خبر تکنولوژیکالای الکترونیکلپ تاپ

مک مینی در برابر مک‌بوک پرو ۱۴ اینچ: کدام دستگاه مک دارای تراشه M2 مناسب شماست؟

بازدید کننده محترم باید توجه داشته باشد که ممکن است بعضی از محصولات موجود در این پست به مرور زمان به دلیل مواردی نظیر ناموجود شدن آن در بازار، پایان تولید محصول و یا منقضی شدن تاریخ تولید، در فروشگاه تامین کننده ناموجود شود. در صورت پیش‌آمد چنین موضوعی، شما می‌توانید به محصولات مشابه رجوع کنید.

سال جدید به معنای عرضه محصولات جدید اپل است. اپل در ژانویه ۲۰۲۳ مدل‌های مک مینی و مک‌بوک پرو را با تراشه‌های تازه  M2 Pro و M2 Max chips وارد بازار کرد. اگر قصد ارتقاء به یک دستگاه مک دارای تراشه M2 Pro را دارید اما در انتخاب بین این دو محصول مردد هستید، ‌این مقاله برای شماست.

طراحی و حمل‌پذیری

تنها یک نگاه برای پی بردن به طراحی کاملا متفاوت دو محصول کافی است، اما این موضوع تنها به دلیل کارایی متفاوت آن‌هاست، و البته اینکه به دو خانواده مجزا از محصولات اپل تعلق دارند. پیش از پرداختن به کیفیت ساخت بهتر است به رنگ‌های موجود در هر دو محصول اشاره کنیم. مک بوک پرو در دو رنگ خاکستری فضایی (Space Gray) و نقره‌ای، و مک مینی تنها در رنگ نقره‌ای موجود است.

mac mini m2

مک‌بوک پرو دستگاهی بزرگ‌تر و با نمایشگر ۱۴.۲ اینچی و وزن ۱.۵ کیلوگرم است. مک‌ مینی از طرف دیگر فاقد نمایشگر (اما قادر به اتصال به سه نمایشگر خارجی) و حدود ۱.۲ کیلوگرم وزن دارد که به مراتب سبک‌تر از محصول اول است.

نبود نمایشگر در کنار وزن سبک و حجم کوچک‌تر دستگاه به معنای حمل‌پذیری بسیار بالای این محصول است، به طوری که به آسانی در کیف جای می‌گیرد و از این نظر مزیتی مهم در مقایسه با مک‌بوک پرو دارد.

شاید این مطلب جذاب باشد
گوشی تاشو W23 سامسونگ در TENAA دیده شد

البته از این نکته هم نباید غافل ماند که مک‌بوک پرو یک کامپیوتر کامل است، در حالی که به همراه داشتن مک مینی بدون لوازم ضروری خود عملاً بلااستفاده خواهد بود.

عملکرد

مدل‌های پایه دارای تراشه M2 Pro دارای پردازنده ۱۰ هسته‌ای، پردازنده گرافیکی ۱۶ هسته‌ای و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی SSD می‌باشند. مدل‌های پیشرفته این تراشه بر قیمت نهایی دستگاه می‌افزایند و امکان بهره‌مندی از پردازنده اصلی ۱۲ هسته‌ای و پردازنده گرافیکی ۱۹ هسته‌ای را به کاربر می‌دهند.

macbook pro m2

مشاهده این محصول در دیجی کالا

اگر پیشاپیش صاحب یک مک‌بوک پرو هستید و تراشه M2 Pro نظرتان را به خود جلب کرده است، باید یک نکته را به خاطر داشته باشید. مک‌بوک‌ها نیز همچون دیگر لپ‌تاپ‌ها مستعد داغ کردن هستند و همین موضوع می‌تواند سطح عملکرد نهایی آن‌ها را کمی دستخوش تغییر کند، این رخداد در دنیای تکنولوژی گلوگاه حرارتی (thermal throttling) نام دارد.

بنابراین، حتی با وجود این تراشه جدید ممکن است مک‌بوک پروی نوی شما با گذشت زمان به دلیل محدودیت‌های دمایی اندکی پایین‌تر از سطح انتظارتان عمل کند.

اتصالات و پورت‌ها

مک‌بوک پرو دارای سه پورت USB-C با قابلیت Thunderbolt 4، یک پورت HDMI، و یک شیار کارت‌خوان SDXC است. مک ‌مینی از طرف دیگر دارای چهار پورت Thunderbolt 4، یک پورت HDMI و دو پورت USB-A در کنار یک پورت Ethernet، اما فاقد شیار کارت‌خوان SDXC است. با این وجود اما مک ‌مینی یک مزیت غیرقابل ‌چشم‌پوشی در پورت‌های خود دارد که همان پورت Ethernet آن است. با استفاده از پورت Ethernet ۱۰ گیگابیت ‌مک ‌مینی می‌توانید از سرعت اینترنت فوق‌العاده بالا بهره‌مند شوید.

شاید این مطلب جذاب باشد
۱۰ ساعت هوشمند محبوب در دیجی کالا (۲۷ شهریور ۱۴۰۱)

دستگاه مک M2 Pro مناسب خود را انتخاب کنید

مک‌بوک پروی ۱۴ اینچ قیمت بالاتری دارد و ممکن است گاهاً داغ کند و در دراز مدت دچار افت در سطح عملکرد گردد. مک‌ مینی هرچند فاقد چنین مشکلاتی است، اما شما با پرداخت هزینه مک‌بوک پرو ۱۴ اینچ در واقع صاحب یک کامپیوتر کامل و مستقل می‌شوید. از این رو، در صورت انتخاب مک مینی ملزم به پرداخت هزینه‌های مجزا برای لوازم ضروری آن خواهید بود.

در نهایت، هر یک از این دو دستگاه بسته به بودجه و نوع مصرف شما، و همینطور لوازمی که پیشاپیش در اختیار دارید، می‌تواند انتخاب مناسب‌تری برایتان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا