشی نصب کنید.

اپلیکیشن‌های ویژه‌ای برای گوشی‌های روت شده

برخی اپلیکیشن‌ها مخصوص گوشی‌های روت‌شده عرضه می‌شود. این اپلیکیشن‌ها کارهای مختلفی مثل افزایش سرعت پردازنده گوشی، افزایش طول عمر باتری و کارهایی از این دست را انجام می‌دهند. با یک گوشی روت‌شده به راحتی می‌توانید از تمامی این اپلیکیشن‌ها استفاده کنید.

شاید این مطلب جذاب باشد
بررسی مشکل وصل نشدن اپل واچ به آیفون + راه حل ها

گوشی اندرویدی را دگرگون کنید

اگر هیچ تمی شما را قانع نمی‌کند با روت کردن گوشی قادر هستید که به صورت کامل همه چیز را تغییر دهید. انواع و اقسام تم‌ها را امتحان کنید و گوشی را همان‌طور که در ذهن شماست، تغییر دهید. با روت کردن گوشی می‌تواند هر وسیله‌ای را به آن متصل کنید. سفارش ساعت هوشمند و اتصال آن به گوشی همراه با اپلیکیشن‌های جذاب یا حتی وصل کردن دسته بازی به گوشی از جمله جذابیت های گوشی روت شده است.  

با روت کردن گوشی اندروید می‌توانید هر تغییری را در ظاهر گوشی ایجاد کنید.

معایب روت کردن گوشی از ریسک‌ها تا باطل شدن گارانتی

در خصوص معایب روت کردن گوشی حرف و حدیث‌های زیادی است. به صورت خلاصه در این قسمت معایب روت کردن گوشی را بررسی می‌کنیم.

ریسک کار کردن با گوشی روت شده

گوشی روت شده ریسک کاری بالاتری دارد. در حقیقت همان طور که در ابتدای بحث اشاره کردیم، شما مثل یک مدیر کل به همه چیز دسترسی دارید. اگر گوشی خود را روت کنید و اشتباهاً فایلی را حذف یا تغییر دهید، ممکن است کل عملکرد گوشی تحت تاثیر قرار بگیرد.

حذف گارانتی گوشی روت شده

در خصوص حذف گارانتی شرکت‌ها سیاست‌های مختلفی دارند. برخی شرکت‌‌ها گوشی روت شده را هم جزء گارانتی خود حساب می‌کنند. برخی شرکت‌ها به صورت رسمی اعلام کرده‌اند در صورت روت شدن گوشی توسط کاربر هیچ خدماتی به او ارائه نمی‌دهند.

برخی اپلیکیشن‌ها از کار می‌افتند

عموماً اپلیکیشن‌های مالی و بانکی در گوشی‌های اندرویدی روت شده کار نمی‌کنند. البته همچنان راه‌هایی برای فعال‌سازی این اپلیکیشن‌ها وجود دارد. اما اگر به فکر روت کردن گوشی خود هستید باید این نکته را در نظر داشته باشید که احتمالاً به سختی قادر به استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها خواهید بود.

شاید این مطلب جذاب باشد
گلکسی M04 و A04e یک قدم به رونمایی نزدیک‌تر شدند

آموزش روت کردن گوشی؛ مسئولیت با خود شما است

اگر بخواهیم همچنان درباره مزایا و معایب روت کردن گوشی صحبت کنیم، این مقاله بیش از حد طولانی خواهد شد. به همین دلیل به همین موارد اکتفا کرده و در این بخش به آموزش روت کردن گوشی می‌پردازیم.

اولین نکته این است که هیچ راهکار همگانی برای روت کردن گوشی وجود ندارد. بلکه برای گوشی‌های مختلف، روش‌های متفاوتی برای روت کردن گوشی قابل استفاده است. بهترین راه استفاده از اپلیکیشن‌های روت کردن گوشی است. KingRoot، KingoRoot  و  OneClickRoot3 اپلیکیشن شناخته‌شده روت کردن گوشی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

با استفاده از اپلیکیشن‌ها ویژه می‌توانید گوشی خود را روت کنید.

پیشنهاد می‌کنیم حتماً و حتماً پیش از روت کردن دستورالعمل و نظرات کاربران در خصوص گوشی خود را بخوانید. به عبارت دیگر ببنید کاربران که نسبت به گوشی روت شده چه تجربه‌ای داشته‌اند. همچنین بهتر است به صورت کامل از گوشی خود یک بکاپ گرفته و سپس نسبت به روت کردن گوشی اقدام کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقالات دیگر جانبی در خصوص تکنیک‌ها و راه حل رفع مشکلات گوشی موبایل را هم مطالعه کنید. مقاله علت خاموش و روشن شدن گوشی سامسونگ یکی از مقالاتی است که احتمالاً به سوالات زیادی که در ذهن شما است پاسخ می‌دهد.

گوشی خود را روت کنیم یا نه؟ شما به این سوال پاسخ دهید!

در این مقاله به صورت کامل در خصوص روت کردن گوشی صحبت کردیم. روت کردن گوشی موافقان و مخالفان زیادی دارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر شما گوشی خود را روت کرده‌اید، تجربه خود را روت کردن گوشی و اتفاقات بعد از آن برای ما بنویسید. اگر هم مخالف روت کردن گوشی هستید، دلایل یا تجربه خود را برای ما بنویسید.

شاید این مطلب جذاب باشد
گلکسی زد فولد‌های آینده مجهز به جایگاه قلم S-Pen خواهند بود

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا