لوازم جانبی

راهنمای خرید صفحه کلید و کیبورد

کیبوردها از مهم‌ترین لوازم جانبی کامپیوترها به شمار می‌روند که متاسفانه بیشتر افراد در هنگام خرید و تکمیل تجهیزات جانبی سیستم خود به آن‌ها اهمیت چندانی نمی‌دهند و اکثرا بودجۀ کمی هم برای خرید آن‌ها در نظر می‌گیرند؛ اما، برخلاف آنچه کاربران تصور می‌کنند، صفحه کلیدها بسیار مهم هستند و باید برای خرید آن‌ها دقت بسیاری به کار برد و نکات ظریف زیادی را مدنظر قرار داد.

در صورتی که شما هم قصد خرید کیبورد جدید یا تعویض صفحه کلید خود را دارید، با خواندن این مقاله با انواع کیبورد آشنا شده و می‌توانید مناسب‌ترین آن را برای استفاده خود انتخاب کنید.

راهنمای خرید صفحه کلید

نکاتی که باید قبل از خرید کیبورد در نظر بگیرید

قبل از خرید کیبورد باید بدانید که برخلاف تصور این لوازم جانبی انواع بسیار متنوعی دارند. این تنوع تنها مربوط به ظاهر آن‌ها نیست، بلکه طراحی و سخت افزار به کار رفته برای ساخت آن‌ها هم بسیار متفاوت است. به علاوه، برخی از کیبوردها مختص استفاده گیمرها، تایپیست‌ها و غیره طراحی می‌شوند و مسلما در هنگام ساخت آن‌ها، هر آنچه را این کاربران خاص از یک کیبورد انتظار دارند، در نظر می‌گیرند.

پس قبل از هر چیز به معرفی انواع کیبورد خواهیم پرداخت و سپس نکات تکمیلی را بررسی می‌کنیم که باید برای خرید آن در نظر داشته باشید.

انواع کیبورد

کیبوردها از نظر کاربری، نوع طراحی، سوییچ‌ها و غیره در انواع بسیار مختلفی ساخته می‌شوند که در ادامه آن‌ها آشنا خواهیم شد.

1. انواع کیبورد از نظر طراحی:

قطعا پشت ویترین مغازه‌ها و صفحات محصول فروشگاه‌های اینترنتی کیبوردها با طراحی‌های مختلف را دیده‌اید. این کیبوردها در سه دستۀ زیر تقسیم بندی می‌شون:

صفحه کلیدهای استاندارد: کیبوردهایی با کلیدهای معمولی هستند که به صورت متداول در بازار عرضه شده‌اند. این کیبوردها بیشتر برای کسانی مناسب هستند که در طول روز استفاده بسیار کمی از سیستم و کیبورد دارند و ویژگی‌های بارزی ندارند.

صفحه کلیدهای ارگونومیک: کیبوردهای ارگونومیک طراحی ویژه‌ای دارند که موجب می‌شود استفاده طولانی مدت از آن‌ها باعث خستگی یا احساس درد در انگشتان و مچ دست نشود و از این رو برای کسانی، مثل: تایپیست‌ها، تولیدکنندگان محتوا و برخی حسابداران که در طول روز ساعات زیادی از کیبورد استفاده می‌کنند، بسیار مناسب هستند.

شاید این مطلب جذاب باشد
گلکسی A54 با باتری نسبتا بزرگ‌تر راهی بازار می‌شود

صفحه کلیدهای گیمینگ: کیبوردهای گیمینگ در کنار دیگر لوازم گیمینگ مثل: موس گیمینگ، هندزفری گیمینگ و غیره به طور ویژه برای گیمرها طراحی و ساخته می‌شوند. این نوع کیبوردها با داشتن ویژگی‌های منحصر به فردی مثل دکمه‌های خاص، نورپردازی و غیره، موجب افزایش سرعت و هیجان گیمرها می‌شوند. اگر تصمیم به خرید این نوع لوازم دارید، خواندن مقالۀ «راهنمای خرید لوازم گیمینگ» را از دست ندهید. ماوس‌ها و مانیتورهای گیمینگ هم از دیگر ابزارهای گیمرها هستند که می‌توانید برای دانستن تفاوت‌های آن‌ها با ماوس و مانیتور معمولی و اینکه آیا خرید آن‌ها واقعا برای گیمرها توجیه اقتصادی دارد یا خیر؛ دو مقاله «مقایسۀ مانیتور گیمنیگ با مانیتور معمولی» و «مقایسۀ ماوس گیمینگ با ماوس معمولی» را بخوانید.

کیبورد گیمینگ

2. انواع کیبورد از نظر سوییچ:

در ساخت کیبوردها از سوییچ‌های متفاوتی برای طراحی کلیدها استفاده می‌کنند. شاید در نگاه اول برای شما مکانیزمی که پس از فشردن یک کلید باعث تایپ یک حرف یا عدد می‌شود، اهمیت چندانی نداشته باشد؛ اما، قطعا بعد از اطلاع از تفاوت‌های میان این سخت افزارها دید شما تغییر خواهد کرد.

کیبوردهای معمولی: برای ساخت این کیبوردها که بیشتر صفحه کلیدهای موجود در بازار را شامل می‌شوند، از سوییچ‌های گنبد سیلیکونی استفاده می‌کنند. سوییچ هر کلید در این کیبوردها از دو لایه غشایی با جنس سیلیکونی تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها شبیه حباب‌های پلاستیکی هستند.

جنس سیلیکونی این سوییچ‌ها باعث می‌شود که با کمی فشار دادن کلید، به نرمی بتوان حروف را تایپ کرد. به علاوه حالت ارتجاعی این سوییچ‌ها کمک می‌کند که پس از هر بار فشردن دوباره به حالت اول خود برگردند؛ اما، این حالت به مرور زمان انعطاف خود را از دست داده و کلیدها کارایی خود را از دست می‌دهند؛ با این وجود کیبوردهای عادی برای کاربردهای معمول مناسب هستند.

شاید این مطلب جذاب باشد
چه چیزی باعث می شود تلفن شما از برنامه Android خارج شود؟ از خراب شدن دستگاه خود جلوگیری کنید!

سوییچ کیبورد

کیبوردهای مکانیکی: سوییچ‌هایی که در ساخت این کیبوردها مورد استفاده قرار می‌گیرند، شبیه فنرهای کوچک و نرم هستند که با فشردن هر دکمه تنها کمی به داخل فرو می‌روند و از این رو در افزایش سرعت تایپ بسیار تاثیرگذارند و می‌توانند یک گزینۀ عالی برای تایپیست‌ها به شمار روند، به خصوص که صدای کمی هم تولید می‌کنند. به علاوه، سوییچ‌ها از فنرهای مختلفی ساخته می‌شوند که باعث می‌شود، لمس دکمه‌ها حس و صدای متفاوتی را ایجاد کند. برای مثال سوییچ‌های رنگ قرمز نیاز به فشار کمی دارند و صدای کم هم تولید می‌کنند. سوییچ‌های قهوه‌ای رنگ که به نام مدل تکتیکال شناخته می‌شوند، فشار متوسطی نیاز دارند و صدای نسبتا کمی را ایجاد می‌کنند و مدل آخر سوییچ‌های مشکی که به کلیدهای سوپر لینیر معروفند و به فشار زیادی نیاز دارند؛ اما، در مقابل هیچ صدای از فشردن آن‌ها به گوش نمی‌رسد.

به طور کلی کیبوردهای مکانیکی طول عمر بالاتری نسبت به سایر مدل‌ها دارند، تعمیر آن‌ها آسان است و لمس کلیدهای‌شان لذت بیشتری خواهد داشت.

کیبوردهای لیزری: آخرین کیبوردهای معرفی شده به بازار برای عمل از فناوری لیزری کمک می‌گیرند. با وارد شدن برق به این کیبوردها، هر کلیدی به سنسوری که در پشت آن قرار داد، نوری را ارسال می‌کند که با فشردن دکمه تابش نور قطع می‌شود و به این ترتیب سنسور فرمان را دریافت کرده و آن را برای تایپ کردن حرف مورد نظر به CPU می‌رسانند. البته کیبوردهای لیزری همچنان در بازار ناشناخته هستند و کمتر یافت می‌شوند.

انواع صفحه کلید

3. انواع کیبورد از نظر نوع اتصال

کیبوردها از نظر نوع اتصال در دو دستۀ سیم‌دار و بدون سیم یا وایرلس تقسیم می‌شوند. کیبوردهای سیم‌دار را قطعا دیده‌اید که توسط یک کابل مثل کابل USB با سیستم یا لپ‌تاپ اتصال پیدا می‌کنند؛ در مقابل، به کیبوردهای بی‌سیم هیچ کابلی متصل نیست و به دو روش زیر با سیستم ارتباط برقرار می‌نمایند:

شاید این مطلب جذاب باشد
اپل روی یک داک برای تبدیل آیپد به نمایشگر هوشمند کار می‌کند

کیبوردهای وایرلس مجهز به دانگل: این نوع از کیبوردها با استفاده از یک دانگل یا گیرنده که شکلی شبیه به فلش مموری دارد و داخل یکی از پورت‌های USB سیستم قرار می‌گیرد، فرمان‌ها را به سیستم می‌رسانند.

کیبوردهای وایرلس بلوتوثی: کیبوردهای بلوتوثی با امواج بلوتوث با سیستم اتصال برقرار می‌کنند و می‌توان آن‌ها را به تلفن‌های همراه هم متصل کرد.

کیبوردهای دانگلی در مقایسه با کیبوردهای بلوتوثی معایبی چون: اشغال یکی از پورت‌های USB و احتمال گم شدن دانگل و مزیتی مثل مصرف کمتر باتری دارند. همچنین، به طور کلی برای کیبوردهای بی‌سیم در مقایسه با کیبوردهای سیم‌دار می‌توان به مزیت‌هایی چون: عدم محدودیت در فاصله گرفتن از سیستم و مزاحم نبودن سیم اشاره کرد. البته این مزیت‌ها باعث نمی‌شوند که از معایب بزرگ کیبوردهای بی‌سیم که شامل مواردی چون: قیمت بالاتر، سرعت ارتباط کمتر و تاخیر بیشتر است، غافل شویم.

کیبوردهای بودن سیم

سوالاتی که باید در هنگام خرید کیبورد مناسب از خود بپرسید:

برای اینکه بتوانید بهترین و مناسب‌ترین کیبورد را انتخاب کنید، باید ابتدا به سوالات زیر پاسخ دهید:

4. از کیبورد چه استفاده‌هایی می‌کنید؟

اگر قصد خرید کیبورد برای استفاده‌های معمول و روزانه را دارید، نیازی به هزینه‌های زیاد نیست؛ اما، اگر به عنوان یک تایپیست، کارمند یا گیمر به فکر خرید کیبورد هستید، باید در انتخاب نوع آن دقت بیشتری به خرج دهید. صفحه کلید مناسب یک تایپیست نباید صدای زیادی ایجاد کند یا دارای دکمه‌های سختی باشد.

کیبوردهای که برای بازی انتخاب می‌شوند، باید سرعت بالا و تاخیر کمی داشته باشند، به همین دلیل کیبوردهای وایرلس اصلا انتخاب مناسبی برای گیمرها به شمار نمی‌روند. همچنین بازیکن‌ها بهتر است کیبوردهای انتخاب کنند که دکمه‌های جانبی بیشتری دارند.

5. چه بودجه‌ای را در نظر گرفته‌اید؟

مشخص است که هرچه کیبورد امکانات و طراحی تخصصی‌تری داشته باشد، قیمت بالاتری هم پیدا می‌کند. درست است که صفحه کلیدهای ارگونومیک، گیمینگ و بلوتوثی قیمت بالاتری در مقایسه با سایر کیبوردها دارند؛ اما، در بسیاری از مواقع خرید آن‌ها در دراز مدت برای کاربران ویژه، به صرفه خواهد بود.

شاید این مطلب جذاب باشد
شیائومی پوکو C50 هفته اول آذر راهی بازار می‌شود

برای مثال کیبوردهای ارگونومیک با توجه به آسیب کمتری که به انگشتان، مچ و عضلات دست وارد می‌کنند، سلامتی کارمندان را تضمین کرده و از هزینه‌های درمانی می‌کاهند.

 طراحی مختلف کیبورد

6. چه انتظاری از طراحی کیبورد دارید؟

در بازار کیبوردهای منعطف و دارای قابلیت تا شدن وجود دارند که حمل و نقل آن‌ها را آسان می‌کند. همچنین کیبوردهایی که دارای نورپردازی داخلی یا بک لایت هستند، برای کسانی که عادت به استفاده از این لوازم جانبی در تاریکی شب دارند یا گیمرها که نیاز به هیجان بیشتری دارند، جذاب‌تر به نظر می‌رسند. به علاوه صفحه کلیدها با طراحی ارگونومیک برای خستگی کمتر و آسیب ندیدن عضلات دست هم در بازار عرضه شده‌اند.

 

کیبورد مناسب شما کدام است؟

کیبوردهای انواع مختلفی دارند که برای انتخاب صفحه کلید مناسب خود باید نوع کاربری خود مشخص نمایید. در صورتی که برای استفاده‌های معمول نیاز به کیبورد دارید، احتیاجی به خرید کیبوردهای خاص و گران‌قیمت نیست؛ اما، در صورتی که یک گیمر، تایپیست، طراح و غیره هستید، باید به نوع سوییچ به کار رفته در ساخت کیبورد، سیم دار یا وایرلس بودن صفحه کلید و نوع طراحی آن توجه بیشتری داشته باشید و متناسب با بودجه خود اقدام به خرید کنید.

توصیه می‌کنیم به دلیل تنوع زیاد و وجود صدها مدل از کیبوردهای با کیفیت و بی کیفیت در بازار برای خرید تنها به فروشگاه‌های معتبر چون جانبی مراجعه کنید که از بابت ضمانت محصول آسوده خاطر باشید. همچنین اگر در کنار کیبورد خود به ماوس هم نیاز دارید، خواندن مقالۀ «راهنمای خرید ماوس» را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا