لوازم جانبی

راهنمای خرید ماوس

ماوس‌ها یکی از لوازم جانبی لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها به شمار می‌روند که زیاد جدی گرفته نمی‌شوند؛ در صورتی که برای کسانی که روزانه ساعات زیادی را پشت سیستم می‌گذرانند، انتخاب یک ماوس مناسب بسیار اهمیت دارد.

ماوس‌های که ویژگی‌های لازم را ندارند، بعد از مدتی موجب درد در انگشتان و مچ دست خواهند شد. در مقابل ماوس‌های مناسب ضمن سهولت استفاده‌ای که برای شما به همراه دارند، موجب افزایش دقت و سرعت در عملکردتان هم خواهند شد؛ اما، ویژگی‌های یک ماوس مناسب چیست؟ با ما همراه باشید.

نکاتی که باید قبل از خرید ماوس بدانید

یکی از اشتباهاتی که بیشتر کاربران در هنگام خرید ماوس انجام می‌دهند، این است که تنها قیمت آن را ملاک قرار می‌دهند، در صورتی که باید نکاتی بسیاری را در نظر بگیرند و سپس براساس آن‌ها در میان صدها نوع ماوس موجود در بازار یکی را انتخاب کنند. در ادامه ما تمامی این نکات را مرور خواهیم کرد.

1-نوع کاربرد شما چیست؟

قبل از هرچیز باید نوع کاربری خود را مشخص کنید. مسلما ماوس مناسب فردی که از سیستم در حد معمول و روزانه استفاده می‌کند، با ماوس‌های مورد استفاده توسط افراد گیمر، طراحان، تایپیست‌ها و غیره تفاوت بسیاری دارد. تا جایی که برای هر گروه از افراد ماوس مخصوصی طراحی شده است. برای مثال ماوس‌های گیمینگ مخصوص گیمرها و بازیکن‌های حرفه‌ای طراحی شده‌اند. شما می‌توانید مقالۀ “10 تفاوت اصلی ماوس گیمینگ با ماوس معمولی” را بخوانید تا با طراحی این موس‌ها بیشتر آشنا شوید. 

2-ماوس مناسب چه وزن و ابعادی دارد؟

ابعاد و وزن ماوس علاوه بر اینکه باعث استفاده راحت‌تر یا سخت‌تر آن خواهد شد، روی عملکرد آن نیز تأثیر می‌گذارد.

شاید این مطلب جذاب باشد
چگونه کابل hdmi را فعال کنیم

بهتر است در هنگام خرید ماوس، اندازۀ آن را متناسب با سایز دست خود انتخاب نکنید، چرا که گاهی ماوس‌های بزرگ‌تر در دستان کوچک کنترل بیشتری خواهند داشت و همچنین ممکن است برای کسی که  دست بزرگی دارد، ماوس‌های کوچک مناسب‌تر باشند.

توصیه می‌کنیم که به جای در نظر گرفتن اندازۀ دستان خود، به میزان دقت و سرعتی که از ماوس خود انتظار دارید، توجه کنید.

معمولاً کنترل ماوس‌های بزرگ‌تر و کمی وزن دار در دست آسان‌تر است و به همین دلیل کسانی که کاربردهای حرفه‌ای و تخصصی دارند، مثل طراحان به سراغ ماوس‌های سبک و کوچک نمی‌روند.

دقت داشته باشید که ماوس‌های بی‌سیم نسبت به ماوس‌های سیم دار وزن بیشتری دارند.

3-طراحی و ارگونومیک

علاوه بر ابعاد و وزن ماوس باید طراحی و ارگونومیک آن را هم در نظر بگیرید. البته فراموش نکنید دو مفهوم ارگونومی با طراحی تفاوت دارند. طراحی بیشتر به ظاهر ماوس و زیبا بودن آن اشاره دارد و هر کسی با توجه به سلیقه خود طرحی را می‌پسندد. ارگونومیک بودن ماوس؛ اما، به طراحی آن براساس شکل و حرکات طبیعی دست اشاره دارد.

کسانی که به سلامت مچ و انگشتان خود اهمیت بسیاری می‌دهند و در طول روز ساعات طولانی با ماوس کار می‌کنند، باید ارگونومیک بودن ماوس را به زیبا بودن آن ترجیح دهند. زیرا در بیشتر مواقع موس‌های ارگونومیک در ابعاد بزرگتر با ظاهرهای نامتقارنی طراحی می‌شوند که شاید از نظر بسیاری از افراد زیبا به نظر نرسند.

نباید فراموش کرد که قیمت ماوس‌های ارگونومیک در مقایسه با موس‌های معمولی بیشتر است که با توجه به حفظ سلامت دست و مچ، خرید آن‌ها در دراز مدت توجیه اقتصادی خواهد شد.

شاید این مطلب جذاب باشد
تصاویر زمینه آیفون ۱۴ و ۱۴ پرو را با کیفیت بالا دانلود کنید

 راهنمای خرید ماوس ارگونومیک

4-ماوس بدون سیم یا با سیم

یکی از بیشترین تردیدهایی که در هنگام خرید ماوس ذهن کاربران را مشغول می‌کند، انتخاب میان ماوس بی سیم یا با سیم است. هر کدام از این ماوس‌ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند که ما در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم تا مقایسۀ بین این دو مدل داشته باشیم و شما بتوانید با این مقایسه ماوس مناسب خود را راحت‌تر انتخاب کنید.

مزایا و معایب ماوس سیم دار

از مزایای این مدل از ماوس‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نیاز به باتری
  • بدون نیاز به ترنسمیتور
  • وزن سبک نسبت به ماوس‌های وایرلس
  • کاربری راحت‌تر
  • عکس العمل سریع به دلیل ارتباط سیمی
  • قیمت مناسب‌تر در مقایسه با ماوس‌های وایرلس
  • مناسب برای استفاده گیمرها

در مقابل، موس‌های سیم دار معایب زیر را دارند:

  • جابه جایی سخت‌تر
  • محدودیت حرکتی و کاهش آزادی عمل

مزایا و معایب ماوس وایرلس:

از مزایایی این نوع ماوس‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • بهترین گزینه برای لپ‌تاپ‌‌ها
  • جابه‌جایی و حمل و نقل آسان
  • بدون محدودیت در استفاده

در نظر داشته باشید که انواع ماوس‌های بی سیم که به صورت بلوتوثی با سیستم اتصال برقرار می‌کنند، نیازی به دانگل هم ندارند و این مورد از مزایای موس‌های بلوتوثی به شمار می‌رود.

معایب موس‌های وایرلس عبارتند از:

  • عکس‌العمل کندتر در مقایسه با ماوس‌های سیم دار
  • نیاز به باتری
  • وزن بیشتر نسبت به ماوس‌های سیم‌دار
  • موس سیم دار یا موس بی سیم

5-دقت ماوس

میزان دقت ماوس که با DPI یا Dots Per Inch شناخته می‌شود، از دیگر نکاتی است که باید در هنگام خرید به آن توجه داشته باشید. به خصوص اگر کارهای ظریف و دقیقی با ماوس خود انجام می‌دهید، حتما باید DPI بالا را در لیست اولویت‌های خود قرار دهید.

شاید این مطلب جذاب باشد
گوشی تاشوی هواوی میت X3 به زودی رونمایی می‌شود

هرچه میزان DPI یا تعداد نقاط تحت پوشش در یک اینچ بیشتر باشد، ماوس عملکرد دقیق‌تر خواهد داشت و با کوچک‌ترین حرکاتی سریع‌تر و دقیق‌تر سیگنال‌های خود را به سیستم ارسال می‌کنند.

البته میزان دقت بیشتر موس، همیشه هم باعث عملکرد بهتر نخواهد شد و در بعضی کاربردها ممکن است نتیجه معکوسی داشته باشد. چرا که میزان سیگنال بیشتری در ثانیه به پردازنده ارسال می‌کند و باعث درگیری بیشتر آن خواهد شد.

6-ماوس لیزری یا اپتیکالی

موس‌های موجود در بازار به دو نوع کلی لیزری یا اپتیکالی تقسیم‌بندی می‌شوند که به نوع سنسور به کار رفته در این لوازم جانبی کامپیوتر و لپ‌تاپ برمی‌گردد.

ماوس‌های اپیتکالی با کمک یک نشانگر LED و سنسور CMOS موقعیت و مسافت را در قالب هزاران تصویر دریافت کرده و آن را برای تجزیه و تحلیل به سیستم ارسال می‌کنند.

در مقابل ماوس‌های لیزری به جای استفاده از نشانگر LED از لیزر استفاده می‌کنند.

مزیت مهم ماوس‌های لیزری نسبت به اپیتکالی در این است که قابلیت حرکت روی تمام سطوح شفاف و غیرشفاف را دارند.

همچنین ماوس‌های لیزری دقتی بیش از 2000 DPI دارند؛ در صورتی که، دقت ماوس‌های نوری بین 400 تا 800 dpi محدود می‌شود.

ماوس اپتیکال یا لیزری؟

7-دکمه‌های ماوس

در حالت معمول روی ماوس‌ها 3 یا نهایتا 4 دکمه قرار گرفته است. دو کلید برای راست کلیک و چپ کلیک کردن و دو کلید دیگر برای اسکرول و بالا و پایین بردن صفحه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این تعداد کلید پاسخگویی نیاز کاربران معمولی است؛ اما، برای کاربران حرفه‌ای تر و به خصوص گیمرها گاهی وجود یک یا چند دکمۀ اضافه‌تر کار را بسیار راحت‌تر و سریع‌تر می‌کند.

شاید این مطلب جذاب باشد
کابل شارژر مغناطیسی چه فرقی با کابل شارژر معمولی دارد؟

جالب است بدانید که ماوس‌های گیمینگ و حرفه‌ای تر با دکمه‌های متعددی طراحی می‌شوند که حتی کاربر می‌تواند آن‌ها را شخصی سازی کند و برای هر کدام یک دستور تعریف نماید.

8-برند ماوس

ماوس‌های برندهای معروف کیفیت تضمین شده‌ای دارند؛ اما، به همان میزان با قیمت‌های بالاتری هم عرضه می‌شوند. به همین دلیل پیشنهاد نمی‌کنیم که تنها از برندهای مطرح و بزرگ خرید خود را انجام دهید؛ اما، قطعا توصیه می‌کنیم که از برندهای ناشناخته و مراکز نامعتبر ماوس خود را نخرید.

نکات مهم در هنگام خرید ماوس

 راهنمای خرید ماوس به صورت خلاصه

در هنگام خرید ماوس‌ها باید به نکاتی مثل: ارگونومیک بودن و سهولت در استفاده، میزان دقت یا DPI، ابعاد، وزن و دکمه‌های آن دقت داشته باشید.

اینکه برای شما یک ماوس سیم‌دار بهتر است یا بدون سیم، یک ماوس لیزری مناسب‌تر است یا یک ماوس نوری و… همگی به کاربری شما بستگی دارد. ما در مقاله راهنمای خرید ماوس به طور مفصل به مقایسۀ مدل‌های مختلف ماوس پرداختیم و نکات لازم را به شما یادآور شدیم.

نهایتا، درنظر داشته باشید که همیشه قیمت بالاتر ماوس‌ها دلیل کیفیت برتر آن‌ها نخواهد بود و ممکن است ماوس‌های ارزان قیمت هم برای شما مناسب باشند.

آنچه مهم است خرید از فروشگاه‌های حضوری یا اینترنتی معتبری چون جانبی است که محصولات خود را با ضمانت کیفیت عرضه می‌نمایند. 

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا