لپ تاپلوازم جانبیموبایل و گجت

کوالکام شاید در کنار اسنپدراگون ۸ نسل ۲ از یک تراشه قدرتمندتر هم رونمایی کند

ظاهرا کوالکام قصد دارد امسال در کنار تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ از یک مدل اورکلاک شده‌ی آن هم برای رقابت با A16 اپل رونمایی کند.

جدیدترین پردازنده‌ی حال حاضر کوالکام، اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ است؛ تراشه‌ای بسیار قدرتمند که اگر تراشه‌های اپل را به حساب نیاوریم، در مقایسه با سایر پردازنده‌های موبایل موجود در بازار بهترین عملکرد را دارد. این تراشه توسط TSMC ساخته شده و خیلی درگیر مشکلاتی نظیر داغی بیش از حد نیست که مدل استاندارد با آن دست و پنجه نرم می‌کند. البته کوالکام نقص اسنپدراگون ۸ نسل ۱ را به گردن سامسونگ انداخته که عملکرد خوب TSMC در ساخت مدل پلاس تا حدودی این موضوع را تأیید کرد.

اما خبرها حاکی از آن است که اسنپدراگون ۸ نسل ۲ که آن هم توسط TSMC ساخته خواهد شد مصرف انرژی کمتری خواهد داشت. اینطور که گفته می‌شود، ظاهرا تمرکز کوالکام در این نسل بیشتر روی کاهش مصرف انرژی معطوف شده تا بدین ترتیب تراشه‌ی مورد انتظار این شرکت بتواند پایداری بهتری از خود به نمایش بگذارد.

اما این تمام ماجرا نیست. شایعه شده که کوالکام در کنار اسنپدراگون ۸ نسل ۲ از یک تراشه‌ی دیگر که فرکانسی بالاتر از آن خواهد داشت هم رونمایی خواهد کرد. به عبارتی دیگر، گویا امسال اسنپدراگون ۸ نسل ۲ و مدل پلاس آن با فرکانس پردازشی بیشتر در کنار یکدیگر رونمایی خواهند شد. البته این خبر فعلا در حد یک شایعه است و نمی‌توانیم به صورت قطعی صحت آن را تأیید کنیم.

Digital Chat Station که یکی از افشاگران معروف حوزه‌ی فناوری به حساب می‌آید در این رابطه گفته که فرکانس هسته‌ی اصلی این پردازنده که نام آن هم هنوز اعلام نشده، ۳٫۴-۳٫۵ گیگاهرتز خواهد بود. برای مقایسه باید بگوییم فرکانس هسته‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸ نسل ۱ روی ۳٫۱۹ گیگاهرتز تنظیم شده است. فرکانس تراشه‌ی A16 اپل هم که طبق ادعای این شرکت ۴۰٪ قدرتمندتر از رقبا است، روی ۳٫۴۶ گیگاهرتز قرار دارد.

شاید این مطلب جذاب باشد
مشخصات بهترین لپ تاپ مناسب حسابداری و کارهای اداری – معرفی ٧ مدل برتر

طبق گفته‌های افشاگر یادشده، تراشه‌ی گرافیکی جدید کوالکام که از آن با نام آدرنو ۷۴۰ یاد می‌شود، قدرت بیشتری از گرافیک تراشه‌های سری A اپل خواهد داشت اما مشخص نیست منظور از این تراشه آیا A16 است یا یک مدل دیگر. البته کوالکام با اسنپدراگون ۸ نسل ۱ هم توانسته بود از لحاظ گرافیکی بهتر از تراشه‌ی A15 ظاهر شود اما داغ شدن بیش از حد باعث شد نتواند عملکرد پایداری داشته باشد و در همان چند دقیقه‌ی ابتدایی افت شدیدی پیدا کند.

ظاهر قضیه نشان می‌دهد کوالکام فقط با هدف رقابت با اپل قصد دارد از مدل قدرتمندتر اسنپدراگون ۸ نسل ۲ رونمایی کند. از طرفی سامسونگ فعلا تمایلی به تولید تراشه‌های اگزینوس برای محصولات نسل بعد خود نشان نداده که این می‌تواند بهترین فرصت برای کوالکام باشد تا با کمک TSMC فاصله‌ی خود را با رقیب کره‌ای‌اش بیشتر کند.

البته نباید در این بین مدیاتک را هم فراموش کرد که این روزها تراشه‌هایی می‌سازد که از لحاظ پایداری عملکرد و مصرف انرژی وضعیت بسیار خوبی دارند. طبق گفته‌های Digital Chat Station، تراشه‌ی بعدی مدیاتک هم از لحاظ توان پردازشی وضعیت بسیار بهتری از نسل کنونی یعنی دایمنسیتی ۹۰۰۰ خواهد داشت.

همانطور که گفته شده، باید این خبر را فعلا در حد یک شایعه در نظر بگیریم. چون افزایش فرکانس هسته‌ها به ۳٫۴ یا ۳٫۵ گیگاهرتز باز هم می‌تواند باعث داغی بیش از حد شود. البته کوالکام تصمیم گرفته چینش هسته‌ها را در نسل بعدی از ۱ + ۳ + ۴ به ۱ + ۲ + ۲ + ۳ تغییر دهد. با این کار از لحاظ تئوری توان پردازشی بالاتر می‌رود چرا که تعداد هسته‌های ضعیف‌تر از ۴ به ۳ می‌رسد اما نمی‌دانیم در پایداری عملکرد چه تأثیری می‌گذارد.

شاید این مطلب جذاب باشد
راهنمای انتخاب لنز موبایل ؛ عکسهای جذاب تری بگیرید!

منبع: PhoneArena

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا