لوازم جانبی

فناوری NFC چیست و چه کاربرد هایی دارد؟ (روش فعال سازی NFC در گوشی های اندروید و آیفون)

با پیشرفت تکنولوژی، زندگی روز به روز راحت تر می شود. یکی از تکنولوژی های جدیدی که علاوه بر تسهیل ارتباطات میان گجت های هوشمند، موجب افزایش سرعت انجام کار ها شده، فناوری NFC است که امروزه بیشتر دستگاه های هوشمند از آن برخوردار هستند.

ارتباط سریع تر میان تلفن های همراه و پرداخت الکترونیکی پول، تنها بخشی از قابلیت های NFC است. اگر قصد دارید با این تکنولوژی، کاربرد ها و نحوه فعال سازی آن در انواع اسمارت فون ها آشنا شوید، ما را در ادامه همراهی کنید.

فناوری NFC چیست؟

NFC مخفف عبارت Near Field Communication به معنای “ارتباط در محدوده نزدیک” است که در اصل راهی برای تعامل میان تلفن های همراه، تبلت، لپتاپ و سایر دستگاه ها در فاصله های کوتاه به حساب می آید. فناوری NFC نسخه تکامل یافته RFID یا سامانه شناسایی امواج رادیویی است. این سامانه از سیگنال های الکتریکی و الکترومغناطیسی برای خواندن و نوشتن اطلاعات بدون تماس میان اشیا استفاده می کند.

فناوری NFC چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از ویژگی های مثبت تکنولوژی NFC در مقایسه با RFID (Radio Frequency IDentification) که سبب بالا رفتن امنیت انتقال اطلاعات می شود، لزوم رعایت فاصله کوتاه میان دستگاه های ارتباطی است. برد لازم برای برقراری ارتباط NFC، در حدود 4 سانتی متر است که بدون نیاز به منبع تغذیه ای چون اینترنت وای فای و یا نت همراه مورد استفاده قرار می گیرد.

برتری دیگر NFC، امکان انتقال اطلاعات دو سویه است. قابلیتی که علاوه بر پرداخت پول و دانلود اطلاعات بوسیله تراشه های NFC، امکان تبادل دیتا میان تلفن های همراه را نیز فراهم می کند.

NFC چه کاربرد هایی دارد؟

در فناوری NFC برخلاف بلوتوث، برای انتقال داده نیازی به جستجو و جفت شدن میان دستگاه ها وجود ندارد. تنها کافی است آن ها در محدوده 4 سانتی متری یکدیگر قرار بگیرند تا اتصال میان دو دستگاه با ارسال پیامی برای کاربر آغاز شود. NFC کاربرد های فراوانی دارد که در ادامه مهم ترین قابلیت های آن را معرفی می کنیم.

شاید این مطلب جذاب باشد
معرفی اپلیکیشن Plant Parent؛ آموزش نگه‌داری از گیاهان خانگی

پرداخت الکترونیکی از طریق NFC

پرداخت الکترونیکی از طریق NFC

مهم ترین کاربرد این تکنولوژی استفاده از NFC برای پرداخت الکترونیکی بی سیم است. تراشه های NFC در داخل گوشی، مشخصات حساب بانکی کاربران را در خود ذخیره می کند و به هنگام خرید با نزدیک کردن تلفن همراه یا هر دستگاه دیگری که از این قابلیت پشتیبانی می کند به کارت خوان، عملیات پرداخت امکان پذیر می شود.

سیستم های پرداختی اندروید (Android Pay)، سامسونگ (Samsung Pay)، اپل (Apple Pay)، پی پال (PayPal Mobile) و مستر کارت (MasterCard PayPass) از فناوری NFC استفاده می کنند. همچنین می توان از اپلیکیشن هایی چون Google Pay برای پرداخت الکترونیکی به هنگام خرید استفاده کرد که مبتنی بر قابلیت NFC عمل می کند.

برقراری سریع ارتباط میان دستگاه های مجهز به NFC

برقراری ارتباط با سایر وسایلی که از تراشه NFC برخوردار هستند، قابلیت دیگری است که استفاده از این وسایل را راحت تر می کند. برای مثال پرینتر های مجهز به چیپ NFC تنها با نصب اپلیکیشن و یا تلویزیون هایی که از فناوری NFC پشتیبانی می کنند با نزدیک کردن تلفن همراه به آن قادر به برقراری ارتباط هستند.

ارتباط با اسپیکر مجهز به NFC

همچنین پخش موزیک از طریق ارتباط با اسپیکر،  هندزفری مجهز به NFC به جای هندزفری بلوتوث و شارژ کردن گجت هوشمند بوسیله شارژر های NFC، کاربردهای دیگری است که NFC پیش روی کاربران قرار می دهد.

برای استفاده از شارژر های NFC بهتر است قاب گوشی را جدا کرده تا فاصله لازم با باتری تلفن همراه رعایت شود.

عبور از گیت بوسیله تکنولوژی NFC

عبور سریع از گیت های ورودی بوسیله NFC

استفاده از فناوری NFC این فرصت را در اختیار شما قرار می دهد که تنها با نزدیک کردن تلفن همراه خود به محل مورد نظر از در اماکن عمومی چون ایستگاه مترو و اتوبوس، در زمان خود صرفه جویی کنید.

شاید این مطلب جذاب باشد
روت کردن گوشی یعنی چه؟

به علاوه از NFC برای امور و مرور کارکنان در شرکت ها و کارخانه ها استفاده می شود.

خواندن اطلاعات از طریق اسکن ارتباط با تگ های NFC

تگ های NFC برچسب های فیزیکی هستند که می توانند برای ارائه هر نوع اطلاعات به تلفن هوشمند برنامه ریزی شوند. به طور معمول، یک برچسب NFC شامل پیوندهایی به یک آدرس اینترنتی است اما می توان آن را طوری تنظیم کرد که اقدامات خاصی را بوسیله تلفن هوشمند انجام داد. برای مثال روشن کردن وای فای، تنظیم حالت پرواز و یا روشن کردن GPS تنها کافی است تلفن همراه را در نزدیکی تگ NFC قرار داده تا عملیات مدنظر شما اجرا شود.

تگ های NFC

می توان از یک برچسب NFC در منو رستوران استفاده کرد تا جدیدترین نسخه از آن بلافاصله در تلفن همراه در دسترس باشد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که تلفن هوشمند خود را در مجاورت منوی فیزیکی قرار دهید تا بتوانید اطلاعات کامل تری از آن دریافت کنید.

اشتراک گذاری اطلاعات بوسیله NFC

اشتراک گذاری اطلاعات میان تلفن های هوشمند

تبادل اطلاعات میان دو دستگاه تنها با نزدیک کردن آن ها به هم، یکی از پرکاربرد ترین ویژگی های NFC است. ویژگی که بوسیله بلوتوث هم امکان پذیر است با این تفاوت که برقراری ارتباط Peer-to-Peer میان دستگاه ها علاوه بر عدم نیاز به جفت شدن، توان کمتری هم مصرف می کند.

چگونه از NFC استفاده کنیم؟

امروزه اکثر تلفن های هوشمند از قابلیت NFC پشتیبانی می کنند. بسیاری از دستگاه های اندرویدی دارای NFC هستند و گوشی های آیفون از نسخه 6 به بعد این تکنولوژی را ساپورت می کنند. برای فعال سازی NFC، مراحل زیر را طی کنید:

شاید این مطلب جذاب باشد
چگونه عمر گوشی را افزایش دهیم؟ ساده ترین راه جلوگیری از خراب شدن گوشی

فعال سازی NFC

فعال کردن NFC در گوشی اندروید

ابتدا NFC و Android Beam را بر روی هر دو دستگاه فعال کنید. سپس دو دستگاه را روبروی هم قرار دهید و با روبرو شدن اعلان تایید ارسال، با تاچ کردن صفحه گوشی، عملیات انجام می شود.

فعال کردن NFC در گوشی آیفون

گوشی های آیفون دیرتر از سایر شرکت ها مجهز به قابلیت NFC شد. از این تکنولوژی تنها برای پرداخت الکترونیکی بدون تماس (Apple Pay) می توانید استفاده کنید.

از کجا بفهمیم گوشی nfc دارد؟

راحت ترین راه، چک کردن اطلاعات سخت افزاری تلفن همراه خود در فضای وب است. به علاوه اگر باتری گوشی شما آنتن NFC داشته باشد، عبارت Near Field Communication بر روی آن حک شده است. همچنین با سرچ کردن عبارت NFC در تنظیمات گوشی، می توانید از دارا بودن این قابلیت در تلفن همراه خود اطمینان حاصل کنید.

پشتیبانی کردن از قابلیت NFC

سوالات متداول کاربران درباره NFC

در این بخش میخواهیم به رایج ترین سوالات کاربران در مورد ان اف سی بپردازیم. با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را به صورت مختصر و مفید دریافت کنید.

از کجا بفهمیم گوشی nfc دارد؟

این کار بسیار ساده است. تنها کافی است به بخش تنظیمات گوشی خود رفته و کلمه ان اف سی را سرچ کنید. اگر گوشی این قابلیت را داشته باشد، میتوانید ان را پیدا کنید در غیراینصورت گوشی شما دارای این قابلیت نیست. راه دیگر این است که در گوگل سرچ کنید و از عبارت Does (your phone) have nfc استفاده کنید.

چگونه nfc گوشی را فعال کنیم؟

بیشتر گوشی های امروزی در نوار اعلانات دارای گزینه خاموش و روشن کردن nfc هستند و شما میتوانید با پایین کشیدن انگشت خود در صفحه اصلی به این بخش دسترسی داشته باشید. با این حال، گزینه ان اف سی معمولا در بخش تنظیمات شبکه و موبایل موجود است و میتوانید با رفتن به این بخش، آن را فعال یا غیرفعال کنید.

شاید این مطلب جذاب باشد
دلیل باز نشدن فیلم در گالری آیفون و نحوه اصلاح آن را بررسی کنید

Nfc tag reader چیست؟

تگ ریدر یک چیپست فیزیکی است که به گوشی شما متصل میشود و میتوانید به وسیله آن از قابلیت های ان اف سی برخوردار شوید. البته همه گوشی ها این تگ را پشتیبانی نمیکنند و در بازار ایران هم خیلی کم پیش می آید چنین قطعه ای به صورت جداگانه به فروش برسد.

Nfc در گوشی شیائومی را چطور روشن کنیم؟

به بخش تنطیمات رفته و وارد گزینه connection and sharing شوید. با اسکرول به پایین میتوانید گزینه ان اف سی را ببینید. همچنین در این بخش به باقی تنظیمات این قابلیت دسترسی دارید.

جمع بندی کلی:

NFC تکنولوژی جدیدی به حساب می آید برای همین زیرساخت های لازم برای استفاده از قابلیت های این فناوری مانند عبور از ورودی های ایستگاه های مترو و اتوبوس هنوز به اندازه کافی در کشور ما، فراهم نشده است. در پایان پیشنهاد می کنیم در صورتی که شما هم تجربه ای در زمینه به کار بردن NFC دارید، آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا