تَلِنت (Talent)لپ تاپلوازم جانبی

نقد و بررسی کلاسیک ساعت هوشمند سامسونگ Galaxy Watch 5

در دورانی که شاهد عرضه‌ی تعداد زیادی ساعت هوشمند هستیم، یک شرکت برای ساخت ساعت هوشمند جذاب باید چه ویژگی‌هایی در نظر بگیرد؟ طراحی گجت موردنظر باید چگونه باشد؟ و نسبت به رقبا باید چه مزایایی ارائه کند؟ متاسفانه سال‌ها سامسونگ بر این باور بود که داشتن یک سیستم‌عامل اختصاصی، تمام چالش‌ها را حل می‌کند. اما طی دو سال اخیر، این شرکت به سراغ سیستم‌عامل گوگل یعنی WearOS رفته است. حالا در این ویدیو ساعت هوشمند Galaxy Watch 5 سامسونگ را بررسی می‌کنیم تا ببینیم آیا رقیب قدرتمندی برای اپل واچ محسوب می‌شود یا نه.

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

اول از همه باید بگوییم که گلکسی واچ ۵ و ۴ مانند دوقلو‌های همسان هستند. یعنی اگر این دو را کنار هم قرار دهید، شاهد تفاوت محسوسی نخواهید بود. ضخامت ساعت ۹.۸ میلی‌متر و وزن مدل ۴۴ میلی‌متری که در این ویدیو آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم، به حدود ۳۰ گرم می‌رسد.

این ساعت هم از بند‌های ۲۰ میلی‌متری استفاده می‌کند و به گواهی IP68 مجهز شده است. بر روی نمایشگر برخلاف نسل قبلی، شیشه‌ی محافظ مبتنی بر کریستال یاقوت استفاده شده که این یعنی در برابر خط و خش مقاومت بیشتری دارد. در بخش پشتی، طراحی سنسور بیومتریک کمی تغییر کرده که به دلیل همین تغییر، بخش بزرگ‌تری از پوست دست را پوشش می‌دهد و در نتیجه عدد‌های دقیق‌تری ثبت می‌شود.

سامسونگ همواره به عنوان سازنده‌ی نمایشگرهای باکیفیت شهرت دارد و در مورد این ساعت هم کاربران را ناامید نمی‌کند. این نمایشگر در هر اینچ دارای ۳۲۰ پیکسل است و بنابراین خوانایی نمایشگر در سطح بسیار خوبی قرار دارد. مانند نسل قبلی، پایش برخی فعالیت‌های ورزشی مانند دویدن و شنا به صورت خودکار فعال می‌شود. همچنان شاهد استفاده از سنسور‌های تشخیص اکسیژن خون، فشار خون و ECG هستیم که البته فعال‌سازی آن‌ها برای کاربران ایرانی نیازمند گذراندن دوره‌های فشرده برنامه‌نویسی است. در این میان باید به افزایش دقت سیستم پایش وضعیت خواب هم اشاره کنیم که بهتر از نسل قبلی شده است.

شاید این مطلب جذاب باشد
فرسودگی گوشی چیست و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟

برای کاربران ساعت‌های هوشمند، عمر باتری اهمیت بسیار زیادی دارد. ظرفیت باتری مدل ۴۴ میلی‌متری Galaxy Watch 5 سامسونگ کمی افزایش یافته و به ۴۱۰ میلی‌آمپر ساعت رسیده است. این یعنی اگر به صورت استاندارد از ساعت استفاده کنید، در یک روز حدود ۹۰ درصد از شارژ باتری مصرف می‌شود. برای مقایسه باید بگوییم که باتری نسل قبلی یک روز کامل دوام نمی‌آورد. شارژ هم مانند گذشته به صورت مگنتی انجام می‌شود و با اتصال نیم ساعته، شارژ باتری از ۰ به حدود ۵۰ درصد می‌رسد. سامسونگ می‌گوید این ساعت از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند ولی واقعیت این است که شارژ موردنظر چندان هم سریع محسوب نمی‌شود. برای شارژ کامل هم باید حدود ۱.۵ ساعت منتظر بمانید.

به لطف استفاده از سیستم‌عامل WearOS، برای نصب اپلیکیشن به گزینه‌های بسیار بیشتری دسترسی دارید. بخشی از قابلیت‌های ارائه شده برای این ساعت هم ظاهرا فقط برای افزایش امکانات عملی شده‌اند. به عنوان مثال می‌توانیم به امکان انتقال آهنگ به ساعت و پخش از طریق خود ساعت اشاره کنیم. چنین مشخصه‌ای با توجه به اسپیکرهای کوچک و نه‌چندان باکیفیت ساعت هوشمند سامسونگ اصلا منطقی نیست. در نهایت باید بگوییم که در بین ساعت‌های اندرویدی، Galaxy Watch 5 یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود.

سامسونگ تصمیم گرفته این ساعت با گوشی‌های اپل فعال نشوند تا به نوعی پاسخ محدودیت‌های اپل واچ را بدهد. با وجود برخی بهبود‌های جزئی، همچنان مهم‌ترین نقطه ضعف این ساعت، عمر باتری پایین آن است. در حال حاضر با پرداخت حدود ۸ میلیون تومان می‌توانید مدل ۴۴ میلی‌متری این ساعت را از فروشگاه دیجی‌کالا خریداری کنید.

نقد و بررسی کلاسیک، یکی از نوستالژیک‌ترین برنامه‌های ویدیویی دیجی‌کالا مگ، یک بار دیگر بازگشته است؛ با شکل و شمایلی جدید، اما در عین حال با حفظ المان‌هایی که شما همراهان همیشگی دیجی‌کالا مگ طی این سال‌ها دوست داشته‌اید.

شاید این مطلب جذاب باشد
پاوربانک تقلبی اصلی را شناسایی کنید

سری جدید نقد و بررسی کلاسیک دیجی‌کالا مگ به نویسندگی «محمد یوسفی‌زاده»، فیلمبرداری و تدوین «فرزان دلدار» و روایت گرم و آشنای «شاهین شرافتی» هر هفته به نقد و بررسی گجت‌های خاص دنیای فناوری می‌پردازد؛ گجت‌هایی که شاید بسیاری از شما دوست داشته باشید آن‌ها را خریداری کنید اما نیاز به یک راهنمای دقیق و تخصصی برای این کار دارید.

در یوتیوب

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا