بیشترین علت قطعی تلفن ثابت معمولا بابت عدم پرداخت بدهی است البته گاهی اوقات نیز سرقت کابلهای مخابرات یا دلایل فنی دیگر موجب این امر میشود. اگر تلفنتان قطع شده و به دنبال راهکاری برای علت قطعی و وصل مجدد آن هستید در ادامه با ما همراه باشید.
براساس اعلام سازمان مخابرات ایران، صورتحساب تلفن ثابت یک ماهه شده است. حال اگر قبض پایان یک دوره بیش از 20 هزار تومان باشد و پرداخت نشود یا کمتر از این مبلغ بوده و برای دو دوره متوالی قبض پرداخت نشود، شاهد قطعی تلفن ثابت به صورت یک طرفه خواهیم بود.
اما از کجا بفهمیم که قطعی تلفن ثابت به علت عدم پرداخت بدهی بوده است؟ از سه روش میتوانید جهت استعلام میزان بدهی خود اقدام کنید.
راه اول تماس با شماره 2000 است. پس از تماس با سامانه خدمات غیرمتمرکز مخابرات میتوانید از میزان بدهی خود آگاه شده و در صورت تمایل اقدام به پرداخت آن کنید.
راه دیگر نیز شمارهگیری کد #2020* با تلفن همراهتان است، سپس از فهرست نمایش داده گزینه 3 را انتخاب کنید. در مرحله بعدی نیز شماره تلفن ثابت خود را به همراه پیششماره شهرتان وارد کنید. سپس گزینه یک را ارسال کرده و در نهایت قبض به روز و پایان دوره شما نمایش داده خواهد شد.
پیگیری مشکل قطعی تلفن ثابت از طریق مخابرات من
سامانه مخابرات من، خدمات مختلفی را در اختیار مشترکین این شرکت قرار میدهد. برای ورود به این سامانه بایستی شماره تلفن خود را درج کرده و روی گزینه ورود بزنید. سپس پیامک تاییدیهای برایتان ارسال شده که پس از درج آن میتوانید وارد مخابرات من شوید.
اگر برای اولین بار است که وارد این سامانه میشوید، بایستی جهت تکمیل مشخصات خود اقدام کنید. در صفحه مربوطه تکمیل مشخصات بایستی نام، نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، شماره شناسنامه و تاریخ تولد را درج و سپس روی گزینه ثبت کلیک کنید.
اگر خط تلفنی در لیست شما وجود نداشت، کافی است از بالای صفحه گزینه «افزودن خط جدید» را انتخاب و روی «افزودن خط تلفن دیگران» کلیک کنید.
سپس شماره تلفن ثابت با پیش شماره به همراه کد ملی مالک خط را وارد و روی گزینه ثبت و ادامه کلیک کنید.
در صورت صحت اطلاعات وارده، کد تاییدیهای برای صاحب خط تلفن ثابت، پیامک شده و پس از درج آن، میتوانید زین پس از خدمات ارائه شده برای این خط در سامانه استفاده کنید.
حال به پیشخوان مخابرات من مراجعه کرده و در آنجا صورتحساب تلفن ثابتتان نمایش داده میشود.
در صورتی که بدهی شما صفر باشد احتمالا قطعی تلفن ثابت به علت اختلال فنی صورت گرفته است. جهت پیگیری مشکل خرابی تلفن نیز میتوانید از مخابرات من استفاده کنید. برای این کار کافی است از فهرست سمت راست، روی «خدمات» کلیک کنید.
سپس در صفحه جدید، «خدمات تلفن ثابت» را انتخاب کنید. از این صفحه میتوانید مزاحم تلفنیتان را ردیابی، خرابی تلفن خود را اعلام یا ریز مکالماتتان را دریافت کنید.
در این مرحله از بخش اعلام خرابی خط تلفن، بایستی روی گزینه «فرم درخواست/ پیگیری» کلیک کنید.
سپس شماره تلفن شما نمایش داده شده و روی گزینه بررسی بزنید. توجه داشته باشید که از این سامانه تنها میتوانید قطعی تلفنهای ثبت شده در مخابرات من را پیگیری کرده و نمیتوانید جهت رفع مشکل تلفن دیگران اقدام کنید.
در مرحله آخر نیز درخواست بررسی شما ثبت شده و نتیجه اعلام خواهد شد.
سوالات پرتکرار کاربران
چنانچه قبض پایان یک دوره بیش از 20 هزار تومان باشد یا در دو دوره متوالی مبلغ صورتحساب کمتر از 20 هزار تومان باشد و پرداخت نشود، تلفن بهصورت یکطرفه قطع میشود.
معمولا این فرآیند در اسرع وقت انجام شده اما در صورتی که با تاخیر رو به رو شدید، میتوانید با مراکز امور مشترکین تلفن ثابت منطقه خود تماس بگیرید و کد پیگیری پرداخت خود را اعلام کنید تا اقدامات لازم برای وصل تلفن صورت گیرد.