لپ تاپلوازم جانبیموبایل و گجت

اگر سنسور مجاورت گوشی اندرویدی شما کار نکرد باید چه کارهایی انجام دهید؟

گوشی‌های هوشمند از قطعات زیادی ساخته شده‌اند که تجربه‌ی کاربری آن‌ها را ارتقا می‌دهد. سنسور مجاورت هم یکی از این قطعات است که کاربردهای زیادی برای یک گوشی امروزی دارد و از کار افتادن آن هم می‌تواند بسیاری از عملکرد‌های گوشی را مختل کند.

اگر سنسور مجاورت گوشی اندرویدی شما کار نکند ممکن است در باز کردن قفل با استفاده از تشخیص چهره به‌درستی عمل نکند یا زمانی که آن را در جیب خود می‌گذارید، به اشتباه شماره‌گیری کند. اما بهتر است پیش از معرفی روش‌های حل این مشکل، به معرفی بیشتر سنسور مجاورت و کاربردهای آن بپردازیم.

سنسور مجاورت چه کاری انجام می‌دهد؟

سنسور مجاورت یکی از چندین حسگری است که در یک گوشی هوشمند امروزی وجود دارد. نقش این سنسور این است که میزان نزدیک بودن گوشی به شما را تشخیص دهد و متناسب با آن واکنش نشان دهد. افزایش روشنایی صفحه هنگامی که به آن نگاه می‌کنید یا خاموش کردن صفحه نمایش هنگامی که گوشی را کنار گوش خود می‌گیرید، از جمله واکنش‌های فعالی که سنسور مجاورت در رخ دادن آن‌ها نقش دارد.

همچنین، سنسور مجاورت می‌تواند با تشخیص ویژگی‌های چهره‌ی شما قفل گوشی را باز کند یا اگر آن را درون جیب خود گذاشتید، از لمس تصادفی نمایشگر جلوگیری کند. این قطعه‌ی کاربردی شاید هیچ‌گاه توجه شما را جلب نکند، اما هنگامی ارزش آن را درک می‌کنید که در کارکرد آن اختلال ایجاد شود.

چگونه کارایی سنسور مجاورت را آزمایش کنیم؟

سنسور مجاورت گوشی

اگر از عملکرد بدون نقص سنسور مجاورت گوشی خود مطمئن نیستید، می‌توانید با روش‌های مختلفی آن را آزمایش کنید. پیشنهاد می‌کنیم پیش از آغاز این آزمایش، گوشی خود را ری‌استارت کنید تا از بروز هرگونه باگ یا نقص احتمالی جلوگیری شود.

شاید این مطلب جذاب باشد
چگونه پیام های حذف شده واتساپ را بخوانیم؟

یکی از روش‌های آزمایش عملکرد سنسور مجاورت این است که گوشی را جلوی صورت خود بیاورید تا مطمئن شوید نور نمایشگر افزایش می‌یابد. روش دیگر این است که یک تماس برقرار کنید و گوشی را نزدیک گوش خود ببرید تا مطمئن شوید آیا صفحه نمایش خاموش می‌شود؟

اما اگر هیچ‌یک از این روش‌ها مفید نبودند، می‌توانید از اپلیکیشن‌های جانبی مانند Sensor Test استفاده کنید. همچنین، اگر از گوشی‌های سری گلکسی سامسونگ استفاده می‌کنید، می‌توانید از بخش Device Management که در منوی تنظیمات گوشی قابل دسترسی است، گزینه‌ی Diagnostics را انتخاب و سپس از بین آیتم‌های موجود Sensors را انتخاب کنید تا از سلامت سنسورهای گوشی، از جمله سنسور مجاورت، مطمئن شوید.

اگر در نتیجه‌ی این آزمایش‌ها متوجه شدید که سنسور مجاورت گوشی کار نمی‌کند، بهتر است از روش‌های زیر برای حل مشکل استفاده کنید:

۱. آلودگی و گرد و غبار اطراف سنسور مجاورت را تمیز کنید

شاید در نگاه اول آلودگی‌هایی مانند چربی ناشی از تماس گوشی با دست یا پوست و گرد و غبار محیط که در اطراف سنسور به‌وجود می‌آیند مشکل بزرگی به‌نظر نرسند، اما زمانی که به بدنه‌ی دستگاه نفوذ کنند می‌توانند باعث اختلال در عملکرد گوشی شوند. اگر آلودگی جلوی سنسور مجاورت را بپوشاند، می‌تواند سیستم تشخیص چهره‌ی دستگاه شما را مختل کند.

با استفاده از یک پارچه‌ی نرم تمیز یا گوش‌ پاک‌کن به آرامی محل آلودگی و محل قرار گیری سنسور را تمیز کنید. اگر نمی‌دانید سنسور مجاورت در کدام قسمت قرار گرفته است، به قسمت بالای نمایشگر گوشی خود کمی دقیق‌تر نگاه کنید؛ فارغ از مدل گوشی یا کمپانی سازنده‌ی آن، سنسور مجاورت همیشه در قسمت بالای نمایشگر دستگاه قرار دارد.

شاید این مطلب جذاب باشد
۱۰ تبلت محبوب در دیجی کالا (۳۰ آبان ۱۴۰۱)

پس از تمیز کردن محل سنسور، دوباره کارایی آن را تست کنید تا مطمئن شوید به‌درستی عمل می کند. همچنین، اطراف محل قرار گیری سنسور را به‌دقت بررسی کنید تا هیچ خط و خشی نداشته باشد و اگر آسیب جدی در اطراف آن مشاهده کردید، بهتر است به یک مرکز تعمیر مراجعه و مشکل را رفع کنید؛ زیرا چنین آسیب‌هایی می‌توانند روی عملکرد آن تاثیر بگذارند.

۲. شیشه‌ی محافظی که روی نمایشگر گوشی نصب کرده‌اید را بررسی کنید

گلس

یکی از اصلی‌ترین دلایل درست عمل نکردن سنسور مجاورت این است که شیشه‌ی محافظ نمایشگر یا به‌ اصطلاح، گلس، جلوی دسترسی سنسور را می‌گیرد. اگر این شیشه خیلی ضخیم باشد یا به‌خوبی روی صفحه نمایش نصب نشده باشد می‌تواند در تشخیص سنسور اثر بگذارد. اگر به‌تازگی یک شیشه‌ی محافظ جدید روی گوشی خود نصب کرده‌اید، با احتیاط آن را جدا و سپس نمایشگر را تمیز کنید.

با استفاده از روش‌هایی که پیش‌تر اشاره شد، سلامت سنسور گوشی خود را بررسی کنید و در هنگام خرید لوازم جانبی، به‌ویژه محافظ صفحه نمایش، مطمئن شوید محصولی را می‌خرید که به‌صورت اختصاصی برای گوشی شما ساخته شده است.

۳. گوشی خود را به‌روز رسانی کنید

همیشه امکان رخ دادن باگ‌ها و نقص‌ها در ابزارهای دیجیتال، به ویژه گوشی‌های هوشمند، وجود دارد. این اتفاق می‌تواند به‌دلیل ناسازگاری به‌روز رسانی‌های نرم افزاری یا مشکلات موقتی باشد که با یک به‌روز رسانی نرم افزاری قابل حل خواهند بود. تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند با ارائه‌ی آپدیت‌های منظم تلاش می‌کنند تا از بروز چنین نقص‌هایی جلوگیری کنند، بنابراین بهتر است همیشه گوشی خود را به‌روز نگه دارید.

شاید این مطلب جذاب باشد
چگونه می توان فهمید که بلندگو چقدر شارژ دارد؟

۴. از اپ‌های جانبی برای کالیبره کردن سنسور مجاورت گوشی خود استفاده کنید

کالیبره کردن مجدد سنسورهای گوشی یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌تواند به رفع باگ‌ها یا نقص عملکرد سنسورها کمک کند. کالیبره کردن به این دلیل اهمیت دارد که به سنسورها کمک می‌کند اطلاعات را دقیق بخوانند.

ممکن است در هنگام استفاده از نقشه‌ی گوگل با این پیام مواجه شوید که از شما خواسته شود تا هر چند وقت یک بار مجددا قطب‌نمای خود را کالیبره کنید تا موقعیت‌تان دقیق‌تر مشخص شود.

درست مانند ریست کردن گوشی، کالیبره‌ی مجدد سنسورها هم می‌تواند به عملکرد بهتر آن‌ها کمک کند. برای این کار می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی مانند Proximity Sensor Reset/fix استفاده کنید.

۵. گوشی خود را ریست کنید

اگر تمامی روش‌های بالا ناموفق بودند، بهتر است گوشی خود را به یک مرکز تعمیر یا متخصص بسپارید تا مشکل آن را حل کنند. اما پیش از این کار، یک بار هم ریست کردن گوشی را امتحان کنید. با این کار، تمامی داده‌های گوشی حذف می‌شوند و گوشی مانند روز اولی می‌شود که خریداری شده بود. ریست کردن گوشی می‌تواند باگ‌های احتمالی را رفع کند.

البته توصیه می‌کنیم پیش از ریست کردن از داده‌های گوشی خود پشتیبان (بک‌آپ) تهیه کنید و اطلاعات را با حساب گوگل خود همگام‌سازی کنید تا پس از پایان عملیات ریست، این اطلاعات را بازیابی کنید. البته اگر از سری گلکسی‌ سامسونگ استفاده می‌کنید، می‌توانید داده‌های خود را با حساب سامسونگ خود همگام‌سازی کنید.

۶. به تعمیرکار مراجعه کنید

سنسور مجاورت گوشی

اگر حتی ریست کردن هم جوابگو نبود، احتمالا لازم است سنسور مجاورت گوشی خود را تعویض کنید. ممکن است در اثر ضربه یا افتادن گوشی از ارتفاع و امثال آن، سنسور مجاورت آسیب دیده باشد. این سنسور بسیار حساس است و با وارد شدن فشار زیاد به‌راحتی آسیب می‌بیند.

شاید این مطلب جذاب باشد
چرا هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین خلاقیت انسان‌ها شود؟

اگر نیاز به تعویض سنسور پیدا کردید، بهتر است گوشی خود را به یک مرکز تعمیر معتبر یا تکنسین متخصص بسپارید و از تعمیر خودسرانه‌ی آن با کمک ویدیوهای موجود در یوتیوب خودداری کنید. گوشی هوشمند امروزی دستگاهی بسیار حساس است و بدون داشتن دانش تخصصی، ممکن است آسیب جدی به آن وارد کنید.

آیا گوشی شما بدون سنسور مجاورت هم کار می‌کند؟

گوشی‌های هوشمند برای ساده‌تر کردن زندگی روزمره‌ی ما تولید می‌شوند و از قطعات زیادی تشکیل شده‌اند که از کار افتادن بعضی از آن‌ها، اگرچه در بعضی عملکردها اختلال ایجاد می‌کند، اما ممکن است عملکرد کلی دستگاه را تحت تاثیر قرار ندهد.

ممکن است با وجود از کار افتادن سنسور مجاورت گوشی اندرویدی شما، همچنان بتوانید از آن استفاده کنید. اما همان‌طور که اشاره شد، تمامی این قطعات برای ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری بهتر در گوشی شما قرار گرفته‌اند و نقص در هر یک از آن‌ها می‌تواند بر تجربه‌ی کلی شما از استفاده از گوشی اثر بگذارد.

منبع: Make Use Of

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا