لوازم جانبی

شابلون گوشی چیست؟ آشنایی با وسایل مورد نیاز برای شابلون زدن گوشی

شابلون زدن گوشی یکی از تعمیرات تخصصی تلفن های همراه هوشمند است که باید توسط افراد حرفه ای و با تجربه انجام شود. گوشی های هوشمند امروزی، از اجزای پیشرفته ای ساخته شده اند که خراب شدن هر یک از آن ها می تواند مشکلات فراوانی را به همراه داشته باشد. تعمیرکاران حرفه ای بر حسب تجربه و دانش خود بروز این مشکلات مانند خراب شدن آی سی شارژ را تشخیص می دهند و با استفاده از راهکارهای مختلف همچون شابلون گوشی، این مشکلات را رفع می کنند. اگر می خواهید بدانید شابلون گوشی چیست و برای شابلون زدن به چه ابزار و وسایلی نیاز دارید با جانبی در ادامه این مطلب همراه باشید. 

شابلون تعمیرات موبایل

شابلون گوشی چیست؟ تعمیر ای سی گوشی سامسونگ و آیفون

یکی از مهم ترین قطعات گوشی، ای سی شارژ است که ممکن است به دلایل مختلفی خراب شود. در صورت خراب شدن این قطعه، مشکلاتی مانند خاموش شدن گوشی بروز می کنند. آی سی دارای پایه هایی از جنس قلع است که آن را در محل خود روی بورد گوشی محکم می کند. شل شدن یا از بین رفتن این پایه ها باعث قطع شدن ارتباط گوشی با بورد می شود. ما در مقاله ای سی شارژ به طور کامل در مورد وظایف آی سی در شارژ کردن گوشی و کنترل بخش های مختلف آن صحبت کرده ایم.

 قطع ارتباط ای سی با بورد گوشی باعث خاموش شدن و از کار افتادن بخش های مهم آن می شود. در چنین شرایطی، تعمیرکاران آی سی را برداشته و با استفاده از شابلون های مخصوص، پایه های آی سی را ترمیم می کنند. به شابلون های مخصوصی که برای این کار مورد استفاده قرار می گیرند شابلون تعمیرات موبایل یا شابلون گوشی می گویند. شابلون ها در انواع و سایز های مختلفی ساخته شده اند تا بتوان از آن ها برای تعمیر ای سی گوشی های مختلف استفاده کرد.

شاید این مطلب جذاب باشد
رمز گوشی سامسونگ خود را فراموش کنید

آی سی خراب نیاز به شابلون زدن دارد

شابلون زدن گوشی چیست و چه کاربردی دارد؟

به فرآیندی که در آن با استفاده از شابلون تعمیرات موبایل، پایه های آی سی تعمیر می شود، شابلون زدن گوشی می گویند. معمولا از روش شابلون زدن گوشی، در آی سی های BGA استفاده می شود. این آی سی ها پایه های توپی ریزی دارند که روی برد های چاپی قرار می گیرند. در فرآیند شابلون زدن گوشی از خمیر قلع، کاردک و گرمای هیتر استفاده می شود. شابلون روی آی سی قرار می گیرد و با استفاده از خمیر قلع پایه های توپی جدید و سالم روی آن ایجاد می شود. کاربرد اصلی شابلون زدن در مواردی است که ارتباط آی سی با بورد قطع شده، باطری گوشی شارژ نمی شود، بعضی از قسمت های گوشی مانند دکمه های ولوم کار نمی کنند یا مشکلاتی مانند خاموش شدن گوشی بروز می کند.

وسایل مورد نیاز برای شابلون زدن آی سی گوشی

وسایل مورد نیاز برای شابلون زدن گوشی

در صورتی که از گارد گوشی استفاده نکرده باشید و به دلیل ضربه یا مشکلات دیگر ای سی گوشی خراب شده باشد، برای شابلون زدن حتما باید به یک تعمیرکار حرفه ای و با تجربه مراجعه کنید. بروز هر گونه اشتباه در شابلون زدن می تواند باعث خراب شدن آی سی یا حتی بورد گوشی شود، بنابراین توصیه می کنیم اینکار را خودتان انجام ندهید. با این حال اگر قصد آشنایی با نحوه استفاده از شابلون را دارید، به چند وسیله مهم نیاز خواهید داشت.

  • شابلون: اولین و مهم ترین وسیله، یک شابلون ساده یا سه بعدی با کیفیت است. شابلون های سه بعدی دقیق تر هستند و کار شابلون زدن را نیز راحت تر می کنند. شابلون باید ضخامت مناسب و مقاومت کافی در مقابل حرارت داشته باشد.
  • خمیر قلع و کاردک: خمیر قلع ماده اصلی مورد استفاده در شابلون زدن است. این خمیر با استفاده از کاردک روی شابلون و ای سی کشیده می شود و پایه های توپی آی سی را ترمیم می کند.
  • هیتر: هیتر برای جدا سازی آی سی از بورد و نصب مجدد آن مورد استفاده قرار می گیرد.
  • هویه، برس و سایر لوازم: برای تمیز کردن بورد، آی سی و روی شابلون از هویه و برس استفاده می شود.
شاید این مطلب جذاب باشد
سامسونگ از فناوری حافظه رم LPDDR5X با سرعت ۸٫۵ گیگابیت بر ثانیه رونمایی کرد

فرآیند مرحله به مرحله شابلون زدن گوشی

نحوه شابلون زدن گوشی؛ چگونه آی سی گوشی را شابلون بزنیم؟

شابلون زدن کار تخصصی است اما مراحل نسبتا ساده ای دارد. برای اینکار ابتدا باید با استفاده از هیتر، آی سی را از روی برد جدا کنید. دقت کنید که حرارت هیتر بیش از اندازه نباشد. همچنین هیتر را به بورد یا آی سی متصل نکنید. بعد از جدا کردن آی سی باید باقی مانده قلع را از روی آن و روی بورد تمیز کنید. معمولا از یک هویه با سیم قلع کش یا خمیر فلکس برای تمیز کردن باقی مانده قلع استفاده می کنند. بورد و آی سی باید کاملا از باقی مانده های قلع تمیز شود.

حالا نوبت به استفاده از شابلون با طرح مناسب است. شابلون باید کاملا خشک و تمیز باشد. وجود رطوبت مواد اضافه می تواند مشکل ساز باشد. حالا باید شابلون و آی سی را به شکل مناسبی به هم متصل کنید. در ادامه خمیر قلع را با استفاده از کاردک به صورت یکنواخت روی شابلون پخش کنید. همه سوراخ ها باید به صورت یک نواخت آغشته شوند.

بعد از برداشتن اضافه خمیر قلع از روی شابلون، نوبت به هیتر می رسد تا با استفاده از حرارت آن، پایه های توپی آی سی شکل بگیرند. بعد از خنک کردن و تمیز کردن شابلون با استفاده از برس، آن را در محل خود روی بورد قرار دهید. از اتصال درست ای سی با برد مطمئن شوید. در نهایت با استفاده از حرارت هیتر آی سی را روی بورد محکم کنید.

خیس شدن گوشی و خراب شدن آی سی؛ شابلون زدن گوشی

چه زمانی گوشی به شابلون زدن نیاز دارد؟ مشکلات آی سی موبایل

همانطور که اشاره کردیم، زمانی از شابلون استفاده می کنیم که مشکلی برای آی سی موبایل اندروید یا آیفون بروز کرده باشد. در این موارد معمولا پایه های توپی آی سی تغییر شکل داده، از بین رفته یا ارتباط آن ها با بورد قطع شده است. ترمیم و تعویض پایه های آی سی باعث می شود تا بسیاری از مشکلات مربوط به شارژ یا بخش های کاربردی گوشی برطرف شوند. به طور کلی می توان دلایل زیر را اصلی ترین عوامل خراب شدن ای سی موبایل و دلیل استفاده از شابلون گوشی دانست.

شاید این مطلب جذاب باشد
چگونه می توان خط و خش پشت گوشی را از بین برد؟

خراب شدن ای سی در اثر استفاده طولانی مدت

حرارت بیش از حد گوشی در طولانی مدت و عدم سرویس به موقع آن باعث خراب شدن یا سوختن آی سی می شود. در این موارد باید آی سی را تعویض کرد. آی سی جدید برای اینکه به درستی در محل آی سی قدیمی قرار بگیرد نیاز به شابلون زدن دارد.

ورود ضربه به گوشی و جا به جایی پایه آی سی

در صورتی که از گلس صفحه گوشی یا قاب محافظ استفاده نکرده باشید، وارد شدن ضربات مستقیم به گوشی موجب تغییر حالت یا جا به جایی پایه های آی سی می شود. به این ترتیب باید مجددا پایه های توپی ای سی را با استفاده از شابلون گوشی ترمیم کرد.

خیس شدن گوشی یا آب خوردگی اصلی ترین دلیل شابلون زدن

زمانی که گوشی خیس شده یا اصطلاحا آب خورده می می شود، مشکلات زیادی برای آن به وجود می آید. رطوبت می تواند با نفوذ به زیر آی سی باعث ایجاد رسوب و اتصال کوتاه در بین پایه های آن شود. در چنین شرایطی آی سی کارایی خود را از دست می دهد و تعمیر کار از شابلون زدن استفاده می کند.

خراب شدن آی سی به دلیل استفاده از شارژر نامناسب و مشکلات برقی در گوشی

یکی دیگر از دلایلی که باعث خراب شدن آی سی و نیاز به شابلون زدن می شود، بروز مشکلات برقی در گوشی است. در این موارد معمولا ای سی لایت بیشتر آسیب می بیند اما احتمال خراب شدن آی سی نیز وجود دارد. برای رفع این مشکل باید آی سی را تعویض کرد. همانطور که اشاره کردیم بعد از تعویض آی سی حتما باید با استفاده از شابلون پایه های توپی از جنس قلع را روی آن ایجاد کرد.

شاید این مطلب جذاب باشد
عرضه گرافیک‌های سری RTX 40 انویدیا شاید به تعویق بیفتد

جلو گیری از خراب شدن ای سی و استفاده از شابلون تعمیرات موبایل

تمام مشکلاتی که در بالا به آن ها اشاره کردیم قابل پیش گیری هستند. شما می توانید با استفاده از شارژر، باتری، کابل شارژ و لوازم جانبی موبایل  اصلی و با کیفیت از خراب شدن آی سی جلوگیری کنید. همچنین استفاده از گلس و گارد نیز یکی از اولین راه های جلوگیری از آسیب به گوشی است که نیاز به شابلون زدن را تا حد زیادی کاهش می دهند. با رعایت همین نکات ساده می توانید از بروز مشکلات جدی و هزینه های اضافی جلوگیری کنید.

جمع بندی کلی مقاله

در این مقاله با شابلون گوشی و وسایل مورد نیاز برای شابلون زدن گوشی آشنا شدیم. علاوه بر این، نحوه شابلون تعمیرات موبایل را نیز بررسی کردیم. این روش یک تعمیر تخصصی موبایل است که می تواند هزینه های زیادی برای شما داشته باشد. استفاده از لوازم جانبی با کیفیت می تواند با جلوگیری از آسیب رسیدن به آی سی نیاز به شابلون زدن را کاهش دهد. اگر در این زمینه نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، سوالات خود را از طریق بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا کارشناسان حرفه ای ما به سوالات شما پاسخ دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا