لوازم جانبی

تراشه‌ی TPM چیست؟ و چرا ممکن است مانعی بزرگ برای نصب ویندوز 11 باشد؟

آیا مایکروسافت با اجبار می‌خواهد ویندوز شما را رمزنگاری کند؟ چیپ TPM چیست؟ چرا مایکروسافت استفاده از چیپ TPM را برای نصب ویندوز 11 اجباری می‌کند؟ آیا می‌توان چیپ TPM را به سیستم خود اضافه کنیم؟ آیا بدون TPM نیز می‌توانیم در پاییز امسال ویندوز 11 را روی سیستم خود نصب کنیم؟

چند روز پیش بود که مایکروسافت بالاخره ویندوز 11 را با امکانات گسترده‌ای معرفی و کاربران را با سوالات و ابهامات زیادی روبه‌رو کرد. در این مقاله جانبی چیپ TPM را زیر ذره‌بین می‌بریم و امکان نصب آن را به‌طورکامل بررسی می‌کنیم.

ویندوز 11 فقط با تراشه TPM نسخه 2.0 اجرا می‌شود

ردموندی‌ها چند روز پیش با معرفی ویندوز جدید مایکروسافت اعلام کردند که ویندوز 11 فقط با چیپ TPM2.0 اجرا خواهد شد. این خبر نگرانی‌های زیادی را برای کاربران به وجود آورد. چیپ امنیتی TPM که ممکن است برای خیلی از کاربران ناشناخته باشد آن‌ها را سردرگم کرده است.

در ادامه بطور کامل بررسی می‌کنیم که چیپ TPM چیست؟ چگونه می‌توان مطمئن شد که لپ تاپ یا کامپیوتر از چیپ TPM پشتیبانی می‌کند؟ در‌صورتی‌که بخواهیم چیپ را به سیستم خود اضافه کنیم چه کاری باید انجام بدهیم؟ با ما همراه باشید.

چیپ TPM چیست؟

چیپ TPM تراشه‌ای روی مادربورد لپ‌تاپ یا کامپیوتر شما است. هدف اصلی از تولید چیپ TPM محافظت و رمزنگاری کردن داده‌های کاربران است. بطورمثال، چنانچه از تراشه‌ی TPM استفاده کنید، در صورت روشن‌کردن سیستم خود، چیپ TPM یک کد منحصر به فرد برای رمزنگاری دیتا‌های شما تولید می‌کند.

 

در این خصوص دیگر سارقان با یک مانع سخت‌افزاری برای دسترسی به اطلاعات شما روبرو بوده و امکان دسترسی و تغییر اطلاعات شما بسیار مشکل خواهد بود. چنان‌چه مادربورد شما تراشه TPM ندارد با بررسی امکان نصب آن در مادربورد خود، می‌توانید TPM را به CPU خود به صورت مجزا متصل کنید.

تراشه TPM؛ امنیت سخت‌افزاری قدرتمند

 

شاید این مطلب جذاب باشد
تجهیزات لازم برای ایجاد محتوای اینستاگرام چیست؟

با استفاده از تراشه‌ی TPM امنیت سیستم شما محدود به نرم‌افزار‌ها بخصوص آنتی ویروس‌ها نخواهد بود. بلافاصله بعد از روشن کردن سیستم خود دیتا‌های شما رمزنگاری می‌شود. لازم به ذکر است که چنان‌چه سیستم شما به سرقت برود، سارق نمی‌تواند به دیتا‌های شما دسترسی پیدا کند.

هم اکنون بسیاری از نرم‌افزار و اپلیکیشن‌ها از TPM استفاده می‌کنند. بطور مثال پرینتر، گوگل کروم، فایر فاکس و … نیز برای انجام بعضی از عملیات پیچیده از TPM استفاده می‌کنند.

 از تراشه TPM می‌توان برای رمز ورود به سیستم استفاده کرد.

TPM چه کاربرد‌هایی دارد؟

از تراشه TPM می‌توان برای رمز ورود به سیستم استفاده کرد. چنانچه سیستم شما دارای تراشه TPM باشد، به راحتی با نرم‌افزار BITLOCKER می‌توانید هر گونه فایلی را رمزنگاری کنید. تراشه TPM برای امن بودن شرایط بوت، تست‌هایی را به صورت اتومات اجرا می‌کنند. در صورتی‌که همه چیز طبق برنامه باشد سیستم بالا می‌آید.

 

اما اگر سارق سیستم را به سرقت برده باشد؛ چنانچه TPM اطلاعاتی را به منظور جابجایی هارد دریافت کند، هارد را قفل و امکان دسترسی به اطلاعات غیر ممکن می‌شود. انواع رمز‌ها، گواهینامه SSL سایت، امضای دیجیتال در سرویس OUTLOOK، مرورگرهای کروم و فایرفاکس، پرینتر و لوازم خانگی را می‌توان به TPM متصل کرد تا بجز امنیت نرم‌افزاری، از امنیت سخت‌افزاری نیز بهره‌مند باشید.

چگونه بفهمیم که سیستم از تراشه TPM پشتیبانی می‌کند؟

برای اینکه بدانیم آیا در پاییز امسال با سیستم خود می‌توانیم ویندوز 11 را دریافت کنیم، باید نرم‌افزار PC Health Check را روی ویندوز خود نصب کنید. نرم‌افزار PC Health Check سازگاری سیستم شما را با ویندوز 11 بررسی می‌کند. درصورتی‌که سیستم شما از تراشه TPM پشتیبانی کند، در نرم‌افزار PC Health Check نوتیفیکیشنی برای شما ارسال می‌شود.

مایکروسافت اعلام کرد، کاربرانی که شرایط دریافت ویندوز 11 دارند را با ارسال اعلانی به ویندوز فعلی آن‌ها مطلع می‌کند. همچنین ویندوز 11 برای آن دسته از کاربرانی که هم اکنون از ویندوز 10 استفاده می کنند، رایگان خواهد بود.

شاید این مطلب جذاب باشد
اپل احتمالاً سال ۲۰۲۴ از اولین دستگاه تاشو خود رونمایی می‌کند

کدام کامپیوتر‌ها از TPM 2.0 پشتیبانی می‌کنند؟

کدام کامپیوتر‌ها از TPM 2.0 پشتیبانی می‌کنند؟

برای نصب ویندوز 11 در پاییز امسال، ممکن است نیاز به لوازم جانبی لپ تاپ داشته باشید. اما چنان‌چه لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود را در 5 سال اخیر تهیه کرده باشید، به احتمال زیاد سیستم شما از TPM پشتیبانی می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پشتیبانی سیستم خود از TPM می‌توانید به وب سایت شرکت سازنده مراجعه کنید. شرکت DELL لیستی از لپ‌تاپی تولید شرکت خود را که از تراشه TPM ورژن 2.0 پشتیبانی می‌کند را در وب سایت خود قرار داده است. چنانچه از لپ تاپ DELL استفاده می‌کنید، به وب سایت DELL مراجعه کنید.

 آیا می‌توان به کامپیوتر TPM اضافه کرد؟

آیا می‌توان به کامپیوتر TPM اضافه کرد؟

قبل از هر چیزی لازم است بدانید که باید اضافه کردن TPM به سیستم خود را به یک متخصص حرفه‌ای بسپارید. اگر کامپیوتر خود را در چند سال اخیر خریداری کرده‌اید، احتمالا بتوانید چیپ TPM را به سیستم خود اضافه کنید. فرایند اتصال TPM به مادربورد بسته به نوع CPU شما متفاوت است. بعد از خرید TPM و اتصال آن به مادربورد خود، باید مطمئن شوید که TPM به درستی در BIOS تنظیم شده باشد.

لازم به ذکر است که اگر می خواهید روی سیستم خود TPM نصب کنید، توجه داشته باشید که از لوازم جانبی کامپیوتر باکیفیتی استفاده کنید. چراکه در صورتی‌که ماژول TPM غیراستاندارد باشد یا به درستی نصب نشود، ویندوز قادر به شناسایی TPM نیست و روی سیستم شما نصب نخواهد شد.

آیا سیستم شما شرایط لازم برای نصب ویندوز 11 در پاییز امسال را دارد؟

آیا سیستم شما شرایط لازم برای نصب ویندوز 11 در پاییز امسال را دارد؟

ردموندنی‌ها چند روز پیش از قابلیت‌ها و منوهای جدید ویندوز 11 رونمایی کردند. باتوجه به الزام داشتن چیپ TPM ورژن 2.0 ممکن است بسیاری از کاربران نتوانند به راحتی ویندوز 11 را دریافت کنند. لازم به ذکر است که با تراشه TPM امنیت اطلاعات خود را بیش از پیش می‎کنید و در قرن حاضر و سرعت دسترسی به اطلاعات، شاید چنین اجباری سراسر فایده باشد.

شاید این مطلب جذاب باشد
چرا هندزفری بلوتوث به تلفن متصل نیست؟

 نظر شما در خصوص اجباری بودن استفاده از TPM چیست؟ آیا سیستم شما از TPM پشتیبانی می کند؟ آیا در پاییز امسال ویندوز 11 را نصب می کنید؟ در بخش کامنت‌ها می‌توانید نظرات خود را با جانبی و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا