لپ تاپلوازم جانبیموبایل و گجت

انویدیا روی نسخه مخصوص لپ‌تاپ RTX 4090 کار می‌کند

به‌تازگی یک افشاگر مدعی شده انویدیا می‌خواهد نسخه‌ی مخصوص لپ‌تاپ قدرتمندترین کارت گرافیک کنونی خود یعنی RTX 4090 را هم تولید کند.

RTX 4090 در حال حاضر قدرتمندترین و سریع‌ترین کارت گرافیک انویدیا محسوب می‌شود. انویدیا این محصول را به همراه RTX 4080، با معماری Ada Lovelace طراحی و تولید کرده که پیشرفت چشمگیری هم در مقایسه با نسل قبل داشته‌اند به گونه‌ای که حتی گفته می‌شود RTX 4090 بدون نیاز به یک مدل تایتان باز هم می‌تواند نیازهای گرافیکی سنگین کاربران را بهتر از قبل پوشش دهد.

با در نظر گرفتن توان بالای این گرافیک، قطعا این را نمی‌توان فراموش کرد که توان مصرفی آن هم به شکل قابل توجهی بالاست. این یعنی غیرممکن است انویدیا بدون اینکه از قدرت RTX 4090 بکاهد تصمیم به استفاده از آن درون یک لپ‌تاپ بگیرد. حالا خبری منتشر شده مبنی بر اینکه انویدیا قصد دارد این کار را انجام دهد. این ادعایی است که یکی از کاربران توییتر با نام کاربری REHAWK با استناد بر اسناد داخلی لو رفته از انویدیا مطرح کرده و به این نکته نیز اشاره داشته که کارت‌های سری Ada Lovelace که شامل RTX 4090 هم می‌شود قرار است در نسخه‌ای برای لپ‌تاپ‌ها تولید شوند.

Kopite7Kimi که یکی از معروف‌ترین افشاگران حوزه‌ی سخت‌افزار به حساب می‌آید، تقریبا یک ماه قبل از اینکه انویدیا از کارت‌های جدید سری RTX 40 رونمایی کند، درباره‌ی وجود مدل موبایل قدرتمندترین کارت از این سری یعنی RTX 4090 صحبت کرد. منظور از مدل موبایل همان نسخه‌ای است که درون لپ‌تاپ‌ها بکار گرفته می‌شود. طبق گفته‌های او، این محصول با نام رمز GN21-X11 شناخته می‌شود و از تراشه‌ی گرافیکی AD103 قدرت می‌گیرد. توان مصرفی آن هم با یک افت قابل توجه تقریبا ۳۰۰ واتی به ۱۷۵ وات کاهش پیدا کرده تا بدین ترتیب مشکلی برای تأمین انرژی مورد نیاز آن توسط یک لپ‌تاپ به وجود نیاید.

شاید این مطلب جذاب باشد
گوشی‌های سری ردمی نوت ۱۲ تا ۱۱ روز دیگر معرفی می‌شوند

RTX 4090 لپ‌تاپ

این کاهش توان مصرفی در حقیقت به معنای کاهش توان پردازشی گرافیک است که به میزان قابل توجهی هم کاسته شده اما انویدیا به نظر نمی‌رسد چاره‌ی دیگری داشته باشد. قاعدتا یک گرافیک با آن حجم از توان مصرفی نیاز به یک خنک‌کننده‌ی حرفه‌ای هم دارد که در محصولی با ابعاد یک لپ‌تاپ نمی‌شود چنین چیزی را فراهم کرد. در نتیجه طبیعی است که همیشه مقدار قابل توجهی از توان یک گرافیک وقتی که درون لپ‌تاپ قرار می‌گیرد کاسته شود.

البته نکته‌ی مثبت ماجرا اینجاست که RTX 4090 همچنان از بهبودی که به لطف معماری Ada Lovelace در مقایسه با نسل قبل به وجود آمده بهره خواهد برد که از جمله این برتری‌ها می‌توان به پشتیبانی از فناوری DLSS 3 اشاره کرد که تأثیر چشمگیری در بهبود نرخ فریم بازی‌ها دارد. این یعنی در مقایسه با لپ‌تاپ‌هایی که از گرافیک‌های سری RTX 30 به عنوان قلب تپنده‌ی پردازشگر گرافیکی خود بهره می‌برند، عملکرد مدل‌های مجهز به سری RTX 40 به مراتب بهتر خواهد بود.

نکته‌ی جالب توجه اما اینجاست که در تصویر منتشر شده از لیست کارت‌های مخصوص لپ‌تاپ سری RTX 40 که از اسناد داخلی لو رفته برداشته شده است، نامی از RTX 4080 دیده نمی‌شود و فقط RTX 4090 و پس از آن کارت‌هایی نظیر RTX 4080 تایتان (با توان مصرفی ۱۷۵ وات)، RTX 4070 (با توان مصرفی ۴۰ وات) و دو مدل استاندارد و تایتان از RTX 4060 را شاهد هستیم.

هنوز مشخص نیست انویدیا چه زمانی از کارت گرافیک‌های مخصوص لپ‌تاپ سری RTX 40 رونمایی می‌کند اما اگر برنامه‌های قبلی این شرکت را در نظر بگیریم، این اتفاق باید در تاریخی حوالی تاریخ برگزاری نمایشگاه CES 2023 رخ دهد. با این حال باید منتظر ماند و دید خود انویدیا چه اطلاعات بیشتری را پیرامون این قضیه منتشر می‌کند.

شاید این مطلب جذاب باشد
الگوی تلفن چیست؟ با ابزارهای مورد نیاز برای یک الگوی تلفن آشنا شوید

منبع: NotebookCheck

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا