لپ تاپلوازم جانبیموبایل و گجت

مقایسه دوربین پیکسل ۷ پرو با آیفون ۱۴ پرو مکس و گلکسی S22 اولترا

در این مطلب به مقایسه دوربین گوشی پیکسل ۷ پرو با گلکسی S22 اولترا و آیفون ۱۴ پرو مکس می‌پردازیم تا ببینیم کدام پرچم‌دار می‌تواند تصاویر بهتر و جذاب‌تری را به ثبت برساند.

گوگل به‌تازگی از گوشی‌های سری پیکسل ۷ در دو مدل استاندارد و پرو رونمایی کرده است. این گوشی‌ها اگرچه از لحاظ قدرت سخت‌افزاری در مقایسه با نسل قبل خود پیشرفت چشمگیری نداشته‌اند اما گوگل ظاهرا همانقدر ارتقا را هم برای بهبود عملکرد آن‌ها در زمینه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری نظر گرفته چرا که پیکسل ۷ پرو توانسته در بررسی‌های وب‌سایت DxOMark در رتبه‌ی نخست قرار بگیرد. در آن طرف گلکسی S22 اولترا و آیفون ۱۴ پرو مکس را در اختیار داریم که هر یک از آن‌ها بهترین و جدیدترین پرچم‌داران شرکت مربوطه یعنی سامسونگ و اپل محسوب می‌شوند. حال تصمیم گرفته‌ایم در این مطلب به مقایسه‌ی دوربین پیکسل ۷ پرو با این دو گوشی بپردازیم اما قبل از بررسی، در ادامه می‌توانید مشخصات سخت‌افزاری دوربین‌های این سه گوشی را با هم مقایسه کنید.

نام گوشی آیفون ۱۴ پرو مکس گلکسی S22 اولترا پیکسل ۷ پرو
دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/1.78 و اندازه‌ی ۲۴ میلی‌متر، اندازه‌ی سنسور ۱/۱٫۲۸ اینچ ۱۰۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/1.8 و اندازه‌ی ۲۳ میلی‌متر، اندازه‌ی سنسور ۱/۱٫۳۳ اینچ ۵۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/1.9 و اندازه‌ی ۲۵ میلی‌متر، اندازه سنسور ۱/۱٫۳۱ اینچ
دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/2.2 و اندازه‌ی ۱۳ میلی‌متر، اندازه‌ی سنسور ۱/۲٫۵۵ اینچ ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/۲.۲ و اندازه‌ی ۱۳ میلی‌متر، اندازه‌ی سنسور ۱/۲٫۵۵ اینچ ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/2.2 و اندازه‌ی ۱۴ میلی‌متر، اندازه سنسور ۱/۲٫۹ اینچ
دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/۲.۸ و زوم ۳ برابری اپتیکال، اندازه‌ی سنسور ۱/۳٫۵ اینچ

۱۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/۲.۴ و زوم ۳ برابری اپتیکال، اندازه‌ی سنسور ۱/۳٫۵۲ اینچ

۱۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/۴.۹ و زوم ۱۰ برابری اپتیکال، اندازه‌ی سنسور ۱/۳٫۵۲ اینچ

۴۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/3.5 و زوم ۵ برابری اپتیکال، اندازه‌ی سنسور ۱/۲٫۵۵ اینچ
دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/1.۹، با قابلیت فوکوس خودکار و فیلم‌برداری ۴K ۴۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/۲.۲، با قابلیت فوکوس خودکار و فیلم‌برداری ۴K ۱۰.۸ مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار و فیلم‌برداری ۴K

همانطور که مشاهده می‌کنید، آیفون ۱۴ پرو مکس بزرگ‌ترین سنسور را در مقایسه با دو گوشی دیگر دارد (نه مگاپیکسل) و این یعنی از لحاظ تئوری، قادر به دریافت نور بیشتری از محیط است. دوربین فوق عریض هر سه گوشی تقریبا مشابه است اما نمونه‌ی بکار رفته در پیکسل ۷ پرو اندکی سنسور کوچک‌تری دارد و این یعنی باز هم از لحاظ تئوری شاهد نویز بیشتری درون تصاویر ثبت شده با این دوربین خواهیم بود. برای دوربین تله‌فوتو اما پیکسل ۷ پرو سنسور بزرگ‌تری دارد. این بزرگی روی کاغذ باید به نماینده‌ی گوگل در یک سری از صحنه‌ها که با زوم ۵ برابری ثبت می‌شوند برتری بدهد اما باید دید آیا در عمل هم این برتری‌ها صدق می‌کنند یا خیر.


مقایسه دوربین اصلی پیکسل ۷ پرو با گلکسی S22 اولترا و آیفون ۱۴ پرو مکس – نور روز


همانطور که مشاهده می‌کنید، پیکسل ۷ پرو با همان امضای همیشگی گوگل پا به مقایسه گذاشته و به نظر می‌رسد اصلا هم طی چند سال اخیر این نوع به نمایش گذاشن تصاویر تغییری نداشته است. این یعنی تصاویری با گستره‌ی دینامیکی بالا که باعث می‌شود هم در نقاط تیره و هم در نقاط روشن، جزئیات به خوبی به نمایش در بیایند.

شاید این مطلب جذاب باشد
6 دلیل برای استفاده از USB تایپ سی یا Type-C

اما آنچه که باعث شده تفاوت اصلی رقم بخورد، نوع نمایش رنگ‌هاست. در حالی که در گلکسی S22 اولترا و آیفون ۱۴ پرو مکس رنگ‌ها اندکی اشباع‌شده به نمایش گذاشته شده‌اند، پیکسل ترجیح داده زشت یا زیبا، هرآنچه که در واقعیت موجود است را ثبت کند. در نتیجه‌ی همین موضوع، برخی از تصاویر اندکی سرد و بی‌روح هم شده‌اند به گونه‌ای که شاید در برخی از شرایط فکر کنید اصلا نوردهی به میزان کافی صورت نگرفته اما گوگل همیشه ترجیح می‌داده گوشی‌هایش اینگونه تصاویر را ثبت کنند.

اما به صورت کلی، به نظر می‌رسد گلکسی S22 اولترا، نماینده‌ی قدرتمند سامسونگ با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی خود توانسته از لحاظ تعادل و پایداری عملکرد در این بعد از ظهر ابری، بهترین عملکرد را داشته باشد. در تمامی تصاویری که توسط این سه گوشی ثبت شده می‌بینید که نمونه‌های ثبت شده توسط گلکسی S22 اولترا از لحاظ میزان نور وضعیت پایداری دارند. اگرچه در برخی از شرایط کاملا رنگ‌ها را اشباع‌شده به نمایش گذاشته‌اند اما با این حال این کهکشانی ۶٫۸ اینچی تعادل را بیشتر از دو مدل دیگر در تمامی موارد حفظ کرده است.


مقایسه دوربین فوق عریض پیکسل ۷ پرو با گلکسی S22 اولترا و آیفون ۱۴ پرو مکس – نور روز


در مقایسه با دوربین فوق عریض بکار رفته در آیفون ۱۴ پرو مکس و گلکسی S22 اولترا، پیکسل ۷ پرو از دوربینی با زاویه دید نسبتا محدودتر بهره می‌برد اما در مقایسه با قبل وضعیت بسیار بهتر شده است. نسل قبل این گوشی از لنزی ۱۷ میلی‌متری بهره می‌برد و این باعث می‌شد تصاویر فوق عریض خیلی عریض ثبت نشوند. اگرچه کیفیت خوبی داشتند اما هدف تعبیه‌ی دوربین فوق عریض درون یک گوشی این است که بشود با آن تصویری با زاویه دید بیشتر ثبت کرد که پیکسل ۶ پرو در این زمینه از آیفون ۱۴ پرو مکس و گلکسی S22 اولترا با اختلاف ضعیف‌تر بود.

اما پیکسل ۷ پرو اکنون لنزی ۱۴ میلی‌متری دارد که می‌تواند تصاویر فوق عریض خوبی را ثبت کند. پایداری عملکرد این سنسور و سنسور اصلی در نمایش رنگ‌ها تقریبا با هم مشابه است که این خبر خوبی محسوب می‌شود. رنگ‌های سرد و بی روح در تصاویر فوق عریض ثبت شده توسط پیکسل ۷ پرو بسیار بیشتر خود را نشان می‌دهند خصوصا وقتی آن‌ها را با نمونه‌های ثبت شده توسط دوربین آیفون ۱۴ پرو مکس و گلکسی S22 اولترا مقایسه می‌کنیم.

به صورت کلی تصاویر ثبت شده توسط آیفون ۱۴ پرو مکس بسیار اغراق شده هستند و گوگل هم مشکلی دقیقا عکس این قضیه را دارد. در نتیجه بار دیگر رأی را به کهکشانی سامسونگ می‌دهیم که شاید در همه‌ی زمینه‌ها از رقبایش بهتر نبوده باشد اما تعادل خوبی را از خود به نمایش گذاشته است.


مقایسه دوربین اصلی پیکسل ۷ پرو با گلکسی S22 اولترا و آیفون ۱۴ پرو مکس – نور کم


پیکسل ۷ پرو مثل همیشه سنت‌شکنی نکرده و همچنان پرچم را در عکاسی در نور شب برای گوگل بالا نگه داشته است. بزرگ‌ترین پیشرفتی که پیکسل ۷ پرو در مقایسه با نسل قبل داشته این است که این گوشی در ثبت تصاویر در نور شب فوق‌العاده سریع است. پیکسل ۶ پرو اگرچه در عکاسی در نور شب عملکرد حیرت‌انگیزی داشت اما بسیار کند بود و گاهی اوقات حتی ۵ ثانیه طول می‌کشید تا بتواند وضعیت را سنجیده و یک تصویر را ثبت کند. پیکسل ۷ پرو اما در عرض یکی دو ثانیه توانست تصویری را ثبت کند که از نمونه‌ی ثبت شده توسط گلکسی S22 اولترا و آیفون ۱۴ پرو مکس هم بهتر است.

شاید این مطلب جذاب باشد
سندباکس چیست و چه امکاناتی دارد؟

شما می‌توانید برتری پیکسل ۷ پرو را در تصاویر بالا هم مشاهده کنید. جزئیات به بهترین شکل ممکن به نمایش درآمده‌اند، تصاویر شارپ هستند و رنگ‌ها در آن‌ها فوق‌العاده زیبا به نمایش درآمده‌اند. شاید تنها ایرادی که بشود به پیکسل ۷ پرو وارد کرد این است که گاهی اوقات آسمان را بسیار روشن می‌کند به گونه‌ای که حس و حال شب از تصویر می‌رود. نکته‌ی بعدی هم پخش نور در اطراف نقاط روشن نظیر لامپ است که در تصاویر ثبت شده توسط دوربین پیکسل ۷ پرو در مقایسه با دو گوشی دیگر بیشتر به چشم می‌خورد.

آیفون ۱۴ پرو مکس هم تلاش کرده تا نور شب را روشن‌تر از حالت عادی جلوه دهد و باز هم حس و حال زیبای شب از تصویر رفته است. گلکسی S22 اولترا را باید نزدیک‌ترین رقیب برای پیکسل ۷ پرو در این زمینه بدانیم اما دلیلی که باعث شده در رتبه‌ی دوم قرار بگیرد این است که تصاویر ثبت شده توسط آن، وضوح و شفافیت لازم را ندارند. همچنین پیکسل ۷ پرو توانسته جزئیات را هم به شکل بهتری در مقایسه با نماینده‌ی سامسونگ حفظ کند و تصاویر مربوط به آن هم گستره‌ی دینامیکی بیشتری دارند.


مقایسه پیکسل ۷ پرو با گلکسی S22 اولترا و آیفون ۱۴ پرو مکس – زوم


از آن‌جایی که این مقایسه صرفا یک بررسی خیلی مختصر و کوتاه از عملکرد دوربین پیکسل ۷ پرو است، بنابراین فرصت این پیش نیامده که دوربین تله‌فوتو و به طور کلی توانایی زوم این گوشی به صورت جزئی مورد بررسی قرار بگیرد. دلیل اصلی این که نمی‌گوییم مقایسه‌ی دوربین تله‌فوتو و می‌گوییم زوم این است که در برخی از این تصاویر گوشی‌ها به دلیل نبود نور کافی، روی تصاویر زوم دیجیتال می‌کردند و نه اپتیکال.

اما با این وضعیت، در میزان زوم ۵ برابری که پیکسل ۷ پرو دوربین بومی آن را در اختیار دارد، نه گلکسی S22 اولترا و نه طبیعتا آیفون ۱۴ پرو مکس عملکرد در حد و اندازه‌های نماینده‌ی گوگل نداشته‌اند. البته نمایندگان دو شرکت رقیب این تصویر را با دوربین تله‌فوتوی خود که توانایی زوم ۳ برابری دارد به ثبت رسانده و با زوم دیجیتال، میزان آن را به ۵ برابر افزایش داده‌اند. در نتیجه می‌بینیم که نویز بسیار زیادی در تصاویر آن‌ها وجود دارد، خصوصا در گلکسی S22 اولترا.

اما اوضاع زمانی جالب می‌شود که به سراغ زوم ۱۰ برابری می‌رویم. می‌دانیم انتظار دارید بشنوید گلکسی S22 اولترا برنده‌ی بی چون و چرای این بخش است اما باید بگوییم این گوشی عملکرد شدیدا بدی در این بخش از خود به نمایش گذاشته است. اما این موضوع یک دلیل منطقی هم دارد.

شاید این مطلب جذاب باشد
لپ‌تاپ کاستوم کانفیگ چیست؟ چرا یک مدل لپ‌تاپ ده‌ها گزینه‌ی خرید دارد؟

پیکسل با استفاده از دوربین تله‌فوتو و زوم دیجیتال توانسته این تصویر را بهتر از هر دو گوشی دیگری ثبت کند. اما دوربین تله‌فوتوی دوم گلکسی S22 اولترا برای اینکه در ثبت چنین تصویری وارد عمل شود نیازمند نور بیشتری بود. در نتیجه این گوشی بار دیگر از همان دوربین تله‌فوتو با توانایی زوم ۳ برابری استفاده کرد و باقی میزان را به صورت دیجیتال زوم کرد تا به ۱۰ برابر برسد و نتیجه هم به معنای واقعی کلمه افتضاح از آب درآمد. اگر نور کافی در این محیط قرار داشت، گلکسی S22 اولترا از معیار مقایسه خارج می‌شد و به قول معروف در لیگ خود قرار می‌گرفت چون در این حالت هیچ گوشی قابل قیاس با آن نیست.

توجه داشته باشید در این بخش باید بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد و میزان زوم در شرایط مختلف و در اندازه‌های گوناگون مورد بررسی قرار بگیرد. قطعا با این تصاویر نمی‌شود خیلی قاطع رأی را بر برتری یک محصول صادر کرد اما می‌توان گفت پیکسل ۷ پرو واقعا عملکرد خوبی دارد.


مقایسه پیکسل ۷ پرو با گلکسی S22 اولترا و آیفون ۱۴ پرو مکس – پرتره


سال‌هاست که در گوشی‌های پیکسل، تجربه‌ی عکاسی پرتره خوب و لذت‌بخش وجود ندارد. امسال این قابلیت به لطف حالت زوم ۲ برابری بهتر شده و پیکسل با استفاده از دوربین اصلی خود می‌تواند تصاویر پرتره ۱۲ مگاپیکسلی خوبی ثبت کند. اما در مقایسه با دو گوشی دیگر عملکرد دوربین پیکسل ۷ پرو چگونه است؟

در پیکسل ۷ پرو دو گزینه‌ی ۱X و ۲X برای عکاسی پرتره می‌بینید که نباید گول بخورید. ۱X در واقع با میدان دید ۱٫۷ برابری دوربین اصلی برابری می‌کند و در واقع یک فریم برش‌خرده را به شما نشان می‌دهد. ۲X هم دقیقا همین وضعیت را دارد و میدان دید واقعی آن در حقیق ۲٫۶ برابر در دوربین اصلی است.

ضعف اصلی دوربین پیکسل ۷ پرو در این بخش این است که شما وقتی مشغول به عکاسی پرتره هستید، در دوربین نمی‌توانید ببینید که چه چیزهایی محو می‌شود. به عبارتی دیگر وقتی تصویر را ثبت می‌کنید، تار بودن آن مشخص می‌شود. این اتفاق نه تنها در گلکسی S22 اولترا و آیفون ۱۴ پرو مکس بلکه تقریبا می‌توان گفت در هیچ گوشی که تاکنون بررسی شده‌اند مشاهده نشده است. اگر این قابلیت وجود نداشته باشد قطعا تجربه‌ی عکاسی با مشکل مواجه خواهد شد چرا که شما می‌بینید و تصمیم می‌گیرید عقب‌تر بایستید، جلوتر بروید، زاویه را تغییر دهید و… . حال باید دید آیا این یک باگ است و یا پیکسل ۷ پرو واقعا از چنین قابلیت ساده‌ای بهره نمی‌برد.

به صورت کلی اگر بخواهیم بگوییم، عملکرد پیکسل ۷ پرو در ثبت تصاویر پرتره با میزان زوم ۱X عالی بوده اما نه به اندازه‌ای که بشود آن را در حد و اندازه‌های آیفون و گلکسی دانست. نمایندگان دو رقیب سنتی یعنی آیفون ۱۴ پرو مکس و گلکسی S22 اولترا هم تقریبا با یکدیگر برابر شده‌اند.


مقایسه دوربین سلفی پیکسل ۷ پرو با گلکسی S22 اولترا و آیفون ۱۴ پرو مکس


سنسور دوربین سلفی پیکسل ۷ پرو اندکی عریض‌تر است و در نتیجه برای عکاسی سلفی گروهی می‌توان بیشتر روی توانایی‌های آن حساب کرد. گلکسی S22 اولترا دوربین سلفی خیلی عریضی در مقایسه با دو گوشی دیگر ندارد که شاید این موضوع زمانی که جمعیت‌تان برای عکاسی زیاد است مشکل‌ساز شود اما از لحاظ عملکرد فوق‌العاده است و هم جزئیات خوبی را ثبت می‌کند و هم رنگ‌ها را به شکل قابل قبولی به نمایش می‌گذارد. پیکسل ۷ پرو هم در این بخش تا حدودی عملکردی نزدیک به گلکسی S22 دارد و در نتیجه برنده‌ای بین آن‌ها انتخاب نمی‌کنیم. آیفون ۱۴ پرو مکس هم از دو گوشی یادشده اندکی پایین‌تر قرار می‌گیرد چرا که در نمایش نقاط خیلی روشن با مشکل مواجه شد و آن‌ها را از بین برد.

شاید این مطلب جذاب باشد
اپل می‌خواهد سال آینده آیپد ۱۶ اینچی راهی بازار کند

نتیجه‌گیری

پیکسل ۷ پرو

دوربین پیکسل 7 پرو

  • دوربین اصلی جزئیات خوبی دارد اما تصاویر را با رنگ سرد و بی‌روحی به نمایش می‌گذارد
  • دوربین فوق عریض از قبل عریض‌تر شده اما رنگ‌ها را سرد و بی‌روح به نمایش می‌گذارد
  • سرعت دوربین در ثبت تصاویر در شب بسیار بالا و عملکرد آن هم بی‌نظیر است
  • دوربین تله‌فوتو با زوم ۵ برابری حتی در شرایطی که نور زیادی وجود نداشته باشد هم فعال شده و تصاویر باکیفیتی ثبت می‌کند

آیفون ۱۴ پرو مکس

دوربین آیفون 14

  • سریع‌ترین تجربه‌ی عکاسی و بهترین رابط کاربری دوربین
  • تصاویر ثبت شده در نور روز اندکی اشباع شده و بیش از حد شارپ هستند
  • گستره‌ی دینامیکی در مقایسه با S22 اولترا و پیکسل ۷ پرو خیلی زیاد نیست
  • دوربین فوق عریض هم ضعف مشابهی دارد
  • عملکرد گوشی در نور شب در مقایسه با رقبا ضعیف‌تر است

گلکسی S22 اولترا

  • عملکرد دوربین اصلی در نور روز عالی است، تعادل رنگ‌ها عالی است و علی‌رغم اشباع رنگ‌ها، پایداری خوبی را شاهد هستیم
  • دوربین فوق عریض هم عملکرد مشابهی دارد
  • عملکرد دوربین در نور شب ضعیف‌تر از دوربین پیکسل ۷ پرو است
  • عملکرد بی‌نظیر از لحاظ زوم به این شرط که نور کافی وجود داشته باشد
  • عملکرد دوربین سلفی عالی است

به صورت کلی بخواهیم بگوییم، پیکسل ۷ پرو قطعا از لحاظ عکاسی تجربه‌ی لذت‌بخشی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و از این حیث نباید جای نگرانی وجود داشته باشد.  آیفون ۱۴ پرو مکس هم شاید اگر اشباع بیش از حد رنگ‌ها نبود می‌توانست امتیاز بیشتری دریافت کند. گلکسی S22 اولترا اما عملکرد ثابت و پایداری در این مقایسه داشته است. هرچند سلیقه‌ها قطعا متفاوت هستند و یک وب‌سایت یا شخص دیگر ممکن است نظر کاملا متفاوتی داشته باشد.

اما توجه داشته باشید این فقط یک مقایسه‌ی معمولی از عملکرد این سه گوشی در شرایط عادی روزمره بود و هنوز بخش‌های زیادی هستند که باید به صورت حرفه‌ای‌تری مورد بررسی و قضاوت قرار بگیرند. آیفون ۱۴ پرو امکانات و قابلیت‌های متعددی از جمله ProRAW دارد که قطعا می‌تواند تجربه‌ی عکاسی را بهبود ببخشد، گلکسی S22 اولترا می‌تواند تا ۱۰۰ برابر روی سوژه‌ها زوم کند که این موضوع هم در این مقایسه به تصویر کشیده نشده است. تعداد سوژه‌ها هم آنقدر بالا نیست که نتیجه‌گیری دقیقی داشته باشیم. برای مقایسه‌ی کامل و جامع باید منتظر بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر بمانیم.

با این وجود و با مقایسه‌ی تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های این سه گوشی، فکر می‌کنید عملکرد کدام یک بهتر بوده است؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: PhoneArena

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا