لوازم جانبی

رم مجازی اندروید چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از ترندهایی که اخیرا در موبایل های هوشمند اندرویدی دیده میشود، وجود قابلیت رم مجازی برای ارتقا عملکرد سیستم است. این ویژگی جدید و کاربردی حتی در دستگاه های میان رده شیائومی و سامسونگ هم راه پیدا کرده به طوری که همه میتوانند با خرید یک موبایل اقتصادی فضای رم خود را تا 4 گیگابایت افزایش دهند!

اما اصلا رم مجازی چیست و استفاده از آن پیشنهاد میشود؟ چطور آن را فعال کنیم و چه برندهایی از آن پشتیبانی میکنند؟

این ها سوالاتی هستند که قصد داریم در این مقاله به آن ها بپردازیم. پس با ما باشید تا با توضیح مقدمات و نکات مهم به شما کمک کنیم درک بهتری از این قابلیت جدید در دنیای گوشی های هوشمند به دست آورید.

انواع رم در گوشی های هوشمند امروزی و ارتباط آن به رم مجازی

برای اینکه خوب متوجه شوید که این تکنولوژی یا راهکار جدید چیست و چطور کار میکند، ابتدا باید بدانید به صورت کل در دستگاه های موبایل چند نوع رم وجود دارد.

انواع رم مجازی

به صورت کلی در گوشی های همراه جدید 3 نوع حافظه وجود دارد. اولی همان RAM شما است، سپس zRAM دارید و در نهایت فضای ذخیره سازی شما یا همان Rom. RAM ماژول اصلی حافظه است که همه برنامه ها در داخل آن اجرا می شوند. سپس حافظه داخلی شما و در نهایت zRAM داریم که یک پارتیشن در داخل RAM است.

رم مجازی در واقع کاری میکند که در حافظه دستگاه یک فضای خاص ایجاد میکند که zRam بتواند در ان فعالیت کند و به عنوان رم مجازی یا کمکی به کار گرفته شود که اصطلاحا به آن Swap گفته میشود.  

شاید این مطلب جذاب باشد
چگونه می توانیم بفهمیم اسپیکر چقدر شارژ دارد؟

نحوه ایجاد رم مجازی در گوشی

رم مجازی گوشی چیست؟

رم مجازی تکنیکی است که در آن بخشی از حافظه معمولی گوشی شما برای افزایش موثر مقدار کل رم دستگاه شما استفاده می شود. این مفهوم برای اولین بار در رایانه ها مورد استفاده قرار گرفت و در مورد گوشی ها، این قابلیت برای کسانی که موبایل شان را روت کرده بودند قابل انجام بود. بعد ها سازندگان گوشی های هوشمند شروع به استفاده از مفهوم رم مجازی در اسمارت فون های خود کردند تا جایی که این قابلیت حالا تبدیل به یک مزیت رقابتی بین شرکت ها شده است.

رم مجازی چیست

 جالب است بدانید که این تکنیک در ساعت هوشمند اپل و سامسونگ هم وجود دارد تا بتواند با افزایش مجازی رم، فضای کوچیک دستگاه را جبران کند.

رم مجازی در اندروید

عموم مردم فکر میکنند که این قابلیت تنها در گوشی های اندرویدی فعال است ولی خوب است بدانید که سیستم عامل های اپل همچون Mac OS و IOS هم از قابلیت رم مجازی بهره میبرند. با این تفاوت که در اندروید کاربر میتواند این قابلیت را دست کاری کند ولی در سیستم عامل های اپل این امکان وجود ندارد.

در مواقع این ترند که اخیرا از دنیای کامپیوترهای خانگی و لپ تاپ ها وارد گوشی های هوشمند شده تازه ابتدای راه است و حدس ما این است که این تکنیک به زودی در همه گوشی های اندرویدی و غیر اندرویدی همه شرکت ها همه گیر خواهد شد.

 

رم مجازی شیائومی چیست؟ نحوه مشاهده این قابلیت در تنظیمات گوشی

در گوشی های شیائومی قابلیتی به نام Memory Extension وجود دارد که در واقع همان رم مجازی است و شما امکان فعال یا غیرفعال کردن آن را دارید. این قابلیت به تازگی همزمان با به روزرسانی میوآی 12.5 معرفی شده و حالا دارد وارد تمامی گوشی هایی میشود که از نظر سخت افزاری این ویژگی را پشتیبانی میکنند.

شاید این مطلب جذاب باشد
مشخصات کلیدی شیائومی ۱۳ لو رفت؛ دوربین ۵۰ مگاپیکسلی متفاوت

جالب است بدانید که برخی اخبار نوید این را میدهند که شیائومی میخواهد در اسپیکر بلوتوث و هندزفری بی سیم خود هم قابلیت رم مجازی را قرار دهد تا بتواند به شکل موثری عملکرد دستگاه های خود را افزایش دهد. به نظر می آید فاصله زیادی تا تحقق این مورد وجود داشته باشد چراکه این قابلیت به تازگی در گوشی ها قرار گرفته است.

رم مجازی شیائومی

 

برای دسترسی به این بخش مراحل زیر را طی کنید:

1– وارد تنظیمات بشید.

2- به قسمت Additional Settings برید.

3- بخش Memory Extension رو پیدا کنید و وارد آن شوید.

4- گزینه‌ی فعال سازی رو انتخاب کنید.

برای آشنایی با قابلیت های جدید میوآی شیائومی در نسخه 13، توصیه میکنیم مقاله می یو آی 13 را مطالعه کنید.

رم مجازی سامسونگ، چطور بفهمیم گوشی ما از رم مجازی پشتیبانی میکند؟

سامسونگ هم اخیرا در بیشتر گوشی های خود قابلیت رم مجازی را با نام RAM Plus فعال کرده است. البته برخلاف شیائومی که امکان خاموش یا روشن کردن رم مجازی را به کاربر میدهد، سامسونگ این اجازه را به شما نمیدهد.  

RAM Plus تا ۴ گیگابایت رم مجازی در اختیار شما قرار میدهد و هیچ توانایی در غیرفعال کردن آن نخواهید داشت. اما چطور بفهمید گوشی شما از این ویژگی پشتیبانی میکند؟

برای این کار به صفحه تنظیمات گوشی خود بروید، وارد زیرمنوی آن به نام Battery and device care شوید و روی گزینه Memory کلیک کنید.

 رم مجازی سامسونگ

همانطور که در عکس بالا مشاهده میکنید، 4 گیگابایت رم مجازی در این گوشی فعال است و اگر شما هم عبارت Ram Plus را دیدید این یعنی رم مجازی در گوشی شما فعال است.

شاید این مطلب جذاب باشد
گلکسی M04 و A04e یک قدم به رونمایی نزدیک‌تر شدند

اگر گوشی شما از امکان رم مجازی پشتیبانی نمیکند، میتوانید با تهیه یک رم گوشی، سرعت و مقدار حافظه داخلی گوشی خود را افزایش دهید.

سخن آخر

جالب است بدانید که این قابلیت ابتدا به صورت پنهانی در گوشی ها آزمایش میشد ولی حالا کمپانی ها به داشتن چنین قابلیتی به خود می بالند. اینطور که به نظر میرسد، به زودی شاهد ارائه ویژگی رم مجازی برای گوشی‌های میان رده و پایین رده هم هستیم تا همه بتوانند به یه شکل از این ترفند استفاده کنند. همانطور که در این مقاله اشاره کردیم تنها برخی از دستگاه‌ها مجهز به ویژگی رم مجازی هستند و رفته رفته شرکت های زیادی در حال ارائه به روزرسانی برای افزودن این ویژگی به گوشی‌های جدید خود هستند.

 

سوالات پرتکرار کاربران درباره رم مجازی

خیلی خوب میدانیم که مدت زیادی از معرفی این قابلیت در دنیای گوشی های همراه نگذشته و به همین خاطر کاربران سوالات زیادی در این باره دارند. در ادامه به برخی سوالات رایج در این باره میپردازیم:

کدام گوشی های شیائومی رم مجازی دارند؟

همه گوشی هایی که اپدیت میوای 12.5 را دریافت کردند از رم مجازی بهره میبرند. به عبارتی بیشتر مدل های ردمی مثل Redmi note 9,10,11 و مدل های دیگر رم مجازی دارند. طبق اخبار رسمی شیائومی، مدل‌های میان‌رده و اقتصادی شیائومی نیز در آینده مجهز به این قابلیت خواهند شد.

رم مجازی شیائومی چند گیگ است؟

گوشی‌هایی که بیشتر از ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی دارند تا ۳ گیگابایت رم مجازی دریافت میکنند و گوشی‌هایی که کمتر از ۱۲۸ گیگابایت حافظه دارند، به ۱ الی ۲ گیگابایت رم مجازی مجهز خواهند شد.

شاید این مطلب جذاب باشد
باتری آیفون چند ساله است؟

چه گوشی های سامسونگ رم مجازی دارند؟

همه گوشی های پرچمدار سامسونگ مثل s20 ultra, s21 ultra و s22 ultra از این قابلیت برخوردارند و گوشی های دیگر هم به مرور با اپدیت های نرم افزاری به این ویژگی مجهز میشوند.

آیا رم مجازی برای گوشی ضرر دارد؟

به دلیل جدید بودن این ویژگی، هنوز اطلاعات قابل استنادی وجود ندارد ولی بسیاری از مهندسان و متخصصان بر این باورند که استفاده از رم مجازی باعث میشود فشار بیشتری روی حافظه داخلی بیاید و این یعنی عمر مفید آن را کاهش میدهد.

چه کمپانی های موبایل دیگری از رم مجازی پشتیبانی میکنند؟

شرکت هایی مثل وان پلاس، اوپو، ریلمی و غیره از قابلیت رم مجازی استفاده میکنند و با نام های متفاوت آن را معرفی میکنند.

 

آیا گوشی شما قابلیت رم مجازی دارد؟ به نظر شما فعال کردن این ویژگی توانسته تاثیری در سرعت گوشی شما داشته باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا