لوازم جانبی

از کجا بفهمیم تاچ گوشی یا ال سی دی شکسته است؟

تاچ و ال سی دی گوشی مهم ترین قسمت هر تلفن هوشمندی هستند. با اینکه در اغلب اوقات، خرید و قاب و گلس ساده می تواند از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری می کند، اما تعداد زیادی از کاربران تلفن های همراه هوشمند این نکات ایمنی ساده را رعایت نمی کنند. به همین دلیل افتادن گوشی از دست یا  وارد شدن ضربات به صفحه گوشی می تواند به راحتی باعث آسیب دیدن اسکرین شود.

اگر این اتفاق وحشتناک برای شما نیز رخ داده است، اولین کاری که باید انجام دهید این است که بفهمید تاچ و ال سی دی شکسته یا تنها یک آسیب جزئی به پنل شیشه ای آن وارد شده است. این موضوع در میزان هزینه ای که برای تعویض و تعمیر صفحه نمایش گوشی خود باید پرداخت کنید اهمیت زیادی دارد. با جانبی در ادامه این مطلب همراه باشید تا با تفاوت تاچ، گلس و ال سی دی گوشی آشنا شویم و نحوه تشخیص خراب شدن هریک از آن ها را بررسی کنیم.

اجزای صفحه نمایش گوشی

صفحه نمایش گوشی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

زمانی که به دلیل افتادن گوشی یا وارد شدن ضربه، ترک هایی روی صفحه نمایش دیده می شود، با مشکل بسیار جدی رو به رو شده اید. زیرا در اکثر موارد صفحه نمایش گوشی نیز مانند باتری گوشی قابل تعمیر نیست و باید تعویض شود. از طرفی، تعویض صفحه نمایش گوشی نیز هزینه های زیادی روی دست شما می گذارد.

 با این حال، میزان هزینه ای که برای تعمیر ال سی دی شکسته می پردازید به میزان خسارت وارد شده به اجزای مختلف آن بستگی دارد. بنابراین قبل از هرچیزی باید با اجزای مختلف اسکرین تلفن های هوشمند آشنا شوید.

به طور کلی صفحه نمایش اکثر گوشی ها از سه بخش زیر ساخته شده اند.

  • گلس یا روکش صفحه نمایش
  • ال سی دی
  • تاچ
شاید این مطلب جذاب باشد
سامسونگ می‌خواهد تا قبل ۲۰۲۳ محصولاتش را به اندروید ۱۳ آپدیت کند

 در ادامه به بررسی هریک از آن ها می پردازیم و تفاوت آن ها را بررسی می کنیم.

گلس یا پنل شیشه ای؛ اولین لایه صفحه نمایش گوشی

روی صفحه نمایش گوشی از یک لایه شیشه ای (اصطلاحا به آن گلس گفته می شود) قرار گرفته است. این لایه اولین لایه ای است که در مسیر ضربه یا برخورد قرار می گیرد و ضخامت بسیار کمی دارد. وظیفه این لایه در واقع جلوگیری وارد شدن ضربه به ال سی دی و تاچ گوشی است که در لایه های پایین تر قرار دارند. دقت کنید این لایه با گلس محافظ که جزو لوازم جانبی گوشی است متفاوت است. استفاده از گارد گوشی می تواند از این لایه در مقابل آسیب دیدن محافظت کند.

تاچ ال سی دی گوشی؛ لایه لمسی و حساس صفحه نمایش

دومین لایه که در زیر پنل گلس گوشی قرار می گیرد، تاچ یا لمس گوشی نام دارد. این لایه حساسیت بالایی دارد و می تواند لمس انگشتان دست را تشخیص دهد. معمولا تاچ با گلس ادغام شده اند ولی آسیب به گلس به معنای وارد شدن آسیب به تاچ نیست.

ال سی دی گوشی؛ صفحه نمایش اصلی گوشی

ال سی دی یا صفحه نمایش اصلی گوشی در پایین ترین لایه قرار گرفته است. ال سی دی مهم ترین قسمت صفحه هر گوشی است به همین دلیل لایه های محافظ زیادی روی آن قرار گرفته تا از آسیب به LCD موبایل جلوگیری کند. در گوشی های قدیمی تر این لایه از سایر لایه ها جدا بود اما در گوشی های جدید تاچ و ال سی دی گوشی نیز در هم ادغام شده اند.

شاید این مطلب جذاب باشد
مقایسۀ مانیتور گیمینگ با مانیتور معمولی

تشخیص شکستگی ال سی دی یا خراب شدن تاچ گوشی

از کجا بفهمیم تاچ گوشی شکسته یا ال سی دی؟

یکی از سوالات مهمی که کاربران تلفن های هوشمند با آن رو به رو می شوند این است که چگونه بفهمیم تاچ یا ال سی دی گوشی شکسته است. از آنجایی که هر بخش از صفحه نمایش گوشی دارای وظیفه متفاوتی است، می توانیم از روی نشانه های صفحه نمایش شکسته شده بفهمیم که به کدام بخش آن آسیب رسیده شده است. معمولا بعد از وارد شدن ضربه به گوشی، اگر از گلس گوشی با کیفیت برای محافظت از آن استفاده نکرده باشید، با یکی از سه حالت زیر رو به رو می شوید:

صفحه نمایش شکسته اما تاچ و ال سی دی کار می کنند

در این حالت، تنها پنل شیشه ای روی صفحه نمایش آسیب دیده است. در این موارد معمولا ترک هایی به شکل شبکه تار عنکبوتی روی گوشی دیده می شود. برای مطمئن شدن از این که به قسمت های زیرین آسیب نرسیده است، قسمت های مختلف صفحه نمایش را لمس کنید و از کار کردن تاچ مطمئن شوید. همچنین نباید هیچگونه تغییر رنگ یا پرشی در تصاویر ایجاد شده باشد. کد *#0*# در گوشی های سامسونگ و بعضی از گوشی های اندرویدی به شما این امکان را می دهد تا با تست صفحه از سالم بودن تاچ و ال سی دی مطمئن شوید.

صفحه نمایش روشن است اما تاچ گوشی کار نمی کند

در این موارد معمولا ضربه وارد شده بیش از اندازه بوده و تاچ گوشی را از کار انداخته است. در اکثر موارد پنل شیشه ای گوشی نیز ترک برداشته است، با این حال این احتمال وجود دارد که حتی بدون آسیب رسیدن به پنل شیشه ای تاچ از کار افتاده باشد.

شاید این مطلب جذاب باشد
رم مجازی اندروید چیست و چه کاربردی دارد؟

ال سی دی شکسته و خط های سفید و سیاه روی صفحه دیده می شود

این حالت بدترین حالت ممکن است. در این موارد ال سی دی گوشی آسیب جدی دیده است و به هیچ وجه نیز قابل تعمیر نیست. این اتفاق در صورتی رخ می دهد که ضربه شدیدی به گوشی وارد شده باشد. معمولا در این موارد صفحه سیاه شده یا خط های سفید، مشکی و سبز روی آن دیده می شود.

تعمیر ال سی دی شکسته

چه زمانی ال سی دی شکسته نیاز به تعویض دارد؟

اگر تنها به پنل شیشه ای روی گوشی آسیب رسیده است و بعد از ضربه مشکلی در تاچ و ال سی دی گوشی وجود ندارد، نیاز فوری به تعویض ال سی دی شکسته نخواهید داشت. حداقل برای مدت زمان کوتاهی می توانید با همین شرایط نیز سر کنید. در بعضی از گوشی های هوشمند نیز می توانید تنها لایه شیشه ای روی صفحه نمایش را تعویض کنید که هزینه بسیار کمتری نسبت به تعویض اسکرین دارد.

با این حال اگر تاچ یا ال سی دی شکسته باشد، راهی جز تعویض کامل صفحه نمایش گوشی نخواهید داشت. در گذشته تاچ و ال سی دی بعضی از گوشی ها از هم جدا بودند اما در گوشی های جدید هر دو باید با هم تعویض شوند. اگر می خواهید بعد از تعویض ال سی دی با مشکلات بیشتری مثل از کار افتادن صفحه نمایش گوشی رو به رو نشوید، توصیه می کنیم حتما از اصل بودن ال سی دی گوشی مطمئن شوید. متاسفانه برخی از تعمیرکاران از ال سی دی های فیک برای تعمیر صفحه نمایش گوشی شما استفاده می کنند.

جلوگیری از آسیب دیدن صفحه نمایش گوشی

چگونه از آسیب دیدن تاچ و ال سی دی گوشی جلوگیری کنیم؟

شکستن ال سی دی گوشی اتفاق بسیار شایعی است که اکثر کاربران تلفن های همراه با آن رو به رو می شوند. یک بی احتیاطی ساده کافی است تا باعث ترک برداشتن صفحه نمایش یا خراب شدن تاچ و شکستن ال سی دی گوشی شود. اگر اسکرین گوشی خود را تعمیر کرده اید، برای پیشگیری از بروز مجدد این اتفاق، در هنگام استفاده از گوشی دقت بیشتری داشته باشید، گوشی را در محلی که خطر سقوط آن وجود دارد قرار ندهید و از قرار دادن اجسام سنگین در کنار گوشی خود داری کنید.

شاید این مطلب جذاب باشد
چگونه کیبورد بلوتوثی را به سیستم و گوشی وصل کنیم؟

 علاوه بر این استفاده از گلس محافظ و گارد ساده ترین و کارآمد ترین روش جلوگیری از آسیب دیدن صفحه نمایش گوشی به حساب می آید. توصیه می کنیم حتما گارد و گلس را از فروشگاه لوازم جانبی معتبر تهیه کنید و از اصل بودن آن ها نیز مطمئن شوید. اگر به دنبال معتبر ترین و بهترین گلس های موجود در بازار هستید مقاله بهترین مارک گلس می تواند اطلاعات بسیار خوبی را در اختیار شما قرار دهد.

جمع بندی کلی مقاله

در این مقاله سعی کردیم با تشخیص تاچ و ال سی دی شکسته و تفاوت اجزای مختلف صفحه نمایش گوشی آشنا شویم. فراموش نکنید که آسیب دیدن تاچ و ال سی دی آسیب دیده تعمیر نمی شوند و راهی جز تعویض آن ها نخواهید داشت. بنابراین توصیه می کنیم حتما از گارد و گلس اصل و مقاوم برای گوشی خود استفاده کنید. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید، نظرات و سوالات خود را در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در جانبی پاسخگوی سوالات شما هستند و راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار می دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا