لپ تاپلوازم جانبی

چین یک ماده‌ی معدنی جدید در ماه کشف کرد

دانشمندان چین با مطالعه‌ی نمونه‌های جمع‌آوری شده از ماه توسط فضاپیمای چانگ‌ای ۵، یک ماده‌ی معدنی جدید در قمر زمین کشف کردند.

دسامبر ۲۰۲۰ بود که کاوشگر «چانگ‌ای-۵» (Chang’e-5) چین با حدود ۱۷۳۱ گرم نمونه سنگ و خاک ماه به زمین بازگشت. حالا نتایج مطالعه‌ی انجام شده روی یکی از این نمونه‌ها باعث کشف ماده‌ی معدنی تازه‌ای شده است.

به گفته‌ی «دانگ یائوتونگ» (Dong Baotong) معاون سازمان انرژی اتمی چین (CAEA) این ماده‌ی معدنی جدید «چانگ‌ای‌سایت-وای» (Changesite-Y) نام گرفته است. او در این‌باره افزود: «این کشف یکی از دستاوردهای علمی بزرگ چین در زمینه‌ی علوم فضایی محسوب می‌شود و پژوهش قدرتمندی است که با همکاری‌های بین صنعتی و بین شغلی در زمینه‌ی هوافضا و هسته‌ای ممکن شده است.»

Changesite-(Y) یک کانی فسفات در کریستال ستونی است که در ذرات بازالت ماه یافت شده است.  از ۱۴۰ هزار ذره‌ی نمونه‌ی ماه، پژوهشگران مؤسسه‌ی تحقیقات زمین‌شناسی اورانیوم پکن با استفاده از روش‌های پیچیده مانند پراش پرتو ایکس، یک ذره‌ی تک‌بلوری را با شعاع حدود ۱۰ میکرون شناسایی، تجزیه‌وتحلیل و تفسیر کردند تا در نهایت توانستند ماهیت تازه‌ی آن را تأیید کنند.

نمونه‌های ماه زیر میکروسکوپ

نمونه‌های ماه زیر میکروسکوپ
Credit: Beijing Research Institute of Uranium Geology

اکنون کمیسیون نامگذاری و طبقه‌بندی مواد معدنی جدید چین (CNMNC) و همچنین انجمن بین‌المللی کانی‌شناسی (IMA) هم ماده‌ی Changesite-(Y) را به‌عنوان یک ماده‌ی معدنی جدید طبقه‌بندی کرده‌اند.

این ششمین ماده‌ی معدنی تازه‌ای است که توسط انسان روی ماه شناسایی شده است و بدین ترتیب چین به‌عنوان سومین کشور کاشف مواد معدنی ماه، در کنار آمریکا و روسیه قرار می‌گیرد.

در این کشف تازه، محققان چندین نهاد دیگر چین هم از جمله آکادمی علوم این کشور، وزارت آموزش و پرورش و وزارت منابع طبیعی، مشارکت داشتند. این همکاری‌ها نتایج قابل توجهی برای افزایش درک بشر از روند شکل‌گیری و تکامل ماه و همچنین تعیین بهینه‌ترین روش‌ها برای استفاده از منابع آن دارد.

شاید این مطلب جذاب باشد
آپدیت جدید تلگرام؛ تماس‌تصویری گروهی، حذف‌نویز و پس‌زمینه متحرک

عکس کاور: ساختار بلوری ماده‌ی معدنی تازه
Credit: Beijing Research Institute of Uranium Geology

منابع: Interesting Engineering, CGTN

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا