لوازم جانبی

آیا وای فای موجب ایجاد سرطان می شود؟

اینترنت در کنار مزایا و فرصت هایی که پیش روی زندگی انسان ها قرار داده، معایب و دردسر های بسیاری نیز شامل شده است. حفظ امنیت روانی و جسمی در برابر اثرات سو تکنولوژی، از مهمترین دغدغه های بشر است. عواقب استفاده از فناوری های قرن حاضر بخش عمده ای از چالش های فکری مردم را در بر گرفته است. از جمله این مضررات، احتمال تاثیرات جسمی منفی ناشی از وای فای و شائبه سرطان زا بودن آن است.

در این مقاله قصد داریم به احتمال انتقال بیماری های ناشی از حضور در محیط وای فای و بررسی تاثیرات احتمالی منفی حاصل از آن بپردازیم.

 تاثیر وای فای رو کودک

ضررات احتمالی یا واقعی وای فای چیست؟

مطالعات گسترده ای در رابطه با تاثیرات مخرب وای فای بر سلامت انسان ها و کودکان صورت گرفته است. تمام این پژوهش ها احتمال وقوع بیماریها و مشکلات بسیاری را نشان می دهد که از جمله، شامل موارد زیر است:

1-بی خوابی، اولین عارضه استفاده بیش از حد از وای فای

اگر  خواب آشفته ای دارید یکی از دلایل اصلی این اتفاق می تواند وای فای باشد. پژوهش ها نشان می دهد مواجهه با تابش های الکترومغناطیس شبکه های وای فای می تواند به صورت قابل ملاحظه ای بر الگوی خواب تاثیر بگذارد و ارتباط دراز مدت احتمال ابتلا به بیماری های مرتبط با کمبود خواب مانند فشار خون و افسردگی را تشدید می کند.

2-اختلال در رشد کودکان، از اصلی ترین عوارض وای فای در منزل

مطالعات نشان می دهند که تشعشعات ساطع شده از شبکه های اینترنت خانگی و اینترنت همراه ممکن است تاثیر منفی بر فرایند رشد کودکان و حتی جنین در رحم مادر داشته باشد. استاندارد های بین المللی معمولا تاثیری را که تابش الکترومغناطیسی در جنین در حال رشد دارد در نظر نمی گیرند.

3-تاثیر منفی در سلامت کودکان

در تماس بودن با میدان الکترومغناطیسی حاصل از شبکه وای فای،  سلامتی کودکان را با ابتلا به بیماری هایی چون آسم و چاقی به خطر می اندازد. اندیشمندان مشکلات رفتاری و عصبی را که با تمرکز، حافظه و اختلال های شناختی کودکان در ارتباط است از عوامل اصلی ارتباط طولانی مدت با شبکه های اینترنتی می دانند.

4-کاهش باروری و مضرات وای فای در بارداری

مواجهه با امواج الکترومغناطیسی منتشر شده از وای فای می تواند موجب نارسایی سلول ها در اسپرم شود و حرارت ساطع شده از لپتاپ حتی می تواند سلول های اسپرم را به طور کامل بکشد.

شاید این مطلب جذاب باشد
شاهکار جیمز وب با کمک داده‌های پرتو ایکس رنگ دیگری گرفت

مطالعات صورت گرفته بر روی حیوانات ماده نشان داده تابش های الکترومغناطیس در کاشت تخم مرغ در رحم  اخلال ایجاد می کند و حاملگی غیر طبیعی را به دنبال دارد.  پژوهش ها، ریسک سقط جنین  در رحم مادر را تا 3 برابر حد معمول  در اثر تماس با تشعشات الکترومغناطیس تخمین زده اند.

5-افزایش سلول های سرطانی به دلیل اشعه های وای فای

هنوز محققان به طور قطع به ارتباط مستقیم وای فای و ابتلا به سرطان دست پیدا نکرده اند اما مشاهدات حاکی از آن است که ارتباط دائمی و دراز مدت با شبکه وای فای، احتمال رشد سلول های سرطانی را در بدن افزایش می دهد.

“سازمان بهداشت جهانی در پژوهشی، اشعه وای فای را به عنوان گروه 2 در میان عوامل مواد سرطان زا قرار داده است.”

چگونگی تاثیرگذاری وای فای بر بدن انسان

چگونه وای فای سلامتی ما را به خطر می اندازد؟

هنگامی که روتر وای فای، داده انتقال می دهد، سبب شکل گیری میدان الکترومغناطیسی می‌ شود که ذرات باردار حاصل از آن بدن انسان را در برابر تابش این امواج قرار می دهد. این تشعشعات در مقایسه با میدان الکترومغناطیسی تشکیل شده توسط تلفن همراه بسیار اندک است.

با این وجود محققان هنوز هیچ مدرک قطعی مبنی بر ارتباط مستقیم بین دستگاه ها وای فای و سرطان مشاهده نکرده اند.

چگونه از خطرات وای فای جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای محدود کردن این خطرات، به حداقل رساندن میزان قرار گرفتن در معرض آن است. اگرچه که در دنیای امروز این مسئله تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد. در ادامه به مهم ترین راه های کاهش تاثیرات منفی ارتباط با امواج الکترومغناطیس وای فای اشاره می شود:

1-قبل از خواب وای فای را خاموش کنید

سیگنال های وای فای ممکن است در طول خواب تداخل ایجاد کند، بنابراین خاموش کردن آن قبل از خواب ایده خوبی به نظر می رسد. این کار به بدن انیان اجازه می دهد استراحت کند و تاثیرات منفی آن را تا 33 درصد کاهش می دهد.

بسیاری از روتر ها این قابلیت را دارند که به صورت خودکار اتصال اینترنت را قطع کنند. همچنین تایمر هایی برای این کار تعبیه شده است که زمان بندی استفاده از فضای مجازی را کنترل می کند که علاوه بر کاهش خطرات تشعشعات، به کنترل مصرف اینترنت هم کمک می کند.

2-وای فای خود را روشن کنید!

این سوال برای بسیاری از کاربران پیش می آید که ضرر وای فای بیشتر است یا اینترنت گوشی! 

با وجود تمام مشکلاتی که وای فای ممکن است برای سلامتی افراد به همراه داشته باشد، امن ترین نحوه اتصال به اینترنت هنوز هم استفاده از روتر های وای فای خانگی است که سرعت بیشتر و پایدارتری را برای شما فراهم می کند. با این حال، همه امکانات لازم برای استفاده از اینترنت خانگی را ندارند و مجبور به استفاده از جایگزین های خطرناک تری مانند اینترنت سیم کارت و  مودم همراه  هستند.

3-تلفن همراه خود را در حالت نمایه پرواز قرار دهید.

نیاز به اینترنت همراه، انسان ها را ناگزیر به استفاده از مودم های پرتابل و نسل های جدید نت موبایل کرده که همان طور که گفته شد، خطرات به مراتب بیشتری نسبت به مودم های خانگی برای سلامت استفاده کنندگان از آن ها دارد. برای کاهش این عوارض جانبی، استفاده از هندزفری در حالت برقراری تماس تلفنی و قطع دیتای موبایل و قرار دادن آن در  حالت نمایه پرواز در صورت عدم استفاده از اینترنت همراه، حداقل اقداماتی است که می توان در استفاده از گوشی های موبایل برای کاهش خطرات احتمالی آن، انجام داد.

4-از استفاده از گجت های هوشمند در خودروها، دفاتر و خانه ها خودداری کنید.

اتصال دائمی به نت در هر محیطی که حضور داریم، دسترسی بی وقفه ما به فضای مجازی را تضمین می کند. با این وجود، خطرات احتمالی آن را نیز افزایش می دهد. استفاده از دست بند های هوشمند، وسایل و لوازم خانگی دیجیتال، ارتباط همیشگی به شبکه اینترنت خانگی را افزایش می دهد و مضررات بالقوه آن را نیز به همراه دارد. به حداقل رساندن استفاده از گجت های پوشیدنی و ابزارها و لوازم الکترونیکی که به اتصال به اینترنت نیاز دارند و مسیریاب های خودرو، شرایط محیطی امن تری را برای زندگی فراهم می کند.

زندگی و اینترنت

جمع بندی کلی:

با توسعه روابط از طریق گسترش شبکه های اجتماعی و لزوم دسترسی به شبکه اینترنت، انسان ها ناچار به استفاده از شبکه جهانی وب هستند و این نیاز روز به روز افزایش پیدا می کند. با این وجود رعایت نکات ایمنی، خطرات و تاثیرات مخرب احتمالی این فضا را کاهش می دهد. پیشنهاد می کنیم تا جای امکان برای پیشگیری از وقوع اتفاقات ناخوشایند در سالم سازی محیط اطراف با رعایت همین نکات ساده؛ کوشا باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا