لوازم جانبی

دلیل خش خش اسپیکر گوشی چیست؟

قطع شدن اسپیکر، نا مفهموم بودن صدا ها، نویز و خش خش از مشکلات رایج اسپیکر گوشی است. با بروز چنین مشکلاتی پخش صدا و موزیک از اسپیکر گوشی آزار دهنده خواهد بود. همچنین در صورت بروز مشکل در اسپیکر بالا، در هنگام تماس صدای نامفهموی می شنوید.

اگر می خواهید بدانید دلیل خش خش اسپیکر گوشی چیست و چگونه می توانید این مشکل را حل کنید با جانبی در ادامه این مطلب همراه باشید.

مشکل خش خش اسپیکر گوشی

مشکل خش خش اسپیکر گوشی

منظور ما از خش خش اسپیکر گوشی، صدای آزار دهنده ای است که در هنگام پخش صدا از اسپیکر گوشی شنیده می شود. اگر از گوشی خود برای فیلم دیدن یا پخش موزیک استفاده می کنید، کیفیت پایین صدای خروجی اسپیکر می تواند غیر قابل تحمل باشد. گاهی اوقات این صدا های اضافی به شکل نامحسوسی در پس زمینه شنیده می شوند. در مواردی نیز ممکن است عملا استفاده از اسپیکر گوشی را ناممکن کنند.

سوراخ های اسپیکر گوشی، این قطعه مهم و کوچک را به شدت آسیب پذیر می کنند. گرد و خاک یا آب به راحتی می توانند از طریق این سوراخ ها به گوشی آسیب بزنند. همچنین مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری خود گوشی نیز ممکن است در این مشکل تاثیر گذار باشند. در ادامه به بررسی دلایل مشکل خش خش اسپیکر گوشی می پردازیم. 

خش خش اسپیکر گوشی به دلیل ضربه خوردن

خش خش اسپیکر گوشی به دلیل وارد شدن ضربه

به طور کلی گوشی های هوشمند همواره در خطر ضربات کوچک و بزرگ قرار دارند. یکی از دلایل خش خش اسپیکر گوشی، وارد شدن ضربه به گوشی است. شکستگی های ریز یا آسیب به اسپیکر و قطعات مرتبط به آن کیفیت صدای خروجی گوشی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند. ضربات کوچک و بزرگ می توانند باعث کم شدن صدای خروجی، نویز دار شدن و خش دار شدن صدای گوشی شوند.

شاید این مطلب جذاب باشد
3 روش ساده برای ضدعفونی کردن گوشی در خانه

 ممکن است بعد از یک ضربه شدید، در ابتدا تنها شاهد کاهش حجم صدای خروجی گوشی باشید؛ اما این مشکل به مرور بیشتر می شود. خصوصا در صورتی که چنین ضربه ای دوباره تکرار شود. در این موارد باید برای تعویض اسپیکر گوشی خود اقدام کنید. توصیه می کنیم با خرید گارد گوشی از یک فروشگاه معتبر مانند جانبی از بروز این مشکل در آینده جلوگیری و از گوشی خود در برابر ضربه ها محافظت کنید.

خش خش اسپیکر گوشی به دلیل خیس شده و آب خوردن

خیس شدن گوشی؛ یکی از دلایل اصلی خش خش اسپیکر

یکی از شایع ترین و اصلی ترین دلایل خش خش اسپیکر گوشی، خیس شدن موبایل است. اسپیکر به طور مستقیم با محیط اطراف در ارتباط است و آب به راحتی می تواند از طریق سوراخ های اسپیکر وارد گوشی شود. حتی یک قطره آب یا نم دار شدن بلندگو نیز می تواند مشکلاتی مانند نویز و خش خش را ایجاد کند. در بسیاری از موارد با خشک کردن گوشی و اسپیکر می توان این مشکل را حل کرد.

در صورت خیس شدن گوشی، حتی گوشی های ضد آب، ترجیحا تا یک ساعت بعد هیچ صدایی از اسپیکر گوشی پخش نکنید. تمام قطعات جانبی را از گوشی جدا کنید و آن را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود. اگر بعد از چند ساعت مشکل اسپیکر رفع نشد باید آن را به تعمیرکار حرفه ای بسپارید. به هیچ وجه از روش هایی مانند خشک کردن با سشوار استفاده نکنید. در صورتی که به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، مقاله خیس شدن گوشی را مطالعه کنید.

شاید این مطلب جذاب باشد
بررسی ویژگی های مهم شارژر فندکی فست شارژ برای گوشی و تبلت

وجود گرد و خاک باعث خش خش بلندگو موبایل می شود

همانند خیس شدن اسپیکر، گرد و غبار یا خاک گرفتگی نیز یکی از عوامل بسیار شایع خش خش اسپیکر است. گرد و غبار های ریز به مرور زمان می توانند به درون اسپیکر نفود کنند و مشکلاتی مانند خش خش یا کاهش حجم صدا را به همراه داشته باشند. تمیز کردن اسپیکر گوشی با یک مسواک می تواند موثر باشد. البته بعضی از گوشی های هوشمند جدید برای حل این مشکل، به قابلیت Self-Cleaning مجهز شده اند.

در تنظیمات این گوشی ها گزینه ای Clean Speaker وجود دارد که با فعال کردن آن، صدای بلندی از اسپیکر خارج می شود و اسپیکر را تمیز می کند. از این قابلیت می توانید برای رفع خش خش اسپیکر گوشی شیائومی استفاده کنید. اگر گوشی شما چنین قابلیتی ندارد، بهترین کار مراجعه به تعمیرکار است. فراموش نکنید که سشوار وسیله خوبی برای تمیز کردن اسپیکر گوشی نیست. مشکل خش خش کردن فقط مربوط به اسپیکر نیست و در هدفون‌ها هم دیده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به مقاله چرا هدفون نویز دارد با دلایل و روش‌های برطرف کردن نویز هدفون آشنا شوید.

خش خش اسپیکر موبایل به دلیل مشکلات نرم افزاری

خش خش و نویز اسپیکر گوشی به دلیل مشکلات نرم افزاری

مشکلات نرم افزاری می توانند باعث ایجاد نویز، خش یا حتی از کار افتادن اسپیکر گوشی شوند. بعضی از نرم افزار های پخش موسیقی به دلیل تنظیم های ویژه Equalizer  باعث بروز نویز یا خش در بلندگو می شوند. همچنین تنظیمات سیستم عامل مانند Do Not Distrub در گوشی های آیفون یا تنظیمات خاص صدا در بعضی از گوشی ها نیز می توانند مشکلاتی ایجاد کنند. ریستارت کردن گوشی و استفاده از نرم افزارهای پخش مختلف ممکن است در رفع مشکل تاثیر داشته باشند.

شاید این مطلب جذاب باشد
کیا تلوراید ۲۰۲۳ با قیمت پایه ۳۷۰۲۵ دلار عرضه می‌شود

یکی از راه های رفع خش خش اسپیکر گوشی های سامسونگ استفاده از حالت Safe Mode است. برای اینکار گوشی خود را خاموش کنید. بعد از روشن کردن دوباره گوشی، به محض مشاهده لوگو روی صفحه، کلید پاور و ولوم پایین را نگه دارید تا وارد Safe Mode شوید. اگر در حالت Safe Mode صدای گوشی به حالت عادی برگشت باید گوشی خود را ریست فکتوری کنید تا مشکل نرم افزاری آن حل شود. در غیر این صورت احتمالا مشکل سخت افزاری است. پیشنهاد می کنیم برای رفع کامل مشکل خش خش اسپیکر مقاله چرا اسپیکر کامپیوتر نویز دارد را در وبلاگ جانبی مطالعه کنید.

رفع مشکل خش خش صدای اسپیکر گوشی با تعمیر اسپیکر

مشکلات سخت افزاری اسپیکر گوشی و ایجاد نویز و خش در صدا

فرسوده شدن بلندگو به دلیل استفاده طولانی مدت یا به وجود آمدن مشکلاتی مانند شکستگی گوشی و پارگی اسپیکر در دسته مشکلات سخت افزاری قرار می گیرند. در این حالت بهتر است گوشی خود را به دست یک تعمیر کار حرفه ای بسپارید.

تعمیر اسپیکر گوشی می تواند هزینه نسبتا بالایی را روی دست شما بگذارد. خصوصا اگر اسپیکر تماس و اسپیکر اصلی هر دو دچار مشکل شده باشند. اگر اسپیکر گوشی دارای نویز و خش است و از کیفیت صدای آن راضی نیستید، خرید هندزفری اصل و با کیفیت می تواند گزینه بهتری به جای تعویض اسپیکر باشد.

جمع بندی کلی مقاله

در این مقاله به بررسی دلایل خش خش کردن اسپیکر گوشی پرداختیم و راه حل هایی برای حل این مشکل پیشنهاد دادیم. اگر شما نیز با چنین مشکلی رو به رو شده اید می توانید نظرات خود را در مورد راه حل های ارائه شده از طریق بخش کامنت ها با ما در میان بگذراید.

شاید این مطلب جذاب باشد
راهنمای خرید لوازم جانبی ایرپاد

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا