اپل و گوگل به دلایل مختلف محبوبیت زیادی دارند. با این حال، به نظر میرسد گوگل نمیخواهد این موضوع را بپذیرد. پیکسل واچ مدرک دیگری در راستای تلاش گوگل برای حرکت در مسیر اپل است. این که چرا گوگل میخواهد مانند اپل عمل کند، کاملا روشن است. اپل فقط در سهماههی سوم ۲۰۲۲ درآمد ۸۳ میلیارد دلاری کسب کرده و گوگل هم میخواهد از محصولات سختافزاری خود درآمد هنگفتی کسب کند. اما مشکل این است که کپیبرداری از استراتژی اپل تقریبا غیرممکن است و گوگل هم باید این تلاش را متوقف کند.
راه و رسم اپل
اپل و گوگل هر دو شرکتهای سختافزاری و نرمافزاری هستند. با این حال، تصویر برند آنها از دید کاربران بسیار متفاوت است. گوگل بیشتر به عنوان یک شرکت نرمافزاری شناخته میشود (عمدتا برای موتور جستجو) و اپل هم در وهلهی اول یک شرکت سختافزاری در نظر گرفته میشود.
آیفون و اپل واچ بدون نرمافزار اپل جذابیت فعلی را ندارند اما از طرف دیگر باید خاطرنشان کنیم که گجتهای اپل در برخی کشورها به عنوان نمادی از وضعیت طبقهی اجتماعی کاربر در نظر گرفته میشوند. این یعنی گجتهای اپل صرفا گجتهای معمولی نیستند و کارکردهای مختلفی دارند.
همین قدرت برند اپل به این شرکت اجازه داده کارهایی را انجام دهد که سایر شرکتهای فناوری نمیتوانند انجام دهند. به عنوان مثال میتوانیم به حذف ویژگیهای کاربردی، سختتر کردن مهاجرت به گجتهای دیگر شرکتها و فروش محصولات با قیمت بسیار بالا اشاره کنیم. هیچ شرکت دیگری نتوانسته این رویکرد را عملی کند و اپل به لطف همین موضوع، سالانه میلیاردها دلار درآمد کسب میکند. افراد محصولات اپل را فقط برای مشخصات فنی یا ویژگیهای جدید نمیخرند؛ بخش بزرگی از کاربران محصولات اپل صرفا به این دلیل که این شرکت محصول جدیدی ارائه داده، دست به خرید آنها میزنند.
حرکت در مسیر اپل
نسل اول گوشیهای پیکسل با قیمت ۶۴۹ و ۷۶۹ دلار در سال ۲۰۱۶ راهی بازار شدند. قیمت این گوشیها دقیقا برابر با آیفون ۷ و ۷ پلاس بود. در سال ۲۰۱۸، قیمت مدل استاندارد آیفون به ۷۴۹ دلار رسید و قیمت مدلهای بزرگتر آیفون تا ۱۰۹۹ دلار افزایش پیدا کرد. اما گوگل برای سری پیکسل ۳ در جهت مخالف اپل حرکت کرد و این دو گوشی با قیمت ۵۹۹ و ۶۹۹ دلار عرضه شدند.
اما به مرور زمان، گوگل تصمیم گرفت قیمت گوشیهای پیکسل را به آیفون نزدیکتر کند. مثلا در سال ۲۰۱۹، گوشیهای پیکسل ۴ و ۴ ایکسال با قیمت ۷۹۹ و ۸۹۹ دلار راهی بازار شدند که به دلیل همین افزایش قیمت، در ۶ ماه نخست پس از عرضه، فقط ۲ میلیون واحد از این گوشیها به فروش رسیدند. اما خوشبختانه گوگل برای جدیدترین گوشیهای پیکسل قیمت ۵۹۹ و ۸۹۹ دلار را در نظر گرفته است که بهخصوص برای مدل معمولی، شاهد قیمتگذاری بسیار خوبی هستیم.
اما در این میان بارزترین مدرک مربوط به تلاش گوگل برای بازی در زمین اپل، ساعت هوشمند پیکسل واچ است. این یکی از گرانترین ساعتهای هوشمند اندرویدی محسوب میشود و از گلکسی واچ ۵ هم ۱۰۰ دلار گرانتر است. آیا گوگل انتظار دارد که کاربران عمدتا به دلیل شهرت برند این شرکت چنین قیمتی را برای خرید ساعت هوشمند بپردازند؟
علاوه بر قیمت، گوگل در زمینهی استفاده از بندهای اختصاصی هم رویکرد اپل را کپیبرداری کرده است. اپل در زمینهی ساعتهای هوشمند سالها سابقه دارد و به دلیل فروش بسیار بالای اپل واچها، کاربران به راحتی میتوانند از بین چندین مدل بند مختلف دست به انتخاب بزنند. اما از آنجایی که گوگل در این بازار تازهوارد است، مطمئنا خریداران به سختی میتوانند به بندهای متنوعی دست پیدا کنند.
محصولات اپل گرانقیمت هستند و در رابطه با این موضوع شک و تردیدی وجود ندارد. اما کاربران با رضایت خاطر چنین مبالغی را میپردازند زیرا به شدت به برند اپل علاقه دارند. اما زمانی که موقعیت و اهمیت برند را از معادله خارج میکنید، کمتری کسی همان مبلغ را برای خرید گجت میپردازد. لوگوی گوگل و برند پیکسل بدون شکل در حد و اندازهی اهمیت لوگوی اپل و برند آیفون نیستند.
نقاط قوت گوگل
گوگل از نقاط قوت زیادی بهره میبرد و باید روی آنها تمرکز کند. به عنوان مثال میتوانیم به گوشیهای سری پیکسل A اشاره کنیم. این گوشیها قیمت مناسبی دارند و از برخی ویژگیهای مدلهای پرچمدار هم بهره میبرند. جدیدترین مدل این خانواده یعنی پیکسل ۶a با قیمت ۴۴۹ دلار راهی بازار شده که البته از ارزانترین آیفون کمی گرانتر است.
اما در این میان باید خاطرنشان کنیم که نسل جدید آیفون SE از طراحی بسیار قدیمی و نمایشگر کوچک ۴.۷ اینچی بهره میبرد. این در حالی است که پیکسل ۶a طراحی مدرنی دارد و مجهز به نمایشگر ۶.۱ اینچی است. در همین زمینه میتوانیم به دیگر محصولات سختافزاری موفق گوگل مانند کرومکست و اسپیکرهای نست مینی اشاره کنیم که قیمت بسیار مناسبی دارند و با استقبال گسترده روبرو شدهاند.
حرکت در یک مسیر متفاوت
به طور کلی نقطهی قوت گوگل در زمینهی سختافزار، ارائهی محصولات جذاب با قیمت مناسب است که نسبت به رقبا تجربهی بهتری به ارمغان میآورند. گوشیهای سری پیکسل A نمونهی بارز همین رویکرد هستند. در زمینهی نرمافزار هم محصولات رایگان مانند جیمیل، گوگل درایور، گوگل فوتوز و دیگر موارد اینچنینی بهشدت مشهور و پرطرفدار هستند.
در هر صورت اگرچه گوگل میخواهد در زمینهی محصولات سختافزاری هم به برند بسیار مهمی تبدیل شود، ولی واقعیت این است که این شرکت احتمالا هیچوقت نمیتواند به چنین هدفی دست پیدا کند. بنابراین بهتر است الگوبرداری از استراتژی اپل را کنار بگذارد و در مسیر خود گام بردارد.
منبع: How To Geek