لپ تاپلوازم جانبیهوا فضا و نجوم

عملیات بازگردانی نمونه از مریخ را در این ویدیوی هیجان‌انگیز ببینید

ناسا یک انیمیشن سینمایی منتشر کرده است که برخی از لحظات کلیدی مأموریت «بازگردانی نمونه مریخی» (MSR) را نشان می‌دهد.

این مأموریت پیچیده و بدون سرنشین شامل فضاپیماهای متعددی است که در سال ۲۰۳۳ پرتاب خواهند شد. MSR در حقیقت با مأموریت فعلی مریخ‌نورد «پشتکار» (Perseverance) مرتبط است که ‌هم‌اکنون در حال کاوش در سطح مریخ و جمع‌آوری نمونه‌های سنگ و خاک برای انتقال به زمین است.

پشتکار که پیشرفته‌ترین مریخ‌نورد ناسا تا به امروز محسوب می‌شود، فوریه‌ی ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹) روی سیاره‌ی سرخ فرود آمد. نمونه‌هایی که این کاوشگر جمع‌آوری می‌کند در مأموریت MSR به زمین آورده می‌شوند تا در آزمایشگاه‌های پیشرفته تجزیه‌وتحلیل شوند.

دانشمندان بر این باورند که مطالعه‌ی دقیق این مواد به آن‌ها کمک می‌کند تا وجود حیات میکروبی در گذشته‌های دور مریخ را بهتر بررسی کنند. اگر چنین باشد، این تحقیقات می‌تواند سرنخ‌هایی در مورد روند توسعه‌ی حیات در سیاره‌ی زمین هم ارائه دهد.

به گفته‌ی ناسا مأموریت بازگردانی نمونه از مریخ که با همکاری آژانس فضایی اروپا توسعه می‌یابد، با توجه به نیاز برای رساندن ایمن نمونه‌ها به زمین، یکی از جاه‌طلبانه‌ترین کارزارهای علمی است که تا کنون در فضا انجام شده است.»

آوردن نمونه‌های مریخ برای مطالعه در آزمایشگاه‌های زمینی، طی چندین مرحله با فضاپیماهای متعدد و به شیوه‌ای هماهنگ انجام می‌شود. ویدیوی کوتاه منتشر شده توسط ناسا لحظات کلیدی کمپین بازگشت نمونه مریخ را نشان می‌دهد که از فرود روی مریخ و محکم کردن لوله‌های نمونه در محفظه تا پرتاب آن‌ها از سطح و بازگرداندن به زمین را شامل می‌شود.

در حال حاضر مهندسان «آزمایشگاه پیشرانش جت» (JPL) ناسا که بر مأموریت‌های مریخ نظارت دارد، بر جنبه‌های مختلف مأموریت MSR تمرکز دارند. از جمله توسعه‌ی سیستمی که موشک حامل نمونه را پیش از مشتعل شدن موتورهای آن، در جو مریخ پرتاب می‌کند تا آن را به ماهواره‌ای که در مدار مریخ منتظر است، برساند.

شاید این مطلب جذاب باشد
آمریکا قوانین فروش تراشه به چین را محدود‌تر کرد

در حالی که تیم JPL به فعالیت‌های خود روی زمین ادامه می‌دهد، مریخ‌نورد پشتکار هم در مریخ مشغول گشت‌وگذار است و نمونه‌های بیشتری را از نقاط مختلف سیاره‌ی سرخ جمع‌آوری می‌کند.

عکس و ویدیو: انیمیشن مأموریت بازگردانی نمونه از مریخ
Credit: NASA/ESA/JPL-Caltech/GSFC/MSFC

منبع: Digital Trends

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا