لوازم جانبی

مشکل خالی شدن باتری گوشی بدون استفاده و بررسی راه حل

یکی از اتفاقات آزاردهنده ای که ممکن است برای گوشی های هوشمند رخ دهد، خالی شدن باتری گوشی بدون استفاده کردن است. معمولا با این مشکل زمانی رو به رو می شوید که شاهد خالی شدن باتری از شب تا صب بدون هیچ استفاده ای هستید. همچنین ممکن است در طول روز حتی یکبار هم به گوشی خود سر نزنید اما متوجه کاهش شدید درصد شارژ گوشی شوید.

اما دلیل خالی شدن باتری گوشی چیست و چه عواملی در حال مصرف شارژ تلفن هوشمند شما هستند؟ در ادامه این مقاله همراه جانبی باشید تا به بررسی مشکل خالی شدن باتری گوشی بپردازیم و چند ترفند برای حل این مشکل معرفی کنیم.

دلایل خالی شدن باتری گوشی بدون استفاده

چه عواملی باعث کاهش شارژ باتری گوشی بدون استفاده می شوند؟

به طور کلی مشکل خالی شدن باتری گوشی معمولا به دو دلیل سخت افزاری و نرم افزاری رخ می دهد. خراب شدن باتری و وجود مشکلاتی در بورد اصلی گوشی اصلی ترین دلایل سخت افزاری هستند که باعث کاهش شارژ تلفن هوشمند بدون استفاده می شوند. خراب شدن باتری، شایع ترین مشکل سخت افزاری است که معمولا با خرید باتری گوشی اصل و تعویض باتری حل می شود.

علاوه براین، سیستم عامل های اندروید و آی او اس هر دو دارای نرم افزار های پر مصرفی هستند که می توانند بدون اطلاع شما باتری گوشی را مصرف کنند و باعث خالی شدن آن شوند. در ادامه این مطلب به به بررسی این عوام می پردازیم و راه حل های آن ها را بررسی می کنیم.

باتری خراب، عامل خالی شدن شارژ گوشی

مشکلات باتری، اصلی ترین دلیل خالی شدن شارژ گوشی بدون استفاده

باتری گوشی به عنوان منبع انرژی دستگاه هوشمند شما، ممکن است به دلایل مختلفی آسیب ببیند یا کارایی گذشته را نداشته باشد. معمولا طول عمر باتری ها محدود است و بعد از هزاران بار استفاده، میزان شارژدهی آن ها به شدت کاهش پیدا می کند. به همین دلیل ممکن است بعد از گذشت مدت زمان خاصی نیاز به تعویض باتری گوشی داشته باشید.

شاید این مطلب جذاب باشد
بررسی هندزفری بلوتوثی مدل Inpods 12؛ ارزان ولی جذاب

علاوه بر این استفاده نادرست از گوشی، وارد شدن ضربه، داغ شدن بیش از حد گوشی و … نیز می توانند باعث خراب شدن باتری شوند. همانطور که قبلا اشاره کردیم، در این موارد بهترین راه برای حل مشکل خالی شدن شارژ تلفن همراه بدون استفاده کردن از آن، خرید باتری گوشی است. البته در مواردی کم بودن حجم باتری گوشی نیز مسئله دیگری است که باید به آن توجه کنید. این موضوع در گوشی های آیفون که معمولا حجم باتری نسبتا کمی دارند بیشتر دیده می شود. خرید پاوربانک می تواند انرژی اضافه ای که به آن نیاز دارید را تامین کند.

آسیب دیدن اجزای داخلی گوشی می تواند باعث خالی شدن باتری گوشی شود

بورد اصلی گوشی وظیفه تقسیم انرژی بین اجزای داخلی مانند سی پی یو، دوربین، میکروفون و اسپیکر را برعهده دارد. آسیب دیدن بورد گوشی می تواند به دلایلی مانند داغ کردن بیش از حد گوشی، سوختن خازن ها، شکستگی در بورد، آسیب دیدن اجزای داخلی، آب خوردن بورد یا سوختن آی سی شارژ رخ دهد. در این موارد به دلیل هدر رفت انرژی، باتری گوشی به سرعت تخلیه می شود.

اگر علاوه بر کاهش شارژ باتری گوشی بدون استفاده شاهد داغ کردن بیش از حد گوشی یا از کار افتادن قطعات مختلف آن هستید باید به تعمیر کار مراجعه کنید تا بورد گوشی را تعمیر کند. خراب شدن آی سی شارژ یکی از شایع ترین مشکلات سخت افزاری است که بسیاری از افراد نادانسته با آن رو به رو هستند. در مقاله تعمیر آی سی شارژ به طور کامل با این قطعه مهم بورد گوشی ونقش آن در تقسیم شارژ گوشی آشنا می شویم.

شاید این مطلب جذاب باشد
گلکسی A14 5G سامسونگ با اندروید ۱۳ عرضه می‌شود

شارژر غیر استاندارد و کاهش شارژدهی باتری

خالی شدن شارژ گوشی به دلیل استفاده از شارژر بی کیفیت

یکی دیگر از مشکلات سخت افزاری که می تواند باعث کاهش کارایی باتری و حتی در مواردی خراب شدن آن شود استفاده از شارژر های بی کیفیت و غیر اصل است. شارژر نامناسب ولتاژ کمتر یا بیشتری را به باتری وارد می کند و باعث عدم شارژ کامل باتری گوشی می شود. علاوه براین داغ شدن گوشی به دلیل استفاده از شارژر غیر اصل مشکل دیگری است که به باتری، آی سی شارژ و بورد گوشی آسیب می زند. به این ترتیب به مرور زمان شاهد کم شدن شارژ گوشی و خالی شدن شارژ باتری بدون استفاده خواهید بود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، حتما از شارژر و کابل شارژ اصل که ولتاژ آن ها مناسب گوشی شما باشد، استفاده کنید.

کدام مشکلات نرم افزاری باعث خالی شدن باتری گوشی بدون استفاده می شوند؟

علاوه بر مشکلات سخت افزاری، در بسیاری از موارد برنامه ها و مشکلات نرم افزاری که ممکن است از آن ها با خبر نباشید با مصرف باتری گوشی در بکگراند، می توانند از دلایل اصلی کاهش شارژ گوشی باشند. در اینجا به مهم ترین مواردی که باید به آن ها توجه کنید اشاره می کنیم.

صفحه نمایش اصلی ترین مصرف کننده باتری گوشی

نور زیاد صفحه نمایش، اصلی ترین مشکل نرم افزاری خالی شدن سریع باتری گوشی

صفحه نمایش اصلی ترین مصرف کننده باتری گوشی های هوشمند است. گوشی های هوشمند امروزی با صفحات غول پیکر و تعداد زیادی پیکسل که نیاز به تامین انرژی دارند خیلی سریع می توانند بخش زیادی از شارژ گوشی را مصرف کنند. بنابراین سعی کنید که نور گوشی را روی حالت خودکار قرار دهید و همچنین با فعال کردن گزینه دارک مود تا حد امکان مصرف انرژی صفحه نمایش را کاهش دهید.

شاید این مطلب جذاب باشد
تویوتا پریوس ۲۰۲۳ با طراحی جدید به‌زودی معرفی می‌شود

آپدیت نبودن گوشی و مشکل کاهش نگهداری شارژ

سیستم عامل‌های اندروید و آی او اس هر دو دارای باگ‌هایی هستند که می‎‌تواند روی عملکرد گوشی شما تاثیر بگذارد. یکی از این باگ‌ها مشکل مصرف بیش از حد باتری گوشی است که هم در گوشی‌های اندرویدی و هم آیفون بارها رخ داده است. معمولاً این مشکل با آپدیت کردن سیستم عامل گوشی رفع می‌شوند.

بنابراین اگر با مشکل عدم نگهداری شارژ گوشی رو به رو هستید پیشنهاد می‌کنیم از آپدیت بودن گوشی خود مطمئن شوید. چنانچه برند گوشی شما شیائومی است جهت شناسایی سریع‌تر علت مشکل به وجود آمده پیشنهاد می کنیم که مقاله «علت زود خالی شدن باتری گوشی شیائومی» را مطالعه کنید.

افزایش مصرف باتری گوشی با روشن ماندن وای فای، بلوتوث و جی پی اس

وای فای یکی از پر مصرف ترین سیستم های ارتباطی در گوشی است، با این حال نیاز به انرژی زیادی دارد و معمولا یکی از اصلی ترین مصرف کننده های باتری گوشی به حساب می آید. در کنار وای فای، بلوتوث و جی پی اس نیز به دلیل جستجوی مداوم بخشی از انرژی دستگاه را بی دلیل مصرف می کنند. به این ترتیب اگر نیازی به وای فای، بلوتوث و جی پی اس گوشی خود ندارید، حتما اتصال آن ها را قطع کنید تا مصرف انرژی تلفن همراه خود را کاهش دهید.

جلوگیری از خالی شدن باتری گوشی با باستن نرم افزارهای سنگین

خالی شدن باتری تلفن همراه به دلیل اجرای اپلیکیشن های پرمصرف در بکگراند

بسیاری از اپلیکیشن ها بعد از خارج شدن متوقف نمی شوند و در بکگراند به فعالیت خود ادامه می دهند. بعضی از این نرم افزارها به اینترنت دسترسی دارند و بدون اطلاع شما در حال مصرف شارژ دستگاه هستند. با اینکه مصرف انرژی آن ها به تنهایی قابل توجه نیست اما حضور تعداد زیادی اپلیکیشن پر مصرف مانند اینستاگرام، فیسبوک، تلگرام یا بازی های سنگین در بکگراند با درگیر کردن رم و سی پی یو باعث کاهش شارژ باتری بدون استفاده از گوشی می شوند.

شاید این مطلب جذاب باشد
بهترین مارک بلندگوهای بلوتوث

بعد از خارج شدن از نرم افزارهایی که به آن ها نیاز ندارید حتما آن ها را در بکگراند گوشی ببندید. استفاده از نرم افزار های کمکی مانند Ccleaner یا DR.Battery نیز گزینه های خوبی هستند. این نرم افزار ها به صورت خودکار می توانند فعالیت اپلیکیشن ها را در بکگرداند گوشی مدیریت کنند.

آیا وسایل جانبی مانند هندزفری و فلش مموری باعث کاهش شارژ گوشی می شوند؟

هندزفری های بلوتوثی یا سیمی معمولا مصرف انرژی بسیار پایینی دارند و تاثیر زیادی روی کاهش شارژ گوشی نمی گذارند. با این حال در موقع خواب یا زمانی که برای مدت طولانی قصد استفاده از گوشی را ندارید، حتما هندزفری ها را از گوشی جدا کنید و اتصال بلوتوث را نیز قطع نمایید تا بی دلیل باتری گوشی مصرف نشود.

 فلش مموری ها نیز معمولا تاثیر چندانی در مصرف انرژی گوشی ندارند با این حال فلش مموری های غیر استاندارد و تقلبی ممکن است به دلیل بهینه نبودن ساختار، شارژ باتری را هدر دهند. این فلش ها معمولا در هنگام اتصال به شکل غیر طبیعی داغ می شوند. با خرید فلش مموری استاندارد از فروشگاه معتبر می توانید از بروز این مشکل نیز جلوگیری کنید.

جمع بندی کلی مقاله

در این مقاله به بررسی مشکل خالی شدن شارژ باتری گوشی بدون استفاده پرداختیم و راه حل هایی برای آن ارائه دادیم. شما نیز می توانید تجربیات خود در این زمینه را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، سوالات خود را در بخش نظرات اعلام کنید تا کارشناسان حرفه ای جانبی به در اسرع وقت به آن ها پاسخ دهند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا