کالای الکترونیکلپ تاپلوازم جانبی

۷ نکته‌ی کلیدی که قبل از خرید مودم ADSL باید بدانید

با وجود اینکه در ایران اکثریت کاربران صرفا از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند، ولی واقعیت این است که اینترنت موبایل اصلا ارزان به حساب می‌آیند و به همین خاطر افراد زیادی ترجیح می‌دهند با خرید یک مودم ADSL و دریافت خدمات یکی از شرکت‌ها، از اینترنت مبتنی بر سیم تلفن بهره ببرند. با توجه به اینکه در بازار گزینه‌های متنوعی برای مودم‌های ADSL وجود دارد، در این مطلب ابتدا ۷ نکته در مورد این مودم‌ها را مطرح می‌کنیم و سپس تعدادی مدل پرفروش در دیجی‌کالا را معرفی می‌کنیم.

خرید مودم ADSL/VDSL از دیجی‌کالا

وای‌فای چیست؟

اگرچه هنوز هم بخشی از کاربران برای بهره‌گیری از سرعت بیشتر یا به دلایل دیگر از کابل Lan برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند، اما سال‌هاست که تقریبا تمام کاربران برای وصل شدن به اینترنت از تکنولوژی وای‌فای بهره می‌برند. این فناوری در سال ۱۹۹۸ از راه رسید ولی حدود ۱۰ سال بعد به یک فناوری فراگیر تبدیل شد.

خرید مودم

دستگاه‌های متصل به شبکه وای‌فای، داده‌ها را به سیگنال‌های رادیویی تبدیل می‌کنند و از این راه ارسال و دریافت داده‌های مختلف صورت می‌گیرد. سیگنال‌های وای‌فای در فرکانس‌های ۲.۴ یا ۵ گیگاهرتز جابجا می‌شوند. سیگنال‌های قرار گرفته روی باند ۲.۴ گیگاهرتز حداکثر سرعت ۴۵۰ مگابیت در ثانیه را ارائه می‌دهند ولی سیگنال‌های مبتنی بر شبکه‌های ۵ گیگاهرتزی می‌توانند به حداکثر سرعت ۱۳۰۰ مگابیت در ثانیه دست پیدا کنند. در حال حاضر فرکانس ۶ گیگاهرتز هم وجود دارد که البته فقط تعداد اندکی از مودم‌ها و دستگاه‌ها از این فرکانس پشتیبانی می‌کنند.

البته این اعداد مربوط به شرایط کاملا ایده‌آل هستند و در دنیای واقعی به دلیل محدودیت‌های واقعی، کاربران با سرعت بسیار پایین‌تری روبرو می‌شوند.

مودم چیست و چه کاربردی دارد؟

خرید مودم

شرکت مخابراتی AT&T در سال ۱۹۶۰ از اولین مودم رونمایی کرد و سال‌ها بعد در سال ۱۹۷۰، اولین مودم خانگی رسما رونمایی شد. تا سال‌ها مودم‌های Dial-Up مورد استفاده قرار می‌گرفتند که سرعت بسیار پایینی داشتند. اما اوایل دهه ۲۰۰۰، اینترنت broadband فراگیرتر شد و در نتیجه مدل‌های جدیدی از مودم‌ها ظاهر شدند. در حال حاضر حداقل در ایران، اینترنت ADSL شایع‌ترین تکنولوژی برای اینترنت خانگی محسوب می‌شود که برای انتقال داده‌ها، از سیم‌های مسی تلفن استفاده می‌کند.

مودم هم به زبان ساده سیگنال‌های آنالوگ را دریافت می‌کند و بعد از تبدیل به سیگنال‌های دیجیتال، این اطلاعات در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرند. در ضمن عکس این فرایند هم باید صورت بگیرد.

روتر چیست و چه تفاوتی با مودم دارد؟

روتر دستگاهی است که به چندین دستگاه اجازه می‌دهد از یک اتصال اینترنتی مشترک بهره ببرند. سال‌ها قبل مودم‌های ADSL صرفا مودم معمولی بودند و کاربران با استفاده از کابل لن می‌توانستند مثلا یک کامپیوتر را به آن وصل کنند. اما زمانی که کاربران به دنبال اتصال چندین دستگاه به اینترنت هستند، باید از روتر بهره ببرند. این یعنی روتر موردنظر باید به مودم وصل شود و سپس داده‌های را بین دستگاه‌های موردنظر پخش کند.

شاید این مطلب جذاب باشد
۱۰ تبلت محبوب در دیجی کالا (۳۰ آبان ۱۴۰۱)

روترها به دو دسته‌ی اصلی سیمی و بی‌سیم تقسیم می‌شوند. روترهای سیمی داده‌ها را از مودم دریافت می‌کند و با ارائه‌ی چندین خروجی، می‌توانید تعدادی کابل Lan را به آن وصل کنید و از اینترنت بهره ببرید. اما روترهای بی‌سیم طبیعتا این گونه رفتار نمی‌کنند و بعد از اتصال به یک مودم، می‌توانند شبکه‌ی وای‌فای را ایجاد کنند و از این راه، کاربران قادر به وصل کردن دستگاه‌های مختلف به اینترنت هستند.

مودم روتر چگونه کار می‌کند؟

خرید مودم

همانطور که گفتیم، مودم اطلاعات را از سیم یا منبع موردنظر دریافت می‌کند و سپس این اطلاعات به صورت داده‌های قابل درک برای کامپیوترها و دیگر دستگاه‌ها ارائه می‌شود. روتر هم می‌تواند این داده‌ها را در اختیار دستگاه‌های مختلفی قرار دهد. سال‌ها قبل بیشتر مودم‌ها صرفا مودم بودند و کاربران برای اتصال دستگاه‌های مختلف، به ناچار باید روتر جداگانه خریداری می‌کردند. اما حالا اگر به دنبال خرید مودم ADSL هستید، باید بگوییم که تقریبا تمام آن‌ها مودم روتر محسوب می‌شوند. این یعنی در کنار انجام وظیفه به عنوان مودم، روتر هم هستند و دیگر لازم نیست متحمل هزینه‌ی بیشتری شوید.

چگونگی افزایش امنیت مودم

بعد از خرید مودم ADSL، باید شبکه وای‌فای آن را راه‌اندازی کنید. با توجه به اینکه نام کاربری و پسورد بخش تنظیمات مودم معمولا در حالت پیشفرض Admin است، همان ابتدا باید پسورد را تغییر دهید. اگر بعد از مدتی استفاده به سوء استفاده از مودم توسط دیگران مشکوک شده‌اید، از طریق بخش تنظیمات مودم می‌توانید ببینید که چه دستگاه‌هایی به مودم شما وصل هستند. اگر در این لیست شاهد دستگاه‌های مشکوکی هستید، می‌توانید آن‌ها را از مودم بیرون بیندازید و حتی امکان مسدود کردن ارتباط آن‌ها برای همیشه هم وجود دارد. البته طرف مقابل می‌تواند آدرس MAC دستگاه خود را تغییر دهد و بار دیگر به مودم دسترسی پیدا کند. بنابراین این راهکار چندان هم مفید نیست.

خرید مودم

برخی از روش‌های قدیمی رمزگذاری مانند WEP، WPA1 و WPA2-TKIP امنیت بسیار پایینی دارند. به‌عنوان مثال پسوردهای مبتنی بر استاندارد WEP در عرض چند ثانیه به‌راحتی هک می‌شوند. به همین خاطر اگر برای مودم خود همچنان از این استانداردها استفاده می‌کنید، دیگر وقت آن رسیده که از استانداردهای جدیدی مانند WPA2 Personal یا WPA3 Personal (در صورت پشتیبانی مودم) بهره ببرید. بنابراین حتما به پروتکل استفاده شده برای رمز مودم توجه زیادی نشان دهید زیرا اگر از پروتکل قدیمی استفاده کرده باشید، احتمال هک مودم و نفوذ به آن بسیار بیشتر می‌شود.

مواردی که سرعت وای‌فای را کاهش می‌دهند

اختلال‌های گسترده در ایران موضوع جدیدی نیست اما در این میان گاهی اوقات به دلیل مشکلات موجود در شبکه‌ی خانگی وای‌فای، با مشکل کاهش سرعت روبرو می‌شوید. بنابراین بعد از اینکه از مشکل نداشتن سرعت اینترنت دریافتی مطمئن شدید، باید مواردی را برای بررسی این موضوع در نظر بگیرید.

اول از همه باید بگوییم که اگر از مودم بسیار قدیمی استفاده می‌کنید، طبیعتا نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید و این نوع مودم‌ها معمولا سرعت چندان بالایی ارائه نمی‌کنند. از سوی دیگر اگر سرعت اینترنت پایین است، با تغییر مودم هم معجزه‌ای اتفاق نمی‌افتد. از دیگر نکات مهمی که باید توجه کنید، مکان قرارگیری مودم است. اگر مودم را در مکان نامناسبی قرار دهید، کیفیت سیگنال به طور قابل توجهی ضعیف‌تر از حد انتظار می‌شود. برای این کار می‌توانید از اپلیکیشن‌های مربوط به بررسی قدرت سیگنال وای‌فای استفاده کنید.

شاید این مطلب جذاب باشد
دلیل باز نکردن فیلم در گالری iPhone و نحوه رفع آن را بررسی کنید

خرید مودم

در گام بعدی باید ببینید که چه تعداد دستگاه از مودم شما استفاده می‌کند. البته این مورد معمولا مشکل مودم نیست زیرا اگر اینترنت شما پهنای باند چندان بالایی نداشته باشد، طبیعتا با اتصال چندین دستگاه به مودم و استفاده از اینترنت، سرعت وای‌فای به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. در این میان نباید اهمیت شلوغی کانال‌های وای‌فای را از قلم بیندازیم. این موضوع بیشتر برای دستگاه‌های مبتنی بر باند ۲.۴ گیگاهرتز اتفاق می‌افتد و در صورت بهره‌گیری از باند ۵ گیگاهرتز معمولا چندان با این مشکل روبرو نمی‌شوید. اما در هر صورت اگر در یک آپارتمان یا مناطق مسکونی با تراکم بالا زندگی می‌کنید، بهتر است با استفاده از اپلیکیشن‌های مخصوصی که برای این موضوع ارائه شده، این مشکل را برطرف کنید.

افزایش برد سیگنال وای‌فای با دستگاه‌های تقویت‌کننده

دستگاه‌های وای‌فای اکستندر (Wi-Fi extenders) که معمولا از آن‌ها به عنوان رنج اکستندر (Range Extender) هم یاد می‌شود، با دریافت اینترنت از مودم و انتشار دوباره‌ی آن به نقاط دورتر، شبکه‌ی وای‌فای را گسترش و تقویت می‌کند. با توجه به نحوه‌ی عملکرد وای‌فای و چگونگی اتصال اکستندرها به روتر اصلی، هر گجتی که به اکستندر وصل می‌شود پهنای باند را کاهش می‌دهد. البته اگر فشار زیادی به اینترنت وارد نمی‌کنید، چنین مشکلی را احساس نخواهید کرد.

خرید مودم

اما به طور کلی بیشتر این دستگاه‌ها علاوه بر کاهش پهنای باند، لگ یا همان تاخیر در شبکه ایجاد می‌کنند و از سوی دیگر اگر از بین مدل‌های ارزان‌قیمت دست به خرید زده باشید، نمی‌توانند از تعداد زیادی دستگاه پشتیبانی کنند. همچنین در صورت استفاده از برخی از این دستگاه‌ها، ممکن است مرتبا با قطعی شبکه وای‌فای روبرو شوید. بنابراین به طور کلی بهتر است به جای خرید این نوع دستگاه‌ها، بودجه‌ی خود را برای خرید مودم بهتر با برد سیگنال وای‌فای وسیع‌تر هزینه کنید.

خرید تقویت‌کننده WiFi از دیجی‌کالا


معرفی پرفروش‌ترین مودم‌های ADSL در دیجی‌کالا

بعد از بررسی مفاهیم و نکات مفید برای خرید مودم ADSL، در ادامه به تعدادی از مودم‌های پرفروش در دیجی‌کالا می‌پردازیم که به شدت محبوب‌ هستند و بنابراین با خیال راحت می‌توانید از بین آن‌ها دست به انتخاب بزنید.

مودم روتر +ADSL2 تی پی-لینک مدل TD-W8961N_V4

این مودم روتر مدت‌هاست که در صدر فهرست پرفروش‌ترین مودم‌های دیجی‌کالا قرار دارد و همین موضوع کیفیت بالای آن را نشان می‌دهد. وزن بدنه‌ی مودم به ۳۵۰ گرم می‌رسد و از طراحی جذابی بهره می‌برد. این مودم از فقط فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و در بدنه‌ی آن ۴ پورت اترنت RJ-45 دیده می‌شود. از نظر آنتن هم باید بگوییم که با خرید این محصول می‌توانید از دو آنتن Omni Directional بهره ببرید که طبق بررسی‌های صورت گرفته از نظر برد سیگنال وای‌فای حرف زیادی برای گفتن دارد.

شاید این مطلب جذاب باشد
هدفون بی سیم را چگونه باید شارژ کنیم؟

خرید مودم روتر +ADSL2 تی پی-لینک مدل TD-W8961N_V4 از دیجی‌کالا

مودم روتر ADSL2 Plus بی‌سیم N300 دی-لینک مدل DSL-2750U

شرکت دی-لینک یکی دیگر از شرکت‌های مشهور در زمینه‌ی تجهیزات شبکه محسوب می‌شود که کاربران ایرانی به خوبی با محصولات این شرکت آشنا هستند. این مودم به دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسبی که دارد، در بازار ایران مورد توجه گسترده‌ای قرار گرفته است. در کنار پشتیبانی از ADSL 2، از استاندارد  +ADSL 2 هم پشتیبانی می‌کند. بدنه‌ی آن ۶۳۰ گرم وزن دارد و بنابراین نسبتا سنگین محسوب می‌شود. در بخش پشتی به غیر از وجود ۴ پورت پورت اترنت RJ-45، باید به وجود یک پورت USB هم اشاره کنیم که برای مثلا ارسال فایل‌های موجود در یک فلش مموری یا اشتراک‌گذاری یک پرینتر به صورت بی‌سیم و دیگر کارهای این‌چنینی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. گفتنی است این مودم فقط از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند.

خرید مودم روتر ADSL2 Plus بی‌سیم N300 دی-لینک مدل DSL-2750U از دیجی‌کالا

مودم روتر ADSL2 Plus بی سیم یوتل مدل A154

یوتل که یک برند ایرانی است، در چند سال گذشته مودم‌های مختلفی را راهی بازار کرده که این مودم‌ها در کل قیمت پایین و کیفیت مناسبی دارند و به همین خاطر در فهرست پرفروش‌ترین مودم‌های دیجی‌کالا دیده می‌شوند. حداکثر سرعت دانلود با این مودم به ۲۴ مگابیت در ثانیه می‌رسد و بنابراین اگر اینترنت شما سرعت بالاتری دارد، بهتر است یک مودم گران‌تر خریداری کنید. در بدنه به غیر از ۴ پورت اترنت، یک آنتن وای‌فای هم دیده می‌شود. روی هم رفته یک مودم استاندارد محسوب می‌شود که برای سرعت زیر ۲۴ مگابیت در ثانیه گزینه‌ی مناسبی است.

خرید مودم روتر ADSL2 Plus بی سیم یوتل مدل A154 از دیجی‌کالا

مودم روتر VDSL/ADSL تی پی-لینک مدل TD-W9960-v1.20

اگر به اینترنت VDSL دسترسی دارید، پس باید از مودم مخصوص این فناوری استفاده کنید تا بتوانید از حداکثر سرعت ممکن بهره‌مند شوید. به زبان ساده VDSL از نظر ساختاری شباهت زیادی به ADSL دارد ولی سرعت بسیار بیشتری را به ارمغان می‌آورد. این مودم دارای دو آنتن وای‌فای است و محدوده‌ی وسیعی را پوشش می‌دهد. با بهره‌گیری از این مودم و در صورت پشتیبانی اینترنت شما، با حداکثر سرعت ۱۰۰ مگابیت در ثانیه روبرو می‌شوید. مانند بیشتر مودم‌ها، در بدنه‌ی آن ۴ پورت لن دیده می‌شود و البته صرفا از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند.

خرید مودم روتر VDSL/ADSL تی پی-لینک مدل TD-W9960-v1.20 از دیجی‌کالا

مودم روتر بی سیم ADSL2 Plus و VDSL2 دی لینک مدل DSL-224 NEW

این هم یکی دیگر از مودم‌های پرفروش سازگار با استاندارد VDSL محسوب می‌شود. در همان نگاه اول طراحی جذاب این مودم توجه را جلب می‌کند و از حداکثر سرعت ۱۰۰ مگابیت در ثانیه پشتیبانی می‌کند. به لطف قرارگیری دو آنتن وای‌فای، از نظر برد سیگنال وای‌فای با مشکل خاصی روبرو نمی‌شوید و در کنار وای‌فای می‌توانید از ۴ پورت اترنت هم بهره ببرید. بنابراین اگر به دنبال خرید مودم VDSL با طراحی جذابی هستید، خرید این مودم را در نظر بگیرید.

شاید این مطلب جذاب باشد
بهترین گوشی های گیمینگ ارزان کدام اند؟

خرید مودم روتر بی سیم ADSL2 Plus و VDSL2 دی لینک مدل DSL-224 NEW از دیجی‌کالا

مودم روتر VDSL/ADSL تی پی-لینک مدل Archer VR300

همین ابتدا باید بگوییم که این مودم نسبت به رقبای معرفی شده به طور قابل توجهی گران‌تر است ولی در عوض حرف بیشتری برای گفتن دارد. این مودم از ADSL و VDSL پشتیبانی می‌کند و در این میان باید بگوییم که با استفاده از آن می‌توانید در کنار فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز از فرکانس ۵ گیگاهرتز هم بهره‌مند شوید. به بدنه‌ی آن ۴ آنتن وای‌فای وصل شده و بنابراین محدوده‌ی بسیار بزرگی را پوشش می‌دهد. بنابراین اگر به دنبال خرید مودم مناسب برای محدوده‌های بزرگ هستید و کیفیت و امکانات مودم هم اهمیت زیادی برای شما دارد، خرید این مدل را توصیه می‌کنیم.

خرید مودم روتر VDSL/ADSL تی پی-لینک مدل Archer VR300 از دیجی‌کالا

مودم روتر ADSL2 Plus بی سیم N300 دی-لینک مدل DSL-124 New

در نهایت باید به این مودم بپردازیم که در همان نگاه اول، بدنه‌ی کوچک و جمع‌و‌جور آن توجه را جلب می‌کند. این مودم توسط شرکت D-Link ساخته شده که نیازی به معرفی ندارد. وزن بدنه آن فقط ۱۴۵ گرم است و صرفا از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. البته به خاطر داشته باشید که این مودم از VDSL پشتیبانی نمی‌کند و صرفا برای ADSL می‌توانید از آن بهره ببرید. روی هم رفته کاربرانی که به دنبال خرید مودم بسیار کوچکی هستند، بهتر است این مدل را هم در بین گزینه‌های مدنظر خود قرار دهند.

خرید مودم روتر ADSL2 Plus بی سیم N300 دی-لینک مدل DSL-124 New از دیجی‌کالا


سخن پایانی

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، با وجود اینکه در ایران بسیاری از کاربران از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند، اما واقعیت این است که اینترنت ADSL بسیار به‌صرفه‌تر محسوب می‌شود. بنابراین اگر حجم بالایی از اینترنت را مصرف می‌کنید، توصیه می‌کنیم از خدمات یکی از شرکت‌های ارائه‌‌دهنده‌ی سرویس‌های ADSL بهره‌مند شوید و با استفاده از مودم مناسب، برای استفاده از اینترنت با تجربه‌ی خوبی روبرو شوید.

به غیر از مدل‌های معرفی شده، خوشبختانه در دیجی‌کالا ده‌ها مودم ADSL با قیمت‌ها و امکانات مختلف به فروش می‌رسد که با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید می‌توانید از بین آن‌ها دست به انتخاب بزنید. برای بررسی و مقایسه‌ی این مودم‌ها می‌توانید از لینک زیر بهره ببرید.

خرید مودم ADSL/VDSL از دیجی‌کالا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا