لپ تاپلوازم جانبیهوا فضا و نجوم

مشکل فضاپیمای ناسا در میانه‌ی سفر به ماه برطرف شد

پس از گذشت چهار هفته از مشکل کاوشگر کپستون ناسا، تیم بازیابی سرانجام موفق شد کنترل آن را در میانه‌ی سفر چهار ماهه به مدار هاله‌ی بیضوی پیرامون ماه، در دست بگیرد.

طبق اعلام شرکت «ادونسد اسپیس» (Advanced Space) تیم بازیابی مشکل «کپستون» (CAPSTONE) را در یک دریچه‌ی نیمه باز روی یکی از هشت پیشرانه‌ی فضاپیما ردیابی کرد. دستور رفع مشکل دیروز به فضاپیما ارسال و در ساعات گذشته با موفقیت اجرا شد تا کاوشگر همچنان در مسیر حرکت به مدار عملیاتی خود دور ماه باقی بماند.

CAPSTONE که نام آن سرواژه‌های عبارت «عملیات و آزمایش ناوبری فناوری سامانه‌ی موقعیت‌یاب خودکار مدار ماه» (Cislunar Autonomous Positioning System Technology Operations and Navigation Experiment) است، پس از سومین مانور اصلاح مسیر خود در ۸ سپتامبر (۱۷ شهریور) با مشکلاتی مواجه شد.

یک تیم بازیابی به سرپرستی ادوندسد اسپیس، که مالک و به نمایندگی از ناسا اداره‌کننده‌ی کپستون است، تلاش کرد تا کنترل این مکعب ۳۳ میلیون دلاری را دوباره به‌دست بگیرد. طی این مشکل، اگرچه وضعیت سوخت و سیستم پیشرانش کاوشگر همچنان قابل مدیریت بود، اما فضاپیما نتوانست پنل‌های خورشیدی خود را برای جذب انرژی مورد نیاز، به‌درستی جهت‌گیری کند.

این ریزماهواره که ۲۸ ژوئن (۷ تیر) پرتاب شد، در یک مأموریت پیشگامانه برای برنامه‌ی «آرتمیس» (Artemis) ناسا به‌سر می‌برد. برای پشتیبانی از خدمه‌ی آرتمیس، ناسا و شرکای بین‌المللی آن در حال برنامه‌ریزی ساخت یک ایستگاه فضایی به نام «دروازه‌ی ماه» (Lunar Gateway) در مداری پایدار از نظر گرانشی هستند که به نام «مدار هاله‌ای تقریبا مستطیلی» (NRHO) شناخته می‌شود. تا کنون هیچ فضاپیمایی در این مدار فعالیت نکرده و بدین ترتیب نیاز به یک مأموریت اولیه برای بررسی آن است.

شاید این مطلب جذاب باشد
شیائومی می بند 7 پرو با نمایشگر 1.64 اینچی و GPS داخلی معرفی شد

طبق اعلام ادونسد اسپیس، دریچه‌ی نیمه باز هر زمان که سوخت تحت فشار قرار می‌گرفت، باعث رانش اضافی در پیشران مربوط به خود می‌شد. برای رفع این مشکل، تیم بازیابی «آزمایش‌های متعددی را روی فضاپیما انجام داد و با بررسی داده‌های تله‌متری و شبیه‌سازی گسترده، طرحی را برای بازیابی کنترل کامل ۳ محوره‌ی کپستون تنظیم کرد.»

برنامه‌ی بازیابی روز پنجشنبه در کاوشگر آپلود شد و جمعه به اجرا درآمد. ادونسد اسپیس عملیات مشترک خود را با تیم‌هایی در «ترن اوربیتال» (Terran Orbital) که طراحی و ساخت کپستون را بر عهده داشته است، پیش برد.

در حال حاضر نتایج اولیه امیدوارکننده‌اند و داده‌های تله‌متری و رصدی جدید به «بازیابی موفقیت‌آمیز سیستم» اشاره دارد. کاوشگر، دوباره کنترل سه محوره را به‌دست آورده و جهت‌گیری آن به‌گونه‌ای اصلاح شده است که آنتن‌های گیرنده‌ی آن اکنون در موقعیت ایدئالی برای انتقال سیگنال‌ها به زمین قرار دارند.

مهم‌تر از همه، پنل‌های خورشیدی کاوشگر به‌خوبی به جمع‌آوری انرژی خورشیدی می‌پردازند. ادونسد اسپیس در به‌روزرسانی مأموریت نوشت: «این دستاوردی بزرگ برای تیم مأموریت است و آن را برای فعالیت‌های حیاتی آینده و رسیدن به ماه در روند مطلوبی قرار می‌دهد.»

این شرکت در روزهای آینده همچنان کاوشگر را زیر نظر خواهد داشت تا از صحت عملکرد آن مطمئن شود. مهندسان همچنین تغییرات احتمالی روند عملیات را برای جلوگیری از تکرار مشکل ارزیابی خواهند کرد. کپستون هم‌اکنون به مسیر خود برای ورود به مدار هاله‌ای تقریبا مستطیلی در ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) ادامه می‌دهد و برای این کار به چهار مانور اصلاح مسیر دیگر نیاز خواهد داشت.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از فضاپیمای کپستون
Credit: NASA

شاید این مطلب جذاب باشد
اگر سنسور مجاورت گوشی اندرویدی شما کار نکرد باید چه کارهایی انجام دهید؟

منبع: Gizmodo

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا