لوازم جانبی

دلایل انفجار باتری گوشی و روش های جلوگیری از آن

آتش گرفتن و انفجار گوشی از آن دسته اتفاقاتی است که شاید هیچ‌گاه انتظار آن را نداشته باشید. وقتی صحبت از آتش گرفتن گوشی می‌شود همه اتفاقات بعد از عرضه نوت 7 سامسونگ را به یاد می‌آورند. بااینکه کمتر از یک‌صدم درصد گوشی‌های تولیدی در آن زمان با این مشکل روبه‌رو شدند؛ اما هنوز هم افراد زیادی هستند که نگران بروز مشکل آتش گرفتن باتری گوشی خود هستند.

به همین دلیل ما امروز در جانبی قصد داریم به بررسی دلایل انفجار باتری گوشی بپردازیم و راه‌های پیشگیری از آن را بررسی کنیم. اگر هنوز اتفاقات مرتبط با انفجار نوت 7 سامسونگ را فراموش نکرده‌اید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با راه‌های مراقبت از گوشی در مقابل انفجار باتری آشنا شویم.

چه چیزی باعث انفجار باتری گوشی می‌شود؟

باتری‌های لیتیوم یونی به دلیل وزن کم، توانایی شارژ شدن و مدت‌زمان بالای نگهداری شارژ بهترین گزینه برای دستگاه‌های الکترونیکی هستند. باتری‌های گوشی‌های هوشمند نیز از نوع لیتیوم یونی است.. الکترولیت به‌کاررفته درون این نوع از باتری‌ها بسیار فرار است و تمایل زیادی به واکنش با مواد مختلف دارد. حرارت زیاد یا وارد شدن آسیب فیزیکی به باتری باعث می‌شود تا الکترولیت به‌سرعت واکنش دهد.

واکنش‌های الکترولیت گرما و فشار زیادی ایجاد می‌کند که ممکن است محفظه باتری را پاره کرده و باعث انفجار باتری شود. از طرفی خروج الکترولیت مایع به‌شدت داغ می‌تواند باعث آتش گرفتن باتری و موبایل شود. به‌این‌ترتیب هر چیزی که منجر به داغ شدن بیش‌ازحد گوشی یا وارد شدن آسیب فیزیکی به آن شود می‌تواند انفجار باتری موبایل را به همراه داشته باشد.

شاید این مطلب جذاب باشد
آموزش Tic Toac Toe و راهنمای کاربر

باد کردن باتری گوشی

علت انفجار باتری گوشی و راه‌های پیشگیری از آن

در اینجا ما مهم‌ترین دلایلی که ممکن است در انفجار و آتش گرفتن باتری موبایل مؤثر باشند را بررسی می‌کنیم. همچنین به راه‌های جلوگیری از انفجار باتری گوشی و پیشگیری از بروز مشکلات مشابه اشاره خواهیم کرد.

آسیب فیزیکی به باتری گوشی؛ ضربه‌های کوچک و خطرناک!

پوشش باتری‌ها و حاملی که الکترودهای باتری را از هم جدا می‌کنند بسیار نازک هستند. از طرفی، معمولاً بدنه گوشی‌های امروزی نیز بسیار ظریف و نازک ساخته می‌شوند تا وزن و عرض گوشی کاهش پیدا کند. به‌این‌ترتیب اگر ضربه‌ای کاری به گوشی وارد شود، خصوصاً در برخورد با اشیا تیز، احتمال انفجار باتری گوشی وجود خواهد داشت.

برای پیشگیری از انفجار گوشی در اثر وارد شدن ضربه بهترین راه استفاده از قاب گوشی باکیفیت و ایمن است. قاب گوشی علاوه بر این‌که از وارد شدن ضربه به تلفن هوشمند شما جلوگیری می‌کند، در صورت بروز آتش‌سوزی و انفجار نیز می‌تواند احتمال بروز آسیب‌های جدی بدنی را کاهش دهد.

انفجار باتری گوشی به دلیل وارد شدن ضربه به باتری

استفاده از باتری نامرغوب و تقلبی؛ افزایش احتمال انفجار باتری گوشی

یکی از مواردی که همیشه باید به آن توجه داشته باشید سالم بودن باتری است. دلایل بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث انفجار یک باتری آسیب‌دیده شود. باتری‌های اصلی ممکن است در اثر استفاده مداوم کارایی سابق را نداشته باشند. تغییر حالت باتری که اصطلاحاً به آن بادکردن باتری نیز می‌گویند یکی از نشانه‌هایی است که به شما می‌گوید وقت تعویض باتری گوشی رسیده است.

به‌هیچ‌وجه از باتری‌های بی‌کیفیت، ارزان‌قیمت، تقلبی، آسیب‌دیده و ضربه دیده استفاده نکنید. احتمال انفجار در این‌گونه باتری‌ها بسیار بیشتر از موارد سالم است. اگر به دنبال یک باتری گوشی اصل و باکیفیت هستید، سایت جانبی بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

شاید این مطلب جذاب باشد
بهترین راهکارهای سالم نگه داشته باتری گوشی که تا حالا نادیده میگرفتید

دلایل انفجار باتری گوشی سامسونگ

استفاده از شارژرهای تقلبی و بی‌کیفیت؛ افزایش احتمال خراب شدن باتری

یکی از نکاتی که بسیاری از افراد به آن توجه نمی‌کنند همخوانی مشخصات باتری و شارژر آن است. هر شارژر ولتاژ و آمپر خروجی مشخصی دارد که باید دقیقاً با مشخصات باتری هماهنگ باشد. استفاده از شارژرهای ارزان‌قیمت بی‌کیفیت علاوه بر این‌که باعث تأخیر در شارژ شدن گوشی می‌شود، احتمال خراب شدن گوشی را نیز افزایش خواهد داد.

از طرفی معمولاً عدم همخوانی شارژر و باتری باعث افزایش حرارت باتری گوشی می‌شود. مجموعه این عوامل دست‌به‌دست هم می‌دهند تا احتمال منفجرشدن باتری گوشی را افزایش دهند. این مشکل خصوصاً در گوشی‌های اندروید به فراوانی دیده می‌شود. برای جلوگیری از انفجار باتری گوشی بهترین راه خرید شارژر اورجینال اندروید است.

منفجر شدن باتری موبایل به دلیل خراب بودن شارژر

شارژ بیش‌ازحد باتری؛ یکی دیگر از دلایل انفجار باتری گوشی

بااینکه گوشی‌های هوشمند به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که جلوی شارژ بیش‌ازحد گوشی را بگیرند اما هنوز هم شارژ شب تا صبح گوشی می‌تواند مشکل‌ساز باشد. بعضی از افراد نیز عقیده دارند نباید گوشی را قبل از خاموش شدن شارژ مجدد کرد یا قبل از رسیدن به 100 درصد از شارژر جدا کرد. این عادات نادرست می‌تواند به‌مرورزمان روی کیفیت باتری گوشی شما تأثیرگذار باشد.

بهترین روش برای بالا بردن عمر باتری گوشی، نگه‌داشتن شارژ آن در محدوده 40 تا 80 درصد است. به‌جای شارژ شب تا صبح، در طول روز چند بار گوشی خود را برای مدت کمی در شارژ قرار دهید. به‌این‌ترتیب از داغ شدن بیش‌ازحد باتری و بروز مشکلات بعدی جلوگیری خواهید کرد. اگر در طول روز دسترسی همیشگی به شارژر ندارید توصیه می‌کنیم با خرید پاوربانک خیال خود را راحت کنید. یک پاوربانک خوب می‌تواند تضمین‌کننده سلامت باتری گوشی شما باشد.

شاید این مطلب جذاب باشد
محبوب‌ترین لوازم جانبی سامسونگ گلکسی A04s در دیجی کالا

گرم شدن گوشی و انفجار آن

مراقبت از گوشی؛ نور مستقیم آفتاب و آب دشمن باتری!

باتری‌های لیتیوم یونی واکنش‌پذیری بالایی دارند و حرارت شدید یا آب می‌توانند باعث انفجار آن‌ها شوند. بهترین راه این است که گوشی خود را هیچ‌گاه در معرض نور مستقیم خورشید یا محل‌های گرم و داغ دیگر قرار ندهید. جلوگیری از خیس شدن باتری نیز یک‌عمر کاملاً طبیعی است. اگر گوشی شما گواهینامه ضد آب ندارد، بلافاصله بعد از خیس شدن گوشی در صورت امکان باتری آن را خارج کنید. اگر امکان خارج شدن باتری وجود نداشت حداقل گوشی خود را خاموش‌کنید و تا خشک شدن کامل از آن استفاده نکنید.

جلوگیری از انفجار باتری گوشی با استفاده از لوازم جانبی باکیفیت

در این مقاله در مورد دلایل و علت انفجار باتری گوشی صحبت کردیم. باتری ناسالم، شارژر تقلبی و عدم وجود گارد ضربه‌گیری می‌توانند باعث منفجرشدن باتری گوشی شوند. راه حال اصلی در چنین مواردی استفاده از لوازم باکیفیت اصلی و جایگزین کردن آن‌ها با لوازم آسیب‌دیده و تقلبی است.

شما می‌توانید با خرید لوازم جانبی اصلی و باکیفیت از سایت جانبی تا حد زیادی از بروز مشکلات مربوط به انفجار باتری جلوگیری کنید. اگر باتری یا شارژر گوشی شما خراب است تا دیر نشده به فکر تعویض آن‌ها باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا