لوازم جانبی

اگر تشخیص خرابی ای سی گوشی را جدی نگیرید، باید با موبایلتان خداحافظی کنید!

در میان قطعات موجود در گوشی ها یکی از مهمترین بخش هایی که در مدار و بُرد گوشی وجود دارد، قطعه آی سی تغذیه یا شارژ موبایل است. ای سی شارژ نقش بسیار مهمی در تامین انرژی مورد نیاز برای راه اندازی و فعالیت گوشی شما دارد و عوامل متعددی می تواند به آن آسیب وارد کند. در ادامه با بررسی نشانه های خرابی IC سی شارژ گوشی و نحوه تعمیر آن با جانبی همراه باشید.

آی سی شارژ گوشی، مهمترین قطعه در تامین انرژی موبایل های هوشمند

اگر روزگار گذشته را بیاد داشته باشید حتما می دانید که گوشی های نسل قدیم به اندازه گوشی های امروزی پیشرفته نبودند. تا چندین سال پیش خاص ترین تکنولوژی موجود برروی گوشی ها فرستنده مادون قرمز بود که با ورود بلوتوث به عرصه تکنولوژی انقلابی نو به پا شده بود.

اما امروز با نسل جدیدی از گوشی های هوشمند روبرو هستیم که توانایی پردازش و سرعتی در حد رایانه های هوشمند دارند. همانطور که می دانید قطعات بسیار زیادی در گوشی های هوشمند وجود دارد که هریک وظیفه خاصی را انجام می دهند.

ظاهر ای سی شارژ گوشی – نمای ای سی تغذیه گوشی

در میان تمام این قطعات، آی سی (IC)  تغذیه یکی از مهمترین سخت افزار های موجود درون تمام گوشی هاست. قطعه ای که نقشی حیاتی در تامین انرژی و شارژ باتری گوشی به عهده دارد. همانطور که انتظار هم می رود آی سی شارژ همواره در معرض جریان برق بوده و به واسطه حساسیت و ظرافتی که دارد از جمله قطعاتی است که همواره احتمال بروز خطر در آن وجود دارد. در این قسمت دلیل تاکید بر استفاده از شارژر اصلی سامسونگ برای گوشی هوشمند مشخص می شود. اما آی سی شارژ دقیقا چیست؟

شاید این مطلب جذاب باشد
مشخصات فنی گلکسی M54 5G لو رفت

آی سی شارژ چیست؟

آی سی شارژ یکی از مهمترین قطعاتی است که در مدار هر گوشی همراهی وجود دارد. قطعه ای که برای تامین ولتاژ و جریان الکتریکی مورد نیاز در عملکرد گوشی همراه نقش به سزایی دارد. IC شارژ گوشی وظیفه مدیریت بخش های بسیاری از تلفن هوشمند شما را به عهده دارد و از جمله مهمترین آنها می توانیم به کنترل درایور نور پشت صفحه گوشی اشاره کنیم.

وظایف ای سی شارژ موبایل

اما این تنها وظیفه آی سی شارژ نیست و حتی زمانی که هدفون یا هندزفری شما دچار مشکل می شود نیز آی سی شارژ خرابی را مشخص می کند. از دیگر وظایفی که به عهده آی سی شارژ است می توانیم به موارد زیر نیز اشاره کنیم:

  • کنترل کلید های ولوم
  • دکمه پاور
  • دکمه سایلنت در برخی گوشی ها
  • کنترل دمای CPU
  • هدایت و کنترل NTC
  • دوربین
  • باتری

در یک بررسی کلی می توان گفت بیشتر بخش های موجود در گوشی های هوشمند در ارتباط مستقیم با آی سی شارژ هستند.

 ای سی شارژ گوشی روی برد

به همین دلیل اگر آی سی شارژ آسیب ببیند در عملکرد کلی گوشی تاثیری جدی و به سزا خواهد داشت. اگر به فکر گوشی خود، خصوصا گوشی های گران قیمت اپل هستید، توصیه می کنیم در قدم اول حتما به فکر استفاده از شارژر اصلی اپل باشید.

بررسی ساختار آی سی شارژ گوشی

IC تغذیه قطعه در بحث ساختار دارای سه یا چهار پین می باشد که در ارتباط مستقیم با باتری است. همچنین براساس طراحی داخلی و با گرفتن ولتاژ باتری، انرژی مورد نیاز برای سایر بخش ها را تامین می کند. ولتاژ مورد نیاز از طریق قطب مثبت باتری به مدار حفاظت جریان آی سی وارد می شود و در ادامه انرژی دیگر بخش ها نیز تامین می گردد.

شاید این مطلب جذاب باشد
چگونه هندزفری خراب را از گوشی حذف کنیم؟

مشکل زمانی به وجود می آید که جریان ورودی به آی سی تغذیه بیش از حد مجاز باشد. در چنین شرایطی مدار محافظ جریان وارد عمل می شود و گوشی را یکباره خاموش می کند.

نشانه های خرابی آی سی شارژ ساموسنگ و آیفون

یکی از شایع ترین نشانه های خراب بودن این قطعه خاموش شدن گوشی همراه است. وقتی آی سی شارژ گوشی سامسونگ آسیب ببیند شارژ مجدد گوشی انجام نمی شود و گوشی خاموش می شود. همانطور که انتظار می رود خراب شدن آی سی شارژ تاثیر به سزایی در عمر باتری و حتی خراب شدن کامل آن نیز دارد. اما این تنها نشانه آسیب دیدگی آی سی شارژ نیست.

ای سی تغذیه گوشی جدا شده

احتمالا در گوشی های قدیمی تان دچار مشکل آنتن دهی شده اید، اگر نمی دانستید یکی از دلایل بروز مشکلات آنتن دهی خرابی آی سی شارژ گوشی است. اگر در حالت عادی که شبکه مخابراتی دارای وضعیت مطلوبی است آنتن دهی نا مناسبی را تجربه می کنید جای شکی برای خراب شدن ای سی شارژ باقی بگذارید. البته به این نکته توجه کنید که نوع قاب گوشی مورد استفاده نیز در آنتن دهی اثرگذار است. برای مثال می توانیم بامپر یا قاب های فلزی را مثال بزنیم.

با توجه به اهمیت بالا و نقش مهمی که آی سی شارژ دارد، در صورت آسیب دیدگی و یا ایجاد مشکل در آن به زودی قطعات بیشتری دچار خرابی می شوند. لذا در صورت مشاهده اولین نشانه های مشکوک از آسیب دیدگی آی سی شارژ توصیه می کنیم سریعا به رفع مشکل بپردازید تا از پرداخت هزینه های بیشتر جلوگیری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، خالی از لطف نیست اگر نگاهی به مقاله علائم خراب شدن باتری گوشی داشته باشید. به طور مثال خرابی باتری گوشی سامسونگ J7 خود میتواند باعث بروز آسیب به گوشی شما شود.

شاید این مطلب جذاب باشد
گوگل تا زمانی که سامسونگ گوشی تاشو بسازد روی اندروید ۱۲L کار می‌کند

نحوه تعمیر ای سی شارژ گوشی آیفون

پیش از هر چیز باید بدانید که تعمیر گوشی نیاز به مهارت و تخصص بسیار بالایی دارد، خصوصا گوشی های نسل جدید و امروزی که در بازار وجود دارند.هر چه گشوی شما پیشرفته تر باشد، دارای حساسیت بالاتری نیز هست و برای تعمیر آن باید از ابزار های مناسب استفاده کنید و تخصص لازم را داشته باشید.

تعمیر ای سی شارژ موبایل

آی سی شارژ قطعه ای بسیار حیاتی در گوشی هوشمند شماست و اگر در فرایند تعمیر آن اشتباهی رخ دهد ممکن است گوشی شما برای همیشه از کار افتاده و دیگر روشن نشود. به همین دلیل در صورت وجود تردید در خرابی آی سی شارژ بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • از خرابی آی سی تغذیه اطمینال حاصل کنید.
  • از باز کردن گوشی بدون آگاهی و ابزارهای لازم خودداری کنید.
  • از دستکاری قطعات مختلف برای تعمیر آی سی تغذیه ی موبایل خودداری کنید.
  • آی سی تغذیه را به هیچ وجه جا به جا یا دستکاری نکنید.
  • قطعه اصل و اورجینال را از نمایندگی های معتبر تعمیرات موبایل فراهم کنید.

با توجه به این توضیحات مسلما به درک صحیحی از اهمیت و نقش آی سی شارژ رسیده اید. به همین دلیل توصیه می کنیم در صورت تشخیص مشکل آی سی شارژ گوشی، تعمیر آن را به متخصصین واقعی بسپارید.

 

آی سی شارژ گوشی چیست؟

ای سی شارژ ، یک قطعه در مدار موبایل است که در تامین ولتاژ و جریان الکتریکی مورد نیاز برای عملکرد گوشی نقش موثری دارد.

چطور بفهمیم ای سی شارژ گوشی خراب شده است؟

شاید این مطلب جذاب باشد
راهنمای خرید هدفون استودیویی ؛ هر آنچه باید در مورد مانیتورینگ هدفون بدانید

خاموش شدن بی دلیل گوشی یکی از نشانه های خرابی ای سی شارژ موبایل است. البته علائم دیگری وجود دارد که خبر از خراب شدن ای سی شارژ گوشی می دهد. در این مقاله به بررسی نشانه های خرابی ای سی شارژ گوشی پرداختیم.

آیا میتوان آی سی شارژ گوشی را تعمیر کرد؟

امکان تعمیر ای سی شارژ وجود دارد اما با توجه به حساسیت این قطعه نکات ریزی وجود دارد که برای تعمیر ای سی شارژ باید به آن ها دقت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا