لپ تاپلوازم جانبیهوش مصنوعی و رباتیک

چرا هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین خلاقیت انسان‌ها شود؟

ابزارهای هوش مصنوعی مانند DALL-E 2 خلق آثار هنری فقط با یک کلیک را برای تمام کاربران امکان‌پذیر کرده‌اند. اگرچه برخی کاربران نگران پیشرفت حیرت‌انگیز هوش مصنوعی هستند، ولی به نظر می‌رسد در این میان خلاقیت انسان‌ها در برابر ماشین‌ها مصون است.

الگوریتم‌ها از همه نظر قدرتمند هستند. این ابزارهای هوش مصنوعی که آثار هنری را خلق می‌کنند، با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی موفق شده‌اند آثار هنری را تجزیه و تحلیل کنند و بر اساس همین آثار، می‌توانند تصاویر جذابی خلق کنند. اما اگر هنرمند هستید، لازم نیست نگران این سیستم‌ها باشید. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

هنرمندان بزرگ در برابر هوش مصنوعی

هنر از زمان پیدایش انسان‌ها وجود داشته است. انسان‌ها برای هزاران سال از هنر برای بیان داستان زندگی و حفظ و به تصویر کشیدن تاریخ استفاده کرده‌اند. مانند تکنولوژی، هنر هم تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته و از غارنگاره‌ها به پیکسل‌ها رسیده‌ایم. وجه اشتراک انواع هنر هم چیزی نیست جز منحصر‌به‌فرد بودن آن. هیچ هنرمندی مانند دیگری نقاشی نمی‌کشد و مجسمه نمی‌سازد و متنی نمی‌نویسد. همین منحصر‌به‌فرد بودن چیزی است که هوش مصنوعی به این سادگی‌ها نمی‌تواند ارائه کند.

در همین زمینه بهتر است یکی از برجسته‌ترین هنرمندان و نقاشان تاریخ یعنی کولد مونه را در نظر بگیریم. کلود مونه یکی از بنیان‌گذاران جنبش امپرسیونیسم شناخته می‌شود که در اواسط تا اواخر قرن نوزدهم میلادی در فرانسه جریان داشت. امپرسیونیست‌ها از استفاده از قلم موهای به ظاهر ناتمام نمی‌ترسیدند. در واقع، نقاشی‌های آنها شورشی علیه هنر سنتی و بسیار واقع‌گرایانه زمان خود بود.

هوش مصنوعی خلاقیت

قبل از این هنرمندان، هیچ نقاشی به سبک امپرسیونیستی نقاشی نکرده بود. به همین خاطر نام این افراد در تاریخ هنر ماندگار شد. و حالا حتی ابزارهای هوش مصنوعی هم نام کلود مونه و این سبک را به خوبی تشخیص می‌دهند. حالا برای اینکه این موضوع را به خوبی نشان دهیم، از ابزار DALL-E 2 برای خلق نقاشی مشابه با اثر نیلوفرهای آبی کلود مونه استفاده می‌کنیم.

شاید این مطلب جذاب باشد
محبوب‌ترین لوازم جانبی سامسونگ گلکسی S21 فن ادیشن در دیجی کالا

در ابتدا بدون اینکه از اسم کلود مونه یا سبک امپرسیونیسم استفاده ‌کنیم، متن «نقاشی رنگ روغن از نیلوفرهای آبی بر روی برکه» نوشتیم که با ۴ تصویر مشابه تصویر زیر روبرو شدیم.

هوش مصنوعی خلاقیت

این نقاشی بدی نیست ولی طبیعتا در سبک‌ کارهای کلود مونه محسوب نمی‌شود. اما در ادامه همین متن را با کلیدواژه‌های کلود مونه و امپرسیونیسم استفاده کردیم که ۴ تصویر مشابه تصویر زیر ارائه شده است.

هوش مصنوعی خلاقیت

حالا دقیقا با یک نقاشی مشابه کارهای کلود مونه سروکار داریم. بنابراین بدون استفاده از خلاقیت کلود مونه، هوش مصنوعی نمی‌تواند چنین اثری را در اختیار ما قرار دهد. همین موضوع برای انواع و اقسام تصاویر به دست آمده از ابزارهای هوش مصنوعی صدق می‌کند. به عبارت دیگر، این ابزارهای هوش مصنوعی متکی به خلاقیت انسان‌ها هستند.

الگوریتم نمی‌تواند جای خلاقیت را پر کند

مغز انسان و هوش مصنوعی به طور یکسان کار نمی‌کنند. انسان‌ها توانایی تفکر دارند ولی ماشین‌ها حداقل هنوز به چنین قابلیتی دست پیدا نکرده‌اند. بنابراین اگرچه انسان‌ها از توانایی خلق و تخیل بهره می‌برند، ولی ماشین‌ها صرفا می‌توانند از داده‌ها و اطلاعات که دسترسی قرار دارند، یاد بگیرند.

الگوریتم‌ها فعلا تا سال‌ها نمی‌توانند جایگزین ذهن انسان‌ها شوند. این سیستم‌ها در زمینه‌ی احساسات، تجربیات و افکار انسان‌ها حرفی برای گفتن ندارند.

استقبال از نوآوری‌های تکنولوژی نه ترس از آن

در حال حاضر بسیاری از هنرمندان نگران از دست دادن موقعیت خود به دلیل همه‌گیری ابزارهای هوش مصنوعی هستند. اما واقعیت این است که هیچ کسی نمی‌تواند جلوی نوآوری‌های تکنولوژی‌های مختلف را بگیرد. بنابراین هنرمندان هم به جای ترس از تکنولوژی‌های جدید، می‌توانند به استفاده از آن‌ها روی بیاورند.

شاید این مطلب جذاب باشد
بهترین دانگل بلوتوث چه ویژگی‌هایی دارد؟

به عنوان مثال هنرمندانی که می‌خواهند یک نقاشی بکشند، می‌توانند با استفاده از این ابزارها تعداد زیادی تصویر ایجاد کنند و در نهایت با ایده‌برداری از همین تصویر‌ها، قادر به خلق آثار منحصر‌به‌فرد و جذابی خواهند بود.

منبع: How To Geek

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا