لپ تاپ

محققان پاسخ می‌دهند: آیا فناوری کمک داور ویدیویی یا VAR از دقت لازم برخوردار است؟

فناوری VAR یا همان کمک داور ویدیویی که مدتی است در فوتبال استفاده می‌شود، توانسته به تشخیص بسیاری از خطاها در حین بازی کمک کند. با این حال VAR همچنان بی‌نقص نیست و مشکلاتی در تشخیص برخی موارد از جمله آفسایدها دارد. حالا محققان با کمک فناوری ردیابی حرکت (موشن کپچر) تلاش کرده‌اند تا دقت آن را اندازه‌گیری کنند.

ارزیابی دقت کمک داور ویدیویی

کمک داور ویدیویی

محققان دانشگاه باث انگلستان در مطالعه جدید خود روی فناوری پر استفاده این روزهای دنیای فوتبال، یعنی VAR تمرکز کرده‌اند. این فناوری سال 2018 میلادی به شکل رسمی وارد فوتبال شد تا به تصمیم‌گیری داور در اتخاذ تصمیماتی به داوران کمک کند اما همان‌طور که می‌تواند تصمیمات مهمی برای جلوگیری از اشتباهات داوری بگیرد، ممکن است که باعث بیشتر شدن اشتباهات در داوری شود.

همین امر باعث شده تا صحت و دقت VAR توسط برخی از کارشنان برجسته فوتبال مانند «گری لینکر» و «آلن شیرر» مورد انتقاد قرار بگیرد. دکتر «پویا سلطانی»، محقق ایرانی مرکز تحلیل حرکت، تحقیقات سرگرمی و کاربردهای دانشگاه باث و یکی از محققان اصلی این پژوهش برای ارزیابی دقت کمک داور ویدیویی از سیستم‌های تصویربرداری حرکتی نوری استفاده کرده است.

کمک داور ویدیویی

او در تحقیق خود ویدیویی از یک بازیکن ضبط کرد که توپ را از هم تیمی‌اش دریافت می‌کند. در ادامه از شرکت‌کنندگان این پروژه خواسته شد تا در مورد آفساید بودن حرکت مذکور اظهار نظر کنند و نظرات آن‌ها با نظر کمک داور ویدیویی مقایسه شود.در نهایت مشخص شد که تشخیص VAR مبنی بر آفساید بودن این حرکت، به طور میانگین حدود 132 میلی‌ثانیه از شرکت‌کنندگان سریع‌تر بوده است. از سوی دیگر، داوطلبان توانستند به کمک خطوط راهنمای VAR حرکات خطا را تشخیص دهند.

شاید این مطلب جذاب باشد
شرکت زیرمجموعه آلفابت از پهپادهای جدیدش با طراحی متفاوت رونمایی کرد [تماشا کنید]
کمک داور ویدیویی

سلطانی در رابطه با نتایج آن گفت:

«کمک داور ویدیویی واقعا برای کمک به داوران در تصمیم‌گیری‌ها مفید است. با این حال مطالعه ما نشان می‌دهد که این فناوری محدودیت‌های مشخصی دارد.»

نرخ فریم و وضوح دوربین‌های استفاده شده برای کمک به فناوری VAR گاهی اوقات با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند. به عنوان مثال ممکن است که حرکات بازیکن با واقعیت همخوانی نداشته باشند و تداخل در حرکت ایجاد شود یا حتی تصویر بازیکن ناواضح باشد.

یکی از راه حل‌ها برای مقابله با این مشکلات در VAR، به کارگیری دوربین‌هایی با نرخ فریم بالاتر در فیلم‌برداری است. همچنین می‌توان تغییراتی در رابط کاربری و خطوط راهنمای این فناوری ایجاد کرد تا در نهایت بتوان بهره بیشتری از آن برد. در کل بهتر است که داوران فعلا اطمینان کاملی به کمک داور ویدیویی نداشته باشند و سعی کنند که بیشتر از مشاهدات و هوش خود استفاده کنند تا اشتباه داوری اضافه‌ای وارد بازی نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا