لوازم جانبی

پاور بانک خورشیدی چیست و چه کاربردی دارد؟

گاهی اوقات به جز باتری گوشی، باتری پاور بانک هم مقابل خواسته های ما کم می آورد و اینجاست که فکر میکنیم، ضعف باتری دستگاه های الکترونیکی همچنان یک ایراد بزرگ است. اما پیشرفت تکنولوژی در مسیری است که احتمالا تا سال های آینده، چنین مشکلاتی برای همیشه حل خواهند شد. اکنون چیزی که می تواند یک راه حل موقتی برای ضعف باتری ها باشد، بهره وری از پاور بانک های خورشیدی است. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل به بررسی پاور بانک خورشیدی، کاربرد های آن و مزیت هایش نسبت به پاور بانک معمولی بپردازیم.

پاور بانک خورشیدی برای گوشی

پاور بانک خورشیدی چگونه کار می کند؟

باتری پاور بانک های خورشیدی توسط نور خورشید یا لامپ شارژ می شود. همه ی پاور بانک های سولار به یک پنل خورشیدی مجهز هستند. فرآیند شارژ شدن باتری پاور بانک سولار به وسیله پنل سلول خورشیدی و مدارهای الکتریکی تکمیل می شود. چیپ های کنترل گر و مدار های الکترونیکی در پاور بانک خورشیدی، وظیفه کنترل جریان برق سلول خورشیدی را به عهده دارند. سلول های خورشیدی جریانی که به کمک نور خورشید ساخته اند را توسط مدارهای الکتریکی به باتری می رسانند و به این شکل باتری پاور بانک شارژ می شود. باتری پاور بانک خورشیدی مدل های متفاوتی دارد که در ادامه به بررسی انواع آن ها خواهیم پرداخت.

انواع باتری پاور بانک خورشیدی معمولا به دو دسته اصلی تقسیم می شوند. دسته اول باتری های لیتیوم یون هستند که معمولا در گوشی های قدیمی تر و حتی گوشی و تبلت های جدید هنوز استفاده می شوند. دسته دوم نیز باتری های لیتیوم پلمیر هستند که بعد از باتری های لیتیوم یون ساخته و عرضه شده اند. باتری های لیتیوم پلیمر نسبت به باتری های لیتیوم یون، وزن و حجم کمتری دارند و استفاده از آن ها در گوشی و پاور بانک یک مزیت محسوب می شود. البته در برخی از پاور بانک های خورشیدی از باتری های قلمی نیز استفاده می شود.

شاید این مطلب جذاب باشد
ماوس سیمی در مقابل ماوس بی‌سیم؛ کدام برای گیمینگ بهتر است؟

 

استفاده از پاور بانک خورشیدی برای شارژ کردن گوشی آیفون

معایب پاور بانک خورشیدی چیست؟

تصور برخی از افراد این است که پاور بانک خورشیدی تنها با نور خورشید یا نور لامپ شارژ می شود. به همین دلیل نحوه شارژ شدن پاور بانک خورشیدی را یکی از معایب آن می دانند. این طرز فکر اشتباه است زیرا بیشتر پاور بانک های خورشیدی، امکان شارژ شدن با برق شهری رو هم فراهم کرده اند.

  • عدم استفاده از پاور بانک خورشیدی در روزهای ابری را نمی توان یک نقطه ضعف دانست. در مواقع این چنینی که امکان دسترسی به نور خورشید فراهم نیست، می توانید از جریان برق شهری برای شارژ کردن پاور بانک استفاده کنید.
  • هزینه پاور بانک خورشیدی نسبتا بالا است و همین موضوع می تواند یکی از معایب آن باشد.
  • اکثر مواقع برای شارژ کردن یا استفاده از شارژر خورشیدی به فضای باز نیاز دارید.
  • قیمت پنل هایی که به برق شهری وصل می شوند، نسبتا بالاتر است.
  • در فصل سرما، کاربرد شارژر خورشیدی تقریبا نصف می شود زیرا نمی توان همیشه از نور خورشید برای شارژ کردن آن استفاده کرد. (همانطور که اشاره کردیم بیشتر پاور بانک های خورشیدی امکان شارژ شدن توسط برق شهری را هم دارند اما اصلی ترین کاربران این محصول، کسانی هستند که زمان زیادی را در طبیعت می گذرانند و نمی توانند همیشه به برق شهری دسترسی داشته باشند. به همین دلیل فراهم نبودن امکان شارژ کردن پاور بانک در روزهای ابری برای این دسته از افراد، یک نقطه ضعف محسوب می شود.)

در نهایت سعی کنید تا جای امکان یک شارژر خورشیدی تهیه کنید که امکان شارژ کردن آن با برق نیز وجود داشته باشد زیرا در نبود نور خورشید، می توان از نور لامپ هم برای شارژ کردن باتری شارژر خورشیدی استفاده کرد. البته شارژ کردن پاور بانک خورشیدی با لامپ، مدت زمان خیلی بیشتری طول خواهد کشید.

شاید این مطلب جذاب باشد
۱۰ لوازم جانبی موبایل محبوب در دیجی کالا (۲۴ آبان ۱۴۰۱)

پنل پاور بانک خورشیدی

تفاوت قیمت پاور بانک خورشیدی و پاور بانک معمولی چقدر است؟

قیمت پاور بانک های خورشیدی نیز همانند پاور بانک های معمولی به موارد متفاوتی بستگی دارد. به طور مثال تعداد پورت های پاور بانک خورشیدی یکی از مواردی است که تاثیر مستقیم روی قیمت آن دارد. اکثر شارژ های سولار دارای دو پورت هستند که یکی از آن ها 1 آمپری و دیگری 2.1 آمپری است. معمولا از پورت 2.1 برای تبلت ها و گوشی هایی که ولتاژ ورودی آن ها زیاد است استفاده میشود. پاور بانک هایی که تنها 1 پورت 1 آمپری داشته باشند قیمت کمتری دارند و در حقیقت کاربردشان هم کمتر است! به همین دلیل پیشنهاد می شود حتما زمان خرید شارژر خورشیدی تعداد پورت ها را مد نظر قرار دهید.

برخی از شارژر های سولار از فناوری Power IQ هم استفاده می کنند که این مورد نیز روی قیمت شارژر خورشیدی تاثیر دارد. در کل با توجه به ظرفیت شارژر خورشیدی و ویژگی های دیگر می توان اینطور برداشت کرد که قیمت شارژر خورشیدی تفاوت خیلی زیادی با پاور بانک های معمولی ندارد. به طور مثال اکثر قصد خرید پاور بانک ارزان و خوب تا 100 هزار تومان داشته باشید می توانید پاور بانک شیائومی 5000 را خریداری کنید که شدت جریان خروجی آن نیز 2.1 آمپر است و برای تمام گوشی های هوشمند و تبلت ها کاربرد دارد. در صورتی که با همین هزینه می توانید یک پاور بانک خورشیدی 5000 تهیه کنید که قابلیت ضد ضربه بودن را نیز دارد.

شارژ کردن گوشی سامسونگ با پاور بانک خورشیدی

بهترین برند پاور بانک خورشیدی چیست؟

همیشه در مورد انواع لوازم جانبی موبایل، توضیح داده ایم که نمی توان بهترین برند را انتخاب کرد زیرا “بهترین” از نظر هر کس یک معنی خاص دارد. در مورد شارژر سولار هم گزینه های بسیاری وجود دارد که یک شارژر را به بهترین تبدیل می کند. به طور مثال قابلیت ضد آب بودن پاور بانک خورشیدی و ضد ضربه بودن یکی از مواردی است که اهمیت زیادی دارد. زیرا این دسته از پاور بانک ها بیشتر مورد استفاده کسانی قرار می گیرد که در فضای باز هستند و احتمال ضربه خوردن یا خیس شدن پاور بانک وجود دارد. اما ممکن است با توجه به نوع استفاده هر فرد موارد مهم و قابل توجه متغیر باشد. به همین دلیل همیشه توصیه می شود به جای اینکه دنبال بهترین برند باشید، دنبال بهترین ویژگی ها باشید. به هر حال در این قسمت ما سه تا از بهترین شارژر های خورشیدی را معرفی می کنیم که رضایت بیشتر کاربران را جلب کرده اند.

شاید این مطلب جذاب باشد
چه چیزی باعث می شود تلفن شما از برنامه Android خارج شود؟ دستگاه خود را از خراب کردن متوقف کنید!

1-پاور بانک خورشیدی BEARTWO ظرفیت 10000 میلی آمپر

اگر به دنبال پاور بانک خورشیدی با وزن کم هستید پاور بانک BEARTWO بهترین انتخاب برای شماست. ظرفیت اسمی این پاور بانک 10000 میلی آمپر است و مدت زمانی که باید برای شارژ کردن آن زمان بگذارید، 4 الی 5 ساعت می باشد. این پاور بانک ضد آب است و برای استفاده در فضاهای باز بسیار مناسب می باشد. همچنین از تکنلوژی هوشمند IC پشتیبانی می کند. بهترین ویژگی این پاور بانک را می توان پورت های دوگانه USB دانست که توان 2.1A و 5V دارند.

2-پاور بانک خورشیدی Hiluckey ظرفیت 24000 میلی آمپر

پاور بانک خورشیدی Hiluckey با ظرفیت بسیار خوب و نسبتا بالا 24000 میلی آمپر عرضه شده است. این پاور بانک ضد آب است و تمام نگرانی ها در مورد باران های ناگهانی را از بین می برد. مقاومت در برابر اتصال های کوتاه و اختلال های الکتریکی یکی دیگر از ویژگی های مثبت این پاور بانک است. جالب است بدانید از آنجایی که فعالیت های کمپانی Hiluckey در زمینه تولید چراغ قوه های خورشیدی و پمپ های خورشیدی ادامه دارد، این پاور بانک هم به 9 چراغ مجهز است که در دو حالت ثابت و چشمک زن مورد استفاده هستند. اگر به دنبال بهترین پاور بانک خورشیدی برای ایپد هستید، خرید شارژر Hiluckey را به شما توصیه می کنیم.

3-پاور بانک خورشیدی OUTXE ظرفیت 20000 میلی آمپر

ظرفیت 20000 میلی آمپری این پاور بانک خورشیدی به شما اجازه می دهد تا به جز گوشی و گجت، تبلت و لپ تاپ خودتان را هم با آن شارژ کنید. شارژر خورشیدی OUTXE دارای خروجی های چندگانه است که امکان بهره وری از آن برای انواع دیوایس های الکترونیکی را فراهم می کند. به کار بردن پنل های خورشیدی SunPower در این پاور بانک، منجر به افزایش سرعت شارژ پاور بانک و همچنین افزایش بازدهی آن شده است. پاور بانک ضد ضربه خورشیدی OUTXE کاملا برای استفاده در کوهنوردی و طبیعت گردی مناسب است.

شاید این مطلب جذاب باشد
باتری گوشی چند ساعت دوام می آورد؟

جمع بندی کلی:

در این مقاله به بررسی پاور بانک خورشیدی و بهترین مدل های آن پرداختیم. به عنوان آخرین نکته این موضوع را در نظر داشته باشید که آیا تصمیم درستی گرفته اید یانه. اگر همچنان مردد هستید که کدام پاور بانک را بخرید، این مقاله می تواند به شما کمک کند: چه پاور بانکی بخریم.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا