کالای الکترونیکلپ تاپلوازم جانبی

۲ دلیل برای خریدن کارت گرافیک انویدیا RTX 4080 (و ۳ دلیل برای نخریدن)

انویدیا RTX 4080 یکی از کارت‌ گرافیک‌های جدید انویدیا است که نسبت به مدل ۴۰۹۰ توان سخت‌افزاری کمتری ارائه می‌کند و در نتیجه قیمت پایین‌تری دارد. طبق بررسی‌های صورت گرفته، این قطعه حدود ۵۰ درصد از نسل قبلی خود یعنی ۳۰۸۰ سریع‌تر است. همچنین مانند مدل ۴۰۹۰، از فناوری DLSS 3 پشتیبانی می‌کند که به زبان ساده این فناوری می‌تواند فریم‌ریت بازی‌ها را افزایش دهد.

اما این کارت ارزش پرداخت ۱۲۰۰ دلار دارد؟ واقعیت این است که نمی‌توانیم جذابیت‌های این کارت را کتمان کنیم و از سوی دیگر برخی گیمرها و کاربرانی که به دنبال کارت گرافیک بسیار قدرتمند هستند ولی نمی‌خواهند برای خرید ۴۰۹۰ مبلغ ۱۶۰۰ دلار بپردازند، احتمالا به سمت این کارت گرافیک می‌روند. در هر صورت در ادامه به دو دلیل برای خریدن و سه دلیل برای نخریدن کارت گرافیک انویدیا RTX 4080 می‌پردازیم.

قبل از پرداختن به این موضوع باید خاطرنشان کنیم که خوشبختانه در دیجی‌کالا تعداد زیادی از کارت‌های گرافیک انویدیا به فروش می‌رسند که برای بررسی و مقایسه‌ی آن‌ها می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

خرید کارت گرافیک انویدیا از دیجی‌کالا

دلایل برای خریدن

توان بیشتر

انویدیا RTX 4080

طبیعتا یک کارت گرافیک جدید توان سخت‌افزاری بیشتری نسبت به نسل قبلی ارائه می‌کند. بر اساس بررسی‌های انجام شده، این کارت گرافیک ۲۱ درصد سریع‌تر از انویدیا RTX 3090 Ti و ۵۱ درصد سریع‌تر از مدل ۳۰۸۰ است. با این حال نسبت به مدل ۳۰۸۰ Ti حدود ۳۸ درصد سرعت‌ بیشتری ارائه می‌دهد.

در مقایسه با ۳۰۹۰ Ti برای بازی Total War: Warhammer 3 با افزایش سرعت ۴۹ درصدی روبرو می‌شویم و برای بازی  Forza Horizon 5 هم می‌تواند ۴۰ درصد سرعت بیشتری ارائه کند. همچنین باید به بازی  Microsoft Flight Simulator هم اشاره کنیم که این کارت گرافیک می‌تواند فقط ۸ درصد بهبود به ارمغان بیاورد.

شاید این مطلب جذاب باشد
حل مشکل میکروفن ایفون 7 و ایفون 7 پلاس

اگرچه بین کارت‌های گرافیک سری RTX 30 و نسل قبلی هم شاهد چنین ارتقاهایی بودیم، اما در هر صورت نمی‌توانیم جذابیت این افزایش سرعت را نادیده بگیریم. این افزایش سرعت به‌خصوص برای کاربرانی که به دنبال اجرای بازی‌ها با رفرش ریت و رزولوشن بالا هستند به خوبی احساس می‌شود.

 فناوری DLSS 3

DLSS 3 یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کارت‌های گرافیک سری RTX 40 انویدیا محسوب می‌شود که برای کاربران دارای مانیتورهای مبتنی بر رفرش ریت بالا جذابیت بالایی ارائه می‌کند. خود فناوری DLSS اصلا جدید نیست و سابقه‌ی زیادی دارد. اما DLSS 3 طبیعتا نسبت به دو نسل قبلی حرف بیشتری برای گفتن دارد. این فناوری به زبان ساده، با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند بین فریم‌های موجود بازی‌های مختلف، فریم‌های جدیدی قرار دهد و در نتیجه فریم‌ریت بازی‌ها به طور قابل توجهی بیشتر می‌شود.

بر اساس اعلام انویدیا، کارت گرافیک RTX 4080 در صورت خاموش بودن DLSS 3 و ری تریسینگ، بازی F1 2022 را با سرعت ۶۵ فریم در ثانیه اجرا می‌کند. اما در صورت فعال‌سازی DLSS 3 و ری تریسنیگ، سرعت اجرای بازی به ۱۷۲ فریم در ثانیه می‌رسد. برای کاربرانی هم که نگران تاخیر مربوط به DLSS 3 هستند باید بگوییم که به لطف بهره‌گیری از فناوری انویدیا Reflex، میزان تاخیر با کاهش هم روبرو می‌شود. اگرچه گیمرهای حرفه‌ای احتمالا این قابلیت را فعال نخواهند کرد، اما اکثریت کاربران از ویژگی‌های این فناوری استقبال می‌کنند.

دلایل برای نخریدن

قیمت بالا

این کارت گرافیک با قیمت ۱۲۰۰ دلار راهی بازار می‌شود که البته ۴۰۰ دلار ارزان‌تر از انویدیا RTX 4090 محسوب می‌شود. اما در هر صورت ۱۲۰۰ دلار برای کاربران خارجی هم مبلغ بسیار بالایی محسوب می‌شود چه برسد برای کاربران ایرانی که قیمت ارز روز‌به‌روز افزایش پیدا می‌کند. اگرچه این کارت نسبت به مدل‌های سری RTX 30 توان سخت‌افزاری قابل توجهی را ارائه می‌کند، اما واقعیت این است که بسیاری از کاربران به این توان بیشتر نیازی ندارند. بیشتر گیمرها مشکلی با اجرای بازی‌های مختلف با رزولوشن ۱۴۴۰p ندارند و به دنبال اجرای بازی‌ها با رزولوشن ۴K و ۸K نیستند. بنابراین خرید این کارت گرافیک برای بسیاری از کاربران منطقی نیست.

شاید این مطلب جذاب باشد
چگونه ایرپاد را به گوشی وصل کنیم؟ (همه چیز درباره ایرپاد )

اندازه‌ی بسیار بزرگ

بعد از عرضه‌ی RTX 4090، اندازه‌ی بسیار بزرگ آن با انتقادات زیادی روبرو شد و بنابراین کاربران برای بهره‌گیری از این کارت به کیس بزرگی نیاز دارند. متاسفانه اندازه‌ی RTX 4080 هم مشابه با مدل پرچم‌دار این خانواده است. اگر از جمله کاربرانی هستید که از کیس غول‌پیکر استفاده می‌کنید، پس این کارت گرافیک مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند. اما اگر کیس شما چندان بزرگ نیست، به ناچار برای بهره‌گیری از انویدیا RTX 4080 باید کیس بزرگ‌تری خریداری کنید.

مشکلات احتمالی مربوط به ایجاد حرارت بیش از حد

ذوب شدن کانکتور‌های RTX 4090 طی هفته‌های گذشته سروصدای زیادی راه انداخته است. ظاهرا منشأ این موضوع به آداپتور ۱۲VHPWR برمی‌گردد که انرژی اضافی را از طریق یک کابل به کارت منتقل می‌کند. به گفته‌ی کاربرانی که با این مشکل روبرو شده‌اند، ظاهرا این آداپتور می‌تواند قطعات پلاستیکی کانکتور ۱۶ پین را ذوب کند. در حال حاضر هنوز این مشکل برطرف نشده است.

اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا RTX 4080 هم با چنین مشکلی روبرو می‌شود یا نه؛ اما در هر صورت احتمال بروز آن وجود دارد. به همین خاطر برخی کارشناسان توصیه کرده‌اند که بهتر است کاربران بعد از حل کامل این مشکل، از بین کارت‌های گرافیک سری RTX 40 دست به انتخاب بزنند. زیرا مطمئنا هیچ کاربری دوست ندارد ۱۲۰۰ دلار را بخرد که قطعات آن بعد از مدتی استفاده ذوب می‌شوند.

سخن آخر

به طور کلی کارت‌های گرافیک جدید انویدیا که مبتنی بر معماری Lovelace هستند، نسبت به نسل قبلی ارتقای هیجان‌انگیزی محسوب می‌شوند. بنابراین اگر توان پرداخت قیمت این کارت‌ها را دارید، به احتمال زیاد از این خرید پشیمان نخواهید شد. اما در نهایت کارت‌های سری RTX 30 هم برای اجرای بازی‌های مختلف عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند و تا چندین سال می‌توانند این جذابیت را حفظ کنند. بنابراین برای بسیاری از کاربران خرید کارت‌های سری RTX 30 منطقی‌تر خواهد بود.

شاید این مطلب جذاب باشد
 چگونه برنامه Find My را در تلفن همراهمان فعال کنیم؟

منبع: Tom’s Guide

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا