کالای الکترونیکلپ تاپلوازم جانبی

بررسی هدفون بلوتوثی کیو سی وای T13؛ ارزان‌ترین هدفون باکیفیت بازار

در این مطلب به بررسی هدفون بلوتوثی کیو سی وای T13 (هدفون QCY T13) می‌پردازیم تا ببینیم آیا این هدفون نسبتا ارزان‌قیمت در مقایسه با مدل‌های گران‌تر ارزش خرید دارد یا خیر.

این روزها استفاده از ایربادز بسیار افزایش پیدا کرده است. این محصولات بی‌سیم به خاطر حذف جک هدفون به انتخاب نخست بسیاری از کاربران به‌جای هندزفری‌های سیمی تبدیل شده‌اند اما شاید کمی سخت باشد مدلی را با کیفیت بالا و قیمت مناسب پیدا کرد. ایربادزها با قیمت مختلفی از شرکت‌های گوناگون در بازار در دسترس قرار دارند؛ از اپل و سونی گرفته تا سامسونگ و شیائومی. اما ایربادزهای این شرکت‌ها معمولا از قیمت بالایی برخوردار هستند. یکی از ایربادزهای باکیفیت در بازار که هم قیمت مناسب و هم کیفیت قابل قبولی دارد، هدفون بلوتوثی کیو سی وای T13 یا همان QCY T13 است. محصولی که QCY، شرکت زیرمجموعه‌ی شیائومی آن را تولید کرده و از پرفروش‌ترین هدفون‌های فروشگاه دیجی‌کالا نیز به شمار می‌رود.


هدفون بلوتوثی کیو سی وای T13 در یک نگاه

نام محصول هدفون بلوتوثی QCY T13
درایورها درایورهای ۷٫۲ میلی‌متری دینامیکی
تراشه تراشه‌ی Jieli AD6976D
میکروفون و قابلیت‌های آن بهره‌مندی از ۴ میکروفون با امکان بهبود کیفیت صدا، پشتیبانی از قابلیت حذف نویز محیطی (ENC)، امکان حذف اکو
امکان کنترل صدا از طریق لمس دارد – باید در اپلیکیشن QCY شخصی‌سازی شود
کدک پشتیبانی از کدک SBC و AAC
وزن ۶٫۳۴ گرم وزن ایربادز و ۴۸٫۱۵ گرم وزن کیس
ابعاد ۲۹ میلی‌متر طول و ۲۴ میلی‌متر عرض (ابعاد بادز) – ۵۴ میلی‌متر عرض و ۲۸ میلی‌متر ارتفاع
باتری ۳۸۰ میلی‌آمپر ساعت ظرفیت باتری کیس
سرعت شارژ کامل کیس ۲ ساعت – کیس می‌تواند بادز را تا سه بار کاملا شارژ کند
شارژ سریع دارد – ۵ دقیقه شارژ برای ۱ ساعت گوش دادن به موسیقی
طول عمر باتری ۴۰ ساعت با کیس شارژر – ۸ ساعت گوش دادن به موسیقی و ۵ ساعت مکالمه با خود ایربادز – امکان گوش دادن به ۹۶۰۰ ویدیوی کوتاه، ۶۰۰ ترک موسیقی و ۲۰ فیلم
بلوتوث ۵٫۱ – پوشش تا محدوده‌ی ۱۰ متری
استاندارد مقاومتی IPX5 – مقاوم در برابر رطوبت و عرق کردن

همانطور که مشاهده می‌کنید، به نظر نمی‌رسد با هدفون بی‌کیفیتی طرف باشیم. البته از شرکتی که یکی از زیرمجموعه‌های شرکت بزرگ شیائومی هم محسوب می‌شود نمی‌توان انتظار کمی داشت. حال باید دید در عمل چه چیزی را از هدفون QCY T13 شاهد خواهیم بود.

خرید هدفون بلوتوثی کیو سی وای T13 از دیجی‌کالا


جعبه‌گشایی هدفون بلوتوثی کیو سی وای T13

هدفون بلوتوثی QCY T13

QCY T13 درون یک بسته‌بندی کاملا مناسب و جذاب به دستتان خواهد رسید. به گونه‌ای که در همان ابتدای کار و با دیدن ترکیب رنگ‌ها می‌توانید متوجه شوید چقدر به جزئیات اهمیت داده شده است. درون جعبه یک دفترچه‌ی راهنما، کابل Type-C برای شارژ، سری‌های سیلیکونی اضافه در سه اندازه‌ی مختلف (با احتساب نمونه‌ی قرار گرفته روی خود هدفون)، کیس شارژر و گوشی‌ها قرار دارند.

شاید این مطلب جذاب باشد
آیا خرابی باتری به گوشی آسیب می رساند؟

طراحی و کیفیت ساخت

یک ایربادز باید طراحی کوچکی داشته باشد که کاربر بتواند خیلی راحت آن را درون گوش بگذارد و در بیاورد یا در هر شرایطی به راحتی از آن استفاده کند. خوشبختانه چنین فاکتوری در ساخت هدفون QCY T13 رعایت شده است. با محصولی طرف هستیم که ظاهری ساده، بدون هیچ لوگو یا نوشته‌ای خاص روی گوشی‌ها، کوچک و در عین حال شیک و جذاب دارد. ساقه‌های آن هم به اندازه‌ای کوچک هستند که محصول دفرمه نشود و جذابیت خود را از دست ندهد.

هدفون بلوتوثی QCY T13

خود گوشی به لطف سری‌های سیلیکونی نرمی که دارد، به راحتی درون گوش می‌نشیند، بدون اینکه احساس کنید خیلی بزرگ است یا خیلی کوچک که حتی اگر چنین حسی هم به شما دست داد می‌توانید سری‌های سیلیکونی مختلفی را روی آن امتحان کنید تا آن که با گوش شما بیشترین سازگاری را دارد بیابید. البته گاهی اوقات پیش می‌آید افرادی که اندکی طراحی گوش متفاوتی دارند با یک سری از هدفون‌ها با مشکل مواجه شوند؛ به صورت کلی عملکرد QCY T13 از لحاظ طراحی و سهولت قرارگیری در گوش بسیار خوب است که همین باعث می‌شود در حذف نویز محیط خوب عمل کند.

از لحاظ چفت شدن درون گوش هم باید خیالتان راحت باشد. اگر سری مورد نظر را پیدا کنید، نه تنها به راحتی درون گوش می‌نشیند بلکه حتی می‌توانید بدوید، بدون اینکه از گوشتان بیرون بیاید یا باعث اذیت شدن و درد گرفتن گوش شود. حتی می‌توانید تا یکی دو ساعت هم بدون اینکه اذیت شوید آن را درون گوش خود نگه دارید. این محصول همچنین از استاندارد ضد آب IPX5 هم پشتیبانی می‌کند به این معنا که در برابر قطرات آب، تعریق و مواردی از این دست مقاومت خوبی دارد.

روی هر گوشی یک چراغ LED نصب شده تا وضعیت آن را در حالات مختلف نظیر شارژ، اتصال بلوتوث و بازگشت به تنظیمات کارخانه مشخص کند. کیس شارژر هم سبک و بسیار کوچک است و به لطف طراحی نسبتا تختی که دارد، به راحتی درون جیب لباس قرار می‌گیرد، بدون اینکه برآمدگی خاصی را شاهد باشید. شما می‌توانید حتی با یک دست هم درب کیس را باز کنید اما این به معنای شل بودن یا بی‌کیفیت بودن درب آن نیست؛ بلکه واقعا در این بخش با توجه به بهایی که می‌پردازید، سنگ تمام گذاشته شده است. درون کیس هم یک کلید تعبیه شده که با فشردن آن می‌توانید میزان شارژ را با نور LED متوجه شوید (سبز = بیش از ۹۰٪، آبی = ۵۰ – ۹۰٪، قرمز کمتر از ۵۰٪).

شاید این مطلب جذاب باشد
اوبر در حال بررسی حمله‌ی هکرها به زیرساخت‌های این شرکت است

فرامین لمسی و کیفیت صدا

هدفون بلوتوثی QCY T13

QCY T13 یک هدفون اقتصادی است. اگرچه QCY در ساخت آن تمام ظرافت‌ها را رعایت کرده اما با این حال باید انتظارات خود را متناسب با قیمتی تنظیم کنیم که برای آن می‌پردازیم. با این حال شک نداشته باشید به محض اولین تجربه با این محصول، قطعا از اینکه از تصورتان فراتر رفته شگفت‌زده خواهید شد.

این هدفون از بلوتوث ۵.۱ پشتیبانی می‌کند و در نتیجه از لحاظ تئوری باید بتوانید تا ۱۰ متر بدون مشکل از منبع صدا فاصله بگیرید. اما گاهی اوقات شاید اگر فاصله کمتر از ۱۰ متر باشد و مانعی مثل دیوار هم بین شما و منبع صدا قرار بگیرد، اتصال با مشکل مواجه شود. اگرچه این شاید ناامیدتان کند اما اگر در محدوده‌ی نزدیک و معمولی قرار بگیرید، می‌توانیم تضمین کنیم در حالت عادی هیچوقت با قطع و وصلی صدا یا عدم پایداری در اتصال مواجه نخواهید شد و همه چیز به بهترین شکل ممکن پیش خواهد رفت.

سری‌های این هدفون همچنین از فرامین لمسی مختلفی هم پشتیبانی می‌کنند که نوع و وظایف هر کدام به شرح زیر است:

  • روشن کردن: درب کیس را باز و هدفون‌ها را خارج کنید.
  • خاموش کردن: هدفون‌ها را درون کیس قرار داده و درب آن را ببندید.
  • جفت‌سازی با منبع صدا: اتصال به منبع صدا به صورت خودکار صورت می‌گیرد.
  • پخش صدا: روی هدفون دو بار ضربه بزنید.
  • توقف پخش: روی هدفون دو بار ضربه بزنید.
  • موسیقی بعدی: روی گوشی سمت راست ضربه بزنید و به مدت ۱٫۵ ثانیه نگه دارید.
  • موسیقی قبلی: روی گوشی سمت چپ ضربه بزنید و به مدت ۱٫۵ ثانیه نگه دارید.
  • پاسخ یا اتمام تماس: روی هدفون دو بار ضربه بزنید.
  • رد تماس: روی هدفون ضربه بزنید و به مدت ۱٫۵ ثانیه نگه دارید.
  • فعال‌سازی دستیار صوتی: روی هدفون سه بار ضربه بزنید.
  • فعال سازی حالت بازی (تأخیر کم): روی گوشی سمت راست سه بار ضربه بزنید.

توجه داشته باشید یک سری از تنظیمات مربوط به کنترل لمسی را هم می‌توانید از طریق اپلیکیشن QCY شخصی‌سازی کنید که از جمله این موارد می‌توان به کنترل صدا اشاره کرد. از مزیت‌های خوب این بادز هم عدم پشتیبانی از فرمان تک لمسی است تا اگر به اشتباه هم دستتان به آن برخورد کرد، هدفون واکنشی به لمس شما نشان ندهد.

شاید این مطلب جذاب باشد
آموزش Tic Toac Toe و راهنمای کاربر

تجربه‌ی شنیداری با این هدفون قاعدتا نباید فوق‌العاده باشد. در ابتدا هم اشاره شده که باید سطح انتظارات خود را از این محصول پایین بیاورید اما با این حال وقتی برای نخستین بار به موسیقی یا یک فایل صوتی از طریق آن گوش می‌دهید، اصلا ناامید نمی‌شوید. اگر خیلی حساس هستید و در عین حال زیاد به موسیقی گوش می‌دهید، آن هم با صدای بلند (بیش از ۸۰٪)، از کیفیت و وضوح صدا تا حدودی کاسته می‌شود که شاید برایتان لذت‌بخش نباشد اما در حالت عادی هیچ مشکلی وجود ندارد و صدا هم با کیفیت خوبی به گوش می‌رسد.

صداها عمق زیادی ندارند، باس به اندازه‌ی کافی وجود دارد (اما نه خیلی زیاد)، تعادل بین صداهای تن بالا و پایین به خوبی رعایت شده تا صرف نظر از نوع ژانر موسیقی، از گوش دادن به آن لذت ببرید، صدا شفافیت خوبی دارد، بلندی آن مطلوب است و راضی نگهتان می‌دارد. فقط توجه داشته باشید نباید صدا را خیلی بالا ببرید چون از کیفیت آن کاسته می‌شود. خلاصه بخواهیم بگوییم، در این محدوده‌ی قیمتی واقعا نمی‌شود ایراد منصفانه‌ای به هدفون QCY T13 وارد کرد. همه چیز در حد و اندازه‌های یک هدفون اقتصادی، به بهترین شکل ممکن رعایت شده است.

وقتی با این هدفون مکالمه می‌کنید، به لطف چهار میکروفونی که درون آن تعبیه شده هم می‌توانید صداها را خوب بشنوید و هم مخاطب‌تان صدای شما را بشنود. این محصول از حذف نویز فعال پشتیبانی می‌کند اما خیلی نمی‌توان روی کیفیت آن حساب کرد. در نتیجه وقتی کمی باد بوزد قاعدتا کمی صدایتان ضعیف‌تر می‌شود و مجبور خواهید شد بلندتر حرف بزنید. صدای ترافیک، ماشین‌های سنگین و… به خوبی کنترل می‌شود و نگرانی زیادی هم نباید از بابت آن‌ها داشته باشید. گاهی اوقات شاید صدای شما به طرف مقابل ضعیف برسد و برعکس اما در بسیاری از مواقع شما می‌توانید با اندکی افزایش صدا مشکل را برطرف کنید.

تماشای فیلم یا انجام بازی هم با این هدفون بسیار لذت‌بخش است چرا که صدا و تصویر به دقیق‌ترین شکل ممکن به گوشتان می‌رسد. البته حالت تأخیر کم یا گیمینگ مود هم وجود دارد که اگر آن را فعال کنید، تأخیر بین صدا و تصویر به حداقل می‌رسد.

به صورت کلی عملکرد QCY T13 از لحاظ کیفیت صدا، حذف نویزهای معمولی، مکالمه، انجام بازی و… با توجه به قیمتی که دارد، قابل قبول و در برخی مواقع بسیار خوب ارزیابی می‌شود.

شاید این مطلب جذاب باشد
ساعت هوشمند؛ از آموزش گرفته تا جالب ترین ترفندها

اپلیکیشن

هر هدفون بی‌سیم باید یک اپلیکیشن به عنوان رابط خود با گوشی داشته باشد. کاربران همچنین باید بتوانند تنظیمات مورد نظر خود را از طریق این اپلیکیشن روی هدفون اعمال کنند و خوشبختانه QCY T13 از این اپ برخوردار است. شما با استفاده از این اپلیکیشن نه تنها می‌توانید عملکرد فرامین لمسی را تغییر دهید بلکه امکان تغییر اکولایزر را هم خواهید داشت. به صورت کلی کارهایی که می‌توان از طریق اپلیکیشن QCY انجام داد به شرح زیر است:

  • آپدیت فریم‌ور بادز
  • نمایش میزان باتری دستگاه حین اتصال به منبع
  • تغییر کنترل‌های لمسی
  • تغییر اکولایزر
  • پیدا کردن بادز درون نقشه در صورت گم شدن
  • پاک کردن سابقه‌ی اتصال

طول عمر باتری هدفون بلوتوثی کیو سی وای T13

طول عمر باتری یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این بادز به حساب می‌آید. شما می‌توانید با کمک این محصول تا تقریبا ۷٫۵ الی ۸ ساعت موسیقی گوش دهید که این عالی است. همچنین در صورت انجام مکالمه هم می‌توانید تقریبا ۵ ساعت روی توانایی‌های آن حساب کنید که باز هم عالی ارزیابی می‌شود.

کیس شارژر هم این توانایی را دارد که تا ۳ و گاهی اوقات حتی ۴ بار (بسته به میزان شارژ)، بادز را به صورت کامل شارژ کند. طبق ادعای شرکت، شما باید با کمک کیس شارژر بیش از ۴۰ ساعت روی توانایی‌های باتری این محصول حساب کنید، اما در واقعیت کمی کمتر را مد نظر داشته باشید. این محصول از شارژ سریع هم پشتیبانی می‌کند و کافی است آن را ۵ دقیقه شارژ کنید تا بتوانید حدودا ۱ ساعت با آن موسیقی گوش دهید.


نتیجه؛ آیا هدفون بلوتوثی کیو سی وای T13 ارزش خرید دارد؟

به صورت کلی می‌توان گفت هدفون بی‌سیم QCY T13 برای آن دسته از افرادی که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند مبلغ زیادی را برای خرید هدفون‌های سامسونگ، اپل، سونی و… هزینه کنند گزینه‌ی مناسبی محسوب می‌شود. این محصول به لطف بهره‌مندی از قابلیت‌های متنوع، اپلیکیشن اختصاصی، کیفیت بالای صدا در مکالمه، شارژدهی عالی و البته قیمت مناسب، یکی از بهترین هدفون‌های موجود در بازار محسوب می‌شود که خرید آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نقاط قوت هدفون QCY T13

  • طراحی کوچک، جذاب و ساده
  • کیفیت صدای خوب حین مکالمه و گوش دادن به موسیقی با صدای نه خیلی بلند
  • حذف نویز محیط حین مکالمه
  • بهره‌مندی از سری‌های سیلیکونی اضافی درون جعبه
  • دارای اپلیکیشن اختصاصی
  • پشتیبانی از فرامین لمسی گوناگون
  • قیمت بسیار مناسب
نقاط ضعف هدفون QCY T13

  • نقطه ضعف خاصی در این محدوده‌ی قیمتی وجود ندارد

منبع: QCY ,Scarbir

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا