لوازم جانبی

با این 6 کار ساده، عمر باتری لپ تاپ خود را دو برابر کنید!

خراب شدن باتری لپ تاپ یکی از معضلات درگیر کننده ای است که اگر با لپ تاپتان نامهربان باشید، خیلی زود سراغ شما هم می آید. معمولا کارهای بسیار ساده و پیش پا افتاده ای که انجام دادنشان از نظرمان هیچ ایرادی ندارد، به مرور عمر باتری لپ تاپ را کاهش می دهند.

البته اشتباهات مشترکی وجود دارد که به آن ها آگاهیم اما هم زمان استفاده از موبایل انجام می دهیم و هم زمان استفاده از لپ تاپ از آن ها چشم پوشی میکنیم! در نتیجه مجبور به تعمیر باتری می شویم.

مشترک ترین عامل خرابی باتری لپ تاپ و موبایل، استفاده از شارژر تقلبی است. گاهی اوقات خطرات استفاده از کابل شارژ تقلبی آنقدر ترسناک می شود که افراد هیچ توجهی به قیمت نمی کنند و فقط به دنبال بهترین مارک کابل شارژر موبایل می گردند.

هر چند که تفاوت قیمت کابل شارژر های فیک و اورجینال خیلی زیاد نیست اما افراد بیشتر به دلیل ناآگاهی در نحوه تشخیص شارژر اصلی و تقلبی، ناخواسته شارژر تقلبی میخرند.

برخی مواقع خرید شارژر تقلبی یک انتخاب نیست و دلیل این انتخاب اجباری زیاد شدن اجناس تقلبی در بازار است. بخصوص در مورد شارژر سامسونگ این موضوع به شدت صدق می کند. تنها راه جلوگیری از چنین مشکلاتی، خرید از فروشگاه های معتبر اینترنتی است. در ادامه به دلایل دیگری که کاهش طول عمر باتری را به همراه دارد می پردازیم. کاملا منطقی است که اگر این نکات را رعایت کنید، تعویض باتری لپ تاپ را مدت ها به تعویق می اندازید.

شاید این مطلب جذاب باشد
۴ اپلیکیشن برتر برای ارسال و دریافت ایمیل در ویندوز ۱۱

تعمیر باتری لپ تاپ

    

1-    دیفرگ هارد دیسک را به صورت منظم انجام دهید

اصلی ترین دلیلی که یک هارد دیسک (HDD) باید دیفرگ شود این است که یکپارچه بودن یا نبودن هارد دیسک، ارتباط مستقیمی با سرعت سیستم و عمر باتری دارد. دیفرگ کردن به معنای “یکپارچه سازی” است. 

نتیجه هر اقدامی که روی هارد دیسک انجام می شود (مانند جابجا کردن فایل ها، حذف فایل ها و اضافه کردن اطلاعات جدید)، به وجود آمدن فضاهای خالی و پراکنده روی هارد دیسک است.

با هر بار تلاش هارد (در حالت پراکنده) برای پیدا کردن فایل ها و کند بودن این روند، میزان مصرف باتری افزایش پیدا می کند و در نهایت این مسئله تبدیل به یکی از دلایل کاهش عمر باتری خواهد شد.

برای جلوگیری از پیش آمدن مسائل این چنین بهتر است هر چند وقت یکبار عملیات “دیفرگ” یا همان دیفراگ را انجام دهید. برنامه های متعددی وجود دارد که به وسیله آن ها می توان یکپارچه سازی سطح هارد دیسک را انجام داد اما دیفرگ کردن سیستم به واسطه ویندوز کار ساده تری است.

 

2-    هارد SSD را به لیست خرید لوازم جانبی لپ تاپ اضافه کنید

یکی از مهم ترین کارهایی که هنگام خرید لوازم جانبی لپ تاپ باید توجه ویژه ای به آن کرد و تا حد امکان در اولویت قرار داد، خرید هارد SSD است.

اگر لپ تاپ خود را به هارد SSD مجهز کنید، به سادگی کاهش مصرف شارژ باتری را متوجه خواهید شد. تغییرات قبل و بعد از نصب هارد SSD آنقدر مشهود است که وقتی نتیجه را حس کنید، از اینکه زودتر این کار را انجام ندادید پشیمان خواهید شد.

شاید این مطلب جذاب باشد
آیپد پرو ۱۱ اینچی احتمالاً با نمایشگر Mini-LED عرضه نخواهد شد

کاهش مصرف شارژ باتری لپ تاپ توسط هارد SSD به مرور از فرسودگی باتری لپ تاپ جلوگیری می کند.

هارد SSD سامسونگ مدل NVMe SSD 960 EVO در دست

3-    باتری لپ تاپ را کاملا خالی نکنید

وقتی شارژ لپ تاپ کم می شود و زیر 20 درصد می رسد بهتر است شارژر را متصل کنید. اگر اجازه بدهید شارژ لپ تاپ کاملا خالی شود و لپ تاپ خاموش شود و این روند ادامه پیدا کند، به باتری آسیب وارد می شود.

4-    با خرید کول پد یا فن دمای باتری لپ تاپ را کاهش بدهید

گرما دشمن باتری است. فرقی ندارد طرف حسابتان باتری موبایل است، باتری تبلت است یا باتری لپ تاپ!

در مورد گوشی ها، معمولا استفاده از شارژر های تقلبی باعث مشکل خرابی باتری می شود. معمولا بیشترین شارژر های تقلبی موجود در بازار برای برند آیفون و سامسونگ هستند. به همین دلیل توصیه می شود تا جای امکان از کابل شارژر آیفون اورجینال استفاده کنید.

گرما و حرارت بالا دلیل اصلی مشکلاتی است که برای باتری ها پیش می آید و معمولا شما را مجبور می کند یک باتری جدید بخرید یا تعمیر باتری خراب گوشی را در لیست کارهای واجب بگذارید!

مشکلاتی که گرما برای باتری لپ تاپ به وجود می آورد بیشتر است. برخی از افراد همان زمانی که اقدام به خرید لپ تاپ می کنند، یک کول پد یا همان فن خنک کننده هم خریداری می کنند که بهترین کار هم همین است.

 تا جای امکان اجازه ندهید گرمای لپ تاپ افزایش پیدا کند. از قرار دادن لپ تاپ در معرض مستقیم نور خورشید یا نگهداری در ماشین به مدت زیاد، خودداری کنید.

شاید این مطلب جذاب باشد
بهترین روش انتقال اطلاعات واتس اپ به گوشی دیگر + انتقال اطلاعات واتساپ به گوشی جدید

استفاده از کول پد لپ تاپ  

5-    استفاده از حالت Hibernate را به حالت Sleep ترجیح بدهید

یکی از مواردی که در دراز مدت باعث کاهش عمر باتری لپ تاپ می شود، قرار دادن مداوم لپ تاپ روی حالت Sleep است. زمانی که لپ تاپ را روی حالت Sleep قرار می گیرد مقداری از شارژ باتری را به حافظه رم اختصاص می دهد تا وضعیت قبلی سیستم عامل پایدار بماند و زمان روشن شدن مجدد، حالت ویندوز به حالت قبل بارگزاری شود.

در صورتی که وقتی حالت Hibernate برای لپ تاپ فعال شود، وضعیت کنونی سیستم عامل (برنامه های باز) روی هارد ذخیره می شود و لپ تاپ بدون مصرف هیچ گونه شارژی، اصطلاحا به خواب زمستانی میرود و خاموش می شود.

اندک شارژی که توسط حالت Sleep مصرف می شود و برقی که برای رم در نظر گرفته می شود به مرور باعث فرسایش باتری لپ تاپ می شود. به همین دلیل بهتر است تا جای امکان از حالت Hibernate استفاده کنید.

6-    برنامه های پس زمینه سیستم عامل را غیر فعال کنید

برخی از برنامه ها و نرم افزار ها در پس زمینه سیستم عامل اجرا می شوند و بدون اینکه خاموش شوند، به کار خودشان ادامه می دهند. اکثر آن ها از دسته نرم افزارهایی هستند که یک بار مورد استفاده قرار می گیرند و فعال می مانند. (در صورتی که کار شما با آن تمام شده است و حتی صفحه برنامه را بسته اید)

فعال ماندن این برنامه ها در پس زمینه باعث مصرف بیشتر بودجه پردازنده می شوند و در نهایت مقدار زیادی از شارژر باتری هزینه ی این روند خواهد شد.

شاید این مطلب جذاب باشد
آیفون SE 4 ممکن است با نمایشگر ۶.۱ اینچی LCD عرضه شود

غیر فعال کردن برنامه های پس زمینه سیستم عامل، مقداری از بودجه پردازنده را آزاد می کند. بدین ترتیب می توانید به صورت همزمان کارهای سبک دیگری را نیز انجام بدهید.

یکی از دلایلی که باعث داغ شدن بیش از حد لپ تاپ می شود، استفاده از چندین برنامه سنگین به صورت همزمان است. به همین دلیل توصیه می شود، در صورتی از چندین برنامه به صورت همزمان استفاده کنید که برنامه های سبکی هستند و فشار زیادی به پردازنده وارد نمی کنند.

گرم شدن باتری لپ تاپ با صفحه نمایش شکسته شده

جمع بندی کلی:

مراقبت از باتری گوشی یا باتری لپ تاپ اصلا کار سختی نیست. فقط کافیست به نکاتی که در مورد افزایش حرارت باتری و کاهش طول عمر آن می دانید توجه داشته باشید. در صورتی که به هر دلیل شارژر لپ تاپ یا شارژر گوشی موبایلتان خراب شد، حتما از مراکز معتبر فروش باتری خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا