لوازم جانبی

کاستوم رام شیائومی چیست و چگونه آن را انجام دهم؟

نسخه‌های مختلفی از رام به منظور استفاده بهتر از گوشی‌های اندرویدی چون گوشی‌های برند شیائومی عرضه شده‌اند. این رام‌ها یا سیستم عامل‌ها می‌توانند رسمی یا کاستوم باشند. رام‌های رسمی توسط خود کمپانی شیائومی معرفی می‌شوند؛ ولی، رام‌های غیر رسمی یا سفارشی توسط برنامه‌نویسان و توسعه دهندگان ساخته و عرضه خواهند شد. خبر خوش این است که کاربران می‌توانند بسته به سلیقه و نیاز خود نسخۀ رام رسمی را که به صورت پیش فرض روی گوشی نصب شده به نسخه‌های دیگر تغییر دهند.

رام‌های کاستوم در مقایسه با رام‌های رسمی قابلیت‌های بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌دهند و از این رو استفاده از آن‌ها بسیار جذاب‌تر است. در این مقاله بعد از آشنایی بیشتر با کاستوم رام‌های شیائومی، روش نصب آن‌ها را هم آموزش خواهیم داد.

کاستوم رامی شیائومی چیست و چگونه آن را انجام دهم؟

کاستوم رام شیائومی چیست؟

رام‌های گوشی شیائومی را می‌توان در دو دستۀ اصلی رام رسمی یا رام کاستوم تقسیم‌بندی کرد. رام‌های رسمی توسط شرکت شیائومی ساخته می‌شوند و یک نسخه از آن‌ها به صورت پیش فرض روی گوشی نصب خواهد شد. در مقابل رام‌های کاستوم یا سفارشی توسط برنامه‌نویسان و توسعه دهندگان به وجود می‌آیند.

رام‌های سفارشی قابلیت‌ها و امکان سفارشی سازی بسیار بیشتری در مقایسه با رام‌های رسمی در اختیار کاربران قرار می‌دهند و به همین دلیل بسیاری از کاربران برای نصب آن‌ها روی گوشی خود اشتیاق دارند.

برای مثال، برخلاف رام‌های رسمی که از زبان‌های محدودی پشتیبانی می‌کنند، رام‌های سفارشی قابلیت استفاده از زبان‌ کشورهای مختلف را دارند. نصب این رام‌های کاستوم تنها به روش ریکاوری امکان پذیر است و باید قبل از آن حتما گوشی آنلاک بوت لودر شده باشد. در مقالۀ «آموزش گام به گام آنلاک بوت لودر گوشی شیائومی» در مورد اینکه بوت لودر گوشی چیست و چگونه می‌توان آن را آنلاک کرد، به تفصیل صحبت کرده‌ایم.

نصب کاستوم رام شیائومی با ریکاوری

پیش نیازهای نصب انواع کاستوم رام

در طی چند سال اخیر، کاستوم رام‌های بسیار متنوعی برای گوشی‌های MIUI عرضه شده‌اند که از جمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به Epic ROM،Xiaomi EU،MultiROM اشاره کرد. همچنین برای گوشی‌های شیائومی Mi MIX هم شاهد معرفی رام‌های مختلفی بر پایه  AOSP و یا CM بوده‌ایم.

آموزش‌های نوشته شده در این مقاله تنها برای گوشی‌های شیائومی Mi MIX قادر به اجرا هستند. به علاوه برای موفقیت آمیز بودن این عملیات باید پیش‌نیازهای زیر قبل از شروع به کار در نظر گرفته شوند:

  • تنها در صورتی ریکاوری رام گوشی خود را انجام دهید که مهارت کار با موبایل و کامپیوتر را دارید، چرا که این عملیات تخصصی است و کوچکترین اشتباهی می‌تواند مشکلات زیادی به وجود آورد.
  • باید قبل از شروع به کار گوشی مورد نظر آنلاک بوت لودر شده باشد. در صورتی که برای آنلاک بوت لودر گوشی خود با خطای زمانی روبرو شدید، می‌توانید با خواندن مقالۀ «ترفندی برای حل مشکل ارور زمانی در آنلاک بوت لودر شیائومی» این مشکل را حل کنید.
  • قابلیت اشکال زدایی یو اس بی باید در تنظیمات گوشی فعال شده باشد. ( به چگونگی فعال سازی USB Debugging در مقالۀ آموزش گام به گام آنلاک بوت لودر گوشی شیائومی به صورت مفصل پرداخته‌ایم. )
  • بهتر است که باتری گوشی حداقل 50 تا 70 درصد شارژ داشته باشد؛ در غیر این صورت آن را به شارژر متصل کرده و پس از تکمیل ظرفیت اقدام کنید.
  • در این روش‌ها اطلاعات گوشی به طور کامل حذف می‌شود، پس حتما قبل از شروع از اطلاعات خود بکاپ بگیرید.
شاید این مطلب جذاب باشد
دلیل باز نکردن فیلم در گالری iPhone و نحوه رفع آن را بررسی کنید

آموزش گام به گام نصب کاستوم رام AOSP/CM/LOS بر پایه اندروید 7.x.x

قبل از نصب کاستوم رام حتما یک نکتۀ مهم را در نظر بگیرید و آن هم اینکه از نصب هر رامی روی گوشی خود جدا خودداری کنید و تنها رام‌های مورد نظر خود را از سایت‌های رسمی و معتبر دانلود کنید.

مرحله اول: دانلود رام مخصوص گوشی

رام مورد نظر خود را از سایت معتبری دانلود کنید. در سایت‌های معتبر حتما در مورد مراحل نصب رام آموزش‌های داده شده که بهتر است به آن‌ها هم نگاهی داشته باشید. چرا که ممکن است به نکات مهمی برای نصب اشاره شده باشد. همچنین احتمال دارد، روش نصب رام موردنظر با روش‌های معمول متفاوت باشد که عمل کردن مطابق با دستورالعمل ذکر شده در سایت اصلی به روش‌های زیر ارجحیت دارد.

مرحله دوم: دانلود گوگل اپ

GAPPS (Google Apps) را از این لینک دانلود کنید. دقت داشته باشید که در این سایت چون گوشی شما Mi MIX و دارای 64 بیت است، باید گزینۀ ARM64 را انتخاب کنید.

همچنین نسخه اندروید را مناسب با گوشی و براساس این آموزش اندروید 7.1 نوقا انتخاب کنید.

دانلود گوگل اپ

مرحله سوم: نصب برنامه ریکاوری TWRP

دلیل معرفی و استفاده از ریکاوری TWRP در این مقاله کارایی بالای این برنامه است. این نرم افزار با بسیاری از رام‌های رسمی و سفارشی سازگار بوده و علاوه بر ریکاوری کردن گوشی قابلیت‌های دیگری چون: بکاپ گیری کامل، حل مشکلات سیستمی و حتی برطرف کردن بعضی از بریک‌ها را دارد.

برای نصب TWRP باید در کنار گوشی شیائومی MI MIX خود از یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ‌ هم استفاده کنید. مراحل نصب این برنامه را مطابق با آن چه در زیر نوشته شده، پیش ببرید:

  • از لینک (unlock bootloader and twrp by MrRaines) فایل موردنظر را دانلود کنید؛
  • فایل دانلود شده را از حالت فشرده خارج کنید؛
  • گوشی خود را که قبلا آنلاک بوت لودر کرده‌اید، پس از خاموش کردن با فشردن و نگه داشتن همزمان دکمۀ پاور و کم کردن ولوم به حالت فست بوت ببرید؛
  • حال با کمک یک کابل USB گوشی خود را به سیستم متصل کنید.
  • در سیستم خود و در داخل فایلی که اکسترکت کرده‌اید، پنجره فرمان cmd را فراخوانی کنید. برای این کار باید همراه با راست کلیک کردن، کلید شیفت را نگه دارید.
شاید این مطلب جذاب باشد
راهنمای قدم به قدم برای اورکلاک CPU کامپیوتر

باز کردن پنجره فرمان

  • پنجرۀ با پشت زمینۀ سیاه روبروی شما باز خواهد شد که باید در آن جملۀ زیر را با دقت تایپ کرده و سپس اینتر را بزنید.

fastboot flash recovery twrpmrraines.img

دقت داشته باشید که عبارت twrpmrraines باید با نام فایلی که دانلود کردید، یکسان باشد. اگر فایل شما با نام دیگری روی سیستم وجود دارد، باید دقیقا همان نام را در این قسمت کپی کنید.

  • مجددا کد (fastboot boot twrp.img) را هم در پنجره تایپ کنید و اینتر را بزنید. سپس چند لحظه منتظر بمانید تا ریکاوری به طور کامل روی گوشی نصب شود.

 

مرحله چهارم: انتقال فایل‌ها و بکاپ گیری

  • به منظور نصب اصولی‌تر رام بهتر است که فایل رام دانلود شده را روی کارت حافظه گوشی خود منتقل کنید و حافظه داخلی گوشی را در حین انجام کار فرمت کنید. اگر گوشی موبایل شما پورت SD و کارت حافظه ندارد، فایل رام را روی یک فلش مموری انتقال دهید و آن را با کابل OTG به گوشی خود متصل کنید.
  • از تمامی اطلاعات ذخیره شده روی گوشی خود اعم از عکس‌ها، فیلم‌ها، مخاطبین و غیره بک آپ گیری کنید.
  • توسط گزینۀ Backup موجود روی برنامه ریکاوری TWRP هم بک آپ از اطلاعات خود بگیرید. (یک نسخه EFS هم تهیه کنید.)
  • تمامی بک آپ‌ها را به سیستم خود منتقل کنید.

بکاپ گیری با استفاده از ریکاوری

مرحلۀ پنجم: انجام ریکاوری

  • در برنامه ریکاوری TWRP روی گزینۀ Wipe کلیک کنید و وارد قسمت Advanced wipe شده و تمامی گزینه‌های Wipe, Dalvik, Cache , System و Data را فعال کنید تا اطلاعات آن‌ها حذف شود. دقت داشته باشید که نباید اطلاعات USERDATA را از روی گوشی خود حذف کنید. برای پاکسازی کامل حافظه داخلی باید تیک مربوط به Internal Storage را هم روشن نمایید.
  • حال برای اجرایی شدن این مراحل باید نوار پایین Swipe to Wipe را در جهت نمایش داده شده بکشید.
  • مجددا در برنامه ریکاوری وارد گزینۀ Install شوید و فایل رام را بارگذاری کنید.
شاید این مطلب جذاب باشد
چگونه لپ تاپ را به تلویزیون متصل کنیم؟

نصب رام کاستوم با استفاده از برنامه ریکاوری

  • پس از اینکه نصب به طور کامل انجام شد، گوشی خود را روشن کنید. دقت داشته باشید که روشن شدن گوشی ممکن است حتی تا 15 دقیقه هم به طول بیانجامد که جای نگرانی نیست.

مرحله پنجم: تنظیمات گوشی

  • پس از اینکه گوشی شما روشن شد، باید به اکانت گوگل خود متصل شده و تمامی برنامه‌های موردنیازتان را از گوگل اپ دانلود کنید.
  • حتی در این مرحله امکان بازنشانی بکاپ برنامه‌های قبلی هم از طریق گوگل نیز وجود دارد، که به صورت خودکار پیام آن نمایش داده می‌شود و در صورتی که نیاز داشته باشید می‌توانید آن را فعال نمایید.

آموزش گام به گام نصب کاستوم رام MIUI

به منظور نصب رام‌های سفارشی MIUI مانند EPIC ROM باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  • رام موردنظر خود را دانلود کنید. اگر سایتی که قصد دانلود رام از آن را دارید، در مورد مراحل نصب به نکات یا روش‌های اشاره کرده است، حتما آن‌ها را به طور کامل مطالعه کنید و در صورتی که با روش گفته شده در این سایت مغایرت دارد، حتما روش اصلی سایت را ملاک قرار دهید.
  • از تمامی اطلاعات موجود روی گوشی خود چندین نسخه بکاپ حتی در فرمت EFS با کمک برنامه ریکاوری بگیرید و آن‌ها را در سیستم خود کپی کنید. چرا که در حین انجام عملیات تمامی اطلاعات ذخیره شده حذف خواهند شد.
  • با نگه داشتن همزمان دکمۀ خاموش و دکمۀ افزایش ولوم گوشی موبایل خود را وارد حالت ریکاوری کنید.
  • اطلاعات Dalvik, Cache, Data, System را مطابق با آنچه در پاراگراف‌های قبلی آموزش دادیم، حذف کنید؛ اما، اطلاعات USERDATA را حفظ کنید.
  • فایل رام دانلود شده را که در حالت زیپ است، نصب کنید. دقت داشته باشید که برخلاف نصب رام‌های AOSP/CM/LOS نیازی به نصب گوگل اپ یا روت دستگاه نیست. چرا که این مراحل در رام‌های EU/EPIC/MultiROM به صورت خودکار انجام می‌شوند.
شاید این مطلب جذاب باشد
چگونه می توان از خراش پشت گوشی خلاص شد؟

آموزش گام به گام نصب کاستوم رام MIUI

در صورتی که در نصب فایل زیپ با خطای شمارۀ 7 روبرو شدید، باید برای نصب رام مجددا اقدام کنید. احتمالا در مرحلۀ بعدی خطا برطرف خواهد شد؛ اما، در صورت تکرار خطا باید وارد برنامه ریکاوری شده و بعد از انتخاب گزینۀ mount در منو، گزینۀ system-read only را خاموش کنید و سپس برای نصب مجدد رام اقدام کنید.

 

  • پس از نصب رام، گوشی را روشن کنید. معمولا در این حالت روشن شدن کامل گوشی حدود 10 دقیقه زمان می‌برد.
  • پس از لود شدن کامل رام جدید، باید به حساب کاربری گوگل و اکانت Mi متصل شوید. همچنین تنظیمات مربوط به فعالسازی Mi Cloud را هم تکمیل کنید.

نکتۀ مهم: در صورت نصب EPIC ROM، در هنگام روشن شدن گوشی به دلیل روت شدن با bootloop روبرو خواهید شد که باید بدون انجام هیچ کاری 10 تا 15 دقیقه دیگر منتظر بمانید تا عملیات با موفقیت به اتمام برسد.

 

در آخر اگر از نصب کاستوم رام گوشی خود پشیمان شدید و تصمیم داشتید که یکی از نسخه‌های رام رسمی شیائومی را روی گوشی خود نصب کنید، به مقالۀ «آموزش گام به گام فلش رام رسمی شیائومی از طریق فست بوتآآم» مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا